In de stal is het paard de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:05

[pien_2010] schreef:
Net als Jessix nooit over nagedacht. Ik deed en doe alles in de stal behalve nare dingen zoals dierenarts, prikken, tandarts enz. Dan neem ik ze mee en zoek ergens anders een plekje. Altijd zo gedaan.
Zelfs als de paarden eten ben ik wel regelmatig bij ze en doe van alles in en rond ze. Is nooit een probleem en ze hebben geen enkele voer nijd en hebben ook tijdens het eten respect voor me (gaan gerust even een stapje opzij of naar achteren als ik dat vraag). Uiteraard laat ik ze met eten met rust, maar soms moet ik daar wel eens zijn en handelen en dat is OK. Wormenkuur geef ik gewoon buiten waar ze op dat moment zijn (ze zijn er verschrikkelijk gek op). Zijn wel mijn paarden waar ik zeer intensief mee omga.

Ik laat mijn paarden ook met rust als ze buiten staan te eten. Het is zelfs zo dat als ik kom en er ligt er eentje te slapen, dan laat ik hem lekker liggen. Maar een eigen plek? Nee. Alles is van hun en alles is van mij. En ik wil dat ze zich bij mij veilig voelen. Of dat nou in de stal, de wei of in de bak is. Ik heb de dierenarts overal al eens ontvangen. Als het paard op stal verblijft en ik heb een dierenarts nodig dan ga ik hem niet naar buiten slepen. Al helemaal niet als het dier niet wil lopen. Ik heb al mijn paarden ook wel eens in de wei laten enten en de hoefsmid heeft overal wel eens gestaan.

Dus respect heb ik zeker voor ze. Ook voor hun privacy en rust momenten. Maar ze weten dat alles wat ik met ze doe gewoon goed is en te vertrouwen is. Ze vinden het dan ook altijd fijn om in mijn aanwezigheid te zijn. (komen dus zelf ook naar de deur van de stal of naar het hek toe als ze me zien en gaan niet meer bij me weg)

Vuure

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:12

Ik vind het eigenlijk altijd een beetje een raar verhaal. De stal het paard 'zijn eigen plekje' ? In de natuur bouwen ze toch ook niet even een huisje omdat ze even een eigen plekje wil:?
Tis niet dat ik de stal binnen banjer en dr maar rond ga commanderen ofzo hoor. Maar ik zie niet echt in waarom je het paard niet in de stal zou mogen borstelen oid. Alleen misschien dat het buiten makkelijker bewegen is, meer ruimte :P
Ik loop buiten echt niet anders op een paard af dan in haar stal. Altijd gewoon mezelf ff aankondigen enzo, aandacht vragen.
Net als wat Jessix zegt, de paarden moeten zich bij je veilig voelen en vertrouwen, en als dat goed is mag je wat mij betreft overal komen :P
Maar goed, ieder natuurlijk zijn eigen manieren en meningen ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:14

nehoor, vind ik geen excuus.
heeft te maken met respect voor iemand die hoger in rang staat dan jij. ik sta hoger in rang dan mijn pony dus ze moet gewoon luisteren als ik dat vraag. opzij is opzij, terug is terug etc. etc.
heeft niets te maken met ''een eigen plekje''

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:01

ik zadel een stalpaard liefst nooit in zijn box op, waarom?
ik vind dat dit de rustplaats en leefruimte van het dier is en daar wil ik het werk niet binnen brengen
voordeel bij mij is, ik heb geen stalpaarden dus is de box een plekje waar ze even staan om op te drogen na het rijden in de winter en een bakkie eten krijgen en that's it dus kan er ook gezadeld worden

dat het niet zou kunnen omdat het zijn/haar huis is en hij/zij daar baas is vind ik onzin, ik ben ten alle tijden de baas/leider...ook in stal

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 19:15

^ Maar je ziet de box van een stalpaard wel als zíjn leefruimte waar je werk niet binnenbrengt (in vorm van opzadelen)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 04:02

Ik geef grif toe dat het mijn eigen gevoel erbij is dat ik het paard niet graag lastig van in de stal. Heeft niet zozeer te maken met de verhoudingen, want ik ben gewoon van mening dat je normaal de stal in moet kunnen als dat nodig is, zonder rare fratsen van de bewoner en dat kan ik ook.

Maar ik ben best lang manegeruiter geweest, en niet elk manegepaard kon je veilig in de stal poetsen. Er waren erbij die je als ze de kans kregen bij je nek grepen en je de stal weer uitsmeten en dat wanneer je geluk had. Daar heb ik toch een bepaalde weerstand van gekregen om paarden in hun stal te poetsen/ op te zadelen.

Voor de wei geld eigenlijk hetzelfde. Als ik miep roep komt ze naar het hek toe, doe ik het hek open en klik het touw eraan. Maar als ik iets in de wei moet doen (water bijvullen, afrastering controleren/ repareren) moet ik dat gewoon veilig kunnen doen. En liefst zonder een paard dat denkt dat ik iets van hem of haar moet op m'n hielen, of eentje die denkt mee te kunnen helpen.

Ik hou de taken gewoon strikt gescheiden. Als ik iets van haar moet laat ik dat op een andere manier weten dan als ik iets in haar ruimte moet doen. En dat werkt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:46

De stal is haar plek, en laat ik haar idd met rust! Dingen doen kan buiten stal, en niet op haar rust plek. Een borstel erover, dekens wisselen, voetjes etc doe ik wel eens (weinig), maar niet grote poespas, dat doe ik gewoon buiten stal , weet ze ook waar ze aan toe is. Mijn merrie is altijd erg lastig op 'haar' plekje geweest, vroeger kon ik niets in stal, tegenwoordig zou ik alles wel kunnen maar doe ik haar alles behalve een plezier mee. Ik ga zelfs nooit echt de stal in om haar te pakken, maar laat haar naar mij toe komen (doet ze 9 van de 10 keer ook, of ze moet net voer hebben gehad, dan moet ik haar even pakken). Haar overvallen met allemaal poespas in stal maakt haar alleen maar onzeker en boos. Zou allemaal wel kunnen, ze weet dat ik de baas is en laat dat (met flink schelden (booskijken)) ook toe, maar ik vind het onnodig haar zo op de kop te zitten. Ik respecteer haar plek en de ruimte die ze daar het liefste heeft. Ze laat duidelijk merken dat ze het niet fijn vind en daarom laat ik het. Geeft veel meer rust bij haar in haar hoofd.

Ik ben ook van mening dat het niets met 'geen respect voor je leiderschap' te maken hoeft te hebben. Mijn merrie zal mij niet de stal uittrappen en onze relatie is goed, maar ze stelt het duidelijk niet op prijs dus waarom zou ik haar zo op de kop zitten op haar veilige plekje als het niet nodig is.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:08

Mijn paarden kan ik poetsen, opzadelen e.d en of dat in de stal of buiten is maakt niet uit en moet ook niet uitmaken. Ze hebben hun plek in de loopstallen en als het echt vies weer is soms in hun box. Als de dierenarts komt zet ik ze altijd in de box en daar krijgen ze hun onderzoeken, inentingen e.d en nooit geen problemen. Naar mijn idee moet je overal alles met ze kunnen doen als je dat wil. Zodra ik met een halster kom duwt mijn ruin altijd letterlijk zijn neus erin of dat nu in het land, rijbak, buiten of binnenstal is. Wat dat betreft heb ik easy paarden waar je overal wat met ze kan doen. Alleen het voeren gebeurt op een vaste plek en dan krijgen ze de rust maar verder..........

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:24

In de stal moeten ze net zo goed luisteren vind ik :o
want anders gaan paarden zich nogal snel boven jou plaatsen (in de stal dan e) en beginnen happen naar je telkens als je de stal in komt..
ik heb wel respect voor haar ruimte in haar stal, maar ze moet niet vies gaan doen, want dan heeft ze het geweten. :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 06:39

Motje11 schreef:
Mensen die een stal als eigen plekje van het paard beschouwen, hoe zien jullie dit in vergelijking met het leven in kuddeverband? Daar heeft een paard toch ook geen plekje voor zichzelf waar de leider niet komt?

Even hier op in haken; mijn merrie is misschien dan wel een apart geval. Zij is 'de baas', en laat heel slecht paarden toe in haar bubbel (binnen paar meter van), heeft 2 merries die ze accepteerd maar wordt ze ook onzeker? boos op als die in haar bubbel van een paar meter komen. In stal is het hetzelfde als ik dat doe. In de jaren is dat al een heeeel stuk minder, ze laat het allemaal toe, ondanks een beetje schelden (maar zal mij niet overlopen, wegduwen etc in stal). Ik respecteer haar karakter en ga niet onnodig wroeten in haar persoonlijke ruimte in stal en maak haar niet onnodig onrustig in het hoofd.

De titel baas in stal is bij mij niet sprake, wel eigen plek waar ik niet onnodig ga mutsen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:43

Het valt mij op dat veelm mensen een paard toch als een "gebruiksvoorwerp" zien.
Wij hebben dan wel geen stal, maar ja als onze paarden er een hebben dan is dat zijn/haar domein en ben ik daar te gast!
Het is zelfs zo dat als een paard bij ons een keer geen zin heeft om te werken (en daar heeft ieder levend wezen wel eens last van) dan respecteer ik dat en laat ik het dier voor die dag met rust.
Wederzijds respect noem ik dat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:46

In principe laat ik ze op stal ook met rust.
Poetsen en opzadelen gebeurt er buiten.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ze me accepteren in hun box. Dus geen dominant gedrag daar.
Mocht het er een keer van komen om wat voor reden dan ook, dan worden ze gepoetst en/of gezadeld in hun box, maar hier hebben beide dan ook absoluut geen problemen mee en knabbelen rustig verder aan hun hooi.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:31

annebe schreef:
Het valt mij op dat veelm mensen een paard toch als een "gebruiksvoorwerp" zien.
Wij hebben dan wel geen stal, maar ja als onze paarden er een hebben dan is dat zijn/haar domein en ben ik daar te gast!
Het is zelfs zo dat als een paard bij ons een keer geen zin heeft om te werken (en daar heeft ieder levend wezen wel eens last van) dan respecteer ik dat en laat ik het dier voor die dag met rust.
Wederzijds respect noem ik dat.

Vroeger had ik ook zo'n gedacht over dat wederzijds respect, totdat ik erachter kwam dat zij dan soms misbruik maken van jou respect..
Een paard gaat zich nogal snel dominant voordoen en daarom heb ik nu de gedachte dat zij niet meer mogen dan mij, maar omgekeerd ook niet. Dus als mijn paard geen zin heeft om dressuur te lopen, loop ik toch een klein halfuurtje dressuur om dan haar zin te geven en een halfuur te gaan wandelen en zo heeft ieder zijn zin. Anders rijd ik nooit nog dressuur denk ik :P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:54

Wederzijds respect ontstaat in de ogen van je paard door duidelijkheid.

Bij mij werkt het zo dat als het paard een dagje geen zin heeft dan houden we het rustig. Rijden we mischien maar een kwartiertje wat aan een lang teugeltje rond, of maken een buitenritje, maar gereden word er. Zin of geen zin van haar kant. Ik kom ook wel eens naar haar toe terwijl ik helemaal geen zin heb en veel liever iets anders doe.

In zoverre toegeven aan dat je paard geen zin heeft dat je gewoon niet gaat rijden is voor mij dus onacceptabel. Voor je het weet heb je dan een paard dat nooit meer zin heeft om te rijden, of heel zelden. Wat doe je dan? Telkens z'n goddelijke zin geven? Niet meer rijden? En waar leg je de grens?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:57

Juut schreef:
Naar aanleiding van deze quote;
Citaat:
Ten eerste je beestje met rust laten op stal! De stal is zijn plek, en daar ben jij te gast!

Ik heb vaker zulke opmerkingen voorbij zien komen, maar kan me er niet in vinden. Ook in de stal heeft het paard te luisteren. Ik poets en zadel dus gewoon buiten, maar net zo makkelijk in de stal.
Tuurlijk zijn er paarden die er wat gevoeliger op zijn; ik dender niet zomaar de stal in om een flink de borstel over de vacht te halen. Haal het paard even aan bij de deur, en ga gewoon rustig mijn gang. Nooit problemen mee gehad, terwijl de paarden die ik tegenkwam niet allemaal even schattig waren :+

Hoe denken anderen er over?

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Waar dan ook...IK ben de baas!!
Of ze nu staan te eten, in het land staan, of op stal, geen enkel paard hoort mij te bijten, trappen of wat dan ook!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:04

Ik poets en zadel niet in stal, maar dat is omdat ik dat gewoon niet handig vind. Ik vind dat ik altijd de baas ben over mijn paard, in stal of buiten stal. Ik accepteer dan ook geen raar gedrag zoals bijten of trappen. Maar zoiets heb ik eigenlijk nog nooit gehad van mijn paard.
Verder wordt ie in zijn stal wel met rust gelaten. Maar: hij mag niet uit zijn stal lopen als de deur open staat en moet rustig wachten tot ik het eten in zijn bak doe voordat ie gaat eten.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:54

Ik ben de leider van mijn paard en hij/zij heeft wat dat betreft echt wel een eigen mening en een eigen wil maar als ik het niet eens ben met mijn paard heeft hij/zij naar mij te luisteren. Ik vind het belangrijk dat ik altijd en overal alles kan doen wat ik wil met mijn paard. Dit ook zeker met het oog op noodsituaties. Als er een keer wat aan de hand is wil ik gewoon alles kunnen doen of laten doen wat nodig is.. Uiteindelijk dus voor het paard zijn bestwil maar ook gewoon voor een goede samenwerkingsband.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:10

Ik vind het onzin. Ik poets/zadel of wat dan ook waar het op dat moment het handigst is. Als ik klaar ben met wat ik wil doen, dan heeft ze de hele verdere dag weer alle rust. Ik vind dat er weer veel te veel vanuit de mens gedacht wordt....ik ben nu eenmaal de leider en ik zeg wat we gaan doen. En, heeel vreemd misschien voor sommigen, dat accepteert ze prima. Zodra zij in alles mee mag denken en bepalen wordt ze daar niet fijner van in de omgang.
Ik moet ook wel eens aan het werk in mijn eigen huis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:27

Heb best respect voor mijn paarden, maar als ik in de stal iets wil doen, moeten ze daar maar mee leren leven.
Echter ik ga ze niet daar doelloos halve dagen lopen lastig vallen, dus kom alleen binnenvallen als ik ook echt wat moet.
(op manege waar mijn fjordje vroeger stond, ging mijn fjord als ze het zat was ook demonstratief met achtereind naar de deur staan,
om jengelende kinderen die wouden aaien. Dan riep ik ook dat ze weg moesten paard met rust laten.)

Dus als het stortregent (of donker is) poets en zadel ik in de stal, als het droog is buiten.
Mijn paarden hebben er volgens mij geen problemen mee, wordt vriendelijk begroet etc.
Ook als men staat te eten, mag ik alles (beken wel, dat het soms niet meevalt mijn fjord zijn snuit uit
een voerbak te sleuren, als je toevallig iets over het hoofd moet doen of zo.), echter ze zal
dan niet nijdig zijn tegen mij. (wel tegen andere paarden, die mogen dan echt niet in de buurt komen als er eten is.)
Vind dat namelijk stukje respect van hun kant, want mens is de baas (en snel plat en beschadigd, maar dat vertel ik ze er niet bij)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:43

Ik poets en zadel mijn in principe buiten, maar als het regent of heel erg koud is, dan doe ik dat in zijn stal. Ik heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij dat vervelend vind. Ook moet hij af en toe even zijn net gevulde voerbak met rust laten door een paar stappen terug te zetten zodat ik er even in kan graaien. Dat heeft hij maar te accepteren en dat doet hij ook heel braaf. Ik sta op een hele kleine stal, dus hij heeft meer dan voldoende rust. Die paar minuten dat ik met hem bezig ben in stal maken voor hem echt geen verschil. Daarnaast staat hij ook de hele dag buiten en in de zomer 24/7.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:02

Urielle schreef:
Al wil ik een uur de hoela voor zijn voerbak dansen...

... zou je daar dan alsjeblieft een filmpje van willen maken voor ons? Lijkt me prachtig...

Ontopic. In principe poets of zadel ik niet op/af in de stal. Dekens wisselen doe ik wel en voetjes uitkrabben doe ik 's ochtends en 's avonds als ze staan te eten. Ze zijn het zo gewend, ze maken er dan ook geen punt van. Ik heb een wasplaats en gebruik die dan ook voor het poetsen, zadelen, inenten, hoefsmid, tandarts, ... - gebeuren, maar ik wil wél bij mijn paarden kunnen wanneer ik dat wil.

Helemaal in het begin met Willow, toen ik hem nog reed voor iemand, kon je niet bij hem in de stal komen. Hij kwam dan met zijn mond ver opengespert zowaar aangevallen. Je moest de deur openen, hem zijn halster omdoen en dan was het klaar. Maar dat gold dus ook voor futiliteiten zoals deken wisselen of hooi bijbrengen. En dat vond ik niet kunnen... Na enkele weken doorzetten was hij er gelukkig "over" en nu kan ik gewoon bij hem in de stal komen, ongeacht wat, waar, wanneer. Ik probeer het te mijden maar soms kan het niet anders...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:05

Het paard hoort respect voor de mens te hebben, ook in de stal. Je moet gewoon door de stal van een paard kunnen lopen zonder dat 'ie boos kijkt, trapt, bijt of om aandacht schooiert.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:31

Grappig dat mensen denken dat, als je je paard met rust laat in stal, dat betekend dat het paard geen respect voor je heeft en dominant over je is. Rare gedachte gang. Dat mijn paard het niet fijn vind, respecteer ik, maar er is ook geen probleem als ik wel bezig ga in stal. Ik ben en blijf de baas, ook als ik haar gewoon met rust laat in haar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:34

De stal is mijn paardjes plek, maar IK blijf er ten allentijde de baas, anders klopt er iets niet en kan het gevaarlijk worden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:43

Tancreda4 schreef:
Grappig dat mensen denken dat, als je je paard met rust laat in stal, dat betekend dat het paard geen respect voor je heeft en dominant over je is. Rare gedachte gang.

Apart, dat heb ik nergens gelezen. Kun je me vertellen waar dat staat?