Worden hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:44

Ik vind inderdaad dat een hoedje echt bij het Z en hoger hoort. Het is een soort traditie. Wat veiligheid betreft is het misschien veiliger om een cap te dragen. Maar ik vind dat mensen in de gelegenheid moeten zijn om zelf te bepalen wat ze dragen. De ruiters kennen hun paarden zelf het besten en weten waarbij ze zich veilig voelen. Maar laat het idd niet de droom van veel ruiters wegnemen om het hoedje definitief af te schaffen...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:49

Men_Sven schreef:
Ik vind inderdaad dat een hoedje echt bij het Z en hoger hoort. Het is een soort traditie. Wat veiligheid betreft is het misschien veiliger om een cap te dragen. Maar ik vind dat mensen in de gelegenheid moeten zijn om zelf te bepalen wat ze dragen. De ruiters kennen hun paarden zelf het besten en weten waarbij ze zich veilig voelen. Maar laat het idd niet de droom van veel ruiters wegnemen om het hoedje definitief af te schaffen...

Dat is nu toch ook. Hoedjes worden niet afgeschaft en je mag ook met cap starten.

Een dier blijft een dier.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:16

zou erg jammer zijn als het afgeschaft wordt, het is toch wel een hele eer als je ermee mag rijden vind ik.
en denk dat die mening met mij gedeeld wordt, en oké een cap is veiliger. maar dat is toch ieders eigen keus? het is ook veiliger om met een helm op te fietsen of whatever blijf dan gewoon thuis. er kan altijd wat gebeuren, ook met een cap op.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:17

secricible schreef:
Ik heb hierover een mailtje naar de KNHS gestuurd, gewoon omdat ik benieuwd ben hoe die regel die hierboven genoemd staat opgevat moet worden. Wellicht zet het ook bij de KNHS aan tot denken en kan het eventueel meegenomen worden bij een volgende reglementswijziging ;)

Het is toch niet zo moeilijk? In de B t/m M² moet je zowel tijdens het losrijden als in de ring een helm dragen. Vanaf het Z1 moet je zowel tijdens het losrijden als in de ring een helm of een hoed dragen. Een hoofddeksel is een helm of een hoed, er staat nergens dat je niet mag wisselen.
Het zinnetje is uit z'n context gehaald, het is maar een klein stukje van een artikel uit het reglement, er staat boven dat je tijdens het losrijden het jasje, de plastron en de handschoenen mag weglaten, maar het dragen van een hoofddeksel is altijd verplicht, ook tijdens het losrijden en uitstappen.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 24-02-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Re: Worden hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:19

Precies, daar hoef je de KNHS niet voor te mailen. Met een stukje logisch denken kom je al een heel eind ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:23

Ik rijd dan wel geen wedstrijden, maar heb uberhaupt nooit gesnapt waarom er in de hogere dressuur met hoedjes gereden word en in de lagere klasse met cap.
Het betreft hier hier naar mijn mening ten alle tijde om veiligheid.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:42

Ik weet niet of de knhs hier ook op zit O:)
Misschien is het dan een optie om deze link naar de knhs te sturen zodat ze onze reactie's kunnen lezen. :=

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:10

Ik vind dit allemaal zo jammer laat lekker iedereen zelf bedenken of hij een hoedje of cap op wil. Ik wil mijn hoedje gewoon ophouden.
Krijg altijd BigBrother gevoelens van dit soort dingen. Dressuur is een traditionele sport en vanuit de traditie hebben we een hoedje op dat ze er gewoon vanaf blijven.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:26

het is misschien veiliger met een cap,
maar het staat wel chicer met een hoed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:23

Annekeee schreef:
Ik weet niet of de knhs hier ook op zit O:)
Misschien is het dan een optie om deze link naar de knhs te sturen zodat ze onze reactie's kunnen lezen. :=

De KNHS leest hier trouw mee, ben daar maar zeker van ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:52

RM94 schreef:
Ik vind dit allemaal zo jammer laat lekker iedereen zelf bedenken of hij een hoedje of cap op wil. Ik wil mijn hoedje gewoon ophouden.
Krijg altijd BigBrother gevoelens van dit soort dingen. Dressuur is een traditionele sport en vanuit de traditie hebben we een hoedje op dat ze er gewoon vanaf blijven.

ik vind het wel goed dat het tot bepaalde mate verplicht wordt door de KNHS, zoals bij de pony's en tot het M2 bij de paarden.
Echter vind ik het hoedje echt bij het Z horen, vind het juist zo mooi de klassieke dressuur zoals hij eerst was alles zwart/blauw wit en een hoedje in het Z. Vind het dan ook jammer dat de kleuren vrijgesteld zijn.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:11

tja ik hoop ook ooit mijn hoedje weer te kunnen dragen,
staat nu maar te staan in de kast, kan hem nu alleen met de shows dragen.
Ik rijd eigenlijk alleen op de manege en op wedstrijd met cap
thuis eigenlijk nooit, dit is mijn eigen keuze.
In het bos zet ik hem ook wel op.
Ze moeten is stoppen met het betuttelen van de mensen, laat ieder voor zich bepalen wat ze willen.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:56

Vala schreef:
As weekend is er een wedstrijd van de subtop in Oud Gastel waar dus iedereen moet starten met cap omdat de organisatie dit wil vanwege hun veiligheidscertificaat. Lijkt me wel een maf gezicht, slipjas met cap.

Het is toch teruggedraaid! We mogen gewoon met hoedje starten!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:15

ik heb vandaag een berichtje teruggekregen van de KNHS, maar hierin staat dat het dus wel degelijk is toegestaan met een cap in te rijden en met een hoedje te starten. Er wordt alleen mee bedoeld dat je alleen de hoofddeksels mag dragen, zoals je deze in de ring ook mag dragen. Dus als B-ruiter mag je niet met een hoedje losrijden en dan een cap opzetten bij de proef :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:17

secricible schreef:
Dus als B-ruiter mag je niet met een hoedje losrijden en dan een cap opzetten bij de proef :)

Haha moest even lachen toen ik me probeerde voor te stellen wat voor een vertoning het zou zijn als iemand dat serieus deed :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 21:31

Pikeur schreef:
secricible schreef:
Dus als B-ruiter mag je niet met een hoedje losrijden en dan een cap opzetten bij de proef :)

Haha moest even lachen toen ik me probeerde voor te stellen wat voor een vertoning het zou zijn als iemand dat serieus deed :D

_O-

Wel fijn dat je toch met een cap los mag rijden en met een hoedje de ring in mag. Zou het ook stom vinden als ze dat echt zouden verbieden trouwens :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:51

Goh had het hier nog met m'n vriend over nadat er weer wat zonder cap reden @ stal (eigen keuze uiteraard) mijn vriend vind het gewoon heel onverantwoord en zegt ook altijd dat wanneer die mij ooit ook maar een keer zonder cap op een paard ziet hij mij er direct aftrekt en ik voorlopig niet meer bij in de buurt mag komen. Ofwel nog 'strenger' als dat mijn ouders waren en bovendien ben ik het gewend en no way dat ik erover denk om zonder op te stappen. :D Zei toen alleen wel tegen mijn vriend dat in het Z het eerder verplicht was om met hoedje te starten i.p.v. cap en ik toch wel heel erg hoop dat ik ooit eens in het Z beland. Kwam de reactie al; "nou dan start je maar mooi met cap i.p.v. dat hoedje dat is nu toch niet meer verplicht dat hoedje?" _O- :+

Ahh we zullen zien, hoop dat die wel bijdraait want het Z hoort gewoon met hoedje. Ben dan denk ik wel een die losrijd met cap en dan vlak voordat je de ring in gaat de cap vervangt door het hoedje. ;)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:35

Goh Mar, dat ging vast over mij en Lisa :')

zender

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:05

Vind een hoedje echt shic en zou het echt zonde vinden wanneer deze traditie verdwijnd, het maakt het juist extra speciaal om Z te mogen starten, als een soort kroon op je training, heeft niks met neerkijken op anderen te maken.

bokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:58

Zou zonde zijn als dat verdwijnt, stijlvol en chiq is het inderdaad!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:19

Roxxiejj schreef:
Goh Mar, dat ging vast over mij en Lisa :')

En nog meer hoor, hij zegt ook; er hangen toch bordjes van cap verplicht. :+
{die waren nog van de manege.. :P }

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:02

Ik zou het echt zonde vinden moesten ze het hoedje afschaffen
Dat hoort er nou eenmaal bij

Laat iedereen vanaf het Z maar zelf beslissen of ze een hoedje of een cap dragen

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:44

bij ons mag er binnen niet meer met hoedje gereden worden hoor..

AmigoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:38

vraag me af of de nieuwe 'veiligheidshoedjes' een hye gaan worden (in de regelementen opgenomen gaan worden, is amerika is het al)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:41

*zucht* ik wou dat je al in de b met zon hoedje kon rijden (zonder voorschut te staan :+) vindhet zo mooi! Evenals S&T (oke dat is meer verantwoording dan een hoedje :P)