Het wormenkuur-drama, tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barkruk

Re: Het wormenkuur-drama, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:07

Weet niet of het al gesuggereerd is, maar je kan ook Cydectin (moxidectine pour-on) gebruiken. Giet je dus gewoon over zijn rug. Alleen mag het officieel niet omdat er een geregistreerd alternatief is voor paarden.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 00:51

even een vraagje van mijn kant, mijn paarden zijn ook 2 randebielen wat wormenkuren betreft(sleuren je tig rondjes door de stal heen),
je kan het dus gewoon door voer heen doen zonder dat de werking minder is ?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:01

bij mijn oude verzorgpaarden smeerde ze het op een boterham en deden er daarna beetje jam overheen... geen gezeur meer mee gehad.. :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:47

wendy_x schreef:
even een vraagje van mijn kant, mijn paarden zijn ook 2 randebielen wat wormenkuren betreft(sleuren je tig rondjes door de stal heen),
je kan het dus gewoon door voer heen doen zonder dat de werking minder is ?

Ja natuurlijk, waarom zou dat niet kunnen?

Je moet er alleen wel op letten dat ze alles ook opeten, dus niet teveel voer mengen en liefst blijven staan tot ze alles op hebben omdat sommigen het net zo makkelijk weer uit de mond laten vallen. En als ze het niet lusten kost het je wel een wormspuit.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:48

Kan je niet wat aan de wormspuit smeren? Jam, appelmoes, stroop? Dat werkte bij een merrie bij ons op stal wel. Als ze dat dan begint af te likken en je bent snel genoeg, dan zit dat ding er zo in :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:02

Ik ken een tinker met hetzelfde probleem. Ook ontzettend kopschuw (maar wel een stukje kleiner :Y) ) We hebben soms met zn tweeen ontwormd. Eentje mét spuit, maar uit het zicht van het paard ernaast. Ander met hoofdstel. Ik deed dan gewoon alsof ik zijn hoofdstel om wou doen, en met dat hij de mond opende om het bit aan te pakken deed zijn baasje ontzettend snel de spuit in de mond. Tot nu toe is dat nog altijd gelukt :D En geloof mij die pakte echt niet zo snel een spuit aan. Laten zien was al erg genoeg voor hem :P Die van jou is natuurlijk wel een enorm stuk groter :Y)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:22

Citaat:
Een hand bij de neus vast pakken en dan in de zijkant van de mond de wormkuur er in spuiten. Tussen de wang en de tanden

Grote kans dat je paard een reaktie hierop geeft. Dan krijgen ze bijv een dikke lip. Is ook niet zo fijn.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:43

je kan het je paard leren om eerst 10000x te herhalen met appelmoes!...

wat je ook kan doen is dat je het paard niet laat zien, dus even snel aan de zeikant van het oog je hand er onder doen, en iemand anders je paard de spuit er in laten brengen
Zelf herken ik het probleem niet!.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:57

Het komt ook vooral vanuit het kopschuw zijn dat het een probleem is, normaal stop ik de spuit overal snel in, maar hij is én groot én dan heeeel erg snel! Hij heeft vorig jaar een oogoperatie gehad die erg pijnlijk was en daardoor is het eigenlijk nog erger geworden.

Ik heb de Verm-X besteld, ben erg benieuwd!!!

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:07

ik ga dit even volgen, bij mijn shet is dit namelijk ook een drama

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:19

sheela schreef:
Citaat:
Een hand bij de neus vast pakken en dan in de zijkant van de mond de wormkuur er in spuiten. Tussen de wang en de tanden

Grote kans dat je paard een reaktie hierop geeft. Dan krijgen ze bijv een dikke lip. Is ook niet zo fijn.

Of jij krijgt een klap voor je hoofd of erger!

Ik zou ook niet even iets weten. Pulp met Stroop misschien en dan de wormenkuur erdoor.

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:36

Da bellen ivm spuiten, vroeger hadden wij er 2 die dan gespoten werden met ivomec. Alleen mogen we dat nu zelf niet meer doen en bovendien is het zeer belangrijk dat ze de juiste dosis spuiten. Da deed dat dan altijd even. Prikje en klaar waren we, geen gevlieg, enge dingen en gevaarlijke situaties.
Ik weet niet of ze het nu nog doen, onze lieverdjes zijn inmiddels van ouderdom naar de eeuwige jachtvelden gegaan.

Succes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:48

even iemand die helpt? mijn merrie is ook lastig met spuiten, nu heeft 2 keer iemand geholpen (gerust stellen, hoofd langzaam pakken, beetje met vingers in de mond spelen, zodra dit goed gaat is het alleen nog de spuit erbij) na deze 2 keer kan ik het nu zelf, overgens is snel snel niet de oplossing voor je problemen, want word er niet makkelijker op. Rustig en kalm, geduld, en trainen op dat kopschuwe!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:31

heb niet alle tips gelezen, dus weet niet of dit al gezegd is, maargoed

Neem een lege spuit en wat appelmoest. Doe 10 dagen van tevoren een beetje appelmoest in de spuit en geef dit aan je paard (iedere dag een klein beetje). Na 10 dagen geeft je je paard een spuit wormenkuur en erachteraan een spuit appelmoes. Dan nog een paar dagen weer alleen wat appelmoes inspuiten. Dan leert je paard dat spuiten niet alleen vieze pasta zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:39

Dilan1993 schreef:
heb niet alle tips gelezen, dus weet niet of dit al gezegd is, maargoed

Neem een lege spuit en wat appelmoest. Doe 10 dagen van tevoren een beetje appelmoest in de spuit en geef dit aan je paard (iedere dag een klein beetje). Na 10 dagen geeft je je paard een spuit wormenkuur en erachteraan een spuit appelmoes. Dan nog een paar dagen weer alleen wat appelmoes inspuiten. Dan leert je paard dat spuiten niet alleen vieze pasta zijn.

volgende keer wel beter alles lezen
tip is al geprobeerd, maar paard is kopschuw, en lust geen appelmoes/confituur/stroop/slobber en aanverwanten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:57

Niet proberen om t spul te verstoppen of lekkerder te maken maar eerst het kopschuwe er uit zien te krijgen,daar heb je na het ontwormen maar liefst 2mnd de tijd voor
Oortjes kroelen goed belonen enz....vinden ze nog lekker ook...je zal zien dat waneer je een paar weken intensief oefent met lekkere fijne en prettige dingen ,het vanzelf goed komt.
suc6

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:44

Nu ik met veel grondwerk doe, kan ik zijn hoofd op druk naar beneden halen, (dus druk zetten, en zodra hij naar beneden komt druk loslaten)
En kan ik hem ook gewoon aaien bovenop zijn hoofd terwijl hij 1.75 is. (eerst gooide hij gelijk zijn hoofd omhoog)

Iemand anders op stal had er veel problemen mee en die heeft steeds met een spuit geoefend zonder dat er wat in zat, nu komt hij er zelf op af haha!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:58

Herkenbaar wbt de drama.
Mijn paard is dan wel niet kopschuw en ook niet zo groot ( 165) maar wel een drama met wormenkuren.
Afgelopen week moest die van mij er ook weer aan geloven met als gevolg dat ik nu 2 blauwe vingers heb en hij een gekrenkte trots.
Ik heb hem een tijdje laten spuiten door de da ( rechtstreeks in de bloedbaan was dat meen ik ) maar helaas werkte dit naar verloop van tijd ook niet meer omdat hij de da toen als een ''vijand/engerd'' ging zien.
Ik ben met hem de strijd dus wel aangegaan, de ene keer gaat het wat beter als de andere keer.
Echt een bruikbare tip heb ik ook niet voor je, de mijne is ook kieskeurig met eten, wat dat aan gaat is hij ook net: wat de boer niet kent dat vreet hij niet.
Al lijkt me de oplossing met het holle bit ook wel een goede om te proberen!
Succes in ieder geval en ik hoop dat je een goede oplossing vind!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:02

hoi ,wat mijn tip is, stop met wormenkuren geven ,maar breng je verse mest naar de veearts, laat het controleren, op eitjes/wormen, ws is hij gewoon schoon, dan hoef je ook niet te ontwormen, is hij niet schoon ja dan heb je pech dan moet je wel ontwormen.maar heel vaak geef je net het verkeerde midel,waardoor, er toch eitjes zijn ,en doe je het zo ,met mestonderzoek,dan ben je er op tijd bij,en het is zelfs goedkoper,en voor je paard veel gezonder/een mestonderzoek kost 8,75.denk er maar eens over na.veel succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:15

Tjaaa nu merk je het probleem bij het ontwormen, je zei ook al dat het verzorgen van zijn oog vorige keer ook heel moeilijk was.
Aan wat ligt dat nu, idd niet ieder paard is even makkelijk, weet ik ook wel, maar je kan ieder paard wel leren zijn hoofd omlaag te brengen, da's gewoon even een heel korte training, en met kort bedoel ik mssn wel 1 uurtje training, maar ik ken het paard niet dus het kan ook wel mssn een week worden, maar meer zeker niet.
Het is dus aan jou om er eens werk van te maken, het is toch voor veel meer dingen handig dat je zijn hoofd naar beneden zou kunnen vragen he.
Bij het aandoen van het hoofdstel bv.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:42

Mijn merrie lukt het best in de opvoelbox of in de trailer. Dan is het ook helemaal geen gevecht. Doe ik het op stal, dan moet ik heeeel rustig blijven en heeel veel geduld hebben, dan lukt het op een gegeven moment ook (als ze klaar is met steigeren, zich tegen de muur aan laten vallen, slaan met de voorbenen e.d.).

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:57

@ Duhelo zie o.s. post. Ik maak hier uit op dat het paard wél slobber lust. Misschien zelf ook even beter lezen?

NehnaDagmar schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met slobber nog niet heb geprobeerd, ga ik proberen!!! (verdere post)Spuit je dan gewoon die pasta in de slobber? / Ik vrees dat hij het niet eet met slobber(verdere post)

Tinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:55

Ik doe het op een boterham met wat stroop. Gaat prima

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:25

Hee leuk, nog meer nieuwe tips!
Steph86, je kon het over Mac hebben!!

Hij is met andere dingen helemaal niet meer kopschuw hoor, en ik kan hem ook prima op zijn hoofd borstelen/aaien en bijvoorbeeld wat viezigheid uit z'n oog halen. Hij flipt hem alleen met dingen die hij echt eng vindt, zoals wormenspuit, druppels in ogen, oren uitknippen.

_Esther_ klopt inderdaad dat ik dat nog niet geprobeerd heb. Maar ik weet gewoon dat hij zo'n kieskeurige eter is dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. Dus ook alle tips met stroop, appels etc. sorry, maar dat werkt niet.

Hennyvanamon: je hebt helemaal gelijk. Waarom drama als drama niet nodig is! Ik hoorde dat je zelfs bij de Welkoop en Divoza zakjes kunt kopen waar je mest in kunt doen en dan op kunt sturen. Zal ik zeker doen volgende keer!

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:09

Die wormenkuurtabletten vind ik heel goed werken. Mijn paard neemt ze nu niet echt alsof ze snoepjes zijn (sommige houden niet van de smaak anderen smikkelen het meteen op) maar ik heb zo'n pot met smurrie waar ze aan kunnen likken (op Horse-Event gekocht) en dan smeer ik er daar wat van op en dan lust ze die wel...
Vind ik heeel handieg, moet je niet zo met die stomme spuiten zitten zeulen en dan hang je ook nooit meer onder de smurrie :Y) (dat had ik altijd)