hoe veulen vervoeren in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:04

O, ik heb de nodige dingen bij het afspenen meegemaakt, en idd, ze zijn tot veel dingen in staat.
Ik zou dan ook niet het moment van transport gebruiken om te spenen, of als je dat wel doet, merrie mee, veulen wegbrengen, merrie weer de trailer op en wegrijden.
Maar veulen in de trailer zonder dat hij gespeend is en dan zonder moeder van stal af zou ik zelf niet doen. Soms is het noodzakelijk, igv overlijden van merrie, maar als het zo niet hoeft, kun je ze beter voorbereiden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:05

Cassidy schreef:
Vjestagirl schreef:
Veulen los laten lopen als moeders ernaast vaststaat zou ik nooit doen. Als moeders een stap opzij zet om haar evenwicht te bewaren kan ze het veulen pletten, plus dat het voor moeders een stuk minder stabiel is.

Een veulen kan tegen een stootje hoor, en wordt niet zo snel geplet. Sterker nog, als je het veulen er los naast laat staat, kan hij wegkomen. En dat kan hij niet als hij vaststaat.
Dus merrie met veulen aan de voet: merrie vast, veulen los.
Wordt bij ons op stal (groot fokbedrijf) altijd zo gedaan als de merrie na de bevalling weer naar het KI station moet. En de veulens zijn dan van een leeftijd dat je nog niet aan vastzetten moet denken , helemaal als je de veulenhengstigheid gebruikt voor de volgende dekking.

En wegkomen? Waarheen dan? Als hij vaststaat zit er een schot tussen, lijkt me efficiënt genoeg om een merrie tegen te houden.

En persoonlijk vind k dat je bij zo'n jong veulen niet aan trailerrijden zou moeten denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:06

Een veulen van een week, of zelfs pasgeboren, kan onder de voorstang door.
Op de stal waar ik stond zijn ze zelfs met een prematuur veulen naar de dierenkliniek geweest, merrie met veulen in de trailer, en veulen lag voor de voeten van de merrie gewoon te slapen toen ze aankwamen.

En paarden die als veulen al meegeweest zijn op de trailer, vinden die trailer later ook geen probleem.

En hoe sta je eigenlijk tegenover keuringen? Daar vervoer je je veulen toch ook naartoe?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 31-01-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:10

Vjestagirl schreef:
Als er nog nooit wat mis was gegaan met een zeiltje hadden niet alle grote trailermerken veulenrekken als optie...

De grote trailermerken hebben een veulenrek omdat de klant daarom vraagt, en de klant betaalt en is uiteindelijk koning.
Als een trailerfabrikant een potentiele klant zou verliezen omdat niet alle opties op de trailer zitten waar de klant om vraagt, verliest hij geld.
Dus gaat hij luisteren naar de klant, en biedt de veulenrekken aan.

Chaos

Re: hoe veulen vervoeren in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:14

Wij hebben nooit problemen gehad met vervoer van veulens. We zetten ze aan 2 kanten vast, tussenshot ertussen en gaan. Simpel zat. Moeten ze het vaststaan wel kennen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:16

Cassidy schreef:
En hoe sta je eigenlijk tegenover keuringen? Daar vervoer je je veulen toch ook naartoe?

Een veulen van 5 dagen oud neem je niet mee naar de keuring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:18

En een veulen van een maand dan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:18

Liever ook niet lijkt mij. Wat moet je nu met een veulen van een maand op de keuring Cassidy???
Wij gaan pas vanaf 3 maand, en liever nóg later.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:21

Ik weet niet wat je met een veulen van een maand op een keuring moet, maar ik weet wel dat er ruiters zijn die een merrie hebben die een veulen aan de voet heeft en evengoed wedstrijden willen blijven rijden, en dat ook doen. En dan gaat veulen mee, of blijft alleen thuis achter. Ik weet niet wat ik erger vind.
Ik zou een merrie met veulen lekker op het land laten moederen, transport naar KI station of hengst wel doen, en verder moet ik ook niet aan keuringen of wedstrijden denken.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:27

malibu4ever schreef:
Sluit ik me bij aan. Los in de trailer, voorstang en tussenschot eruit en zeker het veulenrek of zeiltje dicht zodat hij er niet uit kan springen aan de achterkant.

helemaal mee eens zo doen wij het ook.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:37

ik zag iemand opperen de achterstang er ook maar uit te halen: niet doen!!! Deze heb je nodig voor de sterkte van je trailer!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 13:52

Voordeel voor mij. Veulen (8mnd oud bijna 9) is al meerdere keren in de trailer geweest.zowel alleen als met moeder en rijdend en nietrijdend. Ook kent ze het vaststaan. We zien zaterdag wel even wat de beste oplossing is.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:55

MissDonna schreef:
alles er uit gaat niet lukken, ik leen een trailer van een manega. gaat om een 1,5 paards trailer meen ik.

helemaal los? en wat als ze dan onder de stang vast komt tezitten? mn oude shet kon heen en weer lopen onder de stang. we moeten best een lange rit. iets van 2,5-3 uur. ze is al afgespeend. En mag dus bij de moeder vandaan. v andaar dat ze mijn kant ook op komt :)

Mijn veulen werd gebracht samen met de moeder. Veulen bleef kalm en rustig en stond gemoedelijk los naast de mama.
Veulen met de mama even in de paddock bij ons gezet zodat veulen op het gemakkie aan onze omgeving en shetten kon wennen, daarna mams weggehaald. Geen centje pijn!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:19

MissDonna schreef:
Voordeel voor mij. Veulen (8mnd oud bijna 9) is al meerdere keren in de trailer geweest.zowel alleen als met moeder en rijdend en nietrijdend. Ook kent ze het vaststaan. We zien zaterdag wel even wat de beste oplossing is.

Nou is het dan niet het handigste om daar even te informeren hoe ze hem/haar zonder moeder vervoerden? Dan weet je ook wat het beestje zo'n beetje gewend is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 14:29

ukoldaatje: even lezen ze is allang afgespeend......

Heb idd even gevraagd. Moet nog even afwachten wat t anwoord is :)

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:58

Op KI stations komen heel veel veulens samen met hun moeder aan, als ze in de veulenhengstigheid gedekt moeten worden zijn die veulens in 1 week oud.
Ze staan dan uiteraard los, en moeder is vastgebonden. Nooit problemen mee gezien...

Ik heb wel al 2 keer meegemaakt dat een 18-maander, die wel vastgebonden stond, over de voorste stang sprong. De ene omdat er een vrachtwagen langs denderde, de andere omdat haar vriendje uit de trailer werd gehaald en zij 10 minuutjes alleen erop moest staan... Als deze paarden los hadden gestaan, zonder tussenschot, was er niets gebeurd.
Beide accidentjes zijn gelukkig goed afgelopen, geen van beide had zich gekwetst, maar het had best anders kunnen lopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:12

Iphi schreef:
Op KI stations komen heel veel veulens samen met hun moeder aan, als ze in de veulenhengstigheid gedekt moeten worden zijn die veulens in 1 week oud.
Ze staan dan uiteraard los, en moeder is vastgebonden. Nooit problemen mee gezien...

Ik heb wel al 2 keer meegemaakt dat een 18-maander, die wel vastgebonden stond, over de voorste stang sprong. De ene omdat er een vrachtwagen langs denderde, de andere omdat haar vriendje uit de trailer werd gehaald en zij 10 minuutjes alleen erop moest staan... Als deze paarden los hadden gestaan, zonder tussenschot, was er niets gebeurd.
Beide accidentjes zijn gelukkig goed afgelopen, geen van beide had zich gekwetst, maar het had best anders kunnen lopen.

Als ze goed vastgezet waren was het ook niet gebeurd. Bij jonge dieren sla je altijd het touw een keer om de balk heen, zodat ze niet omhoog kunnen komen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:08

Voorlopig heeft Cassidy volledig gelijk !!
Net zoals ik !!

Veulens en jaarlingen nooit vastzetten.

merrie met veulen, alles eruit, merrie links voor vastzetten, veulen los.
Geen stro, maar zaagsel, vlas in de kar. Niet te veel, gaat erom dat een plasje opgevangen kan worden.
De merrie gaat echt niet op een beentje staan, zolang zij het beentje van haar kind kan zien.

Twenters alleen vastzetten als ze het geleerd hebben.

Hooinet, alleen bij paarden die vaststaan.

Twee paarden op de trailer, haal ze er allebei eraf, nooit eentje laten staan.

Volwassen paarden zo vast zetten dat ze niet over de stang kunnen gaan.

Zorg voor een antislip vloer. Stro en andere stalbedekkingen geven weinig houvast.

Ik baal ervan dat de tegenwoordige trailers als tussenschot een rubberen flap hebben.
Een houten tussenschot geeft het paard steun op de hoeven zodat hij niet weg kan glijden.

Ik loop al heel wat jaren mee in de paardenwereld en heb heel veel geleerd van oude paardenmensen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:10

Waarom zou je veulens nooit vast moeten zetten? Lekker onzin. Als ze kunnen vaststaan worden ze lekker braaf. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:13

Ariebren, das vrij dapper van je, hardop met uitroeptekens beweren dat je gelijk hebt. Je bescheidenheid siert je

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:15

Het hele verhaaltje kan ook ontkracht worden. Want de helft is gewoonweg niet waar.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:16

dat is ook een mening, maar niet zo duidelijk, want welke helft is volgens jouw waar, en welke niet, en waarom wel of waarom niet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:34

Ariebren schreef:
Voorlopig heeft Cassidy volledig gelijk !!
Net zoals ik !!

Veulens en jaarlingen nooit vastzetten.

Waarom niet??? Doen wij al jaaaaaaaaaren gaat prima. Zo lang ze het vaststaan op zich kennen zul je nooit problemen hebben.
Gewoon met een tussenschot ertussen naast de merrie zetten, aan 2 zijden van het hoofd vastzetten, touw eenmaal onderlangs halen opdat het veulen nooit eroverheen kan komen.

merrie met veulen, alles eruit, merrie links voor vastzetten, veulen los.

Hoezo alles eruit? Wat alles eruit? De achterstang is er voor de stevigheid van de trailer, dit zal iedere trailer-dealer ook beamen.

Geen stro, maar zaagsel, vlas in de kar. Niet te veel, gaat erom dat een plasje opgevangen kan worden.
De merrie gaat echt niet op een beentje staan, zolang zij het beentje van haar kind kan zien.

Waarom geen stro?? Een laagje stro op een goede anti-slip vloer heeft evenveel effect als zaagsel of vlas. Ik gebruik stro omdat ik vlas/zaagsel in gebruik niet handig vindt. Maar wij gebruiken altijd alleen maar stro.

Twenters alleen vastzetten als ze het geleerd hebben.

Mee eens.
Hooinet, alleen bij paarden die vaststaan.

Mee eens.

Twee paarden op de trailer, haal ze er allebei eraf, nooit eentje laten staan.
Eens, indien het jonge paarden betrefd. Paarden vanaf 3jaar kunnen prima alleen blijven staan. :)
Volwassen paarden zo vast zetten dat ze niet over de stang kunnen gaan.

Zorg voor een antislip vloer. Stro en andere stalbedekkingen geven weinig houvast.

Ik baal ervan dat de tegenwoordige trailers als tussenschot een rubberen flap hebben.
Een houten tussenschot geeft het paard steun op de hoeven zodat hij niet weg kan glijden.

De rubberen flap zit bevestigd aan een metalen "rek"/tussenschot. Die is mijn net zo stevig als het hout en kunnen evengoed een paard in evenwicht houden. De flap zit immers gewoon in het midden laag om het gat te dichten, maar de metalen constructie staat er toch om het paard tegen te houden? Ik heb iig een paard gehad die zich liet vallen in de bochten en die bleef prima staan tegen het tussenschot.. :)

Laatste toevoeging: Ik zou het op prijs stellen dat omdat ik nog maar 19 ben mijn mening wel gewoon gewaardeert kan worden Ariebren. Zeker van mensen op jouw leeftijd verwacht ik geen PB's te ontvangen na mijn bovenstaande post. Aanvallend was ie immers ook niet. :) Dat jij al vele jaren meer mee gaat als ik wil niet zeggen dat ik niks weet. Ik heb voldoende ervaring en kennis van zaken om gewoon mee te mogen praten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:45

Amen!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:46

Chaos schreef:
Het hele verhaaltje kan ook ontkracht worden. Want de helft is gewoonweg niet waar.

meepraten mag iedereen, natuurlijk!! Dat is het leuke van zo'n discussieforum.
Maar deze post is wel een beetje onduidelijk, daarom heb ik ook al eerder gevraagd wat wel en niet waar is volgens jou, en waarom wel of waarom niet.
De ervaringen en meningen van anderen kunnen heel verhelderend zijn. Maar daar moet je zelf ook open voor staan. En daarmee bedoel ik niet dat jij dat niet staat, maar meer in het algemeen.