Vreemd gedrag op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:23

IMJ schreef:
hutch84 schreef:
of een stuk vloer zeil is steviger en kan je tussen de tralies weven

Idd.. als het werkt moet er wel wat anders tussen.. de deken zullen ze mgl niet lang heel houden :D!

Dit is natuurlijk bestrijden van een symptoom maar niet de oplossing/grondslag van het probleem.... ;) Wanneer een paard op stal staat vind ik het juist het minste dat ze contact kunnen hebben met soortgenoten via tralies of andere manier. Erg sneu als dat dan ongedaan gemaakt wordt terwijl niet zeker is wat er aan de hand is...

Is het geen optie om je paardje 24/7 buiten te houden bij deze stal of bij een andere stal?

Ik ben het er overigens mee eens dat een stalhouder de verantwoordelijkheid heeft om voor genoeg hooi te zorgen. En anders geen nieuwe klanten erbij nemen :o . Ik snap ook dat je je op bepaalde punten moet aanpassen maar als ik het idee/gevoel had dat mijn paardje te weinig te eten kreeg dan ging ik niet wachten tot ze in ging vallen of de ribben zichtbaar werden. Jouw paard dus jouw beslissing over meer hooi! Succes!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:43

Sammetje_ schreef:
Ik betaal €210 voor een box, wasplaats met koud water, weidegang, hooi, stro en buitenbak verder zijn er geen faciliteiten. Ik betaal nog €15 extra voor zaagsel omdat ze al het stro in stal op eet. Stro gebruik ik dus eigenlijk niet...

Logisch dat ze al het stro op eet, een emmertje hooi is veel te weinig.
Als mijn stalhouder gaat bezuinigen op ruwvoer dan zeg ik er wel wat van en als hij/zij er niets aan wil doen dan ga ik meteen op zoek naar een andere stal.
Het gedrag van je paard kan ook komen door te weinig ruwvoer, toen mijn paard te weinig kreeg had ze ook voernijd en at ze veel stro, nu krijgt ze volop en is dit over.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 03-03-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Re: Vreemd gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:53

Buiten het feit dat je paard vervelend gedrag gaat vertonen is het ook erg slecht voor je paard om te weinig ruwvoer te krijgen, je paard kan er nl een maagzweer van krijgen.
Bij ons krijgen ze 4x per dag ruwvoer, ochtend, tussen de middag buiten, bij binnenkomst rond 17.00 uur en rond 22.00 uur
Dus eigenlijk altijd wat te knagen.
Het zou van de zotte zijn als je zelf hooi ed moet gaan kope omdat je paard te weinig ruwvoer krijgt daar moet de stalhouder echt voor zorgen.
Dus stevig gesprek aangaan en alvast eens elders gaan kijken
Misschien helpt het ook als je via internet iets uitprint over ruwvoer bij paarden en de hoeveelheid en dit meenemen tijdens het gesprek.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:12

Sammetje_ schreef:
Ja precies! Ik heb inmiddels een zak gras-mix besteld. Dierenwinkel zou vandaag of morgen 1 zak binnen krijgen dus maar meteen op mijn naam gezet. Ik denk dat ik dat maar ga proberen (nu wel hopen dat ze het eet haha). En dan opbouwen dat ze weer op stro kan en daarnaast nog een hooinet ophangen... als dat niet goedkomt? In ieder geval heel erg bedankt voor al het meedenken :D !

graag gedaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:26

Ik vind het echt geen stijl van een stalhouder dat ze bezuinigen op hooi. Zo'n essentieel voedingsmiddel. Als een stal op die manier redeneert denk ik dat het verder ook nooit een goede stal kan zijn.
Dus tenzij daar over te praten is , zou ik weg gaan. De gezondheid ( fysiek en psychisch ) van je paard gaat toch boven alles lijkt me.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:43

Ik zou wel voorzichtig doen met een hooinet ophangen gezioen de fratsen die je paard uithaalt met drinkbakken ed!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:10

Ik zou een andere stal zoeken, je paard krijgt nu echt veel te weinig ruwvoer. Een paard van 500 kg heeft zo'n 10 tot 12 kilo hooi nodig per dag om verzadigd te zijn. Wat idioot dat de stalhouder op ruwvoer bezuinigt! Ik vind ook dat je behoorlijk veel geld betaalt voor wat je krijgt en vooral voor wat je niet krijgt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 04:34

emmertje hooi is weinig zeg die van mij krigt 2 grote plakken hooi/kuil per dag.
En soms is er nog maar een heul klein beetje over

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:15

In totaal zijn het dus 3 emmertjes hooi he? Om 08.00 - 17.00 - 22.00. Ik ben nu rustig aan het opbouwen met stro maar tot nog toe is bijna al het stro 's Ochtends verdwenen in haar buik. Dus maar even rustig aan doen tot ik de grasmix binnen heb...

Ja, het is ontzettend lastig. Binnenkort komt er een gesprek met de klanten en staleigenaresse. Hoop dat het wat oplost!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:02

meid als ik dat zo hoor wordt het tijd voor een nieuwe stal! Een stalhouder die zo speelt met de gezondheid van je paard heeft het welzijn van je paard niet op de eerste plaats staan! de hoeveelheid hooi die jij beschrijft is nog minder dan mijn Welsh A dagelijks krijgt. Ik zou daar als paard ook erg nukkig van worden! Om nog maar te zwijgen over de kans op maagzweren, luchtzuigen of andere ellende.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:12

Sammetje_ schreef:
In totaal zijn het dus 3 emmertjes hooi he? Om 08.00 - 17.00 - 22.00. Ik ben nu rustig aan het opbouwen met stro maar tot nog toe is bijna al het stro 's Ochtends verdwenen in haar buik. Dus maar even rustig aan doen tot ik de grasmix binnen heb...

Ja, het is ontzettend lastig. Binnenkort komt er een gesprek met de klanten en staleigenaresse. Hoop dat het wat oplost!

Het gaat dan ook om hoeveel KG erin zit. Ik heb ook die emmers van de Action en als ik alles uitschud gaat er lang niet zoveel in als dat ik echt plakken neem, dan zijn ze amper te tillen.

Maar buiten dat ...sluit ik me helemaal aan bij Ciara. EEn stalhouder die gaat bezuinigen op ruw voer is geen stal waard.
Ik zou dus ook op zoek gaan naar een andere stal.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:27

Sorry maar 3 emmertjes hooi per dag is wel erg weinig. Kun je niet beter een baal hooi kopen ipv dat grasmix?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:32

Die 3 emmertjes is net genoeg voor een shet, geen wonder dat ze vervelend wordt, die barst van de honger, ruwvoer hebben ze gewoon nodig. Ze moet zoveel krijgen dat er nog een beetje blijft liggen en niet dat het binnen 5 minuten op is.
Zelf hooi kopen is natuurlijk een oplossing maar daarvoor sta je niet op een stal inclusief voer, alle klanten moeten nu maar eens goed met die stalhoudster gaan praten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:35

het is haar verantwoordelijkheid te zorgen dat er genoeg is...als dit niet van eigen weide afkomstig is moet ze het bijkopen OF niet uitbreiden!!!
Is het anders een optie om zelf wat te kopen en ergens neer te leggen van de eigenaar?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:48

Je paard heeft honger of heeft zeker meer behoefte aan ruwvoer dat is de reden dat de stal steeds leeg gegeten is. Elke dag steeds wat meer stro in de box gooien, er zal in het begin meer gegeten worden maar op gegeven moment stopt dit. Of omdat ze meer hooi krijgt of omdat ze een vol gevoel heeft van het stro.

Onze jongens staan op loopstal en wat beperkt in het kuil anders groeien ze dicht, daar tegen bied ik elke dag 2 plakken stro per pony aan in hun hooibox en 1 of 2 plakken per stal op de grond. Per dag gaan er 3 tot 4 van die grijze groenteboer bakken aan kuil in de 4 boxen (binnen en buiten)
Stro is een goede maag/darm vuller en anti verveel eten (gelukkig stoppen onze jongens bij vol) maar let wel op dat er geen verstoppingen zijn, kijk goed naar de hoeveelheid mest als het lukt.