wel of niet een nieuwe cap om de zoveel tijd..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:37

kappa2010 schreef:
zolang de mijne nog goed is koop ik geen nieuwe.

En hoe weet je dan of ie nog goed is?

horsesluvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:46

ik zou het eigenlijk niet zo goed weten want mijn hoofd is sinds ik begonne ben met rijden nog steeds in de groei dus ik moet zowieso om de zoveel tijd een nieuwe kopen

Rena100

Re: wel of niet een nieuwe cap om de zoveel tijd..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:57

Tijdje terug ben ik hard gevallen en had ik een flinke buil op mijn hoofd (met bewusteloosheid erbij en een hersenschudding), uiteraard had ik een cap op, moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik dit niet op had! Deze cap is direct vervangen voor een nieuwe, ondanks hij er van de buitenkant nog puntgaaf eruit ziet...ik vertrouw 't niet, dus heb 'm weg gegooid.

Het is dus wel verstandig om je cap te vervangen bij een harde val en ik denk 1x in de 10 jaar ook wel...

Sin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:13

Ik koop sowieso altijd een nieuwe cap en nooit een tweedehandse, je weet dan toch niet wat er mee gebeurd is. Als ik van mijn paard val en de cap krijgt ook een klap doordat ik op mn hoofd val dan koop ik een nieuwe. Als ik van mijn paard val maar de cap raakt de grond niet, ga ik geen nieuwe cap kopen :P

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:53

Ik koop altijd een nieuwe cap als ik hard op mijn hoofd ben gevallen. En met hard bedoel ik dat ik dan ondanks mijn cap nog een bult op mijn hoofd heb, of zelfs een (lichte) hersenschudding.. Sommigen verklaren me voor gek, ik wil het risico niet lopen. Gemiddeld komt het erop neer dat ik zo'n 2 a 3 jaar dezelfde cap draag :o.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:17

.. eigenlijk had ik al heel vaak een nieuwe cap moeten kopen maarja, hij stuitert nou wel eens uit mn kastje.

Ik koop eigenlijk pas een nieuwe als de oude heel vies is óf ik moet erop gevallen zijn maar dat is tot nu toe nog nooit gebeurd *klopt af

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:13

Ik denk dat net als met andere hoofdbescherming de veiligheid met de jaren inderdaad afneemt. Zon, regen enz hebben invloed op het materiaal waardoor het inklinkt. Ik heb mijn cap nu ruim 6 jaar en hij drukt op mijn voorhoofd en ik moet het binnenwerk strakker draaien dat is bij mij toch een aanduiding dat het materiaal is veranderd en een nieuwe wellicht geen slecht idee is.

Ookal lijkt een cap nog zo goed van buiten, schijn bedriegt! Ik heb na een harde val mijn huidige cap gekocht omdat er een scheur/gat in zat. Die cap had ik al jaren dus wellicht was mijn hoofd nog beter beschermd met een nieuwer model wat minder had geleden onder het weer en wellicht een keer een kleine val uit de auto of fietstas.

Ik koop liever elke 5 a 10 jaar voor a 40 euro een nieuwe dan dat ik straks iets heb na een val.

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:54

Het is net als met een bromfietshelm. Als je helm valt dan is ie niet goed meer.
En het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak je je cap gebruikt

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:02

Is het met bromsfietshelmen dan niet net als met moterhelmen dat je ze na 5/6 jaar moet vervangen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:11

Ik vervang mijn cap als ik op m'n hoofd ben geland. Als het er 1 met een zachte stof is, scheur ik die kapot, zodat mensen hem niet voor veilig aanzien en redden van de vuilnisman. Ik heb nu net weer een nieuwe cap, maar dit was omdat mijn oude cap na een jaar of 5 begon uit te zakken, terwijl mijn hoofd niet was gekrompen :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:14

Ik rij echt elke dag met cap en na twee jaar stinkt hij en doe ik hem weg of hou ik hem voor reserve. Nu heb ik een met een wasbare binnenkant mischien dat die langer meegaat. Als je hard bent gevallen op je cap moet je sowieso een nieuwe kopen.

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:46

Ik koop altijd om het jaar een nieuwe cap.

Paarden31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:36

ik vervang hem 1x in het jaar, zo weet je in ieder geval dat je genoeg bescherming hebt!

Roxanneexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:56

Als je een keer flink hard op je hoofd bent gevallen is het verstandig om een nieuwe cap te kopen.
Of als je het zelf niet meer vertrouwd als hij bv keer hard gevallen is of je hem al heel wat jaren hebt.

Zelf heb ik de cap van mijn zusje overgenomen toen zei met rijden was gestopt omdat ik deze mooier en fijner vond dan mijn oude.
Ik heb nu een HH cap maar wil eigenlijk een GPA cap dat wordt dus nog even sparen hihihi :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:14

Ik rijd pas een jaar paard, dus nee ik heb nog niet gewisseld.
En anders ligt hier nog een mooie cap van [***] die een aantal lessen heeft gehad maar geen tijd meer heeft :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:38

Heb hier eigenlijk nooit over nagedacht. Eerst wisselde ik regelmatig omdat mijn hoofd nog groeide, daarna heb ik een tijd zonder cap gereden, toen verstandig geworden en een nieuwe cap gekocht. Deze heb ik nu ongeveer 5jaar. Ik ben er nooit mee gevallen maar hij is wel vaak zonder mij op de grond gestuiterd. Ik heb het idee dat de vulling iets minder dik is als in het begin al denk ik niet dat dat direct gevaarlijk is. Misschien voor de zekerheid toch maar een nieuwe aanschaffen.

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:53

ik heb na 8 jaar een nieuwe gekocht omdat er een hap was uitgenomen door een paard :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:57

S__L schreef:
Kopen jullie serieus na elke val (met of zonder hoofd) een nieuwe cap :oo

Ik niet. :n Dan moet ik wel erg hard op m'n kop vallen.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:06

Hihi, ik heb pas maar een nieuwe cap gekocht, omdat mijn lieve hondje mijn cap lekker vond :D Niet alleen omdat hij er niet meer uit zag, maar het leek me ook niet zo veilig meer met al die gaten erin haha!
Ik denk wel dat een cap "verduurt" op een gegeven moment.. Elke keer dat zweethoofd erin, regen en zon erop.. Lijkt me verstandig om regelmatig een nieuwe aan te schaffen. Vraag me eigenlijk af of er nou veel verschil zit in de veiligheid van bijvoorbeeld een Harry's Horse of Pikeur cap?! Behalve de prijs dan :P