Het perfect gemanierde paard, wat kan hij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:06

megrobyn schreef:
braaf met longeren, je moet geen hoeven naar je hoofd krijgen..

:D haha

jet99

Re: Het perfect gemanierde paard, wat kan hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:07

braaf zijn tegen andere paarden.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:10

en een paard kan bijna nooi helemaal perfect zijn! hij heeft altijd wel iets! bang voor water, het niet leuk vinden om gepoetst te worden, niet goed kunnen springen enz...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:11

Niet bedelen vind ik belangrijk!
Verder is het meeste wel genoemd. Ik moet zeggen dat ik, als ik de meeste dingen hier lees, toch een bijna perfect gemanierd paard heb :o Ze doet alles braaf behalve in de wei naar je toe komen (ze loopt ook niet weg maar blijft staan tot je bij haar bent). Wormenkuur is iets minder leuk maar zeker wel te geven.

edit: niet goed kunnen springen en bang zijn voor water heeft niks met aangeleerde manieren te maken toch? :Y)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:00

Delaja schreef:
edit: niet goed kunnen springen en bang zijn voor water heeft niks met aangeleerde manieren te maken toch? :Y)

Techniek met springen is aangeboren (het goed kunnen basculeren etc). Dus dat kan je deels nog wel bijspijkeren maar als ze echt niet kunnen springen heb je pech :=. Maar dat heeft niks met goede manieren te maken :)

Bang voor water daar in tegen wel (vind ik).
Mijn veulen was al heel jong blootgesteld aan water uit de tuinslang. Benen, lijf afspoelen zodat je hem later kan wassen en benen behandelen.
Door plassen lopen, je hebt van die gekke paarden die het vertikken om erdoorheen te gaan.
En wil je evt later zwemmen met je paard is het handig dat je dat op jonge leeftijd al geoefend hebt.
Hoort het bij goed gemanierd? Ik denk het wel... Het is toch een vertrouwen en respect dat het paard voor je moet hebben :)

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:38

ik heb zelf heel veel aan parelli gehad!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:55

Hmmm ik denk dat aan de hand door water lopen en zich laten wassen wel onder goede manieren valt, wat dat betrt ben ik het dus met je eens Succubi!
Maar ik denk ook dat er genoeg paarden zijn die, ondanks een verder uitstekende opvoeding, toch niet zomaar door plassen gaan waden.
Zo gaat mijn paard er liever omheen, als dat niet kan gaat ze er aarzelend doorheen. Waarom? Omdat ze absoluut niet van water houdt en ik denk ook dat plassen op buitenrit anders zijn, daar kan je vaak ook niet doorheen kijken dus dan weten we allebei ook niet hoe de bodem daar onder is. Als ik dan afstap en eerst door de plas loop weet ze dat het dus prima kan en volgt ze me zonder aarzelen (inderdaad een stukje vertrouwen op dat moment).
Als ik haar afspoel geen probleem, als ik haar door een plas stuur in de bak geen probleem, het is echt alleen bij de plassen buiten. Verder vindt ze bewegend water (de zee) echt gewoon eng, daar merk ik duidelijk verschil, ze is gewoon doodsbang om die golven in te gaan terwijl kleinere poeltjes op het strand met stilstaand water na een beetje doorzetten wel gewoon gaan.
Omdat ik dit dus met mijn paard zo meemaak ben ik van mening dat zoiets toch niet met goede manieren te maken heeft, ze is er gewoon bang voor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:09

Ik zag net een paard, in het topic a fairy day, die netjes z'n emmer aangaf als hij klaar was met eten. Geef toe, het maakt niet veel uit maar het staat wel heel cool!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:19

Mareng schreef:
Het perfect gemanierde paard staat klaar met kruiwagen en riek en kijkt oplettend toe, hoe jij zijn stal uitmest..en zegt sorry, als hij er meteen weer een zooitje van maakt...

hahaha
Nee dan moet het ook gelijk goed, het perfect gemanierde paard doet zijn behoeftes in 1 hoek van de stal vóór je gaat uit mesten.
(Dus niet als je er net lekker vers, schoon stro in gegooit heb even uitgebreid gaan staan plassen)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:25

pernill schreef:
Nee dan moet het ook gelijk goed, het perfect gemanierde paard doet zijn behoeftes in 1 hoek van de stal vóór je gaat uit mesten.
(Dus niet als je er net lekker vers, schoon stro in gegooit heb even uitgebreid gaan staan plassen)

Dan heb ik een perfect gemanierd paard :D. Zij plast in 1 hoek en mest de andere hoek, 3 scheppen en wat vlas op die plek en ik ben klaar :D

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:28

Succubi schreef:
pernill schreef:

Dan heb ik een perfect gemanierd paard :D. Zij plast in 1 hoek en mest de andere hoek, 3 scheppen en wat vlas op die plek en ik ben klaar :D

Ooh mag ik jou paard lenen om het aan mijn shetjes te leren! Elke dag ligt wéér alles door de stal.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:34

pernill schreef:

Ooh mag ik jou paard lenen om het aan mijn shetjes te leren! Elke dag ligt wéér alles door de stal.[/quote]

Volgens mij is dit niet iets aangeleerds ofzo maar gewoon iets aangeborens hahaha

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:41

Delaja schreef:
Hmmm ik denk dat aan de hand door water lopen en zich laten wassen wel onder goede manieren valt, wat dat betrt ben ik het dus met je eens Succubi!
Maar ik denk ook dat er genoeg paarden zijn die, ondanks een verder uitstekende opvoeding, toch niet zomaar door plassen gaan waden.
Omdat ik dit dus met mijn paard zo meemaak ben ik van mening dat zoiets toch niet met goede manieren te maken heeft, ze is er gewoon bang voor.

Tja,... Daar ben ik het ook wel weer mee eens ;)
Mijn paard heeft ook een bloedje hekel aan water plassen en zal er liever niet doorheen gaan (hoewel afspoelen, wassen en de zee geen probleem is).
Ze is ook perfect gemanierd en opgevoed maar de waterbak was in het begin wel een probleem :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:43

Als ik dit allemaal lees, komt mijn pony héél dicht in de buurt bij een perfect gemanierd paard. *\o/*

Mijn pony:
- Blijft in de stal als de deur even open staat, vind ik ook erg belangrijk. Soms vergeet ik dat de deur al een kwartier open staat, ponylief wil me dat dan even duidelijk maken en rent dan naar buiten. Gelukkig rent hij weer even snel de stal in als ik hem weer binnen roep (zonder lokmiddelen). <3
- Komt naar me toe als ik hem roep, zelfs al staat hij nog maar 1 minuut op de wei
- Wacht netjes tot ik het halster aan/uit heb gedaan
- Laat zich perfect longeren
- Bedelt niet
- Mest niet in zijn stal (inloopstal), enkel als regent wil hij niet naar buiten om te mesten, dan duwt hij het hoopje in een hoekje zodat hij er geen last van heeft. Als het in de winter te hard vriest om de staldeur open te laten, gooit hij alles netjes op een hoopje in het verste hoekje. Heerlijk is dat!
- Rolt nooit in rotzooi als er propere stukjes zijn om te rollen. Zo rolt hij bijvoorbeeld ALTIJD op zijn hooi, nooit er naast. (heerlijk met een witte pony!)
- Laat zich netjes wassen in de zomer
- Schuurt niet tegen me aan (vraagt er soms wel om maar accepteert het dat ik nee zeg)
- Heeft nog nooit iemand getrapt (behalve onze kat toen die in Romeo zijn wei liep, ze heeft er een open beenbreuk aan opgelopen)
- Staat netjes vastgebonden en kan ik zo uren laten staan
- Ik kan hem overal aanraken (oren en pietje heeft hij iets minder graag, maar hij laat het perfect toe)
- Eet niet als ik zeg dat hij niet mag eten
- Gaat perfect de trailer in/uit
- Loopt netjes naast me zonder te trekken
- Is verkeersmak
- Geeft voetjes
- Vertrouwt me door en door (ik kan hem blinddoeken en dan een wandeling maken)

Dus op zich vind ik het allemaal nog best goed meevallen. Het enige wat hem stoort is dat de hoefsmid zoooo traag is (niet trager dan anderen hoor ;) ), na zo een 20 minuten begint hij het echt beu te worden...
Ook durf ik niet te zeggen dat hij niet bijt. De laatste tijd valt het erg goed mee en heb ik er geen last meer van, maar ik kan niet zeggen dat hij niet zal bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:50

Haha, ja, als ik dit zo lees is mijn pony ook heel goed opgevoed :+
Soms zet ze alleen een paar stapjes buiten d'r box en ze kan wat ongeduldig worden als iets te lang duurt of als je te lang aan haar wil zitten, maar ze is ook nog maar 4 :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:03

jet99 schreef:
en een paard kan bijna nooi helemaal perfect zijn! hij heeft altijd wel iets! bang voor water, het niet leuk vinden om gepoetst te worden, niet goed kunnen springen enz...

Niet goed kunnen springen is een kwestie van talent. Bang zijn voor water en niet gepoetst willen worden, daar kun je aan werken....en daar moet je aan werken...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:09

Mijn paard is zo perfect opgevoed dat hij ook zijn bak aangeeft na het eten, overigens wel met de hoop dat 'ie hervult gaat worden :))

Qazplm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:11

pasje opzij doen, mond open voor het bit, zelf neus in halster steken. Natuurlijk heeeel lief en knuffelig zijn. (maarja dat zijn niet alle paarden) Verder braaf met naar de wei brengen, niet trekken en rennen. los stil blijven staan, en niet zelf de box uitlopen maar wachten tot ik zeg dat het mag.

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:16

petitbrie schreef:
ik heb zelf heel veel aan parelli gehad!

Daar ben ik het mee eens! Je paard leert je respecteren en dat is toch wel een van de belangrijkste punten.
Wat ook erg handig is, is dat ze niet op of om kijken als ze iets om hun benen gewikkeld krijgen. Als je dan een keer het halstertouw los laat en het komt rond z'n benen schrikt hij niet en trekt hij z'n halster niet kapot (als hij op het touw staat). :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:01

Hihi mijn poown gaf zn bak ook aan als ie klaar was met eten... Maar dan wel in geheel eigen stijl; zo hard mogelijk wegslingeren :')

Bis is ook soort van zindelijk, die gaat altijd meteen plassen als ik m op stal zet en mest ook maar heeeel zelden als ik met m bezig ben :+ Weet niet waarom ie t zo doet, maar vind t wel humor :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:21

Die van mij kan zijn bak niet aangeven na het eten, de bak hangt vast in de muur :D
Met zijn drinkbak doet hij dit wel. Als de drinkbak leeg is, legt hij die ondersteboven voor de staldeur of voor de ingang van de wei, zodat ik niet kan doen alsof ik het niet heb gezien :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:27

het perfect gemanierde paard mest zelf uit, laat geen scheten als je achterhoeven uitkrabt en plast niet bijna over de hoefsmid heen als ze hengstig is. Ze hinnikt met 2 woorden, helpt oudere paarden met oversteken en hoeresloert niet met alles op 4 benen als het weer die tijd is.

ohja, en ze gaat niet keten met haar buurvrouw als het licht uit is.

Ik heb dus geen perfect gemanierd paard :+ maar mijn paard heeft dan ook geen perfect gemanierd baasje :P

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 09:37

het zal al wel genoemd zijn, maar ik vind het vooral belangrijk dat het paard in iedere omstandigheid aan de hand bij je blijft, dus ook in een schrikreactie: hij mag best iets verschieten, maar daarbij mag er niet te veel druk op de lijn komen en vooral: hij mag niet op mij springen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:31

Das idd wel heel prettig... Bis wil nog wel is stoer gaan doen alsie ineens een knappe merrie spot, maar dan hangt t touw nog steeds ontspannen. Zelfde als na het wassen (vraag me niet waarom maar met droogstappen gaat ie dan enorm klieren), dan stuitert ie alle kanten op maar zonder spanning op t touw te zetten. Corrigeer m evengoed wel, maar zolang t blijft bij een hoop gekke huppeltjes zonder er echt vandoor te willen spurten, och... Laat maar waaien :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:33

Stofzuigen :+