Paard importeren uit Zweden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:51

Nordsvensk schreef:
Leuk dat je ook een Noordzweed hebt. Is het uit de keuring gebleken dat ze een hoef probleem heeft? Of ben je daar zelf achter moeten komen?

In Zweden zijn ze inderdaad wel gemakkelijk in het opvoeden ect. Daar moet ik wel erg opletten..

Momenteel is de geld koers ook niet gunstig. Ik hoop dat het weer snel naar beneden gaat.

Geen hoefprobleem, maar een vergroeiing in de sprong. Die zit er blijkbaar al lang, maar is niet onderkend door de vorige eigenaresse, die er dressuur mee wilde rijden.
Ze heeft er twee jaar mee gevochten, met conclusie dat het paard dressuur niet leuk vond.
Verklaringen waren aannemelijk. Paard had een paar keer mondproblemen gehad en daardoor moeite met het bit (da had advies tot bitloos gegeven, maar dat zag ze niet zo zitten) en problemen in de galop aan de longe en onder de man op de rijbaan zou door slechte bespiering komen.
Zekerheidshalve paard laten keuren en paard werd goedgekeurd. Onterecht.
Paard was beetje aan het klooien met buigproef, schoot in de stress en achteraf gezien had hij nooit op dat moment een beoordeling mogen geven, want bij een springerig paard zie je geen beperkte kreupelheid.
Want ze bleek dus wel degelijk kreupel op buigproef bij later onderzoek.
Doordat ze te zwaar is gereden en dingen van haar zijn geeisd die ze met haar been niet kon, heeft ze schade in knieen, nek en rug opgelopen. Daar kwam ik helaas pas achter toen ze een paar weken hier stond en ik merkte dat er dingen niet klopte, fysio en chiropraktor erbij haalden.

liljebo

Re: Paard importeren uit Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:53

transport regelen is wellicht het minste probleem.
Persoonlijk zou ik ook niet ongezien kopen. We zijn maanden op zoek geweest naar een geschikt paard en we hebben te veel ellende gezien om daarop te vertrouwen.
Zweden zijn aardige mensen maar in de paardenhandel wordt net zo veel opgelicht als in nederland
Helaas.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 16:47

De vrouw van de site (Claudia) regelt het verder, papierwerk ect. Ook bied zij paarden aan op haar site, deze zijn allemaal gezond. De oude eigenaar van haar paard in Zweden helpt haar hier mee. Dus dat zit wel goed. Een paard uit Zweden halen, doe ik dus via haar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:49

Ja, lijkt me dan wel verstandig. Dan heb je verder ook geen gedoe-
Heb je al iets op het oog?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 16:56

Ja, Op haar site bied ze een twee jarige hengst aan, Pirat. Hij lijkt me wel wat. Dus ik wacht op foto's van hem. Hopelijk heeft Claudia ze snel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:36

ok een tweejarige hengst dus... Ik neem aan dat je een flinke dosis ervaring hebt.
Hengsten zijn niet gemakkelijk en de noordzweden staan hier zeker ook niet bekend als de gemakkelijkste paarden.
Cool in de kop, dat wel. Maar ijzersterk willetje.
Ik weet dat in nl wordt gezegd dat ze superbraaf zijn, maar hun sterke karakter is hier in zweden zeer bekend. Bij een hengst kan dat extra zwaar aantikken, dus iig iets om over na te denken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:51

liljebo schreef:
ok een tweejarige hengst dus... Ik neem aan dat je een flinke dosis ervaring hebt.
Hengsten zijn niet gemakkelijk en de noordzweden staan hier zeker ook niet bekend als de gemakkelijkste paarden.
Cool in de kop, dat wel. Maar ijzersterk willetje.
Ik weet dat in nl wordt gezegd dat ze superbraaf zijn, maar hun sterke karakter is hier in zweden zeer bekend. Bij een hengst kan dat extra zwaar aantikken, dus iig iets om over na te denken.

Klopt helemaal, het zijn echt geen gemakkelijke paarden. Wel leuke en super brave, dat zeker. Ook zullen ze wat "opvoeding" missen, haha. ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:43

Nou ik kan nu niet zeggen dat het "moeilijke paarden" zijn. Mijn Noordzweedse ruin van bijna 4 is het meest eerlijke paard wat ik ooit ben tegengekomen. Sinds april onder het zadel en nog nooit een stap verkeerd gezet, het is opstappen en wegrijden. Aan de hand zeer braaf en heeft veel respect.
Het sterke karakter is juist een enorm pluspunt.
Ik kan alleen maar zeggen als je hem net zo eerlijk behandeld als hij jou dan heb je een vriend voor het leven!
Ook denk ik dat als iemand een noordzweed gaat aanschaffen ze zich echt wel verdiept hebben in het ras, want het is nu niet zo dat er een enorm aanbod is.......
Ik kan alleen maar zeggen het is de beste keus die ik ooit gemaakt hebt!

Nordsvensk; als de hengst die je op het oog hebt wat wordt, ik ben gek op foto's ;).
Leuk hoor ben heel benieuwd!!!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:51

Oordelen over één of een heel aantal, maakt nogal een verschil... Daarnaast zijn natuurlijk niet alle paarden het zelfde en ook niet alle Zweden. Er zijn wel gewoon bij die ze wel goed opvoeden natuurlijk.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 21:03

Ik heb nog geen foto's van hem ontvangen. En wil nog even wachten op meer informatie over hem voor mijn beslissing. Ook zal hij zodra hij in Nederland is gecastreerd worden. Het is dan ook niet de bedoeling om hem als hengst te houden.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:55

Ze zijn inderdaad heel erg sterk. Dit kunnen ze tegen je gebruiken maar net als elk paard hoor je bij de opvoeding gewoon consequent te zijn.
Mijn paardje is ook enorm sterk maar heeft wel respect voor mij. Ik ben heel duidelijk in wat ik wel of niet accepteer van hem.
Ze zijn dan sterk maar ook slim genoeg om te weten wat wel of niet mag. ;) Al heeft een jonkie natuurlijk ook zijn periodes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:39

Je kunt niet op 1 paard oordelen, maar ik ken voldoende mensen met noordzweden en ik ken ook de algemene mening hier over de noordzweed. En gezien het hier een zeer veel gebruikt (en graag gezien) paard is, denk ik dat de zweden er meer ervaring mee hebben dan nederlanders.

De noordzweed is in het algemeen een eerlijk en werklustig paard, wat niet onnodig in de stress schiet. Heel goed dus. Het sterke karakter kan er echter wel voor zorgen dat het, zeker als jongeling, de begeleider test. En dan heb je bij een dergelijk sterk paard wel de nodige kennis en kunde nodig. Beseffen ze eenmaal dat ze het in kracht makkelijk kunnen winnen, kom je voor een serieus probleem te staan,
Vandaar mijn vraag of TS de kennis en kunde en ervaring in huis heeft om een dergelijk paard op te voeden.
Zo ja... dan is de kans groot dat er een heel fijn paard uit voortkomt
Zo nee, dan kun je serieus in de problemen komen.

En dat bedoel ik dan met de algemene mening hier over de zweed, dat ze braaf en mak zijn ed. in de overtreffende trap. Dat kan de illusie wekken dat het een geschikt paard is om zelf op de voeden als je niet zoveel ervaring hebt. En daar wil ik dus voor waarschuwen

Dat paperboy een paard heeft wat geen stap verkeerd zet en supermakkelijk is, is geweldig. En dat paard moet ze ook zeker koesteren. Dat zijn de paarden met een gouden randje. Maar dat wil niet zeggen dat iedere noordzweed even gemakkelijk is

Menig noordzweed, hier aangeboden op het net, staat daar met de vermelding 'niet geschikt voor beginners'
De algemene mening hier is dat een ardenner makkelijker is dan de noordzweed, vanwege het sterke karakter van de nz.
Dat sterke karakter kan een voordeel zijn, mits je ermee om weet te gaan. Zo niet, dan gaat het tegen je werken. En een verknoeide noordzweed is niet het soort paard waarmee je te maken wilt hebben
(heb er eentje een poosje hier in de wei gehad,. Daar werd je niet zo vrolijk van)

Maar.... als je er goed mee om weet te gaan, zijn het inderdaad fijne paarden. We hebben er 2 en nummer 3 komt zaterdag. De twee die hier staan zijn overigens wel NZ draver. Het paard wat zaterdag komt een bruks.
Dus je begrijpt... ik ben echt niet anti NZ, wil alleen waarschuwen voor een mogelijk verkeerd beeld.
Maar misschien is TS wel ervaren met jonge paarden e.d.... dat weet ik natuurlijk niet

Voor het overige is de keuze hoe dan ook aan haar. Ik heb uitgelegd waar je rekening mee moet houden en dat kan ze naast zich neer leggen of in gedachten houden. Eigen keuze.

Maar mocht ze niet de nodige ervaring hebben om een jong paard op te voeden, dan zou ik serieus overwegen om een volwassen, ingereden Noordzweed te kopen, bv tussen de 6 - 8 jaar.
Dan is de puberteit er een beetje vanaf en weet je wat je hebt

Oh trouwens nog een nadenkertje... Een nz is geen paard om steeds op stal te houden.
Hier is minimaal 8 uur weidegang per dag verplicht, maar meer wenselijk, zeker voor dit soort paarden.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:09

Ik ben het wel een beetje met Liljebo eens. Mijn paard komt van een vrouwtje met weinig ervaring en ze had hem gekocht toen hij net gecastreerd was en ongeveer tien maanden had toen ze hem te koop zette. Ik moet zeggen dat toen ik hem net had hij behoorlijk dominant was en verre van braaf. Hij is met trailerladen zelf over mijn vriendin heen gelopen (letterlijk, hij stond op haar) omdat hij de trailer niet in wilde. En dat vrouwtje was ook best wel bang voor hem en als ze langskomt dan wil ze er ook niet op. Maar na een aantal maandjes en consequente opvoeding is hij echt superbraaf en superlief. Elk paard heeft leiding nodig, ook een jonge noordzweed, maar ik heb absoluut niet het idee dat noordzweden moeilijke paarden zijn! Ze hebben een ontzettend goed hart! Maar misschien dat er ook bepaalde bloedlijnen zijn die iets minder meegaand zijn ofzo en dat onze geimporteerde paarden geselecteerd zijn op braafheid van de ouders...
Mijn paard staat overigens dag en nacht in een uitloopstal. Hij heeft aan het einde van het zomerseizoen wel 2 dagen op stal gestaan waarbij hij 8 uur per dag in de paddock stond maar toen was hij echt een monster. Ik heb hem dan dus ook direct verhuist en besloten dat dit absoluut geen paard is voor in stal (ik denk ook dat hij nog nooit in stal gestaan heeft, ik weet niet hoe de fokkers ze houden..). Hij liep constant rondjes te lopen (af en toe zelfs een soort rennen) in zijn stal en als je bij hem kwam beet hij je. Echt een ontzettende draak!
Maar ik denk dat als je zorgt dat je het voor je paard zo goed mogelijk maakt (naar zijn eigen maatstaven) en hem eerlijk en consequent behandelt dat er geen probleem is en dat het ontzettend lieve paarden zijn. Uiteraard kan niet iedereen dit opbrengen en dan zou het misschien wel tot problemen kunnen leiden. Ik ga al vanaf mijn 6e met paarden om dus voor mij zijn veel dingen vanzelfsprekend dus dan denk ik er niet over na dat andere mensen het misschien anders doen waardoor het wel mis zou kunnen gaan. Maar ik blijf er bij dat Lukas het allerbraafste en eerlijkste paard is wat ik ooit heb gekend.

@ Liljebo: Gefeliciteerd met je paardje die zaterdag komt! Watvoor is het (kleur, leeftijd, etc...)?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:31

Ik denk dat de NZ over het algemeen een goed paard is, mits in goede handen. En dat is eigenlijk wat ik wil aanhalen.
Ik heb ook meerdere keren herhaalt dat het absoluut een eerlijk en cool paard is, maar met sterk karakter. En dat kan een voordeel zijn als je ervaren paardenmens bent en een nadeel als je nog niet klaar bent voor het opvoeden van een jong paard.
Ik meen ergens te hebben opgevangen/begrepen dat TS erg jong is en nog niet echt ervaren met jonge paarden.
En dan vraag ik mij dus af of het dan verstandig is om voor een jonge knaap te kiezen.
Dan stel ik dus een NZ voor die al wat ouder en beleerd is. Dan weet je wat je hebt en eenmaal goed opgevoed kan ze daar dan ook een heel erg fijn paard aan hebben.

Paardje wat ik krijg is een stuk ouder. Vijftien al. Ik heb zelf in het verleden veel pech gehad en merk dat ik wat onzeker ben geworden, ondanks een leven lang tussen de paarden.. Mijn leeftijd (50) speelt daarbij ook een rol. Omdat ik graag gezellige ongecompliceerde buitenritten wil maken met echtgenoot met zijn zweed, heb ik gekozen voor een goed beleerde NZ die het allemaal al weet en waar je zo op kunt stappen en mee weg kunt rijden. Bewuste keuze dus en ach... die NZ bereiken over het algemeen een zeer respectabele leeftijd.
Zij is bruin met zwarte manen en staart, 1.50, beetje best wel breed en lekkere mollige pootjes.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:03

Ow wat leuk! Een echte brave merrie en ik heb ook gehoord dat ze best oud worden dus wat dat betreft kun je nog wel vooruit. Stel dat ze 25 wordt dan ben jij al 60, ooooeeee, nog maar even niet aan denken he ;). Veel plezier met haar!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:08

De post na mijn laatste post bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen :+

Liljebo: Wat spannend weer een paardje erbij. Ik merk inderdaad dat nu ik moeder ben ik ook wat voorzichtiger geworden ben.
Voor mijn zwangerschap stapte ik ook op ieder paard, moeilijke paarden, paarden om te beleren noem maar op. En ik moet eerlijk zijn dat ik door een zuurstof tekort ook niet helemaal een gezond lichaam heb. Ik merk nu vooral ik ouder word dat ik sneller moe en pijn heb.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:46

Claudia78 schreef:
De post na mijn laatste post bedoelde ik eigenlijk ook te zeggen :+

.

:o? >;) :)* :D

Lichamelijke problemen spelen bij mij ook een grote rol. Daarbij zijn die deels het gevolg van een ongeluk met een paard.
En nu door getrubbel lang niet meer gereden en dan kies ik gewoon voor een paard wat de beste kans van slagen heeft.

Bedankt allebei.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:19

Ik begrijp dat niet alle Noordzweden hetzelfde zijn ;). Maar wat ik dus lees is dat het vaak mis gaat omdat mensen het paard niet goed opvoeden, en dat zegt toch meer over de mensen dan het paard :o.

Ik deel alleen mijn ervaring......

Maargoed ieder zijn mening natuurlijk, is alleen maar leuk om over te discussieren toch :D?

En ik ben het wel eens met het feit dat als je niet goed omgaat met je paard, je droom een nachtmerrie kan worden.... Dus ik hoop altijd maar dat mensen zich gewoon goed verdiepen in het ras en zijn specifieke karaktereigenschappen, en hem/haar niet kopen vanwege dat leuke koppie!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:42

Natuurlijk zegt het al dan niet slagen van de opvoeding meer over mensen dan over paarden. Maar laten we eerlijk zijn... een jong paard, en zeker een jong sterk paard met sterk karakter, opvoeden, is werk voor een ervaren paardenmens.
Nu klinkt sterk karakter misschien negatief, maar het kan een enorm voordeel zijn. Juist een paard met sterk karakter is niet snel ergens van onder de indruk en kan daardoor een zeer betrouwbare partner worden tijdens buitenritten. Maar alleen mits zeer consequent opgevoed. Als je een dergelijk paard in handen krijgt zonder de nodige kennis en ervaring, dan kan zo'n paard zijn karakter tegen je gebruiken, om dezelfde reden waarom hij buiten zo betrouwbaar is, nl dat ie nergens van onder de indruk is. En dan wordt het idd een nachtmerrie.

Alles ligt en staat met de opvoeding, zeker bij zo'n paard en het is een kwestie van jezelf eerlijk beoordelen of je in huis hebt wat nodig is.

Mocht dat niet het geval zijn, of twijfel je, dan kun je evengoed een NZ kiezen, maar dan eentje die dat stuk opvoeding al heeft genoten, goed gehanteerd en bereden is.
Die heeft evengoed dat leuke koppie

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:13

Ik denk, dat je het beste dan naar zweden moet gaan met je eigen trailer(hetvervoer met vrachtwagen of boot gaat niet zachthandig) en daar zelf op zoek gaan naar een paard. en goed informeren of je geen paard koopt met allemaal gebreken.. Advertentie zetten op marktplaats?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:50

TS regelt het al via bemiddeling. Overigens zal het plaatsen van een adver niet helpen met het zoeken naar en paard in zweden.
Dat zelf kijken verstandig is, hebben al meer mensen in dit topic genoemd en daarom werkt ts nu ook met bemiddelar. Dat vervoer via vrachtwagen niet zachtzinnig gaat, is niet per definitie waar.
Er zijn zeer zeker ook goede vervoerders die zeer correct met de paarden omgaan en dan kan een vrachtwagen voor een paard meer comfort bieden dan eigen trailer.