Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
raket schreef:Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.
Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........
trisca schreef:paarden zijn levende wezens en trailers en huizen niet
trisca schreef:paarden zijn levende wezens en trailers en huizen niet
Kriel schreef:Overigens is het wel bijzonder om te zien dat (na inspectie van de profielen (in meerdere gevallen) ) dat de mening van de semi-profs duidelijk afwijkt.
Van Dees weet ik dat ze op (semi) professionele wijze met paarden bezig is, en uit het profiel van Trisca op te maken ook.
Duidelijk een mening van mensen die al iets langer meelopen
shaviera schreef:raket schreef:Ik vind het altijd redelijk als de klinische keuring bij afkeuren door de verkoper wordt betaald en bij goedkeuren door de koper.
Rontgen vind ik voor de koper. (tenzij grote bedragen, waarbij je mag verwachten dat hij rontgenologisch zeker goed is)
Als jij als verkoper een paard hebt wat nog nooit iets gemankeerd heeft en voor een redelijk bedrag weg gaat en hij wordt rontgenologisch afgekeurd kost het je erg veel geld. Je hebt een paard met een gebrek waar je nooit iets van gemerkt hebt, je moet de keuring betalen en je paard is veel minder waard.
Als ze niet akkoord gaan met een rontgenkeuring, of klinisch alleen als jij betaald, weet ik genoeg en gaat het voorbij........
ik ben het volledig met jou mening eens!
trisca schreef:maar wat hebben ze dan te verliezen als ze accoord gaan met rontgen keuring?
Ik vind dat je in moet staan voor wat je verkoopt. Als iemand niet het vertrouwen heeft in een rontgenkeuring heb ik geen zin om die voor hun te gaan betalen.
Kriel schreef:Overigens is het wel bijzonder om te zien dat (na inspectie van de profielen (in meerdere gevallen) ) dat de mening van de semi-profs duidelijk afwijkt.
Van Dees weet ik dat ze op (semi) professionele wijze met paarden bezig is, en uit het profiel van Trisca op te maken ook.
Duidelijk een mening van mensen die al iets langer meelopen
ikke schreef:trisca schreef:maar wat hebben ze dan te verliezen als ze accoord gaan met rontgen keuring?
Ik vind dat je in moet staan voor wat je verkoopt. Als iemand niet het vertrouwen heeft in een rontgenkeuring heb ik geen zin om die voor hun te gaan betalen.
Oh, dus de verkoper moet de keurende arts van de kopende partij opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?
Sorry, iets te vaak meegemaakt dat paarden zonder goede reden zijn afgekeurd, enkel omdat dierenarts de verantwoording niet aandurfde. Het is namelijk geen enkel punt om een buigproef zodanig uit te voeren dat je het paard erop kunt afkeuren. Dat is me niet alleen door meerdere dierenartsen verteld, ze hebben het gewoon gedemonstreerd!
lindalieneke schreef:Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.
Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .
ikke schreef:trisca schreef:maar wat hebben ze dan te verliezen als ze accoord gaan met rontgen keuring?
Oh, dus de verkoper moet de keurende arts van de kopende partij opeens WEL op z'n blauwe ogen geloven?
Sorry, iets te vaak meegemaakt dat paarden zonder goede reden zijn afgekeurd, enkel omdat dierenarts de verantwoording niet aandurfde. Het is namelijk geen enkel punt om een buigproef zodanig uit te voeren dat je het paard erop kunt afkeuren. Dat is me niet alleen door meerdere dierenartsen verteld, ze hebben het gewoon gedemonstreerd!
Brainless schreef:De meeste paarden hebben/krijgen problemen met hun pezen en die zijn op de foto niet te zien.
Ik zou liever bij een paard voor de sport, een peesscan maken om te zoeken naar een oude peesblessure dan de gewrichten op de foto te zetten.
Beestjes komen dan met glans door de buigproef/röntgen, maar zodra je ze weer vol in het werk zet komen vaak de problemen weer terug.
Alane schreef:lindalieneke schreef:Als ik als koper zijnde een paard op het oog heb dan moet hij absoluut rontgenologisch gekeurd worden en als ie niet gezond is zijn de kosten voor de verkoper. (Niet goed = afgekeurd voor de sport. OC/OCD liever niet, maar als ie er om goed gekeurd wordt en er dus geen problemen om verwacht worden wil ik er in die prijsklasse nog wel over heen stappen. Zou dan wel even second opinion aanvragen bij andere DA).
Stel je bent naar een paard op zoek en je hebt pech en de eerste zes kandidaten die je laat keuren worden afgekeurd voor de sport dan ben je al (zeg dat een keuring idd 600 kost zoals hier gezegd wordt) 6 x 600 euro = 3600 euro kwijt zonder je een paard aangeschaft heb. Geen paard, wel geld kwijt.
Maar maak duidelijke afspraken, bespreek met DA om eventueel te stoppen als het helemaal de verkeerde kant op gaat qua foto's .
En dan wordt er ook nog even vermeld dat je ten allertijde zelf moet laten keuren als koper...
dus in het meest ongunstige geval:
paard van 3500 euro
1e koper laat foto's maken, zit een bemerking op en weigerd paard, 600 euro.
2e koper: ik laat de foto's zien van de vorige koper maar wordt geen genoegen mee genomen, wederom bemerking en weigerd paard te kopen: 600 euro
dan ben ik als verkoper al 1200 euro betaald!! en heb het paard nog steeds...
Bedenk eerst eens wat je met het paard wilt gaan doen, ga dan eens info inwinnen bij je DA wat er op de foto's wel toelaatbaar er is en wat niet, maar bedenk dat een foto niet zoveel verteld...
een paard dat 100 % op de foto's is kan toch van alles gaan mankeren, en een paard met bemerkingen hoeft niet kreupel te worden, foto's zijn toekomstverwachtingen niets meer en niets minder, en pas als het dier kreupel loopt kan een foto de reden laten zien....
zo kan bijv. een 2-tje zonder problemen zijn, maar als je 100 % verwacht dan heb je al een heel ander verhaal.
en dan heb je nog de geldigheids termijn of antedateringstermijn, een mankement kan al heel snel optreden voor sommige dingen is dat bijv. 3 maand.
Ik zou liever de rug op de foto hebben dan de benen.
Brainless schreef:De meeste paarden hebben/krijgen problemen met hun pezen en die zijn op de foto niet te zien.
Ik zou liever bij een paard voor de sport, een peesscan maken om te zoeken naar een oude peesblessure dan de gewrichten op de foto te zetten.
Beestjes komen dan met glans door de buigproef/röntgen, maar zodra je ze weer vol in het werk zet komen vaak de problemen weer terug.
Brainless schreef:@Roxx
Natuurlijk kan dat, maar mij gaat het erom dat veel mensen juist op foto's blijven hameren, maar dat pezen veel gevoeliger zijn voor blessures.
randie schreef:Citaat:Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je gaat kopen en in welke prijsklasse.. Ik heb voor de handel altijd paarden en pony's tussen de 500,- en de 2000,- daar ga ik geen keuring voor betalen.. Voor een paard van 10.000 zou ik dat weer wel doen..
Mijn paard viel in een goedkopere categorie, en die heb ik wel helemaal op de foto laten zetten.
Waarom? Omdat in in het aanschaf bedrag al bespaart had, en mijn vorige paard zo veel ellende heeft
gebracht zoals bij de TS nu. Duur of goedkoop paard, het is toch altijd fijn om te weten of het gezond is
of niet. Het gaat niet altijd om geld maar ook om de psyche, wat je allemaal moet doorstaan bij een paard
wat vanalles schijnt te mankeren!
Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in. Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg
nam omdat er vanuit een bepaalde hoek wel eens een chipje gemist kon worden.