Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Vjestagirl schreef:Veulen los laten lopen als moeders ernaast vaststaat zou ik nooit doen. Als moeders een stap opzij zet om haar evenwicht te bewaren kan ze het veulen pletten, plus dat het voor moeders een stuk minder stabiel is.
Een veulen kan tegen een stootje hoor, en wordt niet zo snel geplet. Sterker nog, als je het veulen er los naast laat staat, kan hij wegkomen. En dat kan hij niet als hij vaststaat.
Dus merrie met veulen aan de voet: merrie vast, veulen los.
Wordt bij ons op stal (groot fokbedrijf) altijd zo gedaan als de merrie na de bevalling weer naar het KI station moet. En de veulens zijn dan van een leeftijd dat je nog niet aan vastzetten moet denken , helemaal als je de veulenhengstigheid gebruikt voor de volgende dekking.

Vjestagirl schreef:Als er nog nooit wat mis was gegaan met een zeiltje hadden niet alle grote trailermerken veulenrekken als optie...

MissDonna schreef:alles er uit gaat niet lukken, ik leen een trailer van een manega. gaat om een 1,5 paards trailer meen ik.
helemaal los? en wat als ze dan onder de stang vast komt tezitten? mn oude shet kon heen en weer lopen onder de stang. we moeten best een lange rit. iets van 2,5-3 uur. ze is al afgespeend. En mag dus bij de moeder vandaan. v andaar dat ze mijn kant ook op komt

MissDonna schreef:Voordeel voor mij. Veulen (8mnd oud bijna 9) is al meerdere keren in de trailer geweest.zowel alleen als met moeder en rijdend en nietrijdend. Ook kent ze het vaststaan. We zien zaterdag wel even wat de beste oplossing is.
Iphi schreef:Op KI stations komen heel veel veulens samen met hun moeder aan, als ze in de veulenhengstigheid gedekt moeten worden zijn die veulens in 1 week oud.
Ze staan dan uiteraard los, en moeder is vastgebonden. Nooit problemen mee gezien...
Ik heb wel al 2 keer meegemaakt dat een 18-maander, die wel vastgebonden stond, over de voorste stang sprong. De ene omdat er een vrachtwagen langs denderde, de andere omdat haar vriendje uit de trailer werd gehaald en zij 10 minuutjes alleen erop moest staan... Als deze paarden los hadden gestaan, zonder tussenschot, was er niets gebeurd.
Beide accidentjes zijn gelukkig goed afgelopen, geen van beide had zich gekwetst, maar het had best anders kunnen lopen.

Ariebren schreef:Voorlopig heeft Cassidy volledig gelijk !!
Net zoals ik !!
Veulens en jaarlingen nooit vastzetten.
Waarom niet??? Doen wij al jaaaaaaaaaren gaat prima. Zo lang ze het vaststaan op zich kennen zul je nooit problemen hebben.
Gewoon met een tussenschot ertussen naast de merrie zetten, aan 2 zijden van het hoofd vastzetten, touw eenmaal onderlangs halen opdat het veulen nooit eroverheen kan komen.
merrie met veulen, alles eruit, merrie links voor vastzetten, veulen los.
Hoezo alles eruit? Wat alles eruit? De achterstang is er voor de stevigheid van de trailer, dit zal iedere trailer-dealer ook beamen.
Geen stro, maar zaagsel, vlas in de kar. Niet te veel, gaat erom dat een plasje opgevangen kan worden.
De merrie gaat echt niet op een beentje staan, zolang zij het beentje van haar kind kan zien.
Waarom geen stro?? Een laagje stro op een goede anti-slip vloer heeft evenveel effect als zaagsel of vlas. Ik gebruik stro omdat ik vlas/zaagsel in gebruik niet handig vindt. Maar wij gebruiken altijd alleen maar stro.
Twenters alleen vastzetten als ze het geleerd hebben.
Mee eens.
Hooinet, alleen bij paarden die vaststaan.
Mee eens.
Twee paarden op de trailer, haal ze er allebei eraf, nooit eentje laten staan.
Eens, indien het jonge paarden betrefd. Paarden vanaf 3jaar kunnen prima alleen blijven staan.
Volwassen paarden zo vast zetten dat ze niet over de stang kunnen gaan.
Zorg voor een antislip vloer. Stro en andere stalbedekkingen geven weinig houvast.
Ik baal ervan dat de tegenwoordige trailers als tussenschot een rubberen flap hebben.
Een houten tussenschot geeft het paard steun op de hoeven zodat hij niet weg kan glijden.
De rubberen flap zit bevestigd aan een metalen "rek"/tussenschot. Die is mijn net zo stevig als het hout en kunnen evengoed een paard in evenwicht houden. De flap zit immers gewoon in het midden laag om het gat te dichten, maar de metalen constructie staat er toch om het paard tegen te houden? Ik heb iig een paard gehad die zich liet vallen in de bochten en die bleef prima staan tegen het tussenschot..
Dat jij al vele jaren meer mee gaat als ik wil niet zeggen dat ik niks weet. Ik heb voldoende ervaring en kennis van zaken om gewoon mee te mogen praten. 
Chaos schreef:Het hele verhaaltje kan ook ontkracht worden. Want de helft is gewoonweg niet waar.