mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:27

Je hebt je paardje vast wel waarschuwend toegesproken: pas op!, Laat dat! Als je hem dan een tik geeft weet hij wel dat hij straf krijgt voor iets dat hij verkeerd doet. Hij wordt niet bang voor je, hij krijgt respect voor je: Oh, daar is de baas, ik moet braaf zijn. En zo hoort dat, jij moet de baas zijn, anders kan een paard levensgevaarlijk zijn.

mounty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:41

dat doe ik met mijn hond ook :') x

nynke55

Re: mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:02

Eigenlijk geldt dit voor alle levende wezens. Mijn moeder waarschuwde ook eerst en als ik niet wou luisteren kreeg ik ook straf. Bij een paard is het gewoon zo belangrijk omdat hij zoveel sterker, dus zoveel gevaarlijker is, als je hem niet opvoedt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:17

Ik vind helemaal niet dat mijn paard, die uit het voorbeeld op pag 1 niet opgevoed is. Als ik zeg dat ie moet stil staan dan staat ie stil, hij schraapt niet duwt niet trekt niet, hij mag alleen dingen graag met zijn bekkie onderzoeken. Ik vind dat van een niveau waar ik prima mee kan leven. Maar ik leg wel een heleboel spullen uit zijn bereik omdat dat handiger is.
Acht het is maar hoe je je beest op wilt voeden, Bij mijn man thuis waren ze ook strenger dan bij ons.. Maakt allemaal niet uit. Hij heeft ook gewoontes die ik veel ergerlijker vind en waar ik wel tegen optreed. Schuren langs mijn lijf bijvoorbeeld (en dan het liefst met een schuimende kwijl muil). Dan krijgt hij van mij toch echt een duidelijke NEE en een tik.

nynke55

Re: mounty prutst aan alles , ten einden raad !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 01:34

Als ik nog eens teruglees, dan denk ik ook: ik ben we erg streng! Maar aan de andere kant vindt ik wel dat mijn paard zijn aandacht bij mij moet houden, als ik met hem bezig ben, niet met allerlei andere dingen, laat staan dat hij overal zijn tanden in zet.
Maar de vraag van TS is eigenlijk, wat doe ik als mijn paard iets doet wat ik niet wil? En dan is er maar 1 antwoord: consequent aanpakken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:55

Ze ontdekt graag alles met haar mond. Zoals eerder al stond, kun je iets geven wat ze mag onderzoeken.
Je kan ook eens haar gedrag normaal op stal/in de wei observeren en kijken of ze dit altijd doet. Zo niet, misschien doet ze het om haar ongenoegen om iets te uitten? Ik zou dit gedrag eerder negeren als straffen. Tenzij ze natuurlijk jou vastpakt.
Zelf zorgen dat ze niet aan jou spullen kan komen, dan lok je zelf het gedrag al uit.