geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: geschikte pony voor zowel moeder als dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:55

Ben het met MarcR eens, ga eens kijken bij de verschillende rassen. Is via bokt vast wel te regelen. Waar woon je?

Zo heb ik met mijn man een paar jaar geleden een 'tinker tour' gedaan (hij vond ze geweldig maar had er nog nooit 1 in het echt gezien), ben door 5 mensen in de buurt uitgenodigd om langs te komen. Was fantastisch want pas als je ze bekijkt en aanraakt (als je geluk hebt zelfs rijdt) dan krijg je er een gevoel bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:06

Pin je niet al vast op een ras!
Wat jij zoekt is pony/paard dat in staat is jou te dragen met 85 kilo,
maar ook te rijden is door je dochter.
En vnl. recreatief gereden gaat worden.

Dan heb je niet een bepaald ras nodig, maar gewoon een lieve vriendelijke brave
heeft de halve wereld al gezien en kijkt nergens van op pony, die lekker doorgereden is.

Lastige is wel dat jij relatief zwaar bent (niet beledigend bedoeld, maar ik vind mezelf
al op het randje voor mijn 1.47 grote fjord en ik ben lichter.) bent als je echt een pony zoekt.
Of je komt dan al in de stevige E-pony's (afgezien van het ras)
Kon zo gauw niet vinden hoe groot je dochter is.

Wat betreft rassen en eigenwijs/sterk/temperamentvol? Tja, dat is individu afhankelijk en in elk ras zitten
makkelijke en lastigere.
De truc is de tijd te nemen om een leuke te zoeken.

Weet niet of je in de buurt woont en mijn paard is ook echt NIET te koop!!!!
Maar je zou (als het beter weer is, want nu kan je hier helemaal niets!!!) een keer een
keer je dochter een rondje op mijn pony kunnen laten rijden en zelf ook.
(doorgewinterde brave, maar niet slome buiten rij pony, die makkelijk te sturen is.)
Niet dat die te koop is, maar gewoon om te voelen hoe zoiets voelt.
Ik las hier ook al het tinker idee, ook leuk.
Gewoon, zodat als je echt op koop tocht gaat, je weet wat je wilt hebben en
naar welk gevoel je op zoek bent, ongeacht hoe het dier eruit ziet.
Zodat je niet bij het eerste paard waar je komt voor koop, je misschien vergist en
denkt dit is het! Zonder dat hij het eigenlijk is.

p.s. en mochten er ooit wedstrijd ambities komen bij jou of je dochter, ook een
niet meteen dressuur paard typisch ras, kan je prima mee uit de voeten.
Aangezien die brave buitenrij pony van mij, ook meer kan dan buitenrijden :o ;)
En andere rassen geld datzelfde voor.

Overigens vind ik Welsh cobs ook erg leuk, maar ook lipizaners..
Ach ik vind te veel leuk geloof ik, hopelijk kan jij beter kiezen!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 08-12-10 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:12

Ik heb ts ook al uitgenodigd een keer langs te komen als ze dat leuk vind :D
Hoe meer verschillende paarden je ziet des te beter je straks een keuze kan maken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:15

@Sjolvir helemaal mee eens.
Waar ze ook op moet letten is dat de rug van het paard/pony groot genoeg is om zeker een 18" zadel te kunnen hebben.
Dus geen rug waar het zadel over de T18 (aanhechting 18e rib) heen gaat komen. Vooral met een gewicht van 85 kilo kan dit hele grote problemen gaan geven. Dus compacte ponies vallen sowieso af!
En zeker geen pony met een weke rug.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:19

Schangah schreef:
@Sjolvir helemaal mee eens.
Waar ze ook op moet letten is dat de rug van het paard/pony groot genoeg is om zeker een 18" zadel te kunnen hebben.
Dus geen rug waar het zadel over de T18 (aanhechting 18e rib) heen gaat komen. Vooral met een gewicht van 85 kilo kan dit hele grote problemen gaan geven. Dus compacte ponies vallen sowieso af!
En zeker geen pony met een weke rug.

Da's ook nog een goeie, stinken veel mensen met een kort fjordje en groter achtereind in.
En dan heb je dus een probleem.

Dus voldoende ruglengte!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:24

Wij hebben als gezin een fjord gekocht toen ik 9 jaar oud was. Dit was toen het perfecte paard. Lief, wel eigenwijs natuurlijk maar ik kon er best op rijden. Op een stevige fjord of haflinger past wel 85 kg.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:29

Toad schreef:
Wij hebben als gezin een fjord gekocht toen ik 9 jaar oud was. Dit was toen het perfecte paard. Lief, wel eigenwijs natuurlijk maar ik kon er best op rijden. Op een stevige fjord of haflinger past wel 85 kg.

mits die rug lang genoeg is voor het zadel.

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:32

Ik wilde ook een heel verhaal schrijven maar met zulke goede tips en raad van voorgangers moet het lukken om "jullie maatje " te vinden.

Ik zelf ben ook op mijn 5 de begonnen met lesjes tot een jaartje of 17. altijd op manegepaarden en verzorgpaardjes. Toen een paar jaar niets meer mee gedaan en nu ben ik sinds 4 jaar eigenlijk een "herintreder". :D
Ook ik heb een paardje gekocht voor mama en dochter een prachtige lieve relaxte tinker <3 . Dit staat ook in mijn lijstje van de beste dingen die ik in mijn leven heb gedaan. *D
Dus succes !

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:36

ik vind een leuke kruising super wat voor jullie!

fjordenpaard in drenthe verhuurt paarden maar verkoopt ze volgens mij ook die hebben een paar honderd van die paardjes staan van al die kruisings, beetje stevig gebouwd en voor alle leeftijden iedereen kan er op! ze kunnen vast wel een heel lief eerlijk paardje kwijt!

www.fjordenpaard.nl

PS: dit zijn GEEN mooie paarden ofzo maar super voor wat jij zoekt!

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:00

Hihi, als ik jouw link aanklik krijg ik een firma die inktcartridges verkoopt ??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:02

WeCo schreef:
Hihi, als ik jouw link aanklik krijg ik een firma die inktcartridges verkoopt ??

Kan je je fjord inkleuren in elke gewenste kleur :+ :Y)

Ik krijg inderdaad ook de inkt cartridge winkel 8-)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:22

Ik krijg ook de inkt cartridge winkel haha.

Wij hebben ook een fjord gekregen toen ik 14 was mijn zusje 12 en 10. Die van 10 kon niet rijden, ik en mijn andere zusje wel. Klaas (de fjord) nam ons heerlijk in de zeik, dit heeft zeker wel een aantal maanden tot jaren geduurd (hij kreeg dan ook wel eens onwijs op zijn donder van mijn moeder, want wij waren te lief). Zusje van tien is nooit bang van hem geweest heeft echt met en van hem geleerd. Zij viel er geregeld af door zijn buien (niet lelijk, maar gewoon snel en alle kanten op gaan dus wil jij naar rechts hij ineens naar links) één keer heeft zij tussen zijn achterbenen gelegen daar schrok hij zelf ook wel van en hij stond ook gelijk te kijken van volgens mij ben ik iets verloren (dat doet hij dan weer wel). Mijn zusje van toen 10 kan er nu goed op rijden (beter dan mij) zij heeft echt geleerd de baas over hem te zijn. Het is nu trouwens ook een geweldig dier. Heerlijk om buiten te rijden, dressuur vind hij leuk (les helemaal dan gaat hij showen) en springen is eigenlijk het allerleukst. Het was even door de zure appel heen bijten, maar nu zou ik niet meer zonder kunnen. (hij heeft ook heel veel fans op stal haha )

Een welsh cob is volgens mij ook erg geschikt, natuurlijk zitten er rotte tussen maar dat is bij ieder ras. Ik kom trouwens op dit ras omdat ik mijn moeder vaak hoor zeggen dat zij vroeger zo'n pony had en dat hij echt alles kon en wilde.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:04

oo sorry foutje (ach je eigen paard met inkt kleuren is ook leuk! ) hier de goede link:

www.fjordenpaard.com

er staat hier niks over de verkoop maar volgens mij hebben ze wel paarden te koop staan. ik zou gewoon bellen ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:07

oo hier een link van de paarden die ze daar verkopen ( lees ik net op de site ):

http://paarden.aangeboden.nu/

zoals ik hier lees op die site echt precies wat je zoekt! maar ja jullie beslissen natuurlijk!

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:12

Hallo allemaal,

Een dagje even niet op dit forum kunnen kijken, en wat een leuke reacties! Ik heb er zeker veel aan, bedankt! *D

Groetjes
Petra

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:15

Ik las al eerder de goede tip om iemand mee te nemen tijdens het kijken. Dit is echt belangrijk!

Als ik de foto's bekijk van bovenstaande site, er staan best wel mooie beestjes bij en ze zullen wel lief zijn.. maar de ruggetjes... sorry, maar ik ben bang dat je hier nog problemen mee kunt krijgen...

Dit geldt niet alleen voor deze diertjes maar bij elk paardje die je bekijkt, neem iemand mee! Iemand die er objectief naar kijkt en niet direct verliefd wordt door een oogje of een neusje in je nek.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:19

Hoi hoi

Ik heb een super kruising fries die ik met mijn dochter deel <3
Hij is ong 1.55 en is echt súper!
In mijn profiel staan wel foto's van mij met hem,en hier één van mn dochter toen ze op school een onderling wedstrijdje had. (op haar school zaten ontzettend veel kinderen met paard/pony,dus hadden ze bedacht school kampioenschappen te organiseren)

Afbeelding

succes met zoeken naar een geschikt paardje!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:22

Fem_daf schreef:
Ik las al eerder de goede tip om iemand mee te nemen tijdens het kijken. Dit is echt belangrijk!

Als ik de foto's bekijk van bovenstaande site, er staan best wel mooie beestjes bij en ze zullen wel lief zijn.. maar de ruggetjes... sorry, maar ik ben bang dat je hier nog problemen mee kunt krijgen...

Dit geldt niet alleen voor deze diertjes maar bij elk paardje die je bekijkt, neem iemand mee! Iemand die er objectief naar kijkt en niet direct verliefd wordt door een oogje of een neusje in je nek.

oke ja daar heb ik nooit opgeled!

Nog suc6 met zoeken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:23

Fem_daf schreef:

Puur uit nieuwsgierigheid, wat vindt je mis met de ruggetjes van deze paarden?? Ik zie bij de beleerde paarden bij de meeste keurige ruggen..

petas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:25

Het gaat trouwens denk ik toch een Tinker worden, spreekt me helemaal aan. Maar uiteraard is de 'klik' het allerbelangrijkst. Dus de tip: kijk, rijd en vergelijk, ga ik zeker in acht nemen.

Hartelijk dank!
Petra

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:33

Bedenk me net dat nog niemand een Groninger paard heeft genoemd. Lekker robuust, stoer en ze ogen welliswaar groot, maar dat valt reuze mee, vanaf 1,55 m.
Langere rug, waardoor een 18" zadel zal passen en ze zijn lekker veelzijdig.
http://www.hetgroningerpaard.nl/

troi schreef:
Fem_daf schreef:

Puur uit nieuwsgierigheid, wat vindt je mis met de ruggetjes van deze paarden?? Ik zie bij de beleerde paarden bij de meeste keurige ruggen..

Het kan natuurlijk door de fotos komen, maar het lijkt dat er ruggen bij zijn die bij de lendenen behoorlijk bol en strak zijn. Kan je aan werken, ligt er net aan of je dat wilt. Ik weet niet hoe de paarden meestal gereden worden maar de meesten worden op deze fotos niet over de rug gereden, als dat vaker gebeurd, is de rug sowieso strak en de onderhalzen kunnen dan aardig sterk worden. Maar zoals ik al eerder schreef, kan aan de fotos liggen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:29

Zou ook naar verschillende rassen gaan kijken, misschien over het hoofd gezien maar de Fries is ook een leuk ras.
Mijn dochter (12) en ik hebben samen een kruising Fries/Tinker.

Verder wat al gezegt is vooral goed naar het karakter kijken.

Leuk hoor een eigen paardje :D succes!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:35

borderjay schreef:
Hoi hoi

Ik heb een super kruising fries die ik met mijn dochter deel
Hij is ong 1.55 en is echt súper!
In mijn profiel staan wel foto's van mij met hem,en hier één van mn dochter toen ze op school een onderling wedstrijdje had. (op haar school zaten ontzettend veel kinderen met paard/pony,dus hadden ze bedacht school kampioenschappen te organiseren)

Wat een knapperd!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:42

een brave fries?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:00

Zo'n breed dier is voor een kind niet fijn rijden. Daar krijgen ze zere heupen van. Incidenteel kan het wel maar dagelijk zou ik er voor mijn kind niet voor kiezen.

Ik zie het bij mijn eigen dochter van 10 weleens als ze een poosje op een rondgeribt paard gereden heeft. Dan klaagt ze daar ook over terwijl ze op haar eigen welshje uren in het zadel kan zitten zonder een centje pijn.