Sizzle schreef:Er zit nogal wat tijd tussen een paar maanden en 4 jaar. In het eerste jaar is het gewoon allemaal nog wat fragieler, maar als flinke 1-jarige zie ik geen bezwaren meer mits het eeen stabiele groep is .
Dat is zeker waar, maar het stukje:
Sizzle schreef:mits het eeen stabiele groep is is.
werkt bij ons dus alleen als we ze 3 jaar bij elkaar houden en niet elk jaar een nieuwe groep ingegeschaarde jonge dieren toevoegen.
Bij ons komen ze binnen met een maand of 5 en gaan ze weg als ze 3 of 3,5 zijn. In die 2,5 a 3 jaar houden wij een stabiele groep. Als je paarden van verschillende leeftijden bij elkaar doet hou je dus dat er steeds jonge dieren bij komen en oudere dieren weg gaan. Daardoor krijgt onnatuurlijk veel verschuiving in de rangorde die ook niet gewenst is (de rangorde verschuift ook binnen een stabiele kudde van 1 leeftijd op een natuurlijkere manier).
Mocht je de beschikking hebben over een stabiele kudde van bijvoorbeeld een aantal "vaste" oudere paarden bij een minder groot bedrijf of thuis dan is dat best aan te bevelen. Alleen in de meeste opfokbedrijven is die mogelijkheid er niet omdat er elk jaar nieuwe aanwas is en er anders toch steeds heel veel roulatie blijft en er nooit tot een stabiele kudde kan worden gekomen.
Het geheel blijft dus totaal afhankelijk van de omstandigheden en ik denk dat ieder een keus moet maken die past bij zijn eigen visie, gevoel en budget. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik denk dan ook dat het per persoon/paard verschillend is wat de voorkeur heeft.
Geef het de tijd en dan stoeit het spul straks met z'n allen