Voor juryleden: vies paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Voor juryleden: vies paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:52

Karin hoe doe jij dat met wassen dan? Als ik bijv. de manen was, dan drupt het vuile water zo op zijn nek en maakt daar vlekken. En was je dat dan loopt het vuil water naar de schouder. Enzovoorts. Hoe heb je dat opgelost?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:00

ismy schreef:
hmm en als het paard zwart is met witte sokjes, heeft last van mok en de best is gedaan om het zo wit mogelijk te lijken dan? en natuurlijk zo droog mogelijk proberen te houden?

Je kan zn voeten nog zo mooi wit maken als je kan, als je buiten in een modderbak in moet rijden
zien ze er binnen 10 minuten toch niet meer uit. Heb 11 jaar gestunteld met voeten schoonmaken
en nog voor meneer de bak in ging 's winters zat alles onder de modder! Maar goed dat goldt dan
wel voor elk paard..

*zucht, ik ga echt blij zijn met een bruin paard met zwarte voetjes, spuitje erop.. hoefjes lakken en
klaaaar!*

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:12

Lowara: Oké, met zo'n paard zou ik het ook niet zien zitten :')

Dat het vuil uit de manen naar beneden druipt is idd iets lastig. Maar ik was niet altijd de manen, als je ze dot dan zie je dat toch niet of ze vuil zijn. Als ze echt zwart zijn, ja dan moet je wel. Dan was ik altijd een stuk nek en schouder mee. Met de spons doe ik de randjes, dan heb je bijna geen vieze plekken hoor :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:02

Ik was staart, spoel benen af en vind het wel prima.
Heb nooit een onvoldoende gehad of opmerkingen dat ze niet schoon zijn. Mijn pony's lopen 24/7 buiten zonder deken (incl een schimmel en 2 hele lichte palomino's). Laatst was het echt super nat buiten, benen waren dus niet schoon meer en haar hals was nog helemaal nat toen we op wedstrijd aan kwamen (dag voordat ik weg moet gaat er wel even een dekentje op ;) ). Maar heb er niets over gehoord.
Ik ga ze echt niet wassen, dan heb ik ze straks ziek.

Heb laatst een ABOP proef gereden, kon alleen los rijden op een erg blubberig parkeer terein, mijn leuke palomino was egaal zwart aan de onderkant voordat ik de ring in ging. In het stukje over de proeven begonnen ze met 'dat er buiten in de blubber los gereden moest worden was aan deze schimmel goed te zien' (vies was ze zeker, schimmel zal ze nooit worden :+ ).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:04

Urielle schreef:
Karin hoe doe jij dat met wassen dan? Als ik bijv. de manen was, dan drupt het vuile water zo op zijn nek en maakt daar vlekken. En was je dat dan loopt het vuil water naar de schouder. Enzovoorts. Hoe heb je dat opgelost?

Weet ik niet, daar heb ik eigenlijk geen last van. Ik ga er vaak even met een handdoek overheen.
Ik borstel moddder ook eerst even weg voordat ik met water aan de slag ga.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:55

Ik ben niet zo moeilijk dus ik zal het zeker in de winter niet aanrekenen. Het is met vorst voor sommigen nu eenmaal ondoenlijk om te wassen. Vaak geef ik toch een standaard cijfer voor de verzorging. Je weet als jurylid nu eenmaal niet hoeveel werk iemand ervan gemaakt heeft.

Ik heb deze winter ook een keer staan ploeteren met emmers lauw water, dat doe ik dus echt nooit meer. Wat een gedoe om zo de benen wit te krijgen. Ik neem zelf dan het punt minder voor de verzorging maar voor lief. Heb nu iets om het vuil uit te poetsen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:02

Fitzroy schreef:
Ik ben niet zo moeilijk dus ik zal het zeker in de winter niet aanrekenen. Het is met vorst voor sommigen nu eenmaal ondoenlijk om te wassen. Vaak geef ik toch een standaard cijfer voor de verzorging. Je weet als jurylid nu eenmaal niet hoeveel werk iemand ervan gemaakt heeft.

Ik heb deze winter ook een keer staan ploeteren met emmers lauw water, dat doe ik dus echt nooit meer. Wat een gedoe om zo de benen wit te krijgen. Ik neem zelf dan het punt minder voor de verzorging maar voor lief. Heb nu iets om het vuil uit te poetsen.

Maar stel: je hebt 2 schimmels in de ring. 1 ervan is spierwit en de ander heeft een strontvlek op zijn achterste. Ruiters zien er allebei netjes uit. Geef jij dan echt allebei de combinaties hetzelfde cijfer voor de verzorging? Ik doe dat dus niet, dat zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:04

WD-V -> JI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:55

Fitzroy schreef:

Dat valt toch wel mee qua gedoe? Ik nam altijd 1 emmer lauw water met biotex erin, daar waste ik alle 4 de benen mee in. Daarna met de tuinslang met koud water erop en in de stal vervolgens met een handdoek droogpoetsen.. Voor het water uit de tuinslang had ik geen put, maar ik ging dan zo staan dat het water in het gras wegliep, dus ook geen last van een bevroren oprit..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:56

Hoe kom je aan water als de leidingen bevroren zijn? Dat bedoel ik dus, gepruts .... Ik moest iedere keer naar binnen lopen om emmers water te halen om uit te spoelen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:02

Ik was voor een tijdje terug mee om te schrijven bij een Jury.

Toen was het nog niet zo koud zoals het de afgelopen tijd.

We hadden een tinker in de baan, met hele vieze sokken, staart,manen en allemaal gele vlekken over z'n hele lichaam.

Met dit weer kun je best de vieze vlekken wat weg werken, bij ons op stal is er ook een schimmel.. gaat regelmatig mee op concours.
De vlekken, staart worden gewoon gewassen met hand warm water.. Daarna gewoon goed afdrogen.

En als de waterleidingen bevoren zijn?
Loop gewoon ff naar binnen en haal 2 emmers warm water, en pak 2 emmers met koud water.
Als je gewoon nog een lege emmer er bij pakt, en wat mixt dan is het niet veel gedoe hoor.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:07

Ik had vorige week vrijdag een wedstrijd met mijn schimmel en die heb ik `s middags nog de benen en nog een keer de staart staan wassen. Echter, door het vochtige weer was hij nog niet droog toen ik ging losrijden waardoor zijn benen geel/bruinig werden door het zand in de binnenbak. Toch een 8 gekregen voor de verzorging, tja hij was verder ook best schoon en ze kon vast aan de staart zien dat ik een wasbeurt had gegeven :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:36

Marisjuuuuuh schreef:
En als de waterleidingen bevoren zijn?
Loop gewoon ff naar binnen en haal 2 emmers warm water, en pak 2 emmers met koud water.
Als je gewoon nog een lege emmer er bij pakt, en wat mixt dan is het niet veel gedoe hoor.

Ik ging met de afgelopen vrieskou toch ook echt niet wassen hoor, hele stalvloer straks een grote ijsplaat, ik ben wel wijzer!
Je hebt geen idee wat voor facaliteiten die eigenaren van die tinker hebben, misschien staan ze wel ergens op een weitje of hebben ze stallen zonder spuitplaats of alleen buitenstallen?
Toen ik een stal had met een spuitplaats met warm en koud water, geisoleerde buizen en een waterafvoer, plus een luxe solarium, gingen ze dagelijks onder de spuit. Dan is het een stuk simpeler praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:48

Fitzroy schreef:
Hoe kom je aan water als de leidingen bevroren zijn? Dat bedoel ik dus, gepruts .... Ik moest iedere keer naar binnen lopen om emmers water te halen om uit te spoelen.

Een emmer met biotex en een emmer schoon water.. Schone spons in de schone emmer en je hebt de benen zo afgespoeld..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:54

Dan spoel jij sneller of minder goed uit dan ik. Ik had er 3 emmers per been voor nodig. Anyway, ik doe het niet meer voor dat ene lousy puntje. Die rijd ik met een ander onderdeel wel bij elkaar.
En ik reken het deelnemers niet aan met vrieskou, dat was de vraag.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:57

Fitzroy schreef:

Haha dat was idd mijn vraag :') , maar het roept blijkbaar een leuke discussie op! :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:48

Fitzroy schreef:
Dan spoel jij sneller of minder goed uit dan ik. Ik had er 3 emmers per been voor nodig. Anyway, ik doe het niet meer voor dat ene lousy puntje. Die rijd ik met een ander onderdeel wel bij elkaar.

En mijn vraag aan jou en de andere juryleden was:
Maar stel: je hebt 2 schimmels in de ring. 1 ervan is spierwit en de ander heeft een strontvlek op zijn achterste. Ruiters zien er allebei netjes uit. Geef jij dan echt allebei de combinaties hetzelfde cijfer voor de verzorging? Ik doe dat dus niet, dat zou ik voor mezelf niet kunnen verantwoorden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik onvoldoendes geef, maar de 1 krijgt dan een 7 (als de rest wel netjes in orde is) en de ander een 8.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:17

Ja, allebei een 7 met vrieskou. Want die spierwitte schimmel kan wel op een stal staan met solarium en poetsplaats met warm water. En die smerige mogelijk op een plek waar het water bevroren is en dus niet de gelegenheid om te wassen. Dat weet je nl. niet en dan ga je deelnemers afrekenen op omstandigheden van buitenaf. Het hoeft niet zo te zijn, maar ik vind het juist unfair tegenover deelnemers die niet in de gelegenheid zijn hun paard te wassen met vrieskou om dit in hun cijfer voor de verzorging aan te rekenen.

In de zomer is het een ander verhaal, maar dat vroeg TS niet ;)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:27

Ik heb eens op mijn donder gekregen van een jury omdat mijn paard niet geschoren was. Toen was ik wel nijdig. Schimmel, dikke wintervacht, was gepoetst en gedroogshampood en benen gewassen en dergelijke voor vertrek, maar had nogal staan stressen op de trailer en staan zweten en daardoor (natte vacht) zag het er inderdaad nogal raar uit (haar klitte dan samen en kreeg dan een gelige schijn wat je dus niet zag als ze droog was). Ik heb het er niet over of je dan voor het "plaatje" nog een hoog cijfer krijgt, maar ik vond het wel overdreven dat de jury mij dus een uitbrander gaf omdat het "onrespectvol" van mij was om zo in de ring te komen en dat ik mijn paard dan maar moest scheren... Tja, sommige juryleden...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:14

Fitzroy schreef:
Ja, allebei een 7 met vrieskou. Want die spierwitte schimmel kan wel op een stal staan met solarium en poetsplaats met warm water. En die smerige mogelijk op een plek waar het water bevroren is en dus niet de gelegenheid om te wassen. Dat weet je nl. niet en dan ga je deelnemers afrekenen op omstandigheden van buitenaf. Het hoeft niet zo te zijn, maar ik vind het juist unfair tegenover deelnemers die niet in de gelegenheid zijn hun paard te wassen met vrieskou om dit in hun cijfer voor de verzorging aan te rekenen.

In de zomer is het een ander verhaal, maar dat vroeg TS niet ;)

Ik geef dus wel verschillende cijfers omdat je het inderdaad niet weet. Ze kunnen ook beiden op een stal zonder poetsplaats met warm water staan. Een 7 beschouw ik ook niet als afrekenen trouwens.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:15

Marloez schreef:
Ik zou momenteel niet weten hoe ik de gele mestvlekken uit mijn schimmel zou kunnen krijgen zonder daarbij te wassen. :=

Met houtskool inwrijven, klinkt raar, maar probeer het maar eens uit. Wij hadden een schimmel in onze carrousselgroep die had altijd vieze plekken. We kregen deze tip, insmeren en uitborstelen en zowaar, meneer was helemaal schoon daarna en dus zonder wassen of nat te hoeven maken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:30

Melenie schreef:
Citaat:
Houtskool erop, daarna borsteltje erover. En anders inderdaad een spray gebruiken.

Houtskool _O- Daar heb ik echt nog nooit eerder van gehoord! Zou denken dat hij daar nog viezer van wordt! :=

Werkt echt, je smeert het houtskool erop en dat absorbeert alle viezigheid, daarna uitborstelen en klaar. Succesverzekerd, wij deden vroeger meer aan nationale carrousselwedstrijd, om 4 of 6 uur op en dan invlechten, geen tijd om schimmel helemaal te wassen, houtskoolm insmeren naborstelen en stralende schimmel.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:34

Mestvlekken op de vos die ik rijd gewoon goed wegpoetsen met de rosborstel of zo'n blok... En de witte voetjes hebben we een spray voor. Dit spray je erop, inlaten werken en of uitborstelen of met een sponsje en water eraf halen, nadrogen en super mooi wit!
Het is echt een smeerpaardje als ik haar uit stal haal, maar zorg er wel voor dat ze goed schoon is voordat ik op wedstrijd ga!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:49

fargo schreef:
Met houtskool inwrijven, klinkt raar, maar probeer het maar eens uit. Wij hadden een schimmel in onze carrousselgroep die had altijd vieze plekken. We kregen deze tip, insmeren en uitborstelen en zowaar, meneer was helemaal schoon daarna en dus zonder wassen of nat te hoeven maken.

Die moet je WEL even uitproberen van te voren, ik ken iemand die zo met een bonte op concours kon ipv een schimmel, ze kreeg het spul niet meer uitgepoetst _O-

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:39

Ik jureer al een tijdje, maar heb nog nooit echt een vies paard in de baan gehad! Iedereen die de ring binnenkomt met een netjes gepoetst en gevlochten paard heeft al snel een 8 te pakken. Voor een voetje wat wat minder wit is kan ik echt niet wakker liggen!

Ik vind het trouwens ook belangrijk dat je als ruiter er netjes uitziet, haar netjes.. mooi jasje..