[pien_2010] schreef:Net als Jessix nooit over nagedacht. Ik deed en doe alles in de stal behalve nare dingen zoals dierenarts, prikken, tandarts enz. Dan neem ik ze mee en zoek ergens anders een plekje. Altijd zo gedaan.
Zelfs als de paarden eten ben ik wel regelmatig bij ze en doe van alles in en rond ze. Is nooit een probleem en ze hebben geen enkele voer nijd en hebben ook tijdens het eten respect voor me (gaan gerust even een stapje opzij of naar achteren als ik dat vraag). Uiteraard laat ik ze met eten met rust, maar soms moet ik daar wel eens zijn en handelen en dat is OK. Wormenkuur geef ik gewoon buiten waar ze op dat moment zijn (ze zijn er verschrikkelijk gek op). Zijn wel mijn paarden waar ik zeer intensief mee omga.
Ik laat mijn paarden ook met rust als ze buiten staan te eten. Het is zelfs zo dat als ik kom en er ligt er eentje te slapen, dan laat ik hem lekker liggen. Maar een eigen plek? Nee. Alles is van hun en alles is van mij. En ik wil dat ze zich bij mij veilig voelen. Of dat nou in de stal, de wei of in de bak is. Ik heb de dierenarts overal al eens ontvangen. Als het paard op stal verblijft en ik heb een dierenarts nodig dan ga ik hem niet naar buiten slepen. Al helemaal niet als het dier niet wil lopen. Ik heb al mijn paarden ook wel eens in de wei laten enten en de hoefsmid heeft overal wel eens gestaan.
Dus respect heb ik zeker voor ze. Ook voor hun privacy en rust momenten. Maar ze weten dat alles wat ik met ze doe gewoon goed is en te vertrouwen is. Ze vinden het dan ook altijd fijn om in mijn aanwezigheid te zijn. (komen dus zelf ook naar de deur van de stal of naar het hek toe als ze me zien en gaan niet meer bij me weg)