Nordsvensk schreef:Leuk dat je ook een Noordzweed hebt. Is het uit de keuring gebleken dat ze een hoef probleem heeft? Of ben je daar zelf achter moeten komen?
In Zweden zijn ze inderdaad wel gemakkelijk in het opvoeden ect. Daar moet ik wel erg opletten..
Momenteel is de geld koers ook niet gunstig. Ik hoop dat het weer snel naar beneden gaat.
Geen hoefprobleem, maar een vergroeiing in de sprong. Die zit er blijkbaar al lang, maar is niet onderkend door de vorige eigenaresse, die er dressuur mee wilde rijden.
Ze heeft er twee jaar mee gevochten, met conclusie dat het paard dressuur niet leuk vond.
Verklaringen waren aannemelijk. Paard had een paar keer mondproblemen gehad en daardoor moeite met het bit (da had advies tot bitloos gegeven, maar dat zag ze niet zo zitten) en problemen in de galop aan de longe en onder de man op de rijbaan zou door slechte bespiering komen.
Zekerheidshalve paard laten keuren en paard werd goedgekeurd. Onterecht.
Paard was beetje aan het klooien met buigproef, schoot in de stress en achteraf gezien had hij nooit op dat moment een beoordeling mogen geven, want bij een springerig paard zie je geen beperkte kreupelheid.
Want ze bleek dus wel degelijk kreupel op buigproef bij later onderzoek.
Doordat ze te zwaar is gereden en dingen van haar zijn geeisd die ze met haar been niet kon, heeft ze schade in knieen, nek en rug opgelopen. Daar kwam ik helaas pas achter toen ze een paar weken hier stond en ik merkte dat er dingen niet klopte, fysio en chiropraktor erbij haalden.

.