Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:13

Ik heb ook 2x een trailer laten keuren voordat ik hem zou kopen (zijn natuurlijk wel andere bedragen), maar dan nog betaal ik die en niet de verkoper.
Zo ook het keuren van een huis... dat betaald ook de potentiële koper en krijg je ook je geld niet terug als het huis niet goed is. Alle dingen die je koopt in Nederland waarvan de koper wat wil qua keuren is kosten koper. Maar bij paarden is dat blijkbaar anders.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:15

paarden zijn levende wezens en trailers en huizen niet ;)

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:16

raket schreef:
Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.

Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........

ik ben het volledig met jou mening eens!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:16

*edit* Trisca is me voor ...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:18

maar wat hebben ze dan te verliezen als ze accoord gaan met rontgen keuring?

Ik vind dat je in moet staan voor wat je verkoopt. Als iemand niet het vertrouwen heeft in een rontgenkeuring heb ik geen zin om die voor hun te gaan betalen.

Kriel

Re: Bij rontgenologische afkeuring kosten verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:20

Overigens is het wel bijzonder om te zien dat (na inspectie van de profielen (in meerdere gevallen) ) dat de mening van de semi-profs duidelijk afwijkt.
Van Dees weet ik dat ze op (semi) professionele wijze met paarden bezig is, en uit het profiel van Trisca op te maken ook.
Duidelijk een mening van mensen die al iets langer meelopen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:21

trisca schreef:

Ja, en?
Auto's dan. Als ik erop sta dat de verkoper mij een compressietest van de motor overlegd, zou die verkopende partij dat dan "zomaar even" doen (zo'n comperssietest kost ongeveer een half uur, dus zo hoog zijn de kosten niet eens)?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:22

trisca schreef:

Maar volgens de wet is het en blijft het "een goed".

Mij maakt het niet uit hoor. Ik heb jaren plezier gehad van een paard wat afgekeurd was op de foto's.
De prijs was door de afkeuring zo laag (onder de 1000E), dat ik voor zeer weinig een leuk M2 paardje kon kopen. Die trouwens nooit problemen heeft gekregen (waarop hij is afgekeurd).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:24

Kriel schreef:
Overigens is het wel bijzonder om te zien dat (na inspectie van de profielen (in meerdere gevallen) ) dat de mening van de semi-profs duidelijk afwijkt.
Van Dees weet ik dat ze op (semi) professionele wijze met paarden bezig is, en uit het profiel van Trisca op te maken ook.

Ik heb met mijn opa veel paarden aangekocht en verkocht.
Maar dat ging meestal om Gelderse paarden waar een klinische keuring ook niet vaak voorkomt (1 op de 5) en wij maar 1x een paard op de foto hebben moeten zetten.
De andere (meer dan 100) is geen 1 op de foto gegaan.
Ook de rijpaarden gingen eigenlijk alleen met klinische keuring de deur uit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 29-12-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:24

shaviera schreef:
raket schreef:
Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.

Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........

ik ben het volledig met jou mening eens!

ik niet. Het paard is klinisch nog nooit niet goed geweest en dat blijft zo. Dat er rontgen wel iets aan het licht is gekomen is puur pech. Meestal zijn de paarden die ik te koop heb al gekeurd, is dit niet zo laat ik ze keuren voor ik ze te koop zet of mogen ze gekeurd worden. Ik heb zelfs liever een paard op stal waarvan ik weet dat ie een chip heeft en er nooit last van heeft dan een paard die nooit op foto is geweest. Dan ga ik bij elke kreupelheid twijfelen of er toch misschien iets niet goed is. :o

Het enige geval wat daarvan afwijkt is een ouder paard die goed gepresteerd heeft, nooit iets heeft gehad en voor weinig weg gaat. Maar zo'n paard heb ik ook nog nooit de vraag gehad of er een rontgen keuring gedaan mag worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:25

trisca schreef:

Ik vind dat je in moet staan voor wat je verkoopt. Als iemand niet het vertrouwen heeft in een rontgenkeuring heb ik geen zin om die voor hun te gaan betalen.

Oh, dus de verkoper moet de keurende arts van de kopende partij opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?
Sorry, iets te vaak meegemaakt dat paarden zonder goede reden zijn afgekeurd, enkel omdat dierenarts de verantwoording niet aandurfde. Het is namelijk geen enkel punt om een buigproef zodanig uit te voeren dat je het paard erop kunt afkeuren. Dat is me niet alleen door meerdere dierenartsen verteld, ze hebben het gewoon gedemonstreerd!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:27

Kriel schreef:

misschien ook de mensen die de argwaan uit ervaring hebben opgelopen? :o

Ik laat echt no way een paard van een ander op mijn kosten keuren. Als ze willen verkopen dan wil ik een klinische en aansluitend een rontgen keuring.
Helaas ken ik verhalen van mensen die hun paard afgekeurd en wel zo weer op internet plaatsen met keuring kk en daar wil ik mijn vingers niet aan branden. Nu zal het bij mij niet gaan om paarden beneden de 2500 euro en daarbij boven de 4 jaar ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:30

ikke schreef:
trisca schreef:

Oh, dus de verkoper moet de keurende arts van de kopende partij opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?
Sorry, iets te vaak meegemaakt dat paarden zonder goede reden zijn afgekeurd, enkel omdat dierenarts de verantwoording niet aandurfde. Het is namelijk geen enkel punt om een buigproef zodanig uit te voeren dat je het paard erop kunt afkeuren. Dat is me niet alleen door meerdere dierenartsen verteld, ze hebben het gewoon gedemonstreerd!

als een veearts het al op het klinische gedeelte van de keuring niet aandurft door te gaan naar de rontgen moet de verkopende partij daar enkel blij mee zijn. Dan is er zeker een reden voor. Een vorige afkeuring klinisch zegt mij niet veel, dat is een enorme momentopname. Als ze daarna doorzetten en je hebt er bemerkingen rontgen bij ben je veel verder van huis.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:30

lindalieneke schreef:
Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.

Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .

En dan wordt er ook nog even vermeld dat je ten allertijde zelf moet laten keuren als koper...
dus in het meest ongunstige geval:
paard van 3500 euro
1e koper laat foto's maken, zit een bemerking op en weigerd paard, 600 euro.
2e koper: ik laat de foto's zien van de vorige koper maar wordt geen genoegen mee genomen, wederom bemerking en weigerd paard te kopen: 600 euro
dan ben ik als verkoper al 1200 euro betaald!! en heb het paard nog steeds...

Bedenk eerst eens wat je met het paard wilt gaan doen, ga dan eens info inwinnen bij je DA wat er op de foto's wel toelaatbaar er is en wat niet, maar bedenk dat een foto niet zoveel verteld...
een paard dat 100 % op de foto's is kan toch van alles gaan mankeren, en een paard met bemerkingen hoeft niet kreupel te worden, foto's zijn toekomstverwachtingen niets meer en niets minder, en pas als het dier kreupel loopt kan een foto de reden laten zien....
zo kan bijv. een 2-tje zonder problemen zijn, maar als je 100 % verwacht dan heb je al een heel ander verhaal.

en dan heb je nog de geldigheids termijn of antedateringstermijn, een mankement kan al heel snel optreden voor sommige dingen is dat bijv. 3 maand.

Ik zou liever de rug op de foto hebben dan de benen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:32

ikke schreef:
trisca schreef:

Het lijkt me redelijk om in samenspraak een dierenarts aan te wijzen als je afspreekt dat bij goedkeuring de koper betaalt en bij afkeuring de verkoper.

Ik koop tegenwoordig ook geen paard meer zonder de afspraak dat bij afkeuring de verkoper de keuring betaalt. Anders ben ik straks een sloot geld aan paarden waarvan de verkoper zei dat ze goed waren maar dat bij de keuring toch niet bleken te zijn. Als de verkoper zegt dat hij goed is moet hij dat ook zijn en moet de verkoper de keuring betalen als dat niet zo blijkt te zijn. Wil de verkoper dat niet, ook prima, maar dan gaat de handel niet door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:37

De meeste paarden hebben/krijgen problemen met hun pezen en die zijn op de foto niet te zien.
Ik zou liever bij een paard voor de sport, een peesscan maken om te zoeken naar een oude peesblessure dan de gewrichten op de foto te zetten.
Beestjes komen dan met glans door de buigproef/röntgen, maar zodra je ze weer vol in het werk zet komen vaak de problemen weer terug.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:38

Brainless schreef:
De meeste paarden hebben/krijgen problemen met hun pezen en die zijn op de foto niet te zien.
Ik zou liever bij een paard voor de sport, een peesscan maken om te zoeken naar een oude peesblessure dan de gewrichten op de foto te zetten.
Beestjes komen dan met glans door de buigproef/röntgen, maar zodra je ze weer vol in het werk zet komen vaak de problemen weer terug.

Ook daar kun je afspraken over maken lijkt mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:39

@Roxx
Natuurlijk kan dat, maar mij gaat het erom dat veel mensen juist op foto's blijven hameren, maar dat pezen veel gevoeliger zijn voor blessures.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:41

Alane schreef:
lindalieneke schreef:
Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.

Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .

En dan wordt er ook nog even vermeld dat je ten allertijde zelf moet laten keuren als koper...
dus in het meest ongunstige geval:
paard van 3500 euro
1e koper laat foto's maken, zit een bemerking op en weigerd paard, 600 euro.
2e koper: ik laat de foto's zien van de vorige koper maar wordt geen genoegen mee genomen, wederom bemerking en weigerd paard te kopen: 600 euro
dan ben ik als verkoper al 1200 euro betaald!! en heb het paard nog steeds...

Bedenk eerst eens wat je met het paard wilt gaan doen, ga dan eens info inwinnen bij je DA wat er op de foto's wel toelaatbaar er is en wat niet, maar bedenk dat een foto niet zoveel verteld...
een paard dat 100 % op de foto's is kan toch van alles gaan mankeren, en een paard met bemerkingen hoeft niet kreupel te worden, foto's zijn toekomstverwachtingen niets meer en niets minder, en pas als het dier kreupel loopt kan een foto de reden laten zien....
zo kan bijv. een 2-tje zonder problemen zijn, maar als je 100 % verwacht dan heb je al een heel ander verhaal.

en dan heb je nog de geldigheids termijn of antedateringstermijn, een mankement kan al heel snel optreden voor sommige dingen is dat bijv. 3 maand.

Ik zou liever de rug op de foto hebben dan de benen.

Als er reeds recente foto's zijn van het paard kunnen deze worden aangeboden aan hun veearts voor een beoordeling. willen ze dan nog foto's vind ik het terecht dat dat voor de rekening van de koper valt. Er zijn immers al foto's.
Ik heb vrij recent een paard verkocht die ik rontgen had laten keuren voor de verkoop. (Heb dit expres niet laten doen bij mijn eigen veearts). Als de mensen dan uit het westen komen weten ze in ieder geval dat het paard rontgen goed is. Zouden ze een herkeuring willen had ik de foto's op DVD, het telefoon nummer van de veearts die de keuring heeft gedaan en mogen ze alles opnieuw laten doen. Dat laatste zou dan wel voor hun rekening komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:42

Brainless schreef:

Als een peesblessure echt seriues is, dan kun 'm voelen, daar hoef je niet eens voor te scannen.

En los daarvan, zoals al eerder gezegd, welke garantie geven de kopers hier dat ze ook weten hoe ze met een paard om moeten gaan om ervoor te zorgen dat het in lengte van dagen goed gaat?
Ik heb een 1/4 staan die eventueel te koop is. Ga je die keuren, blijft er waarschijnlijk geen spaan van heel maar ga er juist mee om, gaat ie nog jaaaaren mee. Doe je dat niet, zit ie binnen een half jaar in de worst.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:44

Brainless schreef:
@Roxx
Natuurlijk kan dat, maar mij gaat het erom dat veel mensen juist op foto's blijven hameren, maar dat pezen veel gevoeliger zijn voor blessures.

Ben ik helemaal met je eens, maar zo is de markt. Al heeft het paard een bemerking op het rontgenrapport waar het dier echt nooit last van kan krijgen (structuurverandering bv, dus nieteens een chip iod) krijg je het dier bijna niet verkocht, ookal loopt het paard bij wijze van al 10 jaar op Z niveau of hoger.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:45

randie schreef:
Citaat:
Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je gaat kopen en in welke prijsklasse.. Ik heb voor de handel altijd paarden en pony's tussen de 500,- en de 2000,- daar ga ik geen keuring voor betalen.. Voor een paard van 10.000 zou ik dat weer wel doen..

Mijn paard viel in een goedkopere categorie, en die heb ik wel helemaal op de foto laten zetten.
Waarom? Omdat in in het aanschaf bedrag al bespaart had, en mijn vorige paard zo veel ellende heeft
gebracht zoals bij de TS nu. Duur of goedkoop paard, het is toch altijd fijn om te weten of het gezond is
of niet. Het gaat niet altijd om geld maar ook om de psyche, wat je allemaal moet doorstaan bij een paard
wat vanalles schijnt te mankeren!

Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in. Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg
nam omdat er vanuit een bepaalde hoek wel eens een chipje gemist kon worden.

Eens, zo heb ik het met mijn paard ook gedaan, totaal geen probleem gehad met de verkoper, zij kon zich ook prima vinden in deze afspraak als het paard afgekeurd zou worden. Paard is beide keuringen goed doorgekomen, dus alle kosten waren voor mij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:48

@ikke
Precies.
Het moeilijke is; Er is (volgens mij) geen gedegen onderzoek gedaan naar foto's en de daadwerkelijke problemen die paarden later (kunnen) krijgen.

@Trisca
Klopt.
Je zal maar een leuk paardje hebben wat netjes Z loopt, zonder problemen.
Paardje wordt verkocht en blijkt een bemerking te hebben op de foto.
Dit heeft effect op de waarde, terwijl het paard nooit wat heeft gehad en hoe groot is de kans dat het paardje er daadwerkelijk last van krijgt?
Ik ken kopers (niet bij mij) die nog maar 1/4 van de prijs wilde betalen omdat het paardje, volgens hun, absoluut niets meer waard is.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:51

helaas is de markt inderdaad zo, maar wil je dan compleet weigeren om een zo'n paard op foto te laten zetten?
Als je een 10 jarig Z paard op moment voor 5000 te koop zet hoeven de meeste mensen er ook geen foto's bij, maar als ze dat wel willen weiger je het dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:53

Nou even iets anders: dan staat ie rondom op de foto, klinisch en rontgenologisch niet op aan te merken, zelfs niet op rugfoto's of peesscan. En toch "doet ie het niet".

Niemand ooit meegemaakt dat een paard domweg gebrek kan hebben aan bepaalde mineralen, oftewel, bloedonderzoek?
Durven al die betweters hier mij de schrifelijke garantie te geven dat de paarden die zij verkopen goed in hun vitaminen en mineralenhuishouding staan?