Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Als je een paard maar uitlegt wat er van hem verwacht wordt (en wat er niet van hem verwacht wordt, zo mogelijk nog belangrijker) ben je al een heel eind. En tsja, soms moet je iets even iets duidelijker uitleggen dan anders... Maar lukraak slaan ed? Nee, bijzonder onzinnig. Paard wordt er niks beter van. gisa schreef:Urielle, een paard is altijd op zoek naar een leider. Een leider is degene waarbij het paard zich veilig voelt.
Een leider biedt duidelijkheid en is consequent zonder daarbij straf of dwang te gebruiken.
Lynske78 schreef:Maar wat is wreed? Wij kunnen een paard nooit zo hard slaan als een ander paard dat doet. Het belangrijkste is dat het paard het begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt.
Slofje schreef:@hagelslag, je beschrijft het imo juist. Als mijn paard in mijn persoonlijke ruimte komt terwijl ik dat niet toesta, en hij blijft irriteren krijgt hij een oplawaai, of dat nou een hard "HE!", een kneepje of een duw is, hij moet respect voor me hebben. Ook zulke tikjes zoals jij beschrijft vind ik vrij normaal, een zweep ís er naar mijn idee om hulpen te geven of te corrigeren, niet om mee te bestraffen of om mee pijn te doen.