Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Schuif even al die doemdenkers aan de kant en probeer weer balans te vinden tussen jouw en je paardje, Jij bent de baas en zij is je maatje.... wees consequent en dan komt alles goed. En als het moet kom ik helemaal uit Brabant naar je toe om je te helpen HannahFrouk schreef:Ook daarmee vind ik: als je daar boos en territoriaal gedrag toelaat en je doet daar (op een vriendelijke manier) niets mee, dan kan het snel van kwaad tot erger gaan.
) Kan me indenken dat de huid van je merrie in de winter trekkerig is oid, eventueel nog versterkt door een (synthetische?) deken. 
TheStar schreef:Hallo,
(bijna) 2 jaar geleden heb ik een paard gekocht, mooi beestje en zeer braaf.
Nou later bleek ze niet zo braaf te zijn, maar we zijn prima aan elkaar gewaagd dus dat was geen probleem.
Een paar maanden later was alles koek en ei tussen ons, dit jaar zijn we voor de 2e keer de winter ingegaan en nu gaat alles fout.
Het begon met bijten bij het deken omdoen, nou ben ik daar ook wel een beetje lomp in en ben ik toen wat voorzichtiger geworden met de deken omdoen.
Maar later begon ze ook te bijten bij het afdoen van de deken en toen ook bij het poetsen, vooral het poetsen is een heel groot probleem.
Nou is de situatie op het moment zo dat als ik met een borstel in haar stal kom ze meteen haar oren plat in de'r nek legt.
Als ik dan ook nog waag om haar te poetsen gaat het helemaal fout, dan bijt ze gericht begint met trappen en probeert me tegen de muur te duwen.
Ik ben absoluut tegen gewelddadige oplossingen en weet meestal wel raad met dit soort dingen maar nu weet ik het echt niet meer.
Dus alsjeblieft als je een oplossing weet?