geschoren mini-shetlander heeft kou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:03

rapido schreef:
dekken met een ziek paardje is uit den boze!!
een paardje alleen houden nog erger :(
koop toch een maatje, dat kost toch de hele wereld niet! denk eens aan dat lieve zieke beestje en niet steeds aan je eigen gemak!(dus ook geen hengst om er nog even een veulentje uit te halen)

dat dekken met ziek paardje uit den boze is geef ik toch zelf aan, dat is ook de reden dat er nog geen paardje bijgekomen is. Maar ik denk niet dat het zo een ramp is dat ze nu nog maand langer alleen staat tot wanneer we weten of dit blijvend is en we er dus nooit een veulen gaan mee kweken of dit tijdelijk is. We hebben 3 maand geleden stuk grond bijgekocht zodat we er meer dan eentje kunnen houden.
Ik denk helemaal niet aan mijn eigen gemak, maar het zou alles behalve eerlijk zijn om er nu een paardje bij te zetten aangezien ze haar in perfecte conditie al laat doen door andere paarden. Daarbij komt ook nog dat je niet alle schettie's onbeperkt ruwvoer kan geven zonder risico op veel te dikke of hoefbevangen pony terwijl zij dat nu wel nodig heeft. Met vriendje erbij is de kans groot dat je dus keuze moet gaan maken tussen ene pony te dik en de daarbij horende gezondheidsproblemen of andere pony te mager wat ook niet echt gezond is!

funnyhorses

Re: geschoren mini-shetlander heeft kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:19

enkel van te rijk hooi kunnen ze bevangen worden.
Het hoeft ook niet onbeperkt voor die ukkies,als je het maar goed verdeeld over de dag zodat ze wat te doen hebben.
Daarbij word de eetlust vaak wel beter aangewakkerd als ze met zn tweetjes staan.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:45

funnyhorses schreef:
enkel van te rijk hooi kunnen ze bevangen worden.
Het hoeft ook niet onbeperkt voor die ukkies,als je het maar goed verdeeld over de dag zodat ze wat te doen hebben.
Daarbij word de eetlust vaak wel beter aangewakkerd als ze met zn tweetjes staan.

momenteel moet ze op advies van dierenarts onbeperkt ruwvoer krijgen van goede kwaliteit. Normaal krijgt ze idd 2 keer per dag ruwvoer. Maar aan het vriendje wordt zeker gewerkt eens ze terug op gewicht is en terug mag overschakelen op hare gewone dieet, daartegen kan ze ook weer overdag hele dag buiten blijven en kan ze genieten van haar nieuwe weiland.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:55

Ohh maar 2x per dag vind ik niet "normaal",ik doelde op zo'n 6x per dag porties hooi maar natuurlijk kan niet iedereen aan dat soort schema's voldoen dat snap ik.
En van de andere kant,als je idd al een ziekelijk diertje hebt dan kun je beter je centjes en je energie daaraan besteden tot je in "rustiger vaarwater" komt.
Maar in de toekomst is het beestje echt beter af met maatje.(maar zo dacht je zelf ook al)

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 10:02

6 keer per dag is idd meestal niet mogelijk :) Nu krijgt ze 2 keer per dag maar als ik haar 's avonds haar 2de portie breng is ze nog bezig aan de eerste omdat ze telkens 1,5 plakje krijgt en voor zo een kleintje is dat natuurlijk een hele berg.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:07

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:11

Je zegt dat de deur nu de hele dag dicht blijft.
Ik vraag me af, staat ze dan alleen in die box en hoe groot is die?
Bewegen is natuurlijk ook een warm houder! Pot de stal in elk geval ook op, ook dat scheelt in je warmte.
En wat betreft de dekens, meer laagjes geeft meer warmte! Dus een 400 grams deken zal minder warmte geven dan 2 van elk 200 gram.
Volgende keer ook de benen niet meer mee scheren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:26

Je zal er zelf al wel aan gedacht hebben maar toch even een losse opmerking: fokken met een paard met leverproblemen is misschien niet zo heel verstandig, ook al is het veulentje niet voor de verkoop, want misschien geeft je merrie het leverprobleem door? (is het genetisch dus...) Dan ben je misschien verstandiger met gewoon een gezond veulentje te kopen, als je erg graag een veulen wilt?

Nog succes met je pony, hopelijk krijg je de gezondheidsproblemen onder controle!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:40

Ik zag net hier op bokt een topic van Buckje die wel een Br deken heeft met hals waterdicht en 300 grams, dus wellicht weet zij waar je deze krijgt.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:48

ik raad aan om nog een dekentje op te leggen , een pruik kan je haar moeilijk aandoen he :=

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 02:14

Ben even mn boerenverstand aan het gebruiken....
En heb zelf een paardje wat schraal staat,sinds ze wat koliekerig is geweest in het najaar.
Maar geen haar op mijn hoofd die erover zou denken haar te scheren in de herfst!
Vooral een ziekelijk paardje,wat al mager is,kan beter de energie gebruiken om wat aan te dikken,als het steken in energie om warm te blijven!
Even alle onderbouwde argumenten in dit topic vergetend....is zelfs gewoon je verstand gebruiken al genoeg.
Kan me ook haast niet voorstellen dat een beetje dierenarts zou adviseren om zo`n beestje vlak voor de winter te scheren!(oke,haren groeien wel aan,maar dat gaat niet zo snel!).
Ben zelf zowieso geen voorstander van maar lukraak dekentjes opleggen,maar in mijn geval met mijn merrie die kwa conditie niet jofel is,is het nu ook een uitzondering en krijgt ze een dekentje op.(maar ga haar niet scheren).
Ze heeft gewoon haar vachtje(die ook niet denderend is nu) en een dekje op omdat ze ondanks haar vachtje nog stond te rillen.
Dus ze heeft een vachtje,dekje op...en krijgt volop voldoende te eten.
Ik ga altijd op mijn gevoel af,en zoals ik zei,ik ben geen voorstander van dekens en dekjes,want normaal is een vacht isolerend genoeg.
Maar in mijn geval met mn merrietje,is het even noodzakelijk dat ze wat warmer is door middel van een dekje op.
Ze heeft geen speklaagje en is schraal,haar vacht is niet denderend,dus dan maak ik een uitzondering.
Maar zie het al,dat ik haar zou scheren zeg.....beestje zou het niet overleven.
Vind het grenzen aan dierenmishandeling om een paardje wat al niet helemaal 100 procent is,te scheren vlak voor de winter.
De dierenarts die dat als advies geeft,zou ik vriendelijk vragen om zn praktijken elders te gaan verkondigen. :(

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:51

janflicka schreef:
Vind het grenzen aan dierenmishandeling om een paardje wat al niet helemaal 100 procent is,te scheren vlak voor de winter.

ik hoop dat je zelf ook beseft dat deze reactie heel erg overdreven is. Ik kan foto's tonen van hoe ze eruit zag voor het scheren en kan er gerust ook eentje trekken van na het scheren, en te mager wil niet zeggen dat ze vel over been is é. Je kan zelfs haar ribben niet zien, maar toch is ze te mager om goed te zijn. Wanneer je dit vind grenzen aan dierenmishandeling zouden er veel paardjes niet mogen geschoren worden...

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 13:01

funnyhorses schreef:
Hoe zit het met de bloeduitslag,heb je die nog opgevraagd?

Moet eerlijk zijn dat ik het gisteren gewoon ben vergeten, heb wel nog gevraagd hoelang ze die siroop voor de lever moet innemen (mag tot 1 maand lang) maar heb er niet meer aan gedacht om naar bloeduitslag te vragen. Mijn rijpaardje is namelijk ook ziek (een goede verkoudheid dat zich op luchtwegen heeft gezet) waardoor ik dit ben vergeten vragen.

aerdenhout1 schreef:
Je zegt dat de deur nu de hele dag dicht blijft.
Ik vraag me af, staat ze dan alleen in die box en hoe groot is die?

Ze staat idd alleen in haar stal, zet bij deze temp in de namiddag wel haar deur paar uur open, maar na 5 min gaat ze zelf terug binnen staan. Haar stal is ongeveer 3 meter op 4 meter denk ik, is oorspronkelijk een groot tuinhuis, waardoor er dus ook een raampje inzit en ze wel licht naar binnen krijgt.

Solleke_Noah schreef:
Je zal er zelf al wel aan gedacht hebben maar toch even een losse opmerking: fokken met een paard met leverproblemen is misschien niet zo heel verstandig, ook al is het veulentje niet voor de verkoop, want misschien geeft je merrie het leverprobleem door?

Hier hebben we idd aan gedacht. Daarom dat we even willen afwachten, als blijkt dat de leverproblemen blijvend zijn komt er gewoon een vriendje bij (veulen of volw), moest het nu blijken dat de leverproblemen volledig opgelost geraken dan willen we nog gaan overleggen met dierenarts of veulen mogelijk is of niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:12

Ik zou zowiezo niet gaan fokken, het is leuk hoor zo'n klein ding maar ze zijn zowat gratis op te halen op het moment. En stel je fokt een zwart of vos hengstveulentje dan raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt. Castreren kost dan weer 150 euro en voor dat geld kun je op het moment hele leuke merrieveulentjes kopen.
Maargoed daar gaat dit topic niet over. Houd er rekening mee dat stress op dit moment niet goed is voor je shetje, vooral bij leverproblemen moet je alles zo stabiel mogelijk houden. Hoe is haar huid ? Schilfertjes of korstjes ? En de kleur van haar ogen en mond, gelig ?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

Letsdunit schreef:
Ik zou zowiezo niet gaan fokken, het is leuk hoor zo'n klein ding maar ze zijn zowat gratis op te halen op het moment. En stel je fokt een zwart of vos hengstveulentje dan raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt. Castreren kost dan weer 150 euro en voor dat geld kun je op het moment hele leuke merrieveulentjes kopen.
Maargoed daar gaat dit topic niet over. Houd er rekening mee dat stress op dit moment niet goed is voor je shetje, vooral bij leverproblemen moet je alles zo stabiel mogelijk houden. Hoe is haar huid ? Schilfertjes of korstjes ? En de kleur van haar ogen en mond, gelig ?

Als we er een veulentje zouden mee fokken zou het puur voor onszelf zijn, verkopen zou in ieder geval geen optie zijn :) En dan vooral omdat ze erg klein is en gewoon een zalig karakter heeft.

Haar huid is momenteel erg goed, geen problemen. Deze zomer had ze altijd last van schilfers en op sommige plaatsen had ze korstjes waar ze dan weer erge jeuk aan had. momenteel niet van dit alles. Ook de kleur van mond en ogen zijn normaal. Had dierenarts geen bloedonderzoek gedaan was er geen reden geweest om terug haar lever aan te duiden als schuldige. Deze zomer is er geen bloedonderzoek gedaan maar wees alles wel in de richting van haar lever.
Ze krijgt nu bijna 2 weken product voor lever te ondersteunen en mogen daar nog 14 dagen mee door gaan.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:25

Misteryke schreef:
janflicka schreef:

ik hoop dat je zelf ook beseft dat deze reactie heel erg overdreven is. Ik kan foto's tonen van hoe ze eruit zag voor het scheren en kan er gerust ook eentje trekken van na het scheren, en te mager wil niet zeggen dat ze vel over been is é. Je kan zelfs haar ribben niet zien, maar toch is ze te mager om goed te zijn. Wanneer je dit vind grenzen aan dierenmishandeling zouden er veel paardjes niet mogen geschoren worden...

ik scheer mijn shetter toch ook niet hoor :s vind dat niet nodig voor een shet , :) desnoods als hij / zij nog koud heeft fleecedekentje opleggen :D oke dieren mishandeling is misschien een beetje overdreven maar kzou ze ttoch niet scheren hoor :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:42

Heb je een foto van je pony ?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:49

heb even tussen alle foto's gezocht (we nemen namelijk ieder jaar foto's voor de kerstkaart) en veel foto's maar ze heeft telkens rood "doek" op haar liggen of al haar dekens op waardoor je niet echt kunt zien hoe mager ze wel/niet is. Heb je hier iets aan pb dan even e-mailadres, wil je foto zien zonder doek of dekens dan moet je tot morgen wachten, dan kan ik wel even dekens afdoen en foto nemen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:21

Foto met doek mag ook, pb hem anders maar even.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:31

En ik blijf reuze benieuwd naar de bloeduitslagen! :D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:44

ik heb ook mijn shetlander geschoren in oktober..
meneer zijn vacht groeit heel raar aan
en hij kan niet tegen een dikke vacht dan gaat hij heel erg schuren

vorig jaar is hij ook geschoren geweest zelfde probleem.. en dit is prima gegaan vandaar nu dus weer gedaan

in t begin liep hij maar met 150 grams op wat goed was voor dat moment
zijn vacht ging alweer mooi gelijkmatig wat groeien..
toen t kouder werd ging er een 300 grams op(alles waterdicht)
en nu met deze kou in totaal 450 grams
meer dan genoeg
maar k moet zeggen heb t uit me hoofd gelaten zijn benen te scheren hoor!
en zijn hoofd ook niet..

maar goed als k jou was zo ik iig een paar goed passende dekenjes aanschaffen
alano is ook maar een uk en je kan bij mij in t dorp bij de ruitersport winkel echt hele kleine super dekens kopen!
www.rcruitersport.nl
kijk maar snel!
sterkte

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 12:03

heb gisteren foto's genomen zonder dekens... ik ga ze straks op computer zetten en dan plaats ik ze hier

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 13:56

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:14

Moet ik heel eerlijk zijn ?
Ik denk dat jouw pony veel meer problemen heeft als alleen de lever. Kijk eens naar haar bolle rug en buik.
Is ze getest op wormen en krijgt ze genoeg te eten want dik is ze niet.
Hoe is haar gebit, staan haar voortanden op elkaar ?
Fokken kun je uit je hoofd halen met dit merrietje, dat is vragen om ellende. Ze heeft een hele smalle bekken, de kans dat het veulen er niet doorheen kan is erg groot. Om dan een klein hengstje te kiezen zijn fabels. Je hebt een chiwawa onder de ponies, ze heeft veel zorg nodig !

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:23

Ik sluit me aan bij Letsdunit. En ik zou toch echt gaan kijken voor een vriendje voor haar, eenzaamheid is een grote boosdoener voor veel "vage" klachten.
Fokken kun je inderdaad wel gaan uitsluiten.