Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:03

freyatjee schreef:
ik moet dan op een paardje van 1.65 dat klopt niet met me lengte

minikatje schreef:
je moet helemaal niets behalve ademhalen en belasting betalen.
en dat zelfs zijn nog opties.

dit moet niet.
het is een optie :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:04

MariekeB schreef:
Sodeletuut schreef:
Ik vind het wel een aardig schema. Ik weet alleen niet wat het gewicht is van mijn e-pony, dus geen idee of ik volgens deze tabel te zwaar zou zijn.
Natuurlijk speelt bespiering en bouw ook mee, maar ik denk dat dit een prima gemiddelde is om je aan te houden.
Bijvoorbeeld op een manege zou zo'n schema echt handig zijn. Als je sommige combinaties ziet op maneges, tsja..

Zo'n schema zou zeker handig zijn. je opmerking over maneges vind ik wat onzinnig omdat je het bij eigenaars net zo goed ziet, alleen daar wordt het paard maar een uurtje per dag belast en een manege paard 3 uur per dag.

Je mag het wel een aardig schema vinden, maar als het gewoon verzonnen is , dan is het een onzin schema ( en dan heb ik het nog niet over het feit dat een man van 1,90 nooit meer zal kunnen paardrijden omdat die vaak al 90 kilo weegt)

Een schema is prima als het een achtergrond heeften ergens op gebaseerd is.

TS geeft aan een hele tijd bezig te zijn geweest met het maken van dit schema, hartstikke mooi, maar dan kan ze toch wel even weten hoe ze aan de getallen komt.

De TS heeft dit volgens mij gemaakt naar aanleiding van de hoeveelheid procenten van het paardengewicht. Dus een paard van 500 kilo mag maximaal ... kg dragen. Zo heeft de TS deze tabel gemaakt.

En ja, je ziet het natuurlijk ook bij mensen prive, dat vind ik ook jammer, maar manege paarden worden stukken zwaarder belast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:06

troi schreef:
Leuk cultureel verschilletje trouwens, op dit forum vraagt iemand of het een probleem is dat haar vriendin van 140 kilo met 15 kilo zadel rijdt op haar quarter van 1.50 (http://www.horseadvice.com/horse/messages/7/21721.html). En de reacties zijn niet eens heel negatief, terwijl zo'n vraag op dit forum waarschijnlijk heftige toestanden zou hebben opgelevert..

Ik heb even verder gekeken en op een andere US site wordt 20% gehanteerd voor lange/zware ritten en 30% voor simpele buitenritten (overigens ook zonder gegronde basis voor zover ik dan zo vlug kan beoordelen). En verschillend voor sommige rassen waarbij shetjes in staat worden geacht 2/3 van hun gewicht te kunnen dragen.. Dus echt een andere blik!

yep dat bedoel ik. We roepen maar wat volgens mij. Zowel daar als hier. Laat iemand daar eens een keer onderzoek naar doen.

Anoniem

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:07

Die tabel die TS heeft gemaakt kun je overal vinden ( zowel met 15% als met 20%)

Er zijn ook gangbare schema's waarbij koudbloeden 20% mogen hebben en warmbloeden 15% , ook dan nog steeds nieuwsgierig hoe ze aan die getallen komen.

En zker benieuwd waar TS vandaan heeft dat je boven de 90kilo nooit mag rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:10

excuus, ik had iets eerder in je profiel moeten kijken TS. Ik zie dat je 16 bent. En begrijp dat je gewoon netjes alles uitgerekend hebt en dat dat je idee van een schema is.

Ik zal je er dus niet meer op aan vallen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:12

minikatje schreef:
die staat even terug ook al :P

en heb een nieuwe gevonden
Citaat:
Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

edit:
Citaat:
Het is zo dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

post het hier ook maar even :)
met bron en beetje uitleg

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:37

Bij deze even een kort antwoord op de vakergestelde vraag.
De gemiddelde paardengewichten van verschillende paardensoorten en rassen heb ik van een paardenvoedersite, waarop dit schema staat om te kunnen zien hoeveel een paard weegt (ivm hoeveelheid benodigde voedingsstoffen en/of medicijnen).
Even ter zijde gelaten of jullie het wel of niet eens zijn met het percentage, vervolgens heb ik van elk paardengewicht uitgerekend hoeveel 15% is.

MariekeB: Dit klinkt alsof jij vind dat een 16jarige niet na kan denken :?
Dit is puur een schema om te kunnen zien hoeveel 15% van een bepaald gewicht is,
of je het nou wel of niet eens bent met het feit of 15% het GOEDE percentage is..

Vrijwel niemand kan in een schema precieze antwoorden verwerken ivm bouw van het paard e.d.
Daarom is dit een richtlijn.. Heb dit al minstens 5 keer eerder vermeld, dus lijkt me wel handig om dat dan even door te lezen :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:51

Ik zou dit schema nooit als richtlijn gebruiken, ik heb er snel naar gekeken en direct al 5 verschillende voorbeelden (paarden dus) van onze stal voor oog gehad wat er veels te ver naast ligt. Niet dat we dus de paarden overbelasten, maar qua gewicht over deze richtlijn zit en waar paardlief nog "lucht" genoeg over heeft, kortom, waar het zonder problemen nog een zwaarder persoon (denk aan grote personen, mannen) mákkelijk zou kunnen dragen. Met plezier, zonder moeite. Een randgeval wordt er bij ons absoluut niet opgezet, gezondheid van de paarden gaat hier absoluut voor op alles. Maar je ziet en merkt heel goed aan een paard wat ok is en wat niet of misschien eigenlijk niet meer.

Volgens deze richtlijn zou ik mijn paard direct moeten verkopen aan iemand die 20 kg lichter is dan ik, hoewel het complete plaatje, het gedrag van mijn paard (hee, er zit tóch iemand op mijn rug! :D ) duidelijk aangeeft dat er zelfs een tweede persoon bij op zou kunnen.

Ik denk toch dat wij verder werken zónder zulke richtlijnen. En gewoon verder gaan met naar het paard en de ruiter kijken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:54

Ik rij met mijn 66 kilo nog een pony waarvan wij dachten dat hij 1.40 was.
Hij blijkt 1.36,5 te zijn.

Maar hij heeft er geen moeite mee mits ik hem niet in de weg ga zitten..
Ik spring zo nu en dan zelfs een sprongetje met hem.

Je moet kijken naar je dier, hoe loopt 'ie, heeft ie moeite, zit je zelf stabiel, zit je hem niet in de weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:00

haha nee ik heb een 15 jarige dochter, met genoeg verstand. maar ik kan van jou niet verwachten dat je met een onderbouwing komt.

Je geeft ook geen antwoord op de ,vraag, hoe kom je aan die getallen.
Het gaat er niet om of ik het eens ben met die 15% hetgaat erom hoe je aan dat getal komt.

dit schema kun je overal googlen en de 15% is een zomaar bedacht getalletje. Je bracht het heel serieus, terwijl je gewoon maar wat gedaan hebt en wat bedacht hebt ( over die 90 kilo bv)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:11

Omdat dat het getal was dat ik het meest voorbij heb horen komen,
en er mensen waren die DIT getal wilden weten..

Maar prima, volgensmij is zo ongeveer iedereen tegen dit 'schema', dus laten we
dan vooral niet meer reageren, dan moet iedereen het maar weer zelf uitrekenen,
prima :) In ieder geval toch bedankt voor de meningen en onderbouwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:17

Troost je, over dit onderwerp is nooit iemand het eens, dat ligt niet aan jou.
Er zou eens onderzoek naar moeten worden gedaan.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:20

Prima, maar is het nu wel duidelijk wat het doel van dit schema was?
Dit was namelijk bedoeld voor mensen die wel uitgingen van de 15%-norm
en die even snel op wilden zoeken wat hun maximale gewicht dan zou zijn
volgens deze norm.. ;)

In ieder geval bedankt. Gelieve geen klachten meer over schema, ik heb
jullie meningen allemaal gelezen en ze zijn duidelijk :)
Laatst bijgewerkt door QualityHorse op 01-03-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:28

Ik kan me redelijk goed vinden in het schema.
Lijkt me een mooie richtlijn om me als ruiter ook aan te houden :)

Jammer dat er zo overdreven gereageerd wordt. Toevallig laatst eens gehoord wat mensen met overgewicht kosten aan de overheid. En dat er maar een héél klein percentage door ziekte overgewicht heeft.

Ach, vind het voor mezelf ook een goede stok achter de deur. Wat mij betreft mag het gewicht op maneges nog wel wat meer omlaag, aangezien het daar nog enigszins te controleren.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:33

Nee klopt,
Vind het ook niet verantwoord als je met extreem overgewicht op een paard gaat zitten..
Daar zouden stevige/dikke mensen naar mijn idee zelf ook over na moeten denken ;)
Te dik? Dan niet rijden, tenzij je moeite wil doen om wat pondjes kwijt te raken ;)..
Bij overgewicht door ziekte ligt dat wat anders natuurlijk, dan is er geen andere optie..

D'r rijden bij mij op de manege bijvoorbeeld mensen van boven de 100 kg, die op manegepaardjes rijden..
En dat terwijl de grens bij ons op de manege 90 kg is..

Ik ken iemand die ik toch gauw 120 kg schat en die rijdt op een behoorlijk smal paardje..
(wel paardgefokt maar erg klein gebleven)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:39

QualityHorse schreef:
Te dik? Dan niet rijden, tenzij je moeite wil doen om wat pondjes kwijt te raken ;)..
Bij overgewicht door ziekte ligt dat wat anders natuurlijk, dan is er geen andere optie..

Zo dan, pas op wat je er hier zomaar even uitgooit, hier gaat je topic op vollopen...

Hoe kun je daar nu onderscheid in maken, dat zal het paard toch een worst wezen of het door ziekte of vreterij komt? Dus moet het paard wat toevallig een zieke treft, maar het gewicht ondergaan, want het kan niet anders? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:42

Janine1990 schreef:
Ik kan me redelijk goed vinden in het schema.
Lijkt me een mooie richtlijn om me als ruiter ook aan te houden :)

Jammer dat er zo overdreven gereageerd wordt. Toevallig laatst eens gehoord wat mensen met overgewicht kosten aan de overheid. En dat er maar een héél klein percentage door ziekte overgewicht heeft.

Ach, vind het voor mezelf ook een goede stok achter de deur. Wat mij betreft mag het gewicht op maneges nog wel wat meer omlaag, aangezien het daar nog enigszins te controleren.

Dit schema heeft niets met overgewicht te maken, maar met draagkracht van het paard. Je haalt vanuit het niets er een heel ander onderwerp bij.
We hebben het over draagkracht en jij koppelt dat aan overgewicht , ik zie het verband even niet.

iemand van 1,50 met een gewicht van 75 kilo is veel te zwaar maar mag gerust nog op een groot paard rijden. en iemand van 1,85 met een gewicht van 85 kilo heeft een prima BMI, maar kan amper nog rijden.

Het gaat er hier om , wat een paard kan dragen zonder dat het belastend is voor het dier. En naast dat dat grotendeels met spierkracht te maken heeft ( kiujk maar naar mensen) zou je iets van een algemene richtlijn kunnen geven. Die algemene richtlijn zou ergens op gebaseerd moeten zijn. En dat is nou juist waar iedereen zo OVERDREVEN op reageert. die is nml niet ergens op gebaseerd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:43

Spieren wegen meer dan vet. Dus als je een beetje een doorgetrainde man bent van zeg 1.85 dan ga je al snel de 100kg voorbij. Dan zou je dus geen paard mogen rijden. Onzin natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:43

QualityHorse schreef:
Nee klopt,
)

dus als je ziek bent , mag je wel met overgewicht op een paard rijden en als je gezond bent niet. Dat vind ik een hele bizarre mening. Het gaat er toch om wat het paard kan dragen, niet wat de oorzaak van het gewicht is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:47

Dus bedoelt ze niet rijden. En niet onderscheid maken tussen ziekte of overgewicht door eten, heb ik begrepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:48

Maar het topic gaat nu volledig of topic, het gaat over de draagkracht van het paard niet over overgewicht.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:51

neeneenee dat bedoel ik absoluut niet..
ik vind dat iemand die overgewicht heeft, eerst wat pondjes kwijt moet proberen te raken,
als paardrijden je immers zoveel waard is, heb je dat er toch voor over ;) Als je zelf niet wil
afvallen, vind ik dat het probleem op dat moment bij jezelf ligt..

Bij iemand met een ziekte heeft het niets met zelfdiscipline te maken.. Dan valt er weinig tot
niets aan het (over)gewicht te doen, maar dit betekend niet dat ik vind dat je dan zomaar op
een paard kunt gaan zitten..

Gesnapt? ;)
Laatst bijgewerkt door QualityHorse op 01-03-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:51

Ah dan mag ik nog wel wat kilootjes erbij :Y) :D

Ik zou de richtlijnen ook nooit gebruiken, ligt namelijk ook aan de conditie van zowel paard als ruiter
Richtlijnen per ras zou dan ook beter zijn

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:58

YESSS, ik mag op een B pony :+...met mijn 20 jaar!

*gaat snel naar marktplaats om een B-pony te kopen*

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:59

Ik denk niet dat het voor mij klopt haha, ik zie mezelf nog niet op een shetlander rijden. :+