Onveilig paarrd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheStar

Re: Onveilig paarrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:59

@Vuure het is voornamelijk haar buikje waar bij ze echt aanviel (lees: ze valt me nu niet meer aan na een paar dagen de geprobeerd het leiderschap weer over te nemen)

@iedereen die denkt dat het een spierprobleem is, ik wil eerst zeker weten dat het geen dominantie probleem is, aangezien ik 13 (bijna 14) ben en ik weinig geld heb.
Ook is een dominantie probleem best mogelijk want ze is vrij dominant ze heeft zelfs mijn andere paard door het hekwerk heen getrapt omdat die de baas over haar wou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:18

een paard bijt niet zomaar voor de lol... Dus niet omdat jij voorzichtiger bent gaan doen.

Je moet eerst dingen uitsluiten ipv eerst de oorzaak willen vinden!

Aan de hand en voor de rest is ze braaf, dat sluit dominantie uit. (niet als bij fjordnina dus, die zegt idd mijn paard walste over me heen enz)
Een paard is of dominant over je, of niet. Dan zou ze je het voor de rest ook merken en dat is niet het geval. Dus dominantie =weg.

Heb je sinds een tijd een nieuw zadel toevallig?
Merk je dat ze veel en vaak hengstig is?
Als je op haar rug drukt op, naast de ruggegraat, schouders bekken enz reageert ze dan?

Mijn ene merrie kan ook erg boos doen in de stal, dit komt omdat haar zadel niet meer paste (in het midden van de rug dus dat was moeilijk te zien aan het zadel) nu kun je merken dat ze bang is dat je haar toch weer op gaat zadelen, en dat uit zich in verdediging. Haar rug is prima, maar het is meer angst dat het weer pijn gaat doen. Vooral omdat jij aangeeft dat ze de deken ook niet leuk vind klopt dit verhaal. Ik zou eens heel erg goed naar je zadel kijken, en dat uitsluiten en verder zoeken. Maar ik weet bijna zeker dat daar iets niet goed zit.....

Anders zou het misschien een hormonaal probleem kunnen zijn.
Je paard laten zien wie de baas is, daarmee onderdruk je het probleem!! Tot je paar het echt een keer zat is dat jij niet naar haar signalen luistert en ergere dingen gaat vertonen..... Luister naar je paard en naar wat ze jou probeert te vertellen!!

maccloud76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:31

Hallo,
(bijna) 2 jaar geleden heb ik een paard gekocht, mooi beestje en zeer braaf.
Nou later bleek ze niet zo braaf te zijn, maar we zijn prima aan elkaar gewaagd dus dat was geen probleem.
Een paar maanden later was alles koek en ei tussen ons, dit jaar zijn we voor de 2e keer de winter ingegaan en nu gaat alles fout.
Het begon met bijten bij het deken omdoen, nou ben ik daar ook wel een beetje lomp in en ben ik toen wat voorzichtiger geworden met de deken omdoen.
Maar later begon ze ook te bijten bij het afdoen van de deken en toen ook bij het poetsen, vooral het poetsen is een heel groot probleem.
Nou is de situatie op het moment zo dat als ik met een borstel in haar stal kom ze meteen haar oren plat in de'r nek legt.
Als ik dan ook nog waag om haar te poetsen gaat het helemaal fout, dan bijt ze gericht begint met trappen en probeert me tegen de muur te duwen.
Ik ben absoluut tegen gewelddadige oplossingen en weet meestal wel raad met dit soort dingen maar nu weet ik het echt niet meer.
Dus alsjeblieft als je een oplossing weet?

Toen ik dit las moest ik aan een paard denken van een vriendin van mij. Haar paard was ook zo "zuur" daar is ze mee naar Schriel( een soort van arts/paardenfluisteraar) en haar merrie was zo zuur door "aankomende hengstigheid". Ze moest een aantal keer terug komen en daarna was het klaar.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:37

Schriel is zeker geen paardenfluisteraar!!! Het is een bottenkraker a.k chiropractor en deels osteopaat!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:01

Misschien gaat je paard deze dingen doen omdat, hij/zij zich verveelt! Komt je paard veel buiten, heeft je paard veel te doen?
En inderdaad, je moet wel de baas blijven,, als je paard over jouw de baas is heb je een groot probleem :o

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:57

TheStar schreef:
aangezien ik 13 (bijna 14) ben en ik weinig geld heb.

.... Dit mag dus echt nooit een reden zijn om een paard behandeling te ontzeggen....

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:26

Ja maar waar zou ik het van moeten betalen? Ouders willen niet inspringen aangezien Raisa mijn verantwoordelijkheid is.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:54

van het geld wat je gebruikt om je paard goed te onderhouden. Als je dat niet hebt dan vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je een paard hebt. Sorry. Ik zeg niet dat je een slecht baasje bent voor je paard, maar als je de verantwoordelijkheid alleen moet dragen dan denk ik dat je misschien beter een verzorgpony kan zoeken.

BrigitteB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:46

Dat een paard/ pony met rijden verder wél braaf is hoeft HELEMAAL niet te betekenen dat het iets lichamelijks is! Je hebt van die knollen die gewoon stalzuur zijn. Natuurlijk snap ik dat het SOMS lichamelijk kan zijn maar meestal is het een dominantie kwestie. En als deze kanjer van een meid van 13 de verzorging van een pony op zich neemt, in haar eentje!, dan neem ik mijn pet voor haar af. Meis, ga gewoon door met je stappenplan. Het schijnt te werken toch? :) Schuif even al die doemdenkers aan de kant en probeer weer balans te vinden tussen jouw en je paardje, Jij bent de baas en zij is je maatje.... wees consequent en dan komt alles goed. En als het moet kom ik helemaal uit Brabant naar je toe om je te helpen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 01:53

gevoelige huid,wat ik begrijp...omdat de deken haar boos maakt en poetsen ook,kan een gebrek aan magnesium zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 02:15

HannahFrouk schreef:
Ook daarmee vind ik: als je daar boos en territoriaal gedrag toelaat en je doet daar (op een vriendelijke manier) niets mee, dan kan het snel van kwaad tot erger gaan.

Paarden zijn niet territoriaal. Het paard is niet een dier dat een terrein afbakent, het trekt in een kudde steeds van plek naar plek. Roofdieren hebben een territorium, grazers niet.

Daarnaast: merk je verandering aan de huid in de winter TS? In de winter en vooral in de lente maakt mijn paard bijvoorbeeld extra vet aan (huidvet en oorsmeer :r ) Kan me indenken dat de huid van je merrie in de winter trekkerig is oid, eventueel nog versterkt door een (synthetische?) deken.

Spierprobleem zou eventueel ook kunnen al zou je daar dan de rest van het jaar ook wat van moeten merken. Al zijn de spieren in de winter natuurlijk kouder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 02:31

TheStar schreef:
Hallo,
(bijna) 2 jaar geleden heb ik een paard gekocht, mooi beestje en zeer braaf.
Nou later bleek ze niet zo braaf te zijn, maar we zijn prima aan elkaar gewaagd dus dat was geen probleem.
Een paar maanden later was alles koek en ei tussen ons, dit jaar zijn we voor de 2e keer de winter ingegaan en nu gaat alles fout.
Het begon met bijten bij het deken omdoen, nou ben ik daar ook wel een beetje lomp in en ben ik toen wat voorzichtiger geworden met de deken omdoen.
Maar later begon ze ook te bijten bij het afdoen van de deken en toen ook bij het poetsen, vooral het poetsen is een heel groot probleem.
Nou is de situatie op het moment zo dat als ik met een borstel in haar stal kom ze meteen haar oren plat in de'r nek legt.
Als ik dan ook nog waag om haar te poetsen gaat het helemaal fout, dan bijt ze gericht begint met trappen en probeert me tegen de muur te duwen.
Ik ben absoluut tegen gewelddadige oplossingen en weet meestal wel raad met dit soort dingen maar nu weet ik het echt niet meer.
Dus alsjeblieft als je een oplossing weet?

Je paard is je duidelijk de baas. Ik zou Parelli gaan doen, en dan met name met poetsen de advance and retreat methode gaan gebruiken. Dus je paard blijven aanraken tot je op een punt komt dat je paard gaat protesteren, vervolgens naar een plek gaan die je paard wel fijn vindt, van daaruit je weer naar de plek toetasten waar je protesten kreeg. Gaandeweg kun je steeds verder gaan, tot je paard helemaal niet meer reageert. Begin zonder borstel, gewoon met je hand. Als je bang bent voor je handen, gebruik een grondwerkstok. Je moet je paard desensibiliseren, maar dan met beleid.

Je schrijft verder dat je tegen geweldadige oplossingen bent, maar in omgang met paarden geldt ook: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. En dat betekent dan ook dat jij (of iemand anders) een keer heel hard in moet komen als ze echt zo lelijk tegen je doet. Hoeft maar een keer, de volgende keer weet ze wat er komen gaat als ze niet inbindt. A horse knows exactly what happens, before what happens happens....Dat betekent niet dat je in het wilde weg moet gaan rammen, maar als je paard over grenzen heengaat en je aanvalt, mag - nee MOET - je heel hard inkomen en het dier op zijn plek zetten. Als je dat zelf niet kunt of durf, vraag daar dan hulp bij.

Verder met deken opdoen: niet overdreven voorzichtig doen. Lomp gedrag heeft ze te accepteren (al is het wel fijn dat je doorhebt dat je lomp bent of doet) Maar kijk wel even naar de deken, en met name de voering. Is hij van katoen, kunnen daar haren in blijven steken en zo voor ongemak zorgen, of hem je een deken met een gladde voering die makkelijk over de haren glijdt? Is de pasvorm wel goed van de deken?

De instelling van je ouders dat je paard jouw probleem is, snap ik niet. Moeten er eerst serieuze ongelukken gebeuren voordat ze financieel bijspringen om je te helpen dit probleem onder controle te krijgen?

Nogmaals, verdiep je eens in Parelli. Neem les. Er gaat een wereld voor je open, en je zult zien dat de verstandhouding tussen jullie twee alleen maar beter wordt...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 03:20

hoi er staan hier genoeg tips denk ik maar het gedrag van je paard doet mij wel echt aan lastige dominantie denken en dat kan komen doordat ze gevoelig is of gewoon een dominante merrie misschien wel alfa merr die zijn nog erger. ze schroomt dus niet om haar collega door het hek te trappen. getuigd van een sterke wil die jij absoluut de baas moet blijven. Ik vind dat je ouders hier je niet mee mogen opzadelen van ze is jouw verantwoording want soms heb je wel gewoon even hulp nodig wat jij niet kan regelen.
succes in elk geval.

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:25

Hallo, toen ik een paar weken geleden voor het laatst iets met haar gedaan heb(2 verkrampte spieren in mijn linkerbovenbeen en daarna verbrande ik mijn gehele linkerhand als gevolg van een cursus smeden op school) ging het allemaal weer goed, lees: mocht haar weer poetsen en ze beet niet meer toen ik haar deken omlegde.
Ik kan pas maandag weer beginnen met haar verzorging.
In elk geval bedankt iedereen voor jullie tips/medeleven en van sommige complimenten, ik zal er vanaf nu wel weer zelf uitkomen samen met Raisa.
Heel erg bedankt. TS