Moet ik een luchtzuiger kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:52

Een luchtzuiger zou ik niet zo snel kopen vanwege de verhoogde kans op koliek.
Echter wij hebben een pony op leeftijd die een luchtzuiger is en bij de vorige eigenaar altijd een band om had. Echter bij ons waar hij veel kontakt heeft met andere paarden hebben wij de band afgehaald (al 2 jaar geleden oid) en buiten dat je hem af en toe lucht ziet zuigen heeft hij er zelf geen last van.

Jouw opmerking "omdat het zo'n goed paard is voor bijna geen geld" zou ik zeker uitzoeken of hij gezond is en een goed karakter heeft.

horseszfan

Re: Moet ik een luchtzuiger kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:59

Zelf hebben wij een paard op stal staan die luchtzuigt. Meestal heeft die alleen een band om in stal.
De gevolgen kunnen ernstig zijn, ze kunnen er koliek van krijgen.
Ik zou inderdaad eerst uitzoeken of alles wel goed is met dat paard. Misschien is er wel veel meer aan de hand, maar wat je niet kan zien.
Ik zou zelf nog even veder kijken.

Succes met je keuze

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:04

Oh mensen, dat koliek verhaal is zo achterhaald en m.i. een ontzettend hardnekkig fabel. Net zoals dat andere paarden het overnemen.

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:07

Een fabel hoezo een fabel??

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:13

ik zelf heb een luchtzuiger gehad en zou er zeker geen tweede keer voor kiezen.
luchtzuigen komt vaak door stress en stress veroorzaakt een maagzweer waardoor het dier gaat zuigen.
denk je er toch overna dan zal ik alle voors en tegens goed op een rij zetten en overleggen met een da.
veel sucses met het maken van de juiste beslissing.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:20

Als je je paard wilt verzekeren voor DA kosten zal de verzekering het koliekrisico uitsluiten.
En je paard zal bij verkoop altijd minder waard zijn. Daarom kun jij hem ook voor weinig kopen.
Maar liever een luchtzuiger dan een kreupel paard. Ik ken behoorlijk wat eigenaren die heel gelukkig zijn met hun luchtzuiger. En ook als je een paard koopt die niet zuigt, is er altijd een kans dat hij dat later wel gaat doen.
1 goed advies, maar dat geldt zowiezo voor alle aankopen: laat je paard goed keuren (niet alleen klinisch, maar ook op foto) ook al is ie niet zo duur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:22

4 weken op stal staan voor een 2.5 jarige?
Als hij nog geen lucht zoog was hij er dan nu wel mee begonnen :(
Soms is het eruit te krijgen...veel weide gang en ruwvoer.
Paarden die luchtzuigen hebben vaal last van hun maag,dus veel ruwvoer is gewenst.
Geen kuil wat dat maakt het maagzuur alleen maar zuurder.
Wel vreemd dat ik hier ergens lees dat een paard tijden zijn biks alleen luchtzuigt en dan gewoon biks blijven geven...daar snap ik niets van.
Biks en muslies en granen zijn niet goed voor paarden die maagzweren hebben....wat bij de meeste luchtzuigers het geval is.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:22

Beetje offtopic misschien.
Ik heb ook 2jaar lang naar een paard lopen zoeken, was het helemaal beu!
Bijna ieder weekend op stap, en weze kijken en dan viel het weer zo enorm tegen!
Maar ik en de koper zijn altijd enorm critisch gebleven.
* ik had altijd in gedachten, nu kopen we een paard dan moet het er ook eentje zijn
waar niks mis mee is! (er kan nader hand altijd wat gebeuren) maar in eerste
instantie moest ze gewoon 100% goed zijn.
Wanneer je een paard met mankementen koopt, zit je al direct met deze
mankementen opgescheept, en bij erger heb je dadelijk de DA rekening al aan je broek hangen.
En kun je niks met je net gekochte paard. (ik zocht echt een wedstrijdpaard)
Ik zou lekker verder kijken. Maar dat is maar een tip ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:31

Annemeik schreef:
Geen hand vol, maar een land vol.

Waarom een paard met een stalondeugd kopen? Gewoon verder kijken naar een andere.

Verder, als het zo'n super beest is, en hij door omstandigheden voor een prikkie te koop komt? Dan heel hard de andere kant op rennen, altijd wat mis mee.

Sluit ik mij bij aan vooral als het nog een jong paard is.

Ene een EX luchtzuiger en Exkribbebijter ken ik niet?. Zodra ze een keer gedwongen op stal moeten zullen ze het toch weer gaan doen.

Nadeel is van luchtzuigers dat in vele stallen ze niet gewenst zijn ik zou ze niet tegenover of naast mijn paard willen hebben. Wat ze ook zeggen het is ongewenst gedrag. Ze komen dan vaak apart te staan en dat moet je wel willen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:35

Eerst keuren door de DA, dan als je het paard veel ruwvoer en veel buiten staan kunt geven zou ik het een kans geven! En geef het arme ding nog een jaartje opfok. (24/7 buiten dan he met onbeperkt hooi) Volgens mij heb je er dan een superpaardje aan.

En iedereen: hou op over koliek!

Paarden geven dmv 'stalgebreken' aan dat ze niet op stal horen en (bijna) continue horen te eten. Schrijnend......sommige reacties hier.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 24-01-11 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:35

horseszfan schreef:

Omdat het een fabeltje is ;)
En ja verzekeringen sluiten het uit, a. omdat ze ook geloven in die fabels en b. omdat ze zich altijd op voorhand van elk mogelijk risico willen vrijwaren. klein voorbeeldje: We hebben hier van derden een hengstje op stal gehad met een flinke wormbesmetting (puur omdat ie nooit ontwormd was). Paardje is in de verzekering opgenomen maar alles wat men terug zou kunnen voeren op die besmetting, was uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door aslo op 24-01-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:37

TS heeft de mogelijkheid om het paard bij haar thuis te zetten,waar hij gezelschap heeft en dageljks buiten komt.Ik denk dat in dit geva de kans groot is dat het luchtzuigen minimaal wordt....zoals hij nu staat wordt het steeds erger.
Een paard gaat juist luchtzuigen als je hem isoleert,luchtzuigen is niet besmettelijk.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:46

Ook ik heb een luchtzuiger. Niks mis mee. Geen band en niks staat zomers in de wei en dan doet ze het helemaal niet. Als ik weer de keus had zou ik zo weer een lucht zuiger kopen. De lucht komt niet in de maag maar gewoon in de longen dus koliek krijgen ze van de oorzaak van het luchtzuigen. Die van mij heeft trouwens nog nooit koliek gehad (afkloppen) Wel haar tanden zijn gesleten. Oja het enige echte nadeel is inderdaad dat als je een keer op vakantie wil met je paard dat je eigenlijk nergens welkom bent op een andere stal. Maar dat wordt wel al beter :) Oja ik spring ook met mn beesje en dressuur. Ze hebben er geen last van in de sport. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:50

aslo schreef:
horseszfan schreef:

Omdat het een fabeltje is ;)
En ja verzekeringen sluiten het uit, a. omdat ze ook geloven in die fabels en b. omdat ze zich altijd op voorhand van elk mogelijk risico willen vrijwaren. We hebben hier van derden een hengstje op stal gehad met een worminfectie (puur omdat ie nooit ontwormd was). Klein voorbeeldje: Paardje is in de verzekering opgenomen maar alles wat men terug zou kunnen voeren op die infectie, was uitgesloten.

Je hebt nog steeds niet verteld waarom het dan een fabel is :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:53

Daarom doe ik het maar:
Aan luchtzuigen worden ook andere gevolgen toegekend, zo zouden luchtzuigers mager zijn en zou het gaskoliek veroorzaken. Dit laatste lijkt niet waarschijnlijk: de lucht die de paarden naar binnen zuigen komt niet in de maag/darmen terecht: de lucht vormt een bolletje in de slokdarm en wordt daarna weer uitgeblazen.[3] Bovendien maken de darmen van paarden dagelijks een enorme hoeveelheid gas aan door de vertering van voedsel. Op zo'n hoeveelheid gas kan geen koliek ontstaan door wat extra lucht. Op dit moment wordt eerder de theorie aangehangen dat luchtzuigen, mager zijn en gaskoliek een zelfde oorzaak hebben, namelijk problemen met de spijsvertering, bijvoorbeeld door een verhoogde zuurproductie. Lang niet alle luchtzuigers zijn te mager of hebben last van gaskoliek: Er zijn legio voorbeelden van gewone gezonde luchtzuigers die op normaal niveau in de sport presteren.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:58

Bij mijn oude stal hebben ze toendertijd een jonge merrie gekocht die luchtzuigde.. Een pittige dame.

Die merrie heeft uiteindelijk z-dressuur en z springen gelopen zowel bij de paarden als pony's.
NK, indoor brabant noem het maar op. Merrie heeft zelfs sportpredikaat gekregen.

En ze was altijd kerngezond.
Ze is nu inmiddels 22 jr en begint nu de standaard ouderdomsklachten te krijgen icm met typische dingen die bij schimmels voorkomen.

Dus luchtzuigen hoeft geen problemen te veroorzaken.. Zij doet het vooral uit verveling en soms bij het eten... Tanden en al zien er nog goed uit voor haar leeftijd

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:06

Zelf heb ik een luchtzuiger, helemaal geen last van en al helemaal geen spijt dat ik haar gekocht heb, zou haar voor geen goud of geld meer kwijt willen.

Ik wil toch even iets kwijt over dat koliek verhaal, zelf heb ik me heel erg verdiept in luchtzuigen.

Het is een groot fabeltje dat paarden die luchtzuigen eerder koliek krijgen dan paarden die het niet doen
UIt onderzoek is gebleken dat de lucht niet eens de maag bereikt, er was geen procentje meer dat de luchtuigers meer koliek hadden dan en niet-luchtzuigers. Ieder paard kan koliek krijgen en toevallig als het dan een luchtzuiger is wordt vaak gezegt dat het van het luchtzuigen kwam.

Ik zou geen paard laten staan die luchtzuigt.
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 24-01-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:07

Ik zou zelf nooit een luchtzuiger kopen. Maar ik wil zoiezo een paard zonder gebreken.

Vroeger op stal had ik een vriendinnetje die had een pony die kreeg ook koliek van het zuigen. Hoe meer hij luchtzoog hoe vaker hij koliek kreeg. Hij is er ook aan overleden uit eindelijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:18

Is er sectie verricht? Kwam de koliek door het zuigen of omdat die pony wat mankeerde?? Juist door dat soort berichten wordt de fabel gevoed.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:25

Kennissen van mij hebben toen diverse klinieken gebeldt om te vragen over dat fabeltje of paarden idd koliek kunnen krijgen door luchtzuigen en antwoord was bij 8 van de 10 NEE. 2 durfde daar geen antwoord op te geven omdat ze dan willen weten in welke gezondheid het paard/pony verder was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:27

Mijn allereerste pony was een luchtzuiger. Nooit problemen mee gehad. Het is een spijkerharde pony die nu op z'n 21e ook nog nergens last van heeft. Hij heeft nooit wat gemankeerd. Ook niet als hij voor de zoveelste keer was ontsnapt en een ton brokken en een ton haver had geplunderd.
Wij kochten hem als luchtzuiger van de mensen waar ik hem tijdelijk voor reed en verzorgde voor de verkoop, maar ik kon natuurlijk geen afscheid meer nemen. Bij ons kwam hij de hele dag (of dag en nacht) buiten, zijn band ging af en hij kreeg veel ruwvoer. We probeerden hem zoveel mogelijk afleiding te bieden. Na het eten greep hij nog steeds de voerbak, maar het bleef verder binnen de perken. We hebben de pony bijna 7 jaar gehad en in die tijd heeft ook nog nooit een andere pony of een ander paard de stalondeugd overgenomen. (Dat vind ik zo'n idiote fabel!)

Ik zou zelf altijd gaan voor het leuke paard zonder stalondeugden. MAAR mocht ik nou mijn ideale paard tegenkomen en is dat toevallig een luchtzuiger, dan neem ik dat voor lief.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:32

Pony zoog eerst geen lucht. Had nooit koliek.
Ik denk uit verveling gaan zuigen en kreeg toen af en toe koliek.
Toen ging hij steeds meer zuigen en kreeg hij steeds vaker koliek.
Ondanks zo'n band op een begeven moment bleef hij zuigen.
Hij stond op het laatst bijna de hele dag te zuigen.

Dus moet wel heeeeeeeeeeeel toevallig zijn als dat niet van het zuigen komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:37

Een luchtzuiger zou ik niet laten staan alleen maar omdat hij lucht zuigt. Als het paard verder compleet naar je zin is, zou ik hem gewoon kopen.

Luchtzuigen kan verschillende oorzaken hebben, van maagzweren tot verveling. Een echte junk - want luchtzuigend is verslavend - doet het zelfs in het weiland op een paaltje, of op de rug van een weidegenoot, maar als ze op de wei staan of de hele dag beschikking hebben over ruwvoer is het vaak over.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:41

@nathalie, Zou deze pony misschien niet zijn gaan luchtzuigen door andere lichamelijke klachten waarvan jij niet wist dat ze die had? Bijv: maagprobleem/darmprobleem.
Sommige paarden zijn ziek zonder dat ze er iets van laten merken..

Offtopic: Zijn er eigenlijk ook erkende onderzoeken naar luchtzuigen geweest?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:42

__Nathalie__ schreef:
Pony zoog eerst geen lucht. Had nooit koliek.
Ik denk uit verveling gaan zuigen en kreeg toen af en toe koliek.
Toen ging hij steeds meer zuigen en kreeg hij steeds vaker koliek.
Ondanks zo'n band op een begeven moment bleef hij zuigen.
Hij stond op het laatst bijna de hele dag te zuigen.

Dus moet wel heeeeeeeeeeeel toevallig zijn als dat niet van het zuigen komt.

Nooit bij stil gestaan dat de pony bijv. mss een maagzweer had? Temeer omdat ie eerst niet zoog.