rijden met Thermolaarzen wel of niet doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mouselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:04

als het gewoon haar goeie maat is dan is het geen probleem hoor :), ik rij er ook altijd mee in de winter.

nannyrana7

Re: rijden met Thermolaarzen wel of niet doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:24

Als ze prive les rijd en er zijn maar twee pony's is het misschien het overwegen waard om zelf paar veiligheids stijgbeugels te kopen en er aan te doen als het mag is nooit verkeert lijkt mij

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:29

Bij ons op de manege zijn thermolaarzen ook niet toegestaan. De meeste thermolaarzen zijn te grof in de zool en als je gaat drijven, dan zakken de laarzen naar beneden. Er mag wel gereden worden met rubber of leren laarzen waar bont in zit, maar dan zijn ze aan de buitenkant gewoon het type rijlaars. (Dan spreken we ook over een andere prijsklasse ).
Zelf loop ik met thermolaarzen in deze temperaturen, maar met rijden doe ik gewoon mijn leren laarzen aan, zit net wat prettiger ;) .

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:34

vroeger had ik al thermolaarzen alleen hebben ze daarna een hele tijd in de kast gestaan, ze zakte af en waren voor me voeten eigenlijk te groot. Tot een jaar of 2 geleden ik me voet zwaar gekneusd heb gehad ( vol op me voet gestapt met kalkoenen in.) De pijn was uiteindelijk over, maar met gewone paardrijschoenen rijden in de winter een hel. Me voet werd door de kou als verdoofd en leek net als of ik op een voet liep die dubbel zat. hier door ben ik opzoek gegaan naar nieuwe thermo laarzen en heb nu laarzen die bij je been ook verstevigd zijn aan de kant van het zadel zeg maar. deze zakken niet af en kan er ook gewoon mee rijden en heb nu geen last meer in de winter. Wel heb ik erop gelet dat me beugels groot genoeg zijn.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:48

ik blijf echt hangen in mijn beugels met die laarzen aan als ik dan wil afstappen moet ik eerst mijn laarzen los maken van mijn beugels nee voor mij niet meer rijden met die laarzen

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:03

Thermolaarzen of stal/rijschoenen: ik merk geen verschil. Kan dus prima.
Een thermobroek zou ook wel iets voor dr zijn. Je hebt thermorijbroeken en thermo-overbroeken. Helpt erg goed tegen koude dijen!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:09

vrouw hier in de buurt is met haar voet blijven hangen en is mooi haar voet kwijt.
nooit doen,, ik snap ook niet dat het mag van de manege

Munchitos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:17

Zolang je beugels gewoon ruim zitten heb je precies dezelfde kans om te blijven hangen als met een normale rijlaars. Ik ben ook welleens blijven hangen als kind en dat was toch echt met een normale rijlaars, ben allang blij dat dat in een bak was en niet op een buitenrit xd . Hiermee bedoel ik te zeggen, meesleuren kan altijd.

Als je beugels nauwsluitend zitten met de thermolaarzen verdriedubbel je de kans er alleen wel op.. Dus maak wel even zeker dat dit niet zo is.

Het enige is wel dat je minder been contact hebt. Maar lijkt me geen probleem voor een 6jarige :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:50

Ik heb het zaterdag toch eens geprobeerd omdat m'n rijlaarzen kapot zijn en het ging prima :j De beugels waren breed genoeg en ik had ze een gaatje langer gemaakt dan normaal. Je kan er mee rijden, maar ik vind rijlaarzen wel fijner.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:56

Mn petries rijden fijner, maar nu met die kou ga ik lekker met mn thermolaarzen rijden... :brr: ander vriezen met tenen eraf...

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:06

Ik rijd er zelf ook mee, als er gewoon nog genoeg ruimte is in de beugel dan kan je er gewoon mee rijden :)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:13

Zeker wel 7 jaar geleden had ik die dikke lompe thermolaarzen zeg maar, toen ben ik een keer blijven haken met mn voet, en dus achter de pony aangesleept, tot mijn voet loskwam. Sindsdien nóóit meer thermolaarzen aangehad. Nu ben ik zaterdag naar een paardenwinkel geweest en heb ik ze toch weer gekocht, aangezien ik zulke koude voeten had. Ik heb ze nog niet aangehad, maar wat me enorm opviel is dat ze nu veel dunner bij de voet zijn, en dus niet meer zo snel blijven haken :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:20

Ik heb thermolaarzen van de Welkoop. Hier rij ik ook gewoon mee, ik heb genoeg ruimte over in m'n beugels, dus dan blijf je niet zo snel hangen. Ik rij er overigens wel alleen mee op paarden die ik ken, en die niet snel uit hun dak zullen gaan. Bij jonge paarden of paarden die nog wel is willen gaan bokken, rij ik niet met m'n thermolaarzen uit voorzorg. :n

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:25

Je moet goed opletten wat voor beugels er in de lessen gebruikt worden. Als het goed is worden er veiligheids beugels gebruikt, dan kunnen schoenen niet blijven hangen. zorg voor voldoende ruimte tussen laars en beugel en een goede hak. ik heb het zelf vorige week nog gezien dat een kind werd meegesleurd vanwege thermolaarzen in kleine beugels. het liep gelukkig nog goed af.

angelmootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:12

ik heb zelf altijd met thermo laarsen gereden maar het ligt aan het profiel wat onder de laars zit ;)

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:50

ik vind het niet fijn

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:21

ik rijd nu in de winter (als ik rijd) ook altijd met thermolaarzen, ruitertje van mijn vzpony ook en kan helemaal geen kwaad als ze goed passen en je niet zo'n lomp model hebt. en als jij nu hebt gemerkt dat ze niet is blijven haken, dan zijn meteen alle risico's weggenomen want als de beugels nog ruim plek hebben, heeft ze net zoveel kans op haken als met normale laarzen, lijkt mij. :)

LoveTobbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:33

Ik heb gister weer gereden maar ik bleef een paar keer achter de beugels haken.
Ik was de hele tijd bezig om mijn voeten weer goed in de beugels te krijgen.

ismarboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:40

waarom niet met thermolaarzen rijden?
ze zijn warm en daar gaat het om
en als ze nog plaats over zouden hebben in de
beugel waarom niet?

goldie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:47

ligt er aan welke thermolaarzen

met een dressuur thermolaarzen is goed te rijden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:48

Ik rijdt op m'n eigen paard niet met thermolaarzen, om de simpele reden dat hij gewoon héél gevoelig op het been reageert en ik met thermolaarzen niet goed voel hoe ik de beenhulpen geef.

Heb laatst wel op een ijslander gereden met thermolaarzen. Hoefde daarop toch geen beehulpen te gebruiken, dus zolang ik m'n benen stil hield ging het goed.

sueann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:54

ik mag van mijn lesgever er niet mee rijden, omdat de kans heel erg groot is dat je blijft hangen in de beugels. met alle gevolgen vandien als je eraf valt.

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:38

bij ons op de manege is het niet toegestaan bij de kinderen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:50

Mensen lees even verder dan je neus lang is :=
Het gaat niet alleen om de breedte, het gaat om de zool! 1 van de redenen waardoor je blijft hangen, omdat die gewoonweg veel te grof is.

Prima dat je dat risico wil wagen als je zelf oud genoeg bent, maar om je kinderen mee te laten rijden is in mijn ogen gewoon not done :n
Zijn genoeg RIJthermolaarzen of jodhpurs te koop.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:14

De zool is niet van elke laars hetzelfde Air...
Je hebt ook gewoon thermolaarzen met een vlakke onderkant :j

Imo is het een pré om zulke laarzen te hebben, zeker met deze temperaturen :D