Pony laat zich niet meer poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spy

Re: Pony laat zich niet meer poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:18

Nee, hij heeft absoluut geen pijn. Ik denk dat ik dat wel in zijn gedrag zou herkennen.

Maargoed, ik stelde vandaag aan mijn moeder voor dat ik het gedrag dus misschien maar eens moet filmen en dan aan de ouders moet laten zien samen met wat informatie over het gedrag en hoe het op te lossen valt. Haar antwoord was;

" En wat wil je daar nou mee bereiken? Gewoon dat die meisjes niet meer naar hun verzorgponies mogen komen? Die ouders hebben geen verstand van paarden."

Oftewel, ze gaat er meteen van uit mijn enige reden voortkomt uit egoïsme. Dat ik mijn verzorgponies niet meer wil delen, dus dat ik vandaar er alles aan zal doen om de meisjes weg te krijgen.
Ik snap dit niet, waarom denken die volwassenen dat meteen? Het kan me niks schelen dat er ook anderen rijden, als ik er maar niet onder te lijden heb. Want ik word nu wel mooi opgezadeld met een pony waar eerst niets mee aan de hand was. En wanneer ik dit gedrag wil aantonen krijg ik meteen zo een reactie.

Ik voel me nu al schuldig en heb nog geen woord met de ouders uitgewisseld.

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:26

Spy schreef:
Nee, hij heeft absoluut geen pijn. Ik denk dat ik dat wel in zijn gedrag zou herkennen.

Maargoed, ik stelde vandaag aan mijn moeder voor dat ik het gedrag dus misschien maar eens moet filmen en dan aan de ouders moet laten zien samen met wat informatie over het gedrag en hoe het op te lossen valt. Haar antwoord was;

" En wat wil je daar nou mee bereiken? Gewoon dat die meisjes niet meer naar hun verzorgponies mogen komen? Die ouders hebben geen verstand van paarden."

Oftewel, ze gaat er meteen van uit mijn enige reden voortkomt uit egoïsme. Dat ik mijn verzorgponies niet meer wil delen, dus dat ik vandaar er alles aan zal doen om de meisjes weg te krijgen.
Ik snap dit niet, waarom denken die volwassenen dat meteen? Het kan me niks schelen dat er ook anderen rijden, als ik er maar niet onder te lijden heb. Want ik word nu wel mooi opgezadeld met een pony waar eerst niets mee aan de hand was. En wanneer ik dit gedrag wil aantonen krijg ik meteen zo een reactie.

Uhm,
Waarom laat je deze topic niet zien?
Dan snappen ze misschien dat egoïsme niet de reden is.

En zien ze ook wat je (en anderen) erover denkt/denken

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 00:33

RobinJoep schreef:
Spy schreef:

Uhm,
Waarom laat je deze topic niet zien?
Dan snappen ze misschien dat egoïsme niet de reden is.

En zien ze ook wat je (en anderen) erover denkt/denken

Ik weet niet of zoiets zal werken. Mijn moeder zegt dat ik er toch niks tegen kan doen omdat ik er doordeweeks niet bij kan zijn en dat die meisjes toch wel blijven doen waar ze zelf zin in hebben tot het gewoon een keer misgaat.
Ik heb haar al uitgelegd wat voor een advies ik van anderen heb gekregen, maar ze stoort zich er nu al aan dat ik me zo een zorgen maak om die ene pony terwijl ik mijn tijd beter aan andere dingen kan besteden. :|

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:45

En als het dan misgaat? Wie zegt dat het dan niet in jouw schoenen wordt geschoven?

je kan op hun hyves zeg je. Wel, waarom print je dan die foto's niet af waaronder ze de commentaar zetten "hij wilde gaan steigeren" of "mijn wilde hengst"? Woorden van de kinderen zelf, foto's door de kids zelf gemaakt :)
Ik merk vaak genoeg hoe veel jonge kinderen een verzorgpony zoeken, die er eigenlijk niet genoeg verstand van hebben en nietsbeseffende ouders die ze maar laten doen. Die zien in het begin de brave pony, maar niet de lolligheidjes die er daarna gebeuren en hoe het dan evolueert.

Stel desnoods aan de ouders voor dat je de kids les wil geven als jij er ook bent, zo heb je enigszins zicht op wat ze uitvreten, en anderzijds kan je ze corrigeren of ingrijpen als het misgaat.
Dan kan niemand je beschuldigen van egoïsme, je stelt immers voor om de kids wat bij te leren.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:58

mijn fries steigerde ook altijd met poetsen, viel aan, etc echt gewoon heel erg,
nu gaat het steeds beter, heb doorgezet en als ze wat druk is met poetsen longeer ik haar van te voren, dat helpt echt heel goed bij haar!

ik hoop dat het snel goed komt :)

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:03

Varekaj schreef:
En als het dan misgaat? Wie zegt dat het dan niet in jouw schoenen wordt geschoven?

je kan op hun hyves zeg je. Wel, waarom print je dan die foto's niet af waaronder ze de commentaar zetten "hij wilde gaan steigeren" of "mijn wilde hengst"? Woorden van de kinderen zelf, foto's door de kids zelf gemaakt :)
Ik merk vaak genoeg hoe veel jonge kinderen een verzorgpony zoeken, die er eigenlijk niet genoeg verstand van hebben en nietsbeseffende ouders die ze maar laten doen. Die zien in het begin de brave pony, maar niet de lolligheidjes die er daarna gebeuren en hoe het dan evolueert.

Stel desnoods aan de ouders voor dat je de kids les wil geven als jij er ook bent, zo heb je enigszins zicht op wat ze uitvreten, en anderzijds kan je ze corrigeren of ingrijpen als het misgaat.
Dan kan niemand je beschuldigen van egoïsme, je stelt immers voor om de kids wat bij te leren.

Dat zei mijn moeder dus ookal. Grote kans dat die kinderen het dan zo gaan verdraaien dat het allemaal mijn schuld was en dat ik me er daarom buiten moet houden.

Je zegt het al, woorden van de kinderen zelf. Het zijn maar kinderen, de ouders kunnen ook wel zien dat er op de foto's niets aan de hand is maar dat de kinderen gewoon graag opscheppen met een leugen. Feit dat er " I love you" achter bijna elke foto staat zorgt er al voor dat de moed me in de schoenen zakt. Ik kan me al voorstellen hoe de kinderen tranen met tuiten zullen huilen zodra ik ervoor zorg dat de ouders inzien hoe gevaarlijk de gehele situatie is.

Wanneer ik er ben doen ze niet echt iets met de pony die nu dus zo lastig is. Dan laten ze mij er alles mee doen, en zijn ze er zelf niet op te krijgen omdat hij 'bokt'. Maar dan zie ik een paar dagen later wel weer foto's dat ze er zonder mij wel gewoon op zitten.
Maargoed, wat ze in het weekend uitvreten zie ik zowiezo wel, maar doordeweeks, dat is het probleem.
En ze iets leren, ik denk niet dat ze naar me zullen luisteren. Ze denken dat ze zelf alles beter weten, ookal ben ik de ruiter met ervaring.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 01:05

loveulla94 schreef:
mijn fries steigerde ook altijd met poetsen, viel aan, etc echt gewoon heel erg,
nu gaat het steeds beter, heb doorgezet en als ze wat druk is met poetsen longeer ik haar van te voren, dat helpt echt heel goed bij haar!

Fijn dat het nu steeds beter gaat, de lol gaat er wel een beetje vanaf wanneer het paard zich zo rot gedraagt. Ik merk ook dat de pony na het rijden net een mak lammetje is, daar zal ik zeker ook gebruik van maken om dit gedrag af proberen te leren.

Dankjewel.

RobinJoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:25

Spy schreef:
loveulla94 schreef:

Fijn dat het nu steeds beter gaat, de lol gaat er wel een beetje vanaf wanneer het paard zich zo rot gedraagt. Ik merk ook dat de pony na het rijden net een mak lammetje is, daar zal ik zeker ook gebruik van maken om dit gedrag af proberen te leren.

Dankjewel.

Succes! :o

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:27

Bedankt... Dat zal ik echt nodig hebben. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:52

Ik heb er ook eentje die echt de rotzak aan het uithangen is. heb die allereerst eens goed medisch binnenstebuiten gekeerd, harnachement ook. op wandeling is alles prima, paard is vrolijkheid zelve, reageert piekfijn, in de bak is het gewoon een monster. Verder bij VD en in omgang een schatje met wat divastrken, maw... mevrouw heeft gewoon geen zin in werken.
Nou, deze dame gaat dan binnenkort maar eens met mijn koppigheid en vindingrijkheid kennismaken :P Even bewijzen dat ik na 3 jaar ze nog steeds te slim af kan zijn :Y)

Je komt er uiteindelijk wel hoor TS, daar hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken. Kan je het niet spelenderwijs aanpakken met die kids dan? Ze VD en NH leren, en correcte manier van omgaan zonder dat ze het doorhebben? je kan ze er ook altijd op aanspreken dat als ze op de foto durven met hun stoere hengst, dat ze dan ook maar een keertje moeten bewijzen dat ze meer zijn dan een grote bek op hyves. Ze snappen de hint vast wel :)
of een keertje eronder posten "ooooh, dus daarom durf je er in het weekend niet op als ik er ook ben!"
heel eenvoudig maar de fun is er gauw genoeg af en dan zullen ze je wel iets ernstiger nemen.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 16:50

Hahahahaha, ja klopt :P
Even flink aan het werk zetten, dat doe ik ook altijd.

Nee, ik heb ze al deels aangesproken. 1 van de meisjes is een beetje een trubbelmien... Heeeeeeeel erg jaloers en bezitterig. Ze was boos geworden omdat ik wat oude foto's naar een meisje wat er eerst samen met haar reed ( die is weggegaan omdat het meisje wat er nu nog rijd nogal gemeen tegen haar deed, lang verhaal). In ieder geval, ze vond het niet kunnen dat dat andere meisje foto's op haar hyve had geplaatst van 'HAAR' pony, dus toen sprak ze er mij op aan dat ze dat niet normaal vond. Toen heb ik uitgelegd dat dat andere meisje recht had op die foto's omdat dat toch juist leuk voor haar is? Dat vond ze van niet, en zo zijn we steeds verder in gesprek geraakt. Onder andere over het feit dat ik er volgens haar reacties niet eens meer verzorg. ( Vreemd, wist ik zelf niet eens) Ik heb haar toen maar meteen aangesproken op alle rare dingen die ze deed. ( onder andere, liegen over zogenaamde buitenritten en dat ze elke dag zou rijden + dat de ponies super braaf waren) Ik heb haar toen geconfronteerd met alle dingen die me gewoon al een paar weken frustreren, en toen is ze me toch ineens WEL weer gaan respecteren en me wat serieuzer gaan nemen. Dus dit weekend ga ik dan wat nieuwe regels opstellen over de omgang met de ponies. En aangezien ze een weekje weg gaat met het andere meisje ga ik even lekker de tijd nemen om iets aan het slechte gedrag te doen.

Heb er eerlijk gezegt ongelofelijk veel zin in. Lekker een uitdaging, ik ben zelf ook behoorlijk koppig, dus dat komt hopelijk allemaal wel weer goed.

Heel even twijfelde ik aan mezelf door een reactie op mijn andere topic, over dat ik gewoon ontzettend jaloers was en dat de meisjes het in mijn ogen toch nooit goed zouden kunnen doen en dat als ik er allemaal zoveel problemen mee had ik dan toch gewoon beter weg kon blijven? Toen heb ik me even rot gevoeld, en gedacht dat het misschien ook wel zo was? Maar de laatste paar dagen ben ik weer herrinnerd aan WAAROM ik ook al weer op dit forum om hulp vroeg. Omdat ik absoluut niet jaloers ben, maar ik kan gewoon niet tegen achterbaks gedrag en leugens.

Ik zal ze er in de toekomst zeker blijven herrineren aan hun 'grote bek op hyves'. Op de foto kunnen ze het? Nou dan in het echie ook. Bedankt voor je advies. :D

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:06

Ik ben gister en eergisteren geweest. Toen heb ik de pony aan het halster meegenomen en daarna meteen het hoofdstel omgedaan. Terwijl ik hem aan de teugels vasthield heb ik hem gepoetst en ben ik gewoon zonder zadel gaan rijden. Met rijden was hij redelijk braaf, al een hele vooruitgang. Daarna heb ik hem aan het halster op de poetstplaats gezet en ben ik voorzichtig met mijn hand zijn lichaam afgegaan om te kijken of hij zou reageren. Toen hij dit niet deed heb ik hem beloond met wat lekkers.

De volgende dag deed ik dit weer, maar toen heb ik er aan het einde een borstel bijgehaald. Toen hij de borstel zag tilde hij zijn voorbeentje al een beetje op. En toen ik voorzichtig de borstel over hem heen haalde reageerde hij een beetje angstig.
Toen hij uiteindelijk braaf bleef staan heb ik hem weer beloond met wat lekkers.

Ik denk nu dat het dus iets met het poetsen te maken heeft. Dat zijn angst misschien wel overslaat in agressie?

Ik weet niet wat er met hem gebeurd is... Maar hij is nog nooit bang geweest om gepoetst te worden.
Vreemde is dat ik wel een lange zweep op de poetsplaats zag liggen. Ik heb geen flauw idee waarom en waarvoor die gebruikt is. Hopelijk niet om te proberen hem te straffen voor zijn gedrag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:16

Wat ik eigenlijk niet begrijp...

Zonder verzorgers... kan jij je dier dus niét onderhouden?
Niet uitmesten, want daar heb je geen tijd voor.
niet rijden, want je hebt te weinig tijd?

Ik snap zowiezo niet dat je moet teren op de verzorging van je paard door jonge kinderen.

Zoek een andere verzorger die wél verantwoording heeft, en met paarden kan omgaan..
Ik doe maar een gok, en denk dat dit dier flink getreitert is! En zich daarom nu eens verzet!
Dit dier is gewoon doodsbang en verdedigd zich op deze manier.

Die verzorgsers had ik linearecta de laan uitgemieterd.

Een paard gaat niet zomaar schoppen en bijten... :n

Hopelijk vind je een oplossing ivm het tijdgebrek.
Want ik vind dit toch erg triest voor de pony.
Zou hem ook zeker niet meer afstraffen, en juist gaan werken met beloningen wanneer hij braaf is.

ik maak jou absoluut geen verwijten, moet alleen op mijn handen zitten ivm die verzorgstertjes die er blijkbaar geen ruk verstand van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:35

@Jolliegirl: de ponies zijn geen eigendom van de TS :) zij was er als eerste om te verzorgen, doet ze nog steeds, maar door studie en dergelijke heeft de boer er voor de andere momenten nog 2 jongeren verzorgstertjes bijgenomen ;)

@TS: je kan hen altijd een keertje vragen of ze de pony willen poetsen, en ze dan gewoon in de gaten houden. iets à la "wil jij hem alvast even klaarmaken, dan ga ik nog even snel de drollen uit de stal halen / mijn cap halen / de waterbakken controleren/..." Er zal vast wel een reden voor zijn waarom de pony zo doet, alleen is dat nogal lastig om te achterhalen in je eentje. Als hij het bij hen ook doet, en ze gaan er correct mee om, kan je dat dan ook alweer uitsluiten. Gaan ze echter heel hardhandig te werk en gebruiken ze de zweep, nouja, dan weet je ook wel hoe laat het is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:40

mischien kun je het aan een dierenarts vragen? denk dat die hetwel weet.

maar licht het zadel nog wel goed? of gaan ze gelijk een half uur rijden? mischien dat het daaraan ligt?

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:24

@Jollie: Was het maar zo simpel.

1. Het zijn mijn eigen ponies niet.
2. De verzorgstertjes kan ik niet de deur wijzen
3. Ik straf hem niet af, en werk met beloningen wanneer hij braaf is, zie de post boven de jouwe.
4. Ik kan alleen in het weekend komen om te mesten en rijden. Dus het is niet zo dat ik niet meer kom.

@Varekaj: Lijkt me een goed idee, maar ze zijn nu dus een week weg. Dat zal dus nog even moeten wachten.

@Sjors: Met het zadel is niets mis, ligt gewoon nog goed.
Daar zijn ook geen problemen mee.

Dierenarts, of iemand met wat meer ervaring misschien. Ik ben al wel wat aan het rondvragen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:49

Spy schreef:
@Jollie: Was het maar zo simpel.

1. Het zijn mijn eigen ponies niet.
2. De verzorgstertjes kan ik niet de deur wijzen
3. Ik straf hem niet af, en werk met beloningen wanneer hij braaf is, zie de post boven de jouwe.
4. Ik kan alleen in het weekend komen om te mesten en rijden. Dus het is niet zo dat ik niet meer kom.

@Varekaj: Lijkt me een goed idee, maar ze zijn nu dus een week weg. Dat zal dus nog even moeten wachten.

@Sjors: Met het zadel is niets mis, ligt gewoon nog goed.
Daar zijn ook geen problemen mee.

Dierenarts, of iemand met wat meer ervaring misschien. Ik ben al wel wat aan het rondvragen.

ja ik dacht ik zeg het maar want je weet maar nooit. gelukkig dat je zadel goed ligt