Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:35

jeetje, waarom komen ze niet!?
bij ons liep ook een paard kreupel nadat hij gevallen was omdat hij in de deken stond. dus de eigenaar de dierenarts gebeld. wij met het paard van de wei naar de stal gestopeld. maar toen we bij de stal waren was het al weer minder erg. dus wij weer gebeld dat het al weer iets beter ging. (3 min na het eerste belletje) zegd die man oo ik ben al onderweg hoor, ik kom er aan!

(terwijl de dierenarts 20 min van de stal zit dus als hij omdraaide was hij sneller thuis dan bij ons)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:10

Ik zou vlug opzoek gaan naar een andere Dierenarts.
Ik zit bij een praktijk van 5 veeartsen. Dus of het weekend of avond is (nacht nog niet meegemaakt) hij is er met 30 minuutjes.
2 weken terug nog 's avond, ben er binnen 20 minuten. Paardje had pijn, dat kon je zien, dag erna had ze doorgebikkeld maar dan had het nog steeds niet goed gezeten. Als jij denkt dat er met spoed een Da moet komen dan moet die in mijn ogen toch echt proberen zo snel mogelijk te komen.
Maarja, dat is ook de reden dat ik bij een grotere praktijk zit, er is altijd iemand die snel kan komen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:56

sporter schreef:
Als je niet ziet of je paard een breuk of een peesklap/hoefzweer heeft kun je beter goedvissen gaan houden.

Lijkt me niet.. Zo duidelijk is een breuk ook niet altijd, soms is er niet eens zwelling. Bij mijn pony is ook wel eens gedacht dat er een vernageling/hoefzweer zat (door de dierenarts en hoefsmid), terwijl later op de kliniek bleek dat ze een scheur (breukje dus) in haar pijpbeen had. Ook griffelbeenbreuken zie/voel je lang niet altijd van buitenaf. Ik ken zelfs verhalen van grote breuken die niet direct zichtbaar waren.

Daarom bel ik ook gewoon de dierenarts in het weekend als het paard echt op 3 benen staat en ik niet zeker weet dat het een hoefzweer is. Wil hij niet komen (nog nooit meegemaakt), dan bel ik wel een ander.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:49

Ik heb een enorm fijne dierenarts die ik als het moet op zaterdagnacht uit haar bed mag bellen. Ze weet wel dat ik niet zomaar bel :7
Ze runt de praktijk in haar eentje en t komt wel eens voor dat ze zelf aan de andere kant van het land zit, maar ook dan regelt ze wat voor je.

Ik vind de opmerking van je dierenarts 'je moet er zelf ook wat voor doen' niet gepast, het gaat hem geen flikker aan waarom jij er niet bij kunt zijn, voor t zelfde geval heb je een ziek familielid ofzo (al is dat werkelijk de enige reden waarvoor ik ver van huis ga als ik weet dat mijn paard niet lekker is. al heb ik geweldige back-up aan een vriendin, ik wil er zelf bij zijn)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:33

De manier waarop gecommuniceerd werd is misschien niet echt elegant maar geloof me, het is ongelooflijk rot om in het weekend voor 'banale' dingen gebeld te worden. Om nog maar te zwijgen over de mensen die hele verhalen vertellen waarvan bij aankomst niet veel waar blijkt te zijn. Een hoefzweer is pijnlijk, maar geen spoed. Mischien had hij nog wel wat andere spoedgevallen af te handelen voor hij naar jou kon komen? Dat het na 5u voor jou niet meer hoefde, kan hij niets aan doen. En ik kan me goed voorstellen dat hij zondag niet veel zin meer had om toch te komen terwijl hij zaterdag dan toch maar niet moest komen. Hij had wel vriendelijker kunnen reageren, maar ik kan m' z'n ergernis wel voorstellen als hij dan wel, dan niet moet komen, of toch maar weer wel en je er zelf doodleuk bij vermeld dat je niet voor niets die afstand gaat rijden.

Als een DA dienst heeft, moet hij idd voor de spoeds komen. Andere dingen zijn mogelijk als dat te regelen is.

Moest laatst ook zogenaamd hoogstdringend op visite bij een kat. Wilde hen eerst nog een afspraak geven op consultatie-uur, was niet goed. In de voormiddag (buiten consultatie-uren dus, voormiddag doen we landbouwvisites)- was ook niet goed. Het was allerdringendst en moest nu direct komen (6u 's morgens). Bij aankomst blijkt er met kat niets mis te zijn en had ze een prachtige haarbal opgebraakt, hele verhaal dat aan de telefoon verteld was bleek niets van aan. Sorry, maar in zo'n situaties reken ik wel stevig door. Beschikbaar zijn in weekend/nacht dienst is niet hetzelfde als marionet zijn.

En verder is het simpel. Als DA niet wil (of kan) komen en het is toch echt wel noodzakelijk, dan bel je een andere.

Needje

Re: Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:44

Ik denk dat niemand voor z'n lol een DA belt in het weekend (ok, doordeweeks ook niet).
Als een DA dienst heeft in het weekend zal deze naar elke oproep moeten gaan die deze binnenkrijgt imo.
Tenzij duidelijk wordt aan de telefoon dat het geen spoed is! (Maar ook voor evt advies vind ik dat je moet kunnen bellen.)
Blijkt dan bij aankomst het allemaal niet zo erg te zijn is dat pech voor de DA en de betalende beller.
Dienst is dienst. Je bent gewoon oproepbaar, dus familiefeest of niet, op het moment dat je een gevalletje hebt zal je daar dus heen moeten. Dat het weekend is wordt gecompenseerd met het zgn weekendtarief.
Echter, heeft jouw DA geen dienst kan je niet verwachten dat deze komt, en zal je een DA moeten bellen die wel dienst heeft.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:16

Je kunt dit topic ook de titel geven: Wat mag een dierenarts van zijn klanten verwachten in het weekend?

Jij belt en hij biedt aan om te komen, helaas niet op een tijd die jou aanstaat. Maar je kan moeilijk van hem verwachten om de echte spoedgevallen van zaterdag maar te laten liggen om naar een niet spoed geval te gaan. Als jij hier al iets flexibeler was geweest had je paard meteen geholpen kunnen worden.

Zondag geeft ie al aan dat ie weinig tijd heeft, dat komt op mij dus over dat ie wel tijd heeft, maar dat die tijd jou en het andere meisje niet uitkomt. Je kunt moeilijk van hem verwachten een feestje af te zeggen voor een niet spoedgeval als hij op een andere tijd wel kan komen, maar jullie alleen onder zijn feestje tijd kunnen. Van een klant die wil dat je komt mag je toch wel enige flexibiliteid verwachten?

Mandag ochtend zullen ze wel geen "niet spoedgevallen" behandelen aangezien je pas voor de middag ingepland kunt worden. Dan heeft het geen nut om om 8 uur al te bellen voor een afspraak omdat het dan toch al spitsuur is met nieuwe patienten en al het andere werk.
Als jij twee keer iets flexibeler was geweest in je planning had je paard geen extra pijn hoeven lijden en had jij niet hoeven mopperen op je dierenarts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:24

Ja hoor, ze bellen wel voor de lol.... wilt niet weten met wat voor malligheid.
(heb te veel vrienden met mooie verhalen en op feestjes gezeten dat er iemand weg moest (die ook ging)
voor een banaal iets. )
Of midden in de nacht met de vraag, of ze een afspraak kunnen maken voor een gebitsreiniging.....

Denk dat in geval van TS het vooral miscommunicatie is.

TS belt dierenarts paard kreupel, ze vermoed hoefzweer. (is dat ook gezegd?)
Dierenarts wil op tijdstip komen dat TS niet schikt.
Prima denkt dierenarts, zal het ook wel niet zo ernstig zijn.
Ga er naief van uit dat er eventueel nog tips zijn gegeven over wat te doen bij eventuele hoefzweer,
of dat TS dat zelf al wist.

Dag later TS, zit elders.
Belt dierenarts, want paard verslechterd.
Dierenarts denkt, hmmm, die hoefzweer van gisteren, kan ook wel wachten tot morgen,
als afspraak weer lastig lijkt te worden.
Bovendien is hij loondienster en verdiend in het hele weekeind minder dan bokt zich voor kan stellen
en geen van zijn collega's of bazen was bereid deze dienst met hem te ruilen, terwijl hij famlie feest had.
(wat die suffe dierenarts nog zegt ook!) (even aan het door fantaseren, zoals jullie zien om het verhaal
nog wat aan te dikken.)
Bovendien dierenarts slechte ervaring recent met behandelen van dier waarbij eignaar niet
aanwezig was.
(en deze dierenarts was niet de vaste van TS, dus hij kent TS niet, dus weet niet dat TS,
altijd uiterst begripvol is, de verzorger van TS alles keurig kan overbrengen en de rekening ook
netjes betaald zal worden.)

Verzorger mag wel pijnstillers komen halen.

maandag...
Bellen met praktijk, neem aan dat TS aan assistente hele verhaal heeft uitgelegd.
En heeft gevraagd naar haar eigen dierenarts. Echter dan nog kan er pas na 14.30 uur
een afpraak gemaakt worden.
Vermoedelijk stond dierenarts met handen vol, omdat ie ander spoedje of geplande operaties aan het doen was.
Toch even contact op te nemen met TS en de boel recht te breien, was na seintje van
assistente misschien wel handig geweest.

Ondertussen is uiteraard het paard met voetje in de soda gezet, voetje beknepen en beklopt
en er is al een afspraak gemaakt met de smid?

Ergo niet handig van 2 kanten.

Laat ik het zo zeggen, als ik dierenarts bel om spoed, dan is het spoed en kan de tijd me geen snars schelen,
dan maar ongelegen, want mijn dier heeft hem nodig.
Als ik het toch niet zo'n spoed vind, bel ik niet..
Nou is het wel zo, dat mijn dierenarts weet dat als ik bel, het ook niet om de kat zijn viool is...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:39

Misschien gaat het om een soort van miscommunicatie, maar feit blijft dat het in het donker moeilijk onderzoeken is. Daarin begrijp ik de ts volkomen, een onderzoek bij weinig/geen licht zal ook verspilde moeite zijn geweest.

Is de da inmiddels wel geweest en wat was er nu aan de hand?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:40

Er bestaat ook nog zoiets als een zaklamp, iets wat veel DA's wel in de koffer hebben liggen en goed genoeg om wonden en hoeven van dichtbij te bekijken. Een echt kreupelheidsonderzoek met buigproeven etc kan beter bij daglicht, maar denk niet dat dat persé noodzakelijk is om een hoefzweer uit te snijden.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:26

Thioro schreef:
De manier waarop gecommuniceerd werd is misschien niet echt elegant maar geloof me, het is ongelooflijk rot om in het weekend voor 'banale' dingen gebeld te worden. Om nog maar te zwijgen over de mensen die hele verhalen vertellen waarvan bij aankomst niet veel waar blijkt te zijn. Een hoefzweer is pijnlijk, maar geen spoed. Mischien had hij nog wel wat andere spoedgevallen af te handelen voor hij naar jou kon komen? Dat het na 5u voor jou niet meer hoefde, kan hij niets aan doen. En ik kan me goed voorstellen dat hij zondag niet veel zin meer had om toch te komen terwijl hij zaterdag dan toch maar niet moest komen. Hij had wel vriendelijker kunnen reageren, maar ik kan m' z'n ergernis wel voorstellen als hij dan wel, dan niet moet komen, of toch maar weer wel en je er zelf doodleuk bij vermeld dat je niet voor niets die afstand gaat rijden.

Als een DA dienst heeft, moet hij idd voor de spoeds komen. Andere dingen zijn mogelijk als dat te regelen is.

Moest laatst ook zogenaamd hoogstdringend op visite bij een kat. Wilde hen eerst nog een afspraak geven op consultatie-uur, was niet goed. In de voormiddag (buiten consultatie-uren dus, voormiddag doen we landbouwvisites)- was ook niet goed. Het was allerdringendst en moest nu direct komen (6u 's morgens). Bij aankomst blijkt er met kat niets mis te zijn en had ze een prachtige haarbal opgebraakt, hele verhaal dat aan de telefoon verteld was bleek niets van aan. Sorry, maar in zo'n situaties reken ik wel stevig door. Beschikbaar zijn in weekend/nacht dienst is niet hetzelfde als marionet zijn.

En verder is het simpel. Als DA niet wil (of kan) komen en het is toch echt wel noodzakelijk, dan bel je een andere.

Dat jij je ergerd aan je klanten, vind ik al erg zat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:03

Ik erger me niet aan klanten.
Maar wel aan de mentaliteit dat men alles maar direct moet krijgen (en dan liefst ook nog zo goedkoop mogelijk en op de manier dat hen het beste uitkomt) omdat men ervan overtuigd is dat hun probleem en hun persoon het enige belangrijke is op aarde (is niet alleen bij DA's zo, gewoon algemene mentaliteit die je wel eens kan tegenkomen). Of nee, eigenlijk erger ik me daar ook niet aan, ergeren is nogal vermoeiend.
Als mensen willen dat ik a la minute spring voor hen (voor een futiliteit zoals bvb een haarbal) wil ik dat gerust doen. Je zal mij geen oproepen zien weigeren in het weekend. Maar kom achteraf niet klagen over de rekening. En verder blijft het wel zo dat er ook nog andere oproepen kunnen zijn, dus zelfs als DA wil springen moet hij ook nog kunnen.
In m'n studententijd heb ik bvb ook als cassiere of serveuse gewerkt. Kan je ook moeilijke klanten tegenkomen. Ook toen weigerde ik nooit om te helpen maar als mensen het nodig vonden om zich kwaad te maken en dat op mij uit te werken, was ik vaak net iets minder gehaast dan bij vriendelijke mensen.
Mag je gerust erg vinden en slecht karakter noemen.
Vergis je niet, hoe jij communiceert als klant heeft veel invloed op de dienstverlening die je krijgt. En dat is niet alleen bij DA's of cassieres zo, maar bij ongeveer alle dienstverlenende personen.
Gelukkig zijn 'moeilijke' klanten een kleine minderheid en verloopt het vlot langs beide kanten in 95% van de gevallen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:40

Klopt.

Gelukkig weet mijn DA dat als ik bel, er ook echt wat aan de hand is.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:44

Wel heel zielig dat je paardje zo lang met pijn heeft moeten rondlopen, die dierenarts van jou lijkt mij niet zo goed :s
hopelijk is je paard snel weer beter good luck x

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 23:28

Ik geloof niet dat er iets mis is aan mijn communiceren maar aan zijn communiceren, gelukkig stonden er mensen van mijn stal bij die weten hoe het gegaan is en die waren ook heel boos.
Ik spraak overigens net het meisje dat de medicijnen heeft opgehaald op zondag.
Hij verontschuldigde zich tegen haar want hij had een feestje, verder was hij gelukkig heel vriendelijk.
Dus waarschijnlijk knaagde zijn geweten toch wel een beetje.
Nou ja de pony loopt alweer een stuk beter, loopt alleen nog wat gevoelig van het uitsnijden en de harde bodem.
Dat is wat voor een weekje meestal, dus dat komt wel goed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:21

Als je paard een hoefzweer heeft, dan heeft hij een hoefsmid nodig, en geen DA.
Aangezien het geen spoedgeval was en je DA dit probleem niet kan oplossen snap ik het wel.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 09:49

Scum schreef:
Als je paard een hoefzweer heeft, dan heeft hij een hoefsmid nodig, en geen DA.
Aangezien het geen spoedgeval was en je DA dit probleem niet kan oplossen snap ik het wel.

Die discussie is al geweest als je gelezen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:54

In België gaat de wachttienst pas in vanaf zaterdagmiddag 12u dacht ik tot en met zondagnacht 00.00u. had een keer een noodgeval met mijn hond, DA van wacht gebeld, geen kat reageerde op het centrale nummer. Dierenkliniek gebeld, moest de hond maar elf brengen. Was vermoeden van lumbaal letsel aan de wervelkolom dus als particulier ga je niet even zomaar een grote hond op je achterbank heisen en 20km rijden. Beest verging van de pijn bij minste beweging, dan neem je geen risico met foutief tillen...
Eerste de beste DA in het telefoonboek gebeld die in de buurt zat, was na middernacht, had die mens nog nooit gehoord of gezien en die is gewoon langsgekomen. Heeft ons ook niks extra gekost.

Ik heb intussen nog 2x voor soortgelijk geval die DA moeten bellen, telkens na middernacht. Die man komt altijd, maar is wel bloedeerlijk. Hij gaat niet lopen sleuren en vol pijnstillers spuiten, hij probeert 1x met grof geschut en als het niet helpt, pech, dan verkiest hij inslapen ipv leven vol zware medicatie. Deze nacht heb ik hem weer moeten opbellen, en telkens vraagt hij dat je dag erna opbelt om te kijken hoe het gaat. Kost je niks extra.

Heb hetzelfde met de DA voor mijn paard: hij weet dat ik niet zo snel bel, en enkel vraag voor gelijk te komen als er wat ernstig is. Lopen ze mank, dan mag daar wel paar uurtjes tussenzitten of dan ga ik medicatie bij hem halen en komt hij later controleren. Is het echt amper op 3 benen, komt hij zo snel mogelijk en geeft instructies. Bij koliek ed komt hij meteen. vorige keer zat hij in spoedoperatie van een hond. heeft hij zijn collega gestuurd voor eerste hulp, en is na die operatie ook gelijk komen kijken. Heeft niks extra gekost.

Vind ik dus super DA's :) Mar ze weten ook dat ik niet bel voor idioterijen...

@ Thioro: ik begrijp je maar al te goed! Werk in de zorgsector en kom dageljks in contact met allerlei soorten patiënten. Je hebt er die ernstige zaken minimaliseren en dan erna boos zijn als het misgaat. Of mensen die het kleinste ding dramatiseren en echt niet willen snappen dat er soms niks meer gedaan kan worden dan wat de dokter deed, en dat er geen spoed bij zit.
Ik heb dan ook regelmatig zin om eens mijn mond open te trekken, maar het mag nu eenmaal niet :Y) Maar begrijp dus wel volledig wat je wil zeggen met "ergernis".

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:52

helaas is de DA ook bij mij gisteren tegen de avond
mijn paard had lichte koliek
hij was blij dat ik zo vroeg belde ,helemaal met de berg sneeuw waar hij via de polderwegen doorheen moest naar onze stal
ik kon hem vannacht bellen als het erger zou worden, is gelukkig niet nodig geweest
heb hem vanmorgen wel gebeld om verslag te doen en omdat paard vocht vasthoud op het hoofd

morgen weer even bellen om verslag te doen.

maar ik heb een hele fijne DA :D :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:15

De mijne is door dat gure weer afgekomen, voor de zekerheid, omdat ik twijfelde of het wel zo erg was of dat ik het overschatte. Ben uiteindelijk wel lbij dat ie geweest is natuurlijk, gezien de ernst.
Alle platgereden sneeuw was zo hard aangevroren, heb hem met een schuiver tot stilstand zien komen voor de deur :+

Wat ik vooral heel aangenaam vind, zijn DA's die graag willen dat je achteraf of dag erna nog even belt voor een update hoe het met je beestje is. Ook al gaat het weer piekfijn, die toch op de hoogte willen blijven. Geeft toch iets meer gevoel van oprechte interesse dan een DA die na de behandeling zegt "als het niet gaat hoor ik het wel en anders succes".

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 14:28

mirgino schreef:
helaas is de DA ook bij mij gisteren tegen de avond
mijn paard had lichte koliek
hij was blij dat ik zo vroeg belde ,helemaal met de berg sneeuw waar hij via de polderwegen doorheen moest naar onze stal
ik kon hem vannacht bellen als het erger zou worden, is gelukkig niet nodig geweest
heb hem vanmorgen wel gebeld om verslag te doen en omdat paard vocht vasthoud op het hoofd

morgen weer even bellen om verslag te doen.

maar ik heb een hele fijne DA :D :j

Wat vervelend, maar het is gewoon fijn als je da niet moeilijk doet en gewoon komt.
Hopelijk gaat het snel beter.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:29

Wat een onzin dat een dierenarts in zijn dienst zou moeten komen simpelweg omdat je daarom belt en er immers (het weekendtarief) voor betaalt!!!! Dienst = Spoed, en onderdeel van DA zijn is dat je door de telefoon kunt beoordelen of iets al dan niet spoed is. Als hij beoordeelt dat het geen spoed is hoeft ie echt niet te komen, ben je het er niet mee eens dan bel je (zoals eerder al gezegd) gewoon een ander. En als je DA zo coulant is om toch te komen al is het geen spoed dan is het mooi meegenomen.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:33

Naar mijn mening weten mensen echt wel wanneer de ernst in het weekend zo hoog is dat er een dierenarts bij moet komen. Iedereen is immers op de hoogte van het weekend tarief. Dus als ik een dierenarts bel dan verwacht ik ook dat die gewoon komt.

Bij ons is het wel zo dat als het s' avonds of weekend is, soms de veearts komt (niet gespecialiseerd in paarden) die doet dan de eerste handelingen geeft eventueel ontstekingsremmers, etc. En dan komt de volgende morgen de echte paardenarts. Maar er komt altijd iemand. En snel ook :j Gelukkig!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 09:20

Er zijn meer klanten dan alleen TS en helaas ook meer dieren die onverwacht hulp nodig hebben.
Heb ook wel eens met een spoedprobleem gestaan en ja, dan gingen de kolieken etc. toch echt voor en begrijpelijk ook. Als de DA in het weekend zegt dat ie pas om 22 uur bij me kan zijn, dan maak ik dat ik er ben. Ben al lang blij dat er iemand is die zo'n hondenbaan aanpakt dat hij zulke lange dagen maakt...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:31

Ik heb ook wel eens in het weekend gebeld voor een hoefzweer, mijn da komt altijd zo snel mogelijk, weekend of geen weekend.

Ik vind wel dat je (of een vervanger) er dan gewoon ook moet zijn als de da komt, en niet zeggen dat een bepaald tijdstip niet gaat lukken wegens, in dit gval, te weinig licht. Extra licht maken kan nooit een groot probleem zijn.