Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:19

hoeveel van de mensen die hier tips geven hebben zelf een hengst?
Toch wel een aantal mag ik hopen?

Caira

Re: Mijn vriend is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:22

willen alle mensen die zelf een volwassen hengst (boven de meter) hebben hun hand opsteken....

zoiets?

EarthFocus

geerke schreef:

Heb er geen.. wel 2 'opgevoed' op deze manier, waarvan ik er maar bij 1 dit heb hoeven toepassen.
Mét hulp natuurlijk, dat wel.

Science90

geerke schreef:

Tuurlijk niet, we kletsen gewoon uit onze nek! {x)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:23

Caira schreef:
willen alle mensen die zelf een volwassen hengst (boven de meter) hebben hun hand opsteken....

zoiets?

*steekt hand op :')*

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:23

Caira schreef:
dan moet je het ook niet proberen uit te leggen, want wat je hier zegt raakt kant nog wal.

Dus omdat zij een andere mening heeft mag ze deze niet nader toelichten?
Met hengsten omgaan is een vak apart. Schoppen is geen optie en slaan ook niet, maar je moet zo rete goed oppassen met wat je uitstraald en hoe consequent je hem aanpakt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

haha, ik heb ook hengsten opgevoed, maar daar was ik vanaf het begin al bij en misschien is dat toch wat makkelijker..
Dit probleem heb je nu al, het is lastig om het dan nog op te gaan lossen. De beste oplossing is inderdaad Hakkie-Takkie..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

demo_love schreef:
geerke schreef:

jij bent 15? :D
Je hebt vast al zeker een jaar of twintig ervaring met hengsten schat ik zo in :+

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:25

eridinges schreef:
Caira schreef:
dan moet je het ook niet proberen uit te leggen, want wat je hier zegt raakt kant nog wal.

Dus omdat zij een andere mening heeft mag ze deze niet nader toelichten?
Met hengsten omgaan is een vak apart. Schoppen is geen optie en slaan ook niet, maar je moet zo rete goed oppassen met wat je uitstraald en hoe consequent je hem aanpakt.

Ik stop met het uitleggen, want ik ben bang dat TS of andere hier het heel anders zien als dat ik het doe.
Als er vragen zijn wil ik het via PB uitleggen.

Caira

ik zie graag andere meningen, maar dan moeten ze wel ergens over gaan.

TS adviseren om het paard een hoek in te trappen is niet alleen oliedom, het kan ook nog eens levensgevaarlijk zijn.

Maar nogmaals, wie hebben er een volwassen hengst, want iedereen kan een shetlander hengstje van 80 cm temmen.

idefix4

Als jouw vriend hem zo goed kan hendelen, waarom hem niet eens vragen hoe hij dat doet? Vraag hem om hulp. Mss legt hij het je graag uit! Geef toe dat hij het beter kan en leer ervan. Een buitenkans! Verder kun je eens een cursus volgen over paardengedrag? Daar zijn er genoeg van. 2moons is een goeie en zo zijn er vast nog wel een paar. Als je begrijpt waarom de hengst zich zo gedraagt, is het voor jou ook makkelijker om er op te reageren.
Angst is heel goed te rationeel te beredeneren, maar als gevoel niet uit te schakelen. Om dat te overwinnen is kennis nodig. Hier liet ik ook alles aan mijn man over mbt onze paarden. Mijn paard is hier gekomen als een druiloor van anderhalf. (net geruind, maar met nog alle kuren) Ik heb de tijd genomen om te leren. Ik merkte toen dat hij wel gek deed, maar nooit op me zou springen. Daarna kwam hengst Des en ook daar heb ik even moed moeten pakken, maar ook met hem kon en kan(inmiddels omwille van de kinderen wel ruin) ik alles doen. Nu ik snap waarom ze zich gedragen zoals ze doen, kan ik daar veel beter op anticiperen. Je hebt daar in de toekomst alleen maar plezier van! Overigens is het niet mijn gewoonte om een paard de rug toe te keren. Helemaal als ik hem niet vertrouw.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 03-01-11 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:26

demo_love schreef:
geerke schreef:

Je hebt vast al zeker een jaar of twintig ervaring met hengsten schat ik zo in :+[/quote]

Ik ben 16, en ik heb dan idd geen 20 jaar ervaring met hengsten..
Zo'n 4jaar nu en dan ook echt er heel veel in verdiepen.
En dit verhaal draait zeker niet alleen om hengsten, maar om elk geslacht.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:29

[/quote]

Tuurlijk niet, we kletsen gewoon uit onze nek! {x)[/quote]

Je hebt vast al zeker een jaar of twintig ervaring met hengsten schat ik zo in :+[/quote]

Ja dat klopt :+
Nee, natuurlijk niet. Ik heb zeker wel ervaring met hengsten, maar ik heb er nog nooit 1 getrapt. Zo nu en dan wel duidelijk moeten maken dat ik ook een persoonlijke ruimte heb, maar dat was alleen in het begin. En ik kon ook niet 'zomaar' met hengsten omgaan, en ik zal ook echt niet met iedere hengst kunnen omgaan, maar ik heb wel begeleiding erin gehad.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:30

als je zo veel ervaring had dan had je hier geen dingen neergezet die op meerdere manieren te lezen waren. Dan was je duidelijk geweest en had je niet zo'n potentieel gevaarlijk advies neergezet. Meid leer hier AUB van. Laat dit soort dingen over aan mensen die meer ervaring hebben in het uitleggen van de principes van grondwerk. Want je zou jezelf toch voor je kop slaan als TS nu de bak inging, haar paard de hoek in schopte en vervolgens zelf met een rotschop in het ziekenhuis zou belanden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:33

Caira schreef:
als je zo veel ervaring had dan had je hier geen dingen neergezet die op meerdere manieren te lezen waren. Dan was je duidelijk geweest en had je niet zo'n potentieel gevaarlijk advies neergezet. Meid leer hier AUB van. Laat dit soort dingen over aan mensen die meer ervaring hebben in het uitleggen van de principes van grondwerk. Want je zou jezelf toch voor je kop slaan als TS nu de bak inging, haar paard de hoek in schopte en vervolgens zelf met een rotschop in het ziekenhuis zou belanden.

Je hebt inderdaad wel gelijk, en ervaring heb ik wel.. Alleen geen ervaring met het neerzetten van mijn manier.
Daarom stop ik hier ook mee, en beantwoord vragen via PB.

@TS; neem mijn bericht voor lief en ga hiermee alleen mee aan de gang MET hulp.

Succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:35

ik trap mijn hengst ook niet hoor...nog nooit gedaan,zou niet weten waarom.Ik knuffel hem wel regelmatig.
Een hengst zit anders in elkaar dan een ruin of een merrie.
Je moet er mee om weten te gaan,niet iedereen kan dat of kan dat leren.
Het hangt ook erg van het ras af...ik heb een fries die is veel makkelijker dan de hengst van mijn vriendin.
Hengsten zijn fijn om mee te werken,ze zijn eerlijk.

Mensen die angstig zijn moeten erg ver bij een hengst uit de buurt blijven en al helemaal niet in een bak gaan lopen waar hij los loopt...levensgevaarlijk.

Caira

Re: Mijn vriend is de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:43

Jups mijn hengst is ook een vreselijk lieve knuffel, hij weet de grenzen en weet ook dat hij speelt mijn zijn maatje van 800 kilo en niet met mij.

Corellaa

Re: Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:17

Fijn dat jullie geweldige hengsten zo braaf zijn, ''hard''opgevoed of niet..

Daar heeft de TS niets aan!!

Kom op zeg, voer die discussie onderling lekker ergens anders en laten we de ts helpen (voor zover dat kan via de computer)

Ik ben wel benieuwd of de ts al iets gedaan heeft met de ''tips'' die ze hier heeft gekregen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:31

@gabjj8: wat heb je een prachtige haflinger zeg! <3

Goed, ontopic:

Het heeft zeker te maken met de houding die je tegenover de hengst hebt. het probleem is dat dat niet van de ene op de andere dag kan veranderen. Jij hebt geen vertrouwen in de hengst en de hengst weet wat hij bij je kan maken. Je zegt dat je niets aan je vriend hebt, maar kun je hem niet gewoon vragen om even bij je in de bak te komen? Misschien geeft dat jou wat meer vertrouwen. De hengst gedraagt zich omdat hij erbij in de bak is. Je vriend loopt bij je, jij gaat met de hengst om terwijl hij zich aardig gedraagt omdat je vriend er immers ook bij is, en zo kan het vertrouwen groeien en leer je met hem om te gaan. Als het een tijdje goed is gegaan sta je ook zekerder in je schoenen.

Bedenk ook van tevoren goed wat je wel en niet acceptabel vindt, en wat de straffen daarvoor zijn. Vergeet ook niet te belonen bij goede dingen! Als je dat van tevoren op een rijtje hebt is het veel makkelijker om consequent te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:36

Corellaa schreef:
Fijn dat jullie geweldige hengsten zo braaf zijn, ''hard''opgevoed of niet..

Daar heeft de TS niets aan!!

Kom op zeg, voer die discussie onderling lekker ergens anders en laten we de ts helpen (voor zover dat kan via de computer)

Ik ben wel benieuwd of de ts al iets gedaan heeft met de ''tips'' die ze hier heeft gekregen

ik kan inderdaad niet zien vanachter een computer hoe TS en de hengst....wat ik wel weet(na 35 jaar ervaring met paarden)is dat niet iedereen geschikt is om met een hengst om te gaan.Maar dat heb ik al een aantal keren eerder geschreven.

Dakario

Re: Mijn vriend heeft meer overmacht over zn hengst dan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:47

Ik heb zelf aantal hengsten getraind. maar aan je beginpost te lezen ging je met de rug naar de hengst toe weg. Daarmee geeft je de hengst signaal dat hij dominantie krijgt. (Monty Roberts principe).
Ik kijk altijd naar de flanken als ik naar hem gaat of weggaat. Dat tempert dominantie. Het is gewoon een tip dat goed helpt bij mij. Als het hengst goed gedraagt dan pas laat ik mijn rug zien anders niet.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:57

tja hengsten het zijn altijd gevallen apart, ten eerst lig het inderdaad zoals vele al zeggen aan je eigen zelf houding,, jij stelt je klein op en dus niet als leider maar als zijn maatje en je kunt pas zijn maatje zijn als je zijn leider bent, ik doe bij mijn jonge hengsten altijd veel grondwerk na het longeren dan want een leider jaagt zijn onderdanen altijd weg dus dat heb je al gedaan met longeren........
na het longeren laat je hem bij jou komen, dus je loopt niet naar hem toe, er moet een kleine meter tussen jullie zitten en als jij wegloopt loopt hij met je mee maar die meter moet er tussen blijven blijf jij staan moet hij dat ook doen, doet hij dat niet geef je met je longeer een fikse tik tegen zijn borst aan (gebeurt in de natuur ook als de onderdaan te dicht bij zijn leider komt krijgt hij een schop tegen zijn borst) als hij dat geleerd heeft leer je hem als jij achteruit stapt hij dat ook doet maar bij al deze oefeningen kijk hem niet in de ogen niet eerder dan dat hij dat allemaal braaf doet.
ik hoop het zo wat duidelijk uit te hebben gelegd maar het werkt bij mijn hengsten en trouwens bij al mijn paarden super goed, en ik zou als ik jou was, zolang je nog geen baas over hem bent niet bij hem op de rug klimmen want dat is inderdaad vragen om ongelukken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:57

Dakario schreef:
Ik heb zelf aantal hengsten getraind. maar aan je beginpost te lezen ging je met de rug naar de hengst toe weg. Daarmee geeft je de hengst signaal dat hij dominantie krijgt. (Monty Roberts principe).
Ik kijk altijd naar de flanken als ik naar hem gaat of weggaat. Dat tempert dominantie. Het is gewoon een tip dat goed helpt bij mij. Als het hengst goed gedraagt dan pas laat ik mijn rug zien anders niet.

goh...dat wist ik niet...dan is het een wonder dat het bij mij allemaal maar goed gaat al die jaren.
Ik denk er nieteens bij na hoe ik met hem om moet gaan :o

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:05

gabjj8 schreef:
ik geef je 1 tip, en vele zullen me als mishandelaar gaan zien nu, maar zo is het in de natuur ook..
Als hij zich groot maakt en op je afkomt, trap hem dan maar is flink de hoek in, net zolang tot die zich wegdraait en weg loopt(wel de ruimte geven dat die weg kan lopen natuurlijk).
Als jij heel de tijd voor hem weg blijft lopen, dan voelt die zich de baas, ga een keer op hem af en laat zien dat jij de baas bent.

En zoek hierbij ook zeker hulp.

dat er gewoonweg nog zulke mensen bestaan als jij gewoon te erg voor woorden!!!!!!!!
en zo is het in de natuur helemaal niet!!!!!!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:06

geerke schreef:
ik trap mijn hengst ook niet hoor...nog nooit gedaan,zou niet weten waarom.Ik knuffel hem wel regelmatig.
Een hengst zit anders in elkaar dan een ruin of een merrie.
Je moet er mee om weten te gaan,niet iedereen kan dat of kan dat leren.
Het hangt ook erg van het ras af...ik heb een fries die is veel makkelijker dan de hengst van mijn vriendin.
Hengsten zijn fijn om mee te werken,ze zijn eerlijk.

Mensen die angstig zijn moeten erg ver bij een hengst uit de buurt blijven en al helemaal niet in een bak gaan lopen waar hij los loopt...levensgevaarlijk.

helemaal mee eens!!!!!!