Inscharen bij oudere paarden ja/nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:31

Hier de opfokker uit Zuid Holland en dus niet Groningen ;)
Sizzle schreef:
Er zit nogal wat tijd tussen een paar maanden en 4 jaar. In het eerste jaar is het gewoon allemaal nog wat fragieler, maar als flinke 1-jarige zie ik geen bezwaren meer mits het eeen stabiele groep is .

Dat is zeker waar, maar het stukje:
Sizzle schreef:
mits het eeen stabiele groep is is.

werkt bij ons dus alleen als we ze 3 jaar bij elkaar houden en niet elk jaar een nieuwe groep ingegeschaarde jonge dieren toevoegen.
Bij ons komen ze binnen met een maand of 5 en gaan ze weg als ze 3 of 3,5 zijn. In die 2,5 a 3 jaar houden wij een stabiele groep. Als je paarden van verschillende leeftijden bij elkaar doet hou je dus dat er steeds jonge dieren bij komen en oudere dieren weg gaan. Daardoor krijgt onnatuurlijk veel verschuiving in de rangorde die ook niet gewenst is (de rangorde verschuift ook binnen een stabiele kudde van 1 leeftijd op een natuurlijkere manier).
Mocht je de beschikking hebben over een stabiele kudde van bijvoorbeeld een aantal "vaste" oudere paarden bij een minder groot bedrijf of thuis dan is dat best aan te bevelen. Alleen in de meeste opfokbedrijven is die mogelijkheid er niet omdat er elk jaar nieuwe aanwas is en er anders toch steeds heel veel roulatie blijft en er nooit tot een stabiele kudde kan worden gekomen.
Het geheel blijft dus totaal afhankelijk van de omstandigheden en ik denk dat ieder een keus moet maken die past bij zijn eigen visie, gevoel en budget. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik denk dan ook dat het per persoon/paard verschillend is wat de voorkeur heeft.

Mungbean

Re: Inscharen bij oudere paarden ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:23

De opfok waar een van mijn paarden staat heeft om die reden een oudere ruin die standaard bij de hengsten gaat zodra die van de merries gesplitst worden in de eerste zomer. Mijn merrie stond in een mega opfok waar wel ieder jaar nieuw kwamen, maar voor haar was dit ook goed aangezien die heel hoog in de rangorde stond en op die manier als 2-jarige mooi haar eigen kuddetje jaarlingen had en daarom niet in de Verleiding kwam de fokmerries uit te dagen. Dit is een heel sociaal paard, mijn hengt zou niet in 1 stuk uit zo'n groep komen, dat is een watje en zorgt niet voor zijn eigen eten. Ik vind dus ook dat je goed naar het karakter van het veulen moet kijken indien mogenlijk.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 13:39

Hier nog twee korte reacties van professionele opfokkers.

De eerste zit in Brabant:

"Sinds vorig jaar heb ik ervaring met gemengde leeftijden, en ik moet zeggen dat me dat prima bevallen is.

Vier jaar daarvoor (ik ben er in 2006 mee begonnen) heb ik met leeftijdgroepen gewerkt omdat de stoeterij die hun paarden bij mij ingeschaard had, dat wilde. Nu ik zelf veel paarden van particulieren heb en ook nog 15 van een andere fokker, heb ik ze op advies van iemand die daar wel ervaring mee had vorige zomer uitgeprobeerd.

Vorig jaar had ik een groep van 20 hengsten en 17 merries, en er is in de groep geen enkele agressie geweest. Ze hadden dan wel percelen van anderhalve hectare. Wel zie je dat koppels die van jongs af aan bij elkaar gelopen hebben, veelal bij elkaar blijven.

Het tweede jaar toen de stoeterij bij mij 10 hengsten en 10 merries in twee groepen had lopen, zijn er twee 2-jarigen verongelukt. De ene was een stuk bot uit het hoofd geslagen en de andere had bij sectie een nekwervelfractuur. Dit gebeurde binnen 2 dagen.

Het eerste en derde jaar is er niets gebeurd. Veel belangrijker is, wanneer er een paard bij is dat niet binnen de groep past, het uit de groep te halen. Ik ga het dit jaar weer doen omdat het ook veel beter past in de bedrijfsvoering en maagdarmwormbestrijding (meer schone weiden) omdat je meer om kunt scharen."

En van een opfokker uit Gelderland:

"Inscharen van merries gaat vaak wel goed. Wanneer er tenminste nog leeftijdgenoten bijlopen, die blijven dan toch bij elkaar, apart van de oudere merries lopen.

Bij hengsten gaat dat niet. Een jaarling bij 2-jarigen loopt altijd apart of erger. Een 2-jarige bij jaarlingen gaat de jaarlingen terroriseren. Wij hebben dat jaren geleden eens geprobeerd met een 2-jarige ponyhengst bij jaarlingen. Die ging meteen de baas spelen en bleef aan de gang.

Ik hoorde laatst van een bekende opfokker dat zij een zeer brutale jaarlinghengst bij 2-jarigen hadden geplaatst: "de 2-jarigen zouden dan die jaarling wel eens mores leren." Wij doen dat niet, daar is het risico veel te groot voor. Wij doen al meer dan 20 jaar opfok. Bij hengsten werkt het niet."

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:53

Ben ook meer voorstander van gemengde opfok, maar het veulen komt wel in de groep waarbij het opgegroeid is: als het veulen enkele weken oud is, mogen merrie en veulen terug in de groep waar de merrie opgegroeid is, en dat gaat probleemloos. Voor het spenen zetten we het veulen samen met een paar van zijn oudere kuddegenootjes apart, en als de merrie geen melk meer aanmaakt, gaan ze weer samen. Als een hengstje begint te "puberen" moet er natuurlijk weer gesplitst worden, tot ie gecastreerd wordt.

Er zit hier een 3jarig paardje dat wel in opfok van eigen leeftijd gestaan heeft, en die vind ik behoorlijk brutaal naar andere paarden. Hij zal nogal vaak uitdagen en zien hoever hij kan gaan. Was wel een februari-veulen, dus wss één van de oudste van zijn groep, en wss is hij daardoor ook naar oudere paarden te dominant voor zijn leeftijd.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:58

Hier nog een anekdote van de opfokker uit Drenthe van wie ook de (opmerkelijke) bijdrage was die ik de 19e om 14.17 uur op Bokt heb gezet:

"Wij kunnen wel een boek schrijven. Eén opmerkelijk voorval wil ik nog even kwijt. Wij waren onze paarden aan het verweiden, gewoon los over de weg. Aan die weg lag een stuk land waar zo'n 20 merries liepen. Een zeer overmoedige 2-jarige hengst van ons dacht z'n kans schoon te zien en sprong over zowel de sloot als de omheining heen om zich aan al die dames te presenteren. Nou, dat heeft hij geweten! De merrie die die 20 merries aanvoerde, heeft meneer eventjes middels een paar zeer gerichte tikken tot de orde geroepen en hem in een hoek van het weiland gedreven met de boodschap dit niet nog eens in zijn hoofd te halen. Wij hebben onze paarden gauw naar huis gedreven om meneertje uit die merriegroep te redden want hij was goed genezen en doodsbenauwd. Het was een koud kunstje om hem eruit te halen, hij wilde maar al te graag terug naar z'n eigen kudde.
Op zulke momenten zie je hoe de natuur dit soort geintjes afstraft. Was wel een beetje zielig, maar hij had het er zelf naar gemaakt. Hij bleek achteraf trouwens wel een groot springtalent te zijn."

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 15:54

Oeps, weer een foutje: deze opfokker zit niet in Drenthe maar in Friesland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:23

[***] heeft van jongs af aan in een gemengde kudde gestaan. eerst met zijn moeder, vader en tantes en zusje, en daarna in grote kuddes van beide geslachten met leeftijden tussen de 20-1 jaar.
Ik ben heel blij dat hij in die gemengde kuddes heeft gestaan en nog steeds staat. Hij staat nu in een ruinengroep, heeft speelmaatjes, maar ook oudere 'ooms' die hem op zijn plek kunnen zetten waar nodig.
Ik vind een gemengde kudde heel belangrijk voor een goede 'paardige' opvoeding.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:27

Mijn 2 jarige cob hengst is tot vorige week samen opgegroeid met een leeftijdsgenoot, maar sinds deze week staat hij in de paddock met mijn 3 volwassen cob ruinen van 7, 10 en 11 jaar.
Aangezien hij nogal "haantje de voorste" was en best brutaal naar de volwassenen, heeft ie in het begin even alle hoeken van de bak gezien (en terecht !) , maar nu gaat het super en ze staan pas 4 dagen bij elkaar en de rangorde is al bepaald.
Dus hier geen problemen, en ik denk zelfs dat de hengst er makkelijker van wordt, want hij heeft nu al veel meer respect, en dat was eerst ver te zoeken.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 15:24

Hieronder nog een reactie die ik kreeg van een professionele opfokker uit Zuid-Holland:

"Het is een groot verschil of je je veulen bij een oud paard zet dat weinig behoefte heeft om zich te laten gelden of dat je hem bij een twee- of driejarige zet.

Wij denken er niet aan om jongere paarden bij oudere groepen te plaatsen. Het doel van paarden in een groep is om sociaal te worden. Dat wil zeggen: elkaar corrigeren op het moment dat het nodig is, en op de manier en kracht die bij die leeftijd hoort. Een bestaande koppel is een groep dieren die onderling hun afspraken hebben. Deugnieten of meppers worden collectief aangepakt. Het paard dat aangepakt wordt zal zich snel aanpassen aan de groep en hierdoor is de groep weer in balans. In een groep met leeftijdgenoten heb je dezelfde fysieke krachten en belangstelling (hengsten) maar ook voerbehoeften.

Alle paarden die hier op een leeftijd van twee of drie jaar weggaan zijn sociaal en correct. Paarden die na een opfokperiode van drie jaar nog steeds afwijkend gedrag vertonen, hebben vaak een genetische of medische afwijking."

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 19:34

En hier nog een reactie van een opfokker uit Tsjechië:

"Wij scharen veulens in in hiërarchische kuddes.

Onze motivatie is eenvoudig: imiteer de natuur en de veulens zullen instinctief opgroeien zoals het een gezond paard betaamt. Als een kudde geregeerd wordt door een of meerdere alfa’s zal een veulen niets overkomen, agressie zit namelijk niet in een gezond paard zijn aard. Uiteraard dient de kudde altijd over voldoende oppervlakte te beschikken om te eten en te spelen. Door de “bescherming” en ervaring van de alfa’s kunnen de veulens zich richten op eten en spelen en hebben zij geen last van onlogische dominantiestrijd. Daarnaast leggen wij de positieve link tussen mens en paard zodat de hier opgegroeide veulens mens-minded huiswaarts keren.

Meld je maar aan als lid of vriend van de hyve www.veulenvrij.hyves.nl en je zult op de vele foto’s zien dat in hiërarchische kuddes de rust gewaarborgd is. Tevens lees je daar de opmerkingen van klanten die hier veelvuldig komen logeren om van hun opgroeiende veulens te genieten."

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:52

Ik heb toevallig mijn twee paarden zaterdag ingeschaard in een al bestaande kudde. Mijn paarden zijn 16-17 en 3.5. Moeder en zoon. Ze hebben eerst naast de groep gestaan om op hun eigen tempo gestaan, daarnaast zijn ze erbij in gezet. Het is een overwegend jonge groep, Jes en Flynn hebben eigenlijk binnen een paar minuten duidelijk gemaakt dat er met hun niet te spotten valt. Niks geen getrap of gebijt, ze hebben het puur op basis van hun lichaamshouding duidelijk gemaakt. En een beetje jonge Tinker gaat hard aan de kant als Flynn met z'n 1.65m en ±600 kilo eraan komt.
Vandaag zag ik duidelijk dat het jonge spul toenadering zocht maar daar moesten die van mij nog niets van hebben. Komt vanzelf wel :j Geef het de tijd en dan stoeit het spul straks met z'n allen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:39

mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar een in leeftijd gevarieerde groep
uiteindelijk de keuze gemaakt dat het merrieveulen van vorig jaar strakjes de opfok in gaat, de groep bestaat uit merries van 1 tot bejaard , ideaal