Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:38

Dorienn schreef:
Wat ik altijd doe is over de ijsplekken wat mest met stro van de mesthoop opgooien. Dat schuift dan echt niet meer en is zo weer weggeschept voor het gaat dooien. Strooizout doe ik niet, slecht voor de bodem.

Doel je op beton of zand?

Al heb ik liever een slechte beton bodem als een paard onder de wonden/blessures

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:39

zal wel kei gevaarlijk zijn als er niet gestrooit word:P
Ik ga al bijna elke dag op mijn snufferd als het alleen maar al een beetje glad is.
Laat staan voor een paard dan , vooral als er al een gladde ondergrond is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 23:43

Ik heb vanavond dus nog gereden op een gestrooide, sneeuwvrij gemaakte hoefslag.
Het kan dus wel, de bodem opzich was prima zacht waar gestrooid was.
(Ergens anders overigens.)

Ik vind het wel zonde hoor, 3/4 van het erf was gisteren goed op een aantal plekken na.
Als ze deze hadden gestrooid hadden we in ieder geval een pad gehad om aan de hand te kunnen stappen. Het is niet voor niets imo, want het er is sinds dinsdag geen sneeuw gevallen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:47

Waar mijn paard staat wordt ook niet gestrooid en ik heb vandaag een buitenrit van een uur gemaakt. Ik twijfelde er wel over maar ik vond niet dat ik hem nog langer stil kon laten staan (had al drie dagen niks gedaan) omdat hij nog maar vier is en redelijk wat energie heeft en vooral geestelijk snel verveeld is. Ik heb zelfs gedraafd over het fietspad (wordt ook niet gestrooid). Hij is alleen wel in Zweden opgegroeid en misschien heeft hij wat ervaring met sneeuw.... of hij staat gewoon erg goed op zijn pootjes. Hij heeft trouwens geen ijzers.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:48

Bij ons idd hetzelfde verhaal. Wij hebben ook alleen een buitenbak en een paddock die beide stijf bevroren zijn. En er word bij ons op het erf ook niet gestrooid. Dus wat ik doe is zoveel mogelijk op de verse sneeuw lopen. Want daar is het stappen goed te doen. Als de sneeuw echter plat getrapt is dan word het een ander verhaal. Mijn paard staat gelukkig overdag nog 2,5uur in de paddock met 2 vriendjes. Maar verder doet hij weinig. Als de strooiwagen weer is langs geweest dan kan ik wel gewoon op de weg stappen met hem. Maar dat gebeurt niet heel vaak. Dus meestal is de weg spek glad. En dus niet te doen met je paard.

Wel wennen hoor. Dit is mn 1e winter op een stal zonder binnenbak... :+

HenkjeJarig

Re: Drama: stallen waar slecht tot niet gestrooid word.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:56

Bij ons op stal staan er maar 4 paardjes. Het scheelt dus dat er niet zo veel auto's rijden en het geen ijsbaan wordt. Onze paardjes staan dag en nacht in de wei. De andere paardjes gaan 's nachts op stal.
Enige nadeel is dat het water is afgesloten en we met jerrycans moeten zeulen.
We zitten aan de rand van het bos, dus gelukkig hoeven we ook geen gladde wegen over te steken.
Paarden zijn allemaal ijzerloos, dat scheelt natuurlijk ook :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:08

kimmie88 schreef:
Dorienn schreef:
Wat ik altijd doe is over de ijsplekken wat mest met stro van de mesthoop opgooien. Dat schuift dan echt niet meer en is zo weer weggeschept voor het gaat dooien. Strooizout doe ik niet, slecht voor de bodem.

Doel je op beton of zand?

Al heb ik liever een slechte beton bodem als een paard onder de wonden/blessures

op zand trekt het ook de bodem in, dus niet goed voor de grond. Voor asfalt is het ook niet zo prettig. Mijn paarden hebben stallen id weide, dus als ik zout zou strooien komt het in de weide en dat wil ik niet, het tast de planten aan en je hebt andere oplossingen (sneeuw ruimen, mest leggen, sneeuwijzers, zonder ijzers, grind, zand ..) Natuurlijk kans op herstel als het genoeg regent maar toch.. Ook vogels en andere dieren kunnen eraan overlijden. Ik snap dat je niet wil schuiven met je paard, maar er zijn genoeg oplossingen.
Hier in de buurt in pensionstal strooien ze ook niet, daar leggen ze wat grind met daaroverheen een laag mest. Als het gesneeuwt heeft gewoon mest en stro even schudden en je kan er weer over.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:13

Hier ook eerste winter op kleine stal. Binnenbak is goed, er worden paden gemaakt en gestrooid. Het enige is dat mijn paard een blessure heeft en alleen in de molen rustig is. Aan de hand in de binnenbak is niet te doen omdat ze daar zo vaak explodeert. Helaas wordt de molen als laatste geveegd en gestrooid wanneer de staleigenaar tijd heeft, dus hier kan ik niet elke dag gebruik van maken. Morgen maar vragen of ik de molen zelf kan strooien want mijn paard is er vandaag niet uitgeweest. Paddocks zijn keihard en bobbelig en dat durf ik nu niet aan met een kreupel en zeer fris paard. Dus hier ook even behelpen...
Laatst bijgewerkt door Pollux op 03-12-10 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:15

hier word wel gestrooid, zowel de paden als de buitenbak en de paddock, ook is er een binnenbak en zijn ze bezig met de bouw van 2 nieuwe binnenbakken :) wat een luxe haha! het is dan ook wel een hele drukke manege/pensionstal

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:16

Bij mij op stal strooien ze gelukkig wel. De paddock is vrij los, zodat ze daar normaal in kunnen staan en het pad er naartoe is ook netjes sneeuw en ijsvrij!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:00

Om het kleine beetje sneeuw wat er nu nog maar gevallen is, is de rijbaan prima te gebruiken. Paarden die ijzers hebben kun je op sneeuwbeslag zetten en dan is er niet veel aan de hand. Van echt trainen komt natuurlijk niet veel van, ook niet als slechts de hoefslag is gestrooid.
Bij mij is de rijbaan en de buiten paddock wel heel mooi rul. Maar om eerlijk te zijn is het mij nu ook veel te koud om te gaan rijden. Paarden komen er elke dag in elk geval wel een paar uur uit. Ik denk dat mijn paarden en pensionklanten niets te mopperen mogen hebben.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:06

jaa.
ik mag me (helaas) ook melden.
ik sta dan niet op een pensionstal maar werk op een kinderboerderij.
daar wordt ook niet gestrooid.
en de bak is in de herfst 1 groot zwembad waardoor er grote kuilen ontstaan omdat de paarden wegzakken in de modder.
en in de winter is het dan een groot maanlandschap dus paardjes moeten echt goed uitkijken waar ze de hoeven neerplanten

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:09

helaas wordt er bij ons ook niet veel gestrooid alleen een padje naar de binnenbak en thats it...
maar aangezien ik de laatste tijd wegens prive omstandigheden niet veel kan rijden kan ik dus niks anders dan wandelen in de binnenbak.. want mijn paardje heeft ijzers en moet heel het erf over om buiten te gaan wandelen dus helaas even door bijten!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 03:08

Wij strooien zelf. We zorgen iig dat de weg naar de bak, en rondom de stallen sneeuw en ijsvrij is. Verder maken we een pad over het erf naar de mesthoop, en richting de weg.
Zo kunnen we iig goed uit de voeten. Onze buitenbak is stijf bevroren, en op 300 meter verder ligt een manege met 3 binnenbakken. Ideaal zou je denken, helaas niet. De manege strooit namelijk niet, het is daar een grote ijsbaan en er vallen regelmatig paarden.
Gelukkig hebben de mijne geen ijzers, dus kan ik nog een normaal rondje buiten wandelen of rijden. Maar voor degene met ijzers of niet verkeersmakke paarden zit rijden er even niet in.