15jarige nog keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:18

pieteritus schreef:
Iig heb ik met de DA gesproken en een klinische keuring wordt sowieso op de kliniek gedaan. Mocht er reden tot twijfelen zijn over de klinische uitslag, zetten we wat nodig is, op de foto.

Dit vind ik een verstandige beslissing. Ik denk dat ik het zelf ook zo zou doen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:17

zou hem zeker klinisch laten keuren.
dat is denk ik wel genoeg

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:19

Laten keuren en moest dat inorde zijn, waarom dan niet kopen? :')
Het is niet omdat je paard 15is dat het oud is, ik vind persoonlijk dat je
met een 15jarig beest nog heel wat plezier kunt beleven :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:42

ik zou zo wie zo klinisch doen dat is minimaal.

afspreken bij goedkeuring dat de kosten voor jou zijn en bij afkeuring de kosten voor verkoper!
willen ze dit niet? dan weet je hoe het zit

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:43

Ik vind het best een pittige prijs voor een paard van die leeftijd.Als je dit echt voor dit paard over hebt zou ik hem absoluut volledig laten keuren om eventuele telleurstellingen achteraf uit te sluiten.(ik zou nog wel even flink gaan onderhandelen over de prijs)

pieteritus

Re: 15jarige nog keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 14:29

Na eea na te hebben geplozen op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat er een heel nette prijs voor dit paard gevraagd wordt. Kijk maar eens op sporthorses, daar staat er één van 17 voor 15.000 euro, loopt ZZ-zwaar.
Dus pittige prijs valt heel erg mee.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:36

idd de prijs vind ik wel meevalllen, en gwoon keuren zoals je zelf al had bedacht ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:38

Nah 15.000€ voor een 17-jarige van dat niveau vind ik dan ook wel weer heel erg veel. Ik denk dat je nu een nette prijs betaald mits het paard gezond is. Zou voor de zekerheid wel even bloed afnemen en laten invriezen bij de klinische keuring.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:40

ik zou altijd laten keuren, in ieder geval klinisch. Het geeft je geen zekerheid, maar de ergste dingen komen er misschien wel uit.
jij mocht het misschien een goedkoop paard vinden, maar een paard van 15 verkopen... die mensen zijn al lang blij als ze ervan af komen. ik zou dus ook echt onder de prijs gaan zitten!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 14:43

Persoonlijk zou ik ook geen paard van 15 verkopen, maar goed, deze mensen wel dus. En als het paard op een goede plek terecht komt dan hoeven ze geen hoofdprijs te hebben.
Maar bedenk eens wat je van zo'n paard kan leren?!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:56

Heel veel :j Met de juiste verzorging kan ie nog jaren mee! Een 5jarige kan net zo goed morgen dood in de box liggen. Dus ik zou het ook doen als het klikt.

Wat ik zou doen qua keuren; klinisch keuren door goede VA en bij vraagtekens van iets het op de foto zetten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:56

Heel erg veel en met 15 zijn er nog genoeg die top fit lopen.
Ik vind de prijs zéker niet veel, eerder zelfs aan de lage kant als dit dier gewoon gezond is.

Wel zou ik hem laten keuren, sowieso klinisch. Als er ergens een twijfel is, een foto is zo gemaakt.

Maar als ie goed is, denk ik dat je hier een super leerpaard aan kan hebben!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:58

Tja, je leert van ieder paard....

van mijn leerpaard, dat ik twee jaar geleden kocht, heb ik een hoop geleerd, ook een heleboel dingen die ik niet echt had hoéven leren...
nog een andere tip: neem iemand mee die echt kan inschatten of een paard goed loopt. Een dierenarts kan niet alles inschatten. iemand die echt goed naar paarden kan kijken, kan dat soms nog beter.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:12

Vindt 15 nog niet schrikwekkend oud hoor, je zal niet tot zijn 30ste Z oefeningen kunnen doen, maar met de juiste verzorging en belasting kan je er nog minimaal 5 jaar intensief mee rijden, mits ie geen blessures krijgt dan. Vindt de prijs ook zeker niet te hoog.

Wat betreft de keuring, denk ik dat je de juiste beslissing maakt, bedenk alleen wel dat het helemaal niks zegt dat ie de afgelopen 7 jaar niks heeft gehad. Een paard wat op dat niveau loopt of heeft gelopen, heeft al de nodige belasting op zijn benen gehad en er zou best iets kunnen zitten.
In ieder geval succes, en houd ons op de hoogte!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:24

Goh Anoukreuvers, wat een enorm aan dit topic bijdragende reactie. Je moet zeker aan je 25 posts komen?
Ik TEM even.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 09:44

joyce_eddy schreef:
ik zou zo wie zo klinisch doen dat is minimaal.

afspreken bij goedkeuring dat de kosten voor jou zijn en bij afkeuring de kosten voor verkoper!
willen ze dit niet? dan weet je hoe het zit

daar ben ik het niet mee eens.
de meeste van mijn paarden heb ik zelf gefokt of als veulen aangekocht. Ik weet hoe gezond dat zij zijn.
Een koper heeft onderzoeksplicht dus die kosten zijn voor de koper.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:53

Ook als fokker kan je niet in een paard kijken dus die uitspraak vind ik niet echt kloppend.
Het enige wat je als fokker kunt zeggen is het paard heeft nooit schokkende dingen mee gemaakt. Maar dan nog kan er wat mis mee zijn m.b.t. de gewrichten.
( mijn oude merrie heeft nooit wat laten merken dat er dingen mis waren en dat ze pijn had, liep altijd goed en ging ervoor. in 2 weken tijd was ik haar kwijt, de dingen die op de foto naar boven kwamen waren ronduit slecht, dingen die niet in een paar maanden tijd zijn ontstaan maar toch echt al jaren aanwezig zijn geweest...sommige paarden zijn harde stuiters en lopen er doorheen, zelfs als eigenaar zie je dat soms gewoon niet!)
Ik ervaar het ook als hele normale afspraak dat als je beide tot de beslissing komt dat het paard gekeurd gaat worden dat bij afkeuren de kosten zijn voor de verkoper en bij goedkeuren de kosten voor de koper.
Dat gebeurt veel!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:58

Ik heb afgelopen vrijdag een 16 jaar oud paard verkocht en de kopers wilden haar ook eerst gekeurd hebben.
Lijkt mij niet meer dan logisch want juist bij een ouder paard komen vaak gebreken kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:12

Sabine1985 hoe hadden jullie het afgesproken? m.b.t. de kosten van het keuren bij goed- of afkeuren?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:31

De keuring was voor haar rekening. Ook als het paard werd afgekeurd.

Het paard was namelijk 2 jaar geleden goedgekeurd.