pony's Z waarom geen hoedje ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:07

Dat geld misschien op de manege, maar niet op concours er zijn namelijk ook veel mensen jonger dan 18 die in het Z bij de paarden rijden. En dus met hoedje en S&T rijden.
Het heeft dus niet zozeer met leeftijd te maken maar met het verschil pony's/paarden.

LadyMadonna

Re: pony's Z waarom geen hoedje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:34

En dat snap ik dus niet, waarom dit verschil gemaakt wordt.
Want iemand van 16 die bij de pony's rijdt mag niet met hoedje en S&T, dezelfde persoon bij de paarden mag dit wel...

Misschien ga ik er eens een mailtje aan wagen

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:38

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet.......

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:38

Dat is volgens mij dus omdat ze het toendertijd gelijk hebben getrokken met de internationale regels voor pony's.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:32

Ik vind het beiden nogal logisch.
Het is in ieder land zo dat pony's niet met stang mogen rijden en dat er een cap gedragen moet worden op wedstrijd.
Ik vind ook niet dat een pony met een stang gereden zou mogen worden.

En dat een 16-jarige bij de paarden wel een hoedje mag dragen: tja, ze kunnen moeilijk zeggen in het Z: 'jij bent geen 18 dus jij lag geen hoedje dragen.'
Ze moeten iedereen over dezelfde kam scheren, anders wordt het een warboel.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:50

Als ze zeggen dat iedereen tot 18 een cap moet dragen, scheren ze iedereen oven een kam.
Waarom vind je dat een pony niet met S&T gereden moet worden gereden?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:52

maar als ik nou bij de paarden zou starten in de Z met mijn paard en ik ben 13 jaar mag je dan wel met hoedje in de Z. :+

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:59

@ pizza 64

nee, maar ik vind het nogal stom om te zeggen dat de helft van een proef met hoedje mag rijden en de andere helft niet. Dan gaan er volgens mij ook weer reclamaties komen van mensen die zich benadeeld voelen.
Er zijn enkele 16-jarigen die st-georges rijden en dan zijn ze misschien de enige met een cap. Geeft dat dan geen visueel nadeel?

over die S&T: volgens mij gaan er dan echt een hoop ponys in de krul getrokken worden. Gebeurt nu ook soms bij de paarden, akkoord.
Maar 13-14-jarigen hebben in mijn ogen ook minder inzicht in wat een stang allemaal verkeerd kan doen.

En, je moet natuurlijk ergens de grens trekken.

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:44

Ik ryd zelf ZII met m'n pony.

het is wel jammer dat het niet mag, maar voor de verantwoordelykheid is het terrecht.
Bij de pony's ben ik het eenmaal gewend dat er niet met hoedje en s&t gereden mag worden.
En vele zullen goed met s&t omgaan, maar de meeste gaan er gebruik van maken, en het is niet eerlyk tegen over de pony's.

annelotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:11

En wat nou als je onder de 18 bent? maar tussen de paarden rijdt? Dan heb je opeens wel genoeg rijvaardigheid?

Edit: Zie dat TS net ongeveer dezelfde vraag had.

Dagmarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:14

Ik heb vroeger een keer een meisje gezien die met pony en al onderuit was gegaan en zij had ook een hoedje op en viel met haar hoofd op stalen rijplaten.. helaas heeft ze het niet overleefd...
een hoedje geeft totaal geen bescherming..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:53

Deliana27 schreef:
maar als ik nou bij de paarden zou starten in de Z met mijn paard en ik ben 13 jaar mag je dan wel met hoedje in de Z. :+

Je mag vanaf je 14de met een paard bij de paarden starten geloof ik, of was het vanaf 12 jaar? Misschien dat iemand anders de exacte leeftijd paraat heeft. Dus ja dan mag je met hoedje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:24

Paarden is 12 jaar, dus als je Z bij de pony's geweest bent en je krijgt een Z paard onder de kont, dan is het hup hoedje en stang en trens. Het mag.
Dat van pony's en cap en geen stang en trens heeft denk ik ook met de internationale sport te maken. Daar mag het ook niet.
Maar ja, Nederland moet zonodig weer een E-maat als pony accepteren, terwijl internationaal er helemaal geen E-pony's bestaan.
Het NRPS had hier vroeger een leuke naam voor 'rijpaarden kleine maat'. En in Duitsland heten ze 'Kleinpferde'. Maar dan moet je dus best veel lange kinderen bij de paarden laten starten.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:57

germie schreef:
Maar ja, Nederland moet zonodig weer een E-maat als pony accepteren, terwijl internationaal er helemaal geen E-pony's bestaan.
Het NRPS had hier vroeger een leuke naam voor 'rijpaarden kleine maat'. En in Duitsland heten ze 'Kleinpferde'. Maar dan moet je dus best veel lange kinderen bij de paarden laten starten.

dat was mijn 'probleem' in België
ik ben op mijn 14e ben een paard beginnen rijden op wedstrijd omdat ik te groot was voor mijn D-pony.
ik wel blij dat ik het gedaan heb, bij de paarden heb ik meer geleerd dan bij de pony's

Ik zat toen in een te laag niveau, maar anders had ik dus ook met een hoedje mogen rijden en mijn leeftijdsgenoten bij de pony's nog niet.
Dan blijft het nog je eigen verantwoordelijkheid, of je zelf met een hoedje start of niet.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:01

wake_up schreef:
Inderdaad. Vooral geen S&T is logisch voor de pony's, veel mensen die daar niet correct mee omgaan. (oke, dat is soms ook bij de paarden zo, maar volwassenen hebben meer ervaring, en rijden soms toch wat netter). Ik denk dat als je ponyruiters met S&T laat rijden je een hoop pony's krijgt die nageeflijk worden getrokken door de stang, ipv een correcte aanleuning hebben.

Nou, 9 van de 10 paarden worden net zo hard verkeerd met stang gebruik gereden,
dus daar ben ik het álles behalve mee eens. Moeten ze sporen ook maar verbieden in de pony's, en S&T bij paarden dan ook maar.

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:26

Ze pony meiden die Z zijn, zijn vaak nog wat jonger en hebben net wat minder ervaring en handigheid dan de meeste paarden mensen die Z geklasseerd zijn, denk dat dit de reden is.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:21

S&T: ik denk dat dat voor al licht aan de grootte van de mond van je pony. dan kan je pony de mond amper dicht doen loopt ie in de proef met z'n mond vliegen te vangen overdreven gezegd. ik denk dat het gewoon is dat er anders te veel ijzer in het mondje van de pony zit(?)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:52

Laulau1986 schreef:
Hoedje: Een kind ziet meestal nog geen gevaar en ik denk dat een kind ook nog niet zo goed de gevolgen kan overzien van een mogelijke val op het hoofd zonder cap. Een volwassene kan beter die beslissing maken (meestal dan).

S&T: Is dat ook niet gewoon een beetje veel ijzer in zo'n klein pony mondje?

brokjesss schreef:
S&T: ik denk dat dat voor al licht aan de grootte van de mond van je pony. dan kan je pony de mond amper dicht doen loopt ie in de proef met z'n mond vliegen te vangen overdreven gezegd. ik denk dat het gewoon is dat er anders te veel ijzer in het mondje van de pony zit(?)

Onzin.
Want waarom mag het ineens wel als je 18 word en je rijd een pony dus dat slaat nergens op. ;)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:00

MelanieB schreef:
Laulau1986 schreef:
Hoedje: Een kind ziet meestal nog geen gevaar en ik denk dat een kind ook nog niet zo goed de gevolgen kan overzien van een mogelijke val op het hoofd zonder cap. Een volwassene kan beter die beslissing maken (meestal dan).

S&T: Is dat ook niet gewoon een beetje veel ijzer in zo'n klein pony mondje?

brokjesss schreef:

Onzin.
Want waarom mag het ineens wel als je 18 word en je rijd een pony dus dat slaat nergens op. ;)

Volgens mij mag het dan ook niet. Sowieso niet als je bij de pony's rijdt. Volgens mij gaat het echt gewoon om de (vermeende?) grotere bekwaamheid van Z ruiters bij de paarden

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

@Simoontje, dan bedoel ik ook als je 18 bent, je jaar hebt afgemaakt en je MOET daarna bij de paarden rijden met je pony.
Dan mag je wel ineens S&T ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:44

het is toch wel begrijpelijk dat de KNHS ergens een grens stelt,en ja natuurlijk is het zo dat als je 18 word je wel met hoedje en S&T mag rijden of als je als 14 jarige een paard gaat starten,maar nogmaals ergens ligt die grens en dat is toevallig op die grens.
tuurlijk heb je volwassenen die prut rijden en een 14 jarige die heel getalenteerd is,maar dat hou je toch.

ik vind over het algemeen het niveau bij de Z paarden wel hoger liggen als bij de Z pony's

en ik vind het een hele prestatie om de Z te behalen,ookal is het volgens sommigen 'maar' basissport.
doe het maar eens!
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 19-01-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:57

Ik begrijp het wel. Er zitten ook nog veel jongere mensen tussen de pony's. Ook is hetzo dat het niveau bij de Z paarden toch wel wat hoger ligt dan bij de Z pony's.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:56

Het is allemaal nogal vaag :+

Bij de pony's met cap: verzekeringskwestie maar; hoe zit het dan met de bijv. 14-jarige die rijden bij de paarden?

S&T, waarom niet toegestaan bij de D & E-pony's? Er is genoeg gepluk en geruk bij de volwassenen, en genoeg jongeren die keurig rijden...
Bij C-tjes kan ik me voorstellen dat het allemaal nogal krapjes wordt in de mond. Bij D & E is het opzich nog prima te doen.
Mijn D-pony's mondje is net zo groot, dan niet groter, dan het mondje van mn paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:00

Nogmaals over stang en trens,ze moeten ergens een grens trekken imo.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:01

Liezel1 schreef:
Het mag inderdaad allebei niet.

heeft wel gemogen toch? teminste dat heb ik wel altijd gedacht. :)