freyatjee schreef:ik moet dan op een paardje van 1.65 dat klopt niet met me lengte
minikatje schreef:je moet helemaal niets behalve ademhalen en belasting betalen.
en dat zelfs zijn nog opties.
dit moet niet.
het is een optie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MariekeB schreef:Sodeletuut schreef:Ik vind het wel een aardig schema. Ik weet alleen niet wat het gewicht is van mijn e-pony, dus geen idee of ik volgens deze tabel te zwaar zou zijn.
Natuurlijk speelt bespiering en bouw ook mee, maar ik denk dat dit een prima gemiddelde is om je aan te houden.
Bijvoorbeeld op een manege zou zo'n schema echt handig zijn. Als je sommige combinaties ziet op maneges, tsja..
Zo'n schema zou zeker handig zijn. je opmerking over maneges vind ik wat onzinnig omdat je het bij eigenaars net zo goed ziet, alleen daar wordt het paard maar een uurtje per dag belast en een manege paard 3 uur per dag.
Je mag het wel een aardig schema vinden, maar als het gewoon verzonnen is , dan is het een onzin schema ( en dan heb ik het nog niet over het feit dat een man van 1,90 nooit meer zal kunnen paardrijden omdat die vaak al 90 kilo weegt)
Een schema is prima als het een achtergrond heeften ergens op gebaseerd is.
TS geeft aan een hele tijd bezig te zijn geweest met het maken van dit schema, hartstikke mooi, maar dan kan ze toch wel even weten hoe ze aan de getallen komt.
troi schreef:Leuk cultureel verschilletje trouwens, op dit forum vraagt iemand of het een probleem is dat haar vriendin van 140 kilo met 15 kilo zadel rijdt op haar quarter van 1.50 (http://www.horseadvice.com/horse/messages/7/21721.html). En de reacties zijn niet eens heel negatief, terwijl zo'n vraag op dit forum waarschijnlijk heftige toestanden zou hebben opgelevert..
Ik heb even verder gekeken en op een andere US site wordt 20% gehanteerd voor lange/zware ritten en 30% voor simpele buitenritten (overigens ook zonder gegronde basis voor zover ik dan zo vlug kan beoordelen). En verschillend voor sommige rassen waarbij shetjes in staat worden geacht 2/3 van hun gewicht te kunnen dragen.. Dus echt een andere blik!
minikatje schreef:die staat even terug ook al
en heb een nieuwe gevondenCitaat:Maximale belasting paardentypes
Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg
Bijschrift tabel:
Maximale belasting.
De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."
edit:Citaat:Het is zo dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.
Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%
Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)
QualityHorse schreef:Te dik? Dan niet rijden, tenzij je moeite wil doen om wat pondjes kwijt te raken..
Bij overgewicht door ziekte ligt dat wat anders natuurlijk, dan is er geen andere optie..
Janine1990 schreef:Ik kan me redelijk goed vinden in het schema.
Lijkt me een mooie richtlijn om me als ruiter ook aan te houden![]()
Jammer dat er zo overdreven gereageerd wordt. Toevallig laatst eens gehoord wat mensen met overgewicht kosten aan de overheid. En dat er maar een héél klein percentage door ziekte overgewicht heeft.
Ach, vind het voor mezelf ook een goede stok achter de deur. Wat mij betreft mag het gewicht op maneges nog wel wat meer omlaag, aangezien het daar nog enigszins te controleren.
QualityHorse schreef:Nee klopt,
)
Te dik? Dan niet rijden, tenzij je moeite wil doen om wat pondjes kwijt te raken..
Bij overgewicht door ziekte ligt dat wat anders natuurlijk, dan is er geen andere optie..