aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:31

amsterdam_30 schreef:
Je hebt vaak inderdaad zoals eerder genoemd geen poot om op te staan als er iets mis is. je hebt immers onderzoeksplicht. Verder kost een paard veel geld in onderhoud, dus dan snap ik niet waarom iemand wil besparen.. t kost maar 100 euro!

Heb net nog een factuur betaald van een klinische keuring en die was inclusief visitekosten en BTW 178,50, dus toch iets meer dan 100 euro. ;) Of is het per plaats en dierenarts heel verschillend wat een keuring kost?

Paard was overigens volledig goedgekeurd, maar bleek heel erg te weven op stal (verborgen stalgebrek) en is weer terug naar de oude eigenaar. Helaas kunnen ze zo'n gebrek dus bijna nooit zien bij een keuring volgens een andere DA waar ik geïnformeerd had. Had het gebrek wel dezelfde dag ook gemeld aan de verkoper.

In het geval van het nichtje van de TS word het misschien nog best moeilijk om aan te tonen dat het dier bij de aankoop al niet gezond was. En als de verkopende partij nu al niet echt mee wil werken, sterkte ermee en hopelijk komt het paardje er in ieder geval weer goed boven op.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:33

Dan is het voor alle partijen een verdrietige zaak... en denk is de discussie hier gesloten...
Een aankoopkeuring dot niet altijd wonderen...sterkte!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:36

Klopt, soms zit het wel eens tegen en een klinische aankoopkeuring is helaas niet heiligmakend. Neemt niet weg, dat het beter is om het wel te doen. Zo zie je maar weer in dit geval, het had nu wel een hoop verdriet kunnen besparen

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:37

@ Santie: nee, paard is pas bij mij afgekeurd. Verkoper had alleen wel rijtechnische problemen die in mail zijn toegegeven na afkeuren en zaak staat er sterk voor.. verder kan ik alleen per pb antwoorden helaas.

@flappie28: de kosten v klinisch keuren lopen dan duidelijk uiteen. Als je naar een goede kliniek gaat, dan kun je prima rond de 100 euro betalen (geloof zelf minder dan 100 betaald).
Heb jij soms een DA ergens heen laten komen? Dan betaal je natuurlijk voorrijkosten.
Ook voor jouw bedrag zou ik altijd klinisch laten keuren.
Een paard wat niet goed is kost al snel veel meer (alleen al aan stalling etc) en dan nog het bijkomende verdriet.

Hoewel een klinische keuring niet altijd wonderen doet... brengt het wel vaak ernstige gebreken aan het licht, die menig ruiter niet kan zien zelf..

Blackberry28

Re: aankoop paard; blijkt hoefbevangen binnen week, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:43

Helemaal mee eens hoor amsterdam_30, bedrag maakt mij ook niet uit. Al is het wel een beetje zuur dat ik nu geen leuk paardje op stal heb staan, maar goed daar komen we wel weer overheen. Je leert er ook weer van voor een eventuele volgende aankoop.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 00:05

Ja wel vervelend zo he.... ze gaat nu de d.a. die in t paspoort staan benaderen over de medische geschiedenis. Hopelijk levert dat wat op. Kunnen ze m in i.i.g doelgerichter behandelen en weet ze misschien of ie die klachten al had...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:11

Hoefbevangenheid vind ik echt vreselijk
ik heb mn vorige pony ervoor in laten slapen.. continu pijn hebben is geen leven voor een paard

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:17

@ Qizz:Hopelijk levert dat iets op inderdaad. Neem aan dat als het paard er eerder last van heeft gehad dat er wel eens een DA bij is geweest. Nu maar hopen dat die info ook naar buiten komt. Kon de hoefsmid er niets van zien aan de hoeven of het paard het al eerder heeft gehad? En kent niemand het paard verder van vroeger, misschien dat die je anders meer kunnen vertellen.

Hoop in ieder geval dat het geen langslepende zaak gaat worden waar het paard uiteindelijk ook niet beter van word.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:57

En hoe is het nu met het paard en is er al contact geweest met de oude dierenarts of nog met de oude eigenaren?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:07

Toevallig heb ik net weer wat van mn nicht gehoord. Het verhaal is echt heel naar....

Volgens de da en smid had t paard een hoefzweer, uiteraard gelijk verwijderd, ataxie en zeer ernstige rugproblemen die dus weer voor andere narigheid zorgen. Dit paard had dit al heel lang naar het schijnt en het is zelfs zo erg dat er geen hoop meer voor hem is. Hij was klaar voor de slacht volgens de da....

Het da rapport is per aangetekende brief naar de oude eigenaren die er absoluut vanaf hebben geweten.

Verder weet ik het niet.

Typisch naar geval waar t paard echt de dupe is geworden vd situatie. Wie verkoopt er nou zo.n paard... Arm dier.. Had m iig een waardig afscheid gegund en niet zo. Totaal gestressed nog naar een nieuwe stal op het laatst.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:13

Hoe kan je daar nou niks van merken als je bij dat dier gaat kijken. Ze heeft hem toch ook gereden? En wat en monsterlijke eigenaar die zo' dier nog te koop zet. Walgelijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:19

Qizz schreef:
Volgens de da en smid had t paard een hoefzweer, uiteraard gelijk verwijderd, ataxie en zeer ernstige rugproblemen die dus weer voor andere narigheid zorgen. Dit paard had dit al heel lang naar het schijnt en het is zelfs zo erg dat er geen hoop meer voor hem is. Hij was klaar voor de slacht volgens de da....

Sorry hoor, maar als je nicht daar niets van merkt als ze het paard gaat kijken, en zelfs rijden, dan is ze niet aan een eigen paard toe.
Hoe kan je dat nu niet zien/merken?
Was hij misschien opgespoten? Of nee laat maar, dat helpt niet tegen ataxie..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:42

Geen idee. Er was een zeer ervaren instructeur bij die ook niks gemerkt heeft toen ze daar zijn geweest.

Knap dat jij zonder dat je haar kent kunt beoordelen of ze aan een paard toe is.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:56

Triest dat mensen zo'n paard nog gewoon doorverkopen inderdaad i.p.v. hem een goede oude dag te gunnen of hem naar de eeuwige groene weides te sturen. Als het nu alleen een hoefzweer was geweest, dat kan tenslotte ieder paard wel een keer krijgen, maar de ataxie en rugproblemen krijgt een paard niet in een dag opeens.Als ik het goed begrijp zou het paardje zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost moeten worden toch? Hopelijk krijgt je nicht snel bericht van de oude eigenaar en halen ze het paard alsnog op, ik duim voor een goede afloop voor jullie.

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:07

Ik denk toch dat je met het verslag van de dierenarts wel wat kan.
Hebben jullie rechtsbijstand? Informeer daar eens.
Stel de verkoper schriftelijk op de hoogte van het onderzoek van de dierenarts.
Als een rechter de verkoper als professioneel handelaar ziet sta je wat sterker,
is dat niet zo dan kan je het wel schudden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:12

Qizz schreef:
Geen idee. Er was een zeer ervaren instructeur bij die ook niks gemerkt heeft toen ze daar zijn geweest.

Knap dat jij zonder dat je haar kent kunt beoordelen of ze aan een paard toe is.

de instructeur heeft niets gemerkt?...zelfs een leek ziet het als een paard atactisch is.
Wat heeft ze voor het paard betaald?
Wel triest dit hoor....voor haar en ook voor het paard |(

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:31

flappie28 schreef:
Triest dat mensen zo'n paard nog gewoon doorverkopen inderdaad i.p.v. hem een goede oude dag te gunnen of hem naar de eeuwige groene weides te sturen. Als het nu alleen een hoefzweer was geweest, dat kan tenslotte ieder paard wel een keer krijgen, maar de ataxie en rugproblemen krijgt een paard niet in een dag opeens.Als ik het goed begrijp zou het paardje zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost moeten worden toch? Hopelijk krijgt je nicht snel bericht van de oude eigenaar en halen ze het paard alsnog op, ik duim voor een goede afloop voor jullie.

Dankjewel...
Inderdaad.... Ik hoop het ook echt voor ze... Want dit heeft t paard niet verdiend maar mn nicht ook niet.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:36

sofie1970 schreef:
Als een rechter de verkoper als professioneel handelaar ziet sta je wat sterker,

Ja het rapport is aangetekend verstuurd.. Op advies van het juridisch loket.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:43

Qizz schreef:

Euh.. al eens een atactisch paard gezien, laat staan op gezeten?
Het is of dat zij en de instructeur blind zijn, of dat er iets schort aan dit hele verhaal ;)

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:29

Qizz schreef:
sofie1970 schreef:

Ja het rapport is aangetekend verstuurd.. Op advies van het juridisch loket.

Goed zo

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:33

Oef dat is een lastige....
Ja de paardenadvocaat, die kan haar misschien wel helpen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:07

Ik vind het niet zo tof dat jullie zo tekeer gaan tegen TO of haar nichtje. Ik vind het nogal een trieste situatie. Natuurlijk is het niet handig dat er geen keuring is gedaan, maar ja, dan nog.
Wellicht is het beestje volgespoten met tranquelizers voor de verkoop, waardoor de gebreken tijdens het bezichtigen en rijden totaal niet opvielen. Ik vind het verschrikkelijk dat je een ander zo opzadelt met deze ellende, en vind het echt ook niet te geloven zielig voro het paard. Klinkt mij alsof ze er geen cent voor over hebben gehad het dier rustig te laten inslapen; sterker nog ze hebben er nog geld aan willen verdiennen.... Ik zou contact opnemen met mn rechtsbijstandverzekering, en alles uit de kast hallen om deze lui hun fouten te laten erkennen. Dit kun je toch niet maken zeg. Wat een teleurstelling moet dit zijn voor je nicht....

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:20

mysa schreef:
CM_ schreef:
Bij kanteling hoefbeen moet de bevangenheid al langer aanwezig zijn.

Dat hoeft niet, hoefbeen kan al binnen 24uur kantelen.
Alleen smid erbij is niet genoeg, moet d.a. bij, pijnstillers en ontstekingsremmers, paard met hb lijdt veel pijn en ontstekingsremmer kan verergering en evt. kanteling voorkomen.

Ik heb ook eens een pony gehad die bleek ook zwaar bevangen te zijn geweest....natuurlijk constateerde de hoefsmid dat en melde het me gelijk.(in de kliniek foto's gemaakt, doorgezakt gekanteld hoefbeen).
Maar goed pony was oud (ergens 25/26....) en dun en zag er verschrikkelijk uit.
Pas na een paar maanden met d'r gereden te hebben (liep3uur per week met beginnertjes) geraakte ze kreupel.
Zij kreeg een ijzer met lederen zool en vol met hoefpad, dit ging gepaard met laten wennen en natuurlijk wat pijstilling voor 2wk.
Ze heeft 12wk op ijzer gestaan en kon daarna gewoon weer zonder maar wel alleen met een klein (mijn dochtertje van toen 3jr) kindje wat stappen en draven.

In iedergeval laat de hoefsmid dit beoordelen en dan kanze stappen ondernemen zorg dan voor een verklaring van de dierenarts.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:10

Brendaaaa schreef:
Ik vind het niet zo tof dat jullie zo tekeer gaan tegen TO of haar nichtje. Ik vind het nogal een trieste situatie. Natuurlijk is het niet handig dat er geen keuring is gedaan, maar ja, dan nog.
Wellicht is het beestje volgespoten met tranquelizers voor de verkoop, waardoor de gebreken tijdens het bezichtigen en rijden totaal niet opvielen. Ik vind het verschrikkelijk dat je een ander zo opzadelt met deze ellende, en vind het echt ook niet te geloven zielig voro het paard. Klinkt mij alsof ze er geen cent voor over hebben gehad het dier rustig te laten inslapen; sterker nog ze hebben er nog geld aan willen verdiennen.... Ik zou contact opnemen met mn rechtsbijstandverzekering, en alles uit de kast hallen om deze lui hun fouten te laten erkennen. Dit kun je toch niet maken zeg. Wat een teleurstelling moet dit zijn voor je nicht....

Bedankt voor je berichtje. Lief!! Ik vond ook al dat de verkeerde mensen de schuld in de schoenen geschoven werd.
Het paard lijkt inderdaad gespoten te zijn....

Maar nu is t wachten op antwoord van de oude eigenaren die volgens mij nog tot dinsdag de tijd hebben om te reageren. Met t paardje lijkt t momenteel wat beter te gaan wat ik zo hoor. Maar toch.. Arm dier...

Ja die zooltjes ken ik :-D. Heeft mijn paard ook een tijdje mee gelopen om een andere reden. Zooltjes heeft ie volgens mij 2x nodig gehad daarna was t over met zijn gevoelige pootjes. Hielp super toen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 02:58

hmm ik ben benieuwd hoe je een paard met hoefzweer of hb kan spuiten....mijn Tinker heeft beide ( het laaste heel erg) gehad, 2 weken geleden nog. Ondanks dat hij de maximale hoeveelheid buut had, liep hij nog niet en lag alleen maar. al had je die gespoten kon je er nog steeds niet op rijden hoor....beest kon amper staan en was echt zwaar gedrogeerd met al die pijnstilling