Zonder cap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:30

Ik reed altijd zonder cap omdat ik mijn verzorgpaardje vertrouwde.
Ja, natuurlijk het is en blijft een dier. Hij kan vallen, ik kan vallen. Is ook gebeurd.
Maar hierbij vertrouw ik ook op mezelf, ik heb jaren lang judo beoefend waarbij elke les valtechniek werden ingehamerd. Ik ben nog nooit op mn hoofd gevallen / pijnlijk gevallen .
En dan ben ik er toch al 5x zelf afgedonderd en 2x met paard zonder cap.

En dat maar maar maar praat.. Tja.. Dan kan je net zo goed met een helm en kniebeschermers de deur uitgaan..

Anouk146

Re: Zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:34

das onzin natuurlijk, er zijn idd altijd risico's in het leven en die horen er ook bij, die kun je niet allemaal afdekken. Maar paardrijden is een extra risico..het staat nou eenmaal bekend als risicosport en dat is het ook naar mijn mening! je werkt met een dier en ook al vertrouw je hem nog zo..het is en blijft een paard

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:34

vertrouwen in je paard, ok, ik vertrouw mijn paardje ook maar het zijn geen robotten en ik zit ook niet met velpon vastgeplakt in mijn zadel.

Het kan mij ook niet veel schelen of andere niet rijden met cap maar dan moeten ze ook niet komen klagen als ze van hun paard gevallen zijn en hun hoofd hebben pijn gedaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:36

Marisjuuuuuh schreef:
Het inderdaad een kwestie van vertrouwen in je paard, en tja... de 1 zit nou minder stevig in 't zadel dan de ander...

De ander ligt er na 1 bokje al af, en sommige kunnen veel dingen uit zitten....

Ik blijf ook prima zitten als 'n paard steigerd of bokt, das geen probleem.

Tot ze eens een keer echt iets doen wat je niet verwacht. 180graden omdraaien, een paar meter opzij springen, er als een maloot vandoor schieten, bit vastpakken, rug bol zetten. En ze hoeven het niet opzettelijk te doen. Ik zit ook behoorlijk stevig, al een aantal keer blijven zitten dat mensen me later vroegen of k m'n kont vastgelijmd had... En toch ook al een aantal keer flink hard gevallen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 22:41

Dit is trouwens echt weer een typische discussie dat nergens toe leidt.
Mensen zonder cap blijven rijden zo, en mensen met cap ook . Het wordt alleen maar dat de argumenten van de caploze onderuit gehaald worden, met altijd dezelfde zinnen .. ' Tot dat ' ' Stel dat ' 'Wacht maar tot '

Dit is topic zoveel dat echt nergens toe gaat leiden .. :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:39

Pluttersput schreef:
Maar even een gewone vraag dan, voor de mensen die met cap rijden, en er fel op tegen zijn dat andere mensen geen cap dragen:

Dragen jullie in het verkeer altijd een helmpje? (skaten, fietsen, scooter?) Daar ga je net zo makkelijk mee onderuit, er zijn altijd dingen waar je geen rekening mee houdt, en er is altijd een onzekere factor.
Rijden jullie altijd met gordel om? Ook als je maar 5 meter hoeft te rijden bij wijze van?

Puur interesse hoor, verder niets :)

Ik draag idd altijd een gordel in de auto. Rij ik mee op de brommer (1x in de 10 jaar of zo) helm op en ik overweeg heel serieus een fietshelm

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:44

ik rij echt altijd met cap. je kan je paard wel vertrouwen ofzo, maar het blijven dieren en die blijven onvoorspelbaar! hoe erg ik mn pony ook vertrouw ik draag altijd een cap! :D

en dat zweet op je voorhoofd, kan je toch ook gewoon douchen? :+

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:14

Ik sta op een zeer gezellige stalling waar we altijd bij elkaar blijven staan.kletsen of ff samen nog wat gaan drinken ofzo :) na t trainen ben ik ook nu altijd nog zowieso uyr langer op stal

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:16

Marisjuuuuuh schreef:
Ik sta op een zeer gezellige stalling waar we altijd bij elkaar blijven staan.kletsen of ff samen nog wat gaan drinken ofzo :) na t trainen ben ik ook nu altijd nog zowieso uyr langer op stal

Ja. Nee dan snap ik dat je absoluut je haar niet eventjes uit kunt spoelen.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:17

Op mijn eigen paardje rij ik alleen bij de club met cap omdat dit verplicht is, verder nooit. Ik vertrouw hem 100% en natuurlijk kan hij altijd schrikken maar ik ken hem zo goed. Maar op een vreemd paard zou ik NOOIT zonder cap stappen ;) Alleen op mijn eigen paardje dat ik vertrouw

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:24

En voor iedereen die
1) Zonder cap rijdt, en
2) een stevige zit heeft, en
3) haar paardje helemaal vertrouwt?

Wat denk je als je met paard en al valt en geen cap draagt? }>

(Dus ja, ik draag altijd een cap.)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:00

Het zoveelste " cap op je kop " topic! Eindeloze discussie helaas. Het is en blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Persoonlijk heb ik altijd mijn cap op. Heb het alleen op een erg harde manier moeten leren inzien dat het toch echt bescherming biedt. Zonder cap was een goede vriendin van me er niet meer geweest of als kasplantje geeindigd. Daarvoor vergat ik mijn cap ook met enige regelmaat.

Nogmaals, cap op is top! Doe je het niet, dan niet! Eigen keus...

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:10

heb alleen een cap op als ik buiten rij, en als het koud is.
op eigen terrein kan het me niks schelen, en heb ik ook geen zin om 'm op te zetten, is m'n eigen verantwoordelijkheid.
en mijn eigen keus,
ik vindt dat mensen zich gewoon alleen met zichzelf moeten bemoeien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:59

vaa schreef:
op eigen terrein kan het me niks schelen, en heb ik ook geen zin om 'm op te zetten, is m'n eigen verantwoordelijkheid.
en mijn eigen keus,

Jij rijd jezelf namelijk naar het ziekenhuis als je valt en je paard geeft je een trap na, je doet je eigen operatie en zorgt voor jezelf als je een kasplantje wordt?

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:31

Vjestagirl schreef:
vaa schreef:
en mijn eigen keus,

Jij rijd jezelf namelijk naar het ziekenhuis als je valt en je paard geeft je een trap na, je doet je eigen operatie en zorgt voor jezelf als je een kasplantje wordt?

Nee maar jij hebt daar verder toch ook geen last van?

Mavvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:40

Het is natuurlijk een keuze die je zelf maakt, zoals al eerder gezegd is, het is hetzelfde als in een auto zonder gordel aan.
Als je zonder cap gaat rijden, loop je direct meer risico op een ernstiger ongeluk dan wanneer je een cap op hebt.

Ik kan me wel voorstellen dat het fijner rijdt, en ook leuker uitziet.
Dit is voor iedereen anders natuurlijk :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 03:47

bevertje schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee maar jij hebt daar verder toch ook geen last van?

Ik betaal het... Als mensen dat soort dingen niet deden, maar zichzelf fatsoenlijk beschermden, dan konden de premies een eind omlaag.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:24

ik denk dat de meningen toch verdeeld blijven , er zitten voor en nadelen aan een cap en het is inderdaad voor iedereen zijn eigen keus en verantwoordelijkheid.
ik snap de mensen die zonder cap rijden maar ook de mensen die met cap rijden. want doe het zelf beide. mar ook een cap is niet 100 % veilig hier kan je OOk je nek door breken maarja zo is er altijd wel wat het bied bescherming maar niet altijd ligt ook aan de manier hoe je valt en waar je valt

susanne12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:29

Hoi..

Ik reed zelf ook zonder cap op mijn paard. ben er zelf toen vaak ook van afgevallen en toch zonder blijven door rijden.
maar nu ik ouder word zie ik me fout in en schaam ik me er ook voor dat ik zonder heb gereden. ik ben dat jaar geslaagt voor me Vmbo en mocht toen een mooi kado uit kiezen en raad eens

een cap
hihi!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:36

Ik ben van de generatie die vroeger niet echt opgevoed is met een cap dragen.
Ik draag nu ook alleen nog een cap op momenten dat het moet, bij jonge paarden en bij springen.
Verder draag ik nooit een cap. Ik vind ook dat iedere volwassen persoon dit helemaal zelf moet weten. Het is 20 jaar geleden dat ik van een paard viel....waarmee ik niet zeg dat het nooit kan gebeuren.... Ik rijd dagelijks meerdere paarden...
Gaat het een keer mis...dan is het mijn eigen schuld. So be it.
Er zijn in het leven zoveel meer risico's. Iedere keer dat ik met mijn auto de weg op ga, loop ik in mijn ogen meer risico dan zonder cap op het paard te stappen.
Bij het skieën is op dit moment de discussie volop gaande: wel met helm, niet met helm...
Ik skie ook zonder helm. En ga ook heul hard...kan ook fout gaan...
Ach ja....watals...

Als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe muts op...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:39

Vjestagirl schreef:

Nee maar jij hebt daar verder toch ook geen last van?[/quote]

Ik betaal het... Als mensen dat soort dingen niet deden, maar zichzelf fatsoenlijk beschermden, dan konden de premies een eind omlaag.[/quote]

Ach ja...dan kunnen we nog wel even doorgaan: ik "betaal" ook voor de mensen die roken en die longkanker of andere aandoeningen krijgen door roken. Mensen met overgewicht door slechte voeding en die hart- en vaatziekten krijgen of diabetis. Of mensen die zonder gordel in de auto rijden. Of een jeugdige die zich in een coma gezopen heeft. Of de automobilist die als een idioot heeft gereden en daardoor arbeidsongeschikt wordt...
Volgens mij staan hier een paar groepen tussen die veel meer zorgen voor verhoogde premies en kosten, dan de mensen die paardrijden zonder cap....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:42

Tot en met mijn 17e reed ik altijd met cap, verplicht van mijn ouders. Daarna reed ik nooit meer met cap (ouderwetse) behalve op wedstrijd. Toen werden de veiligheidscaps verplicht en kocht ik er eentje en kwam er tot mijn verbazing achter dat ze fijn waren. Toen reed ik alleen met cap buiten en op mijn jonge paard. Daarna soms op ook het paard waar ik al jaaaren zonder cap op reed, bijv als het koud was of als ik de andere toch net gereden had.

Nu heb ik een Z paard, erg betrouwbaar. In de zomer rij ik nooit met cap en in de winter wel. Ik merk dat hij soms dan iets onvoorspelbaarder kan reageren als het donker is. Dus voor mijn eigen gevoel doe ik dat, plus het is veel minder koud :D. Op de manege is een cap verplicht. Ik heb er geen hekel aan om ermee te rijden maar soms is het makkelijker omdat je je haren niet opnieuw hoeft vast te maken en in de zomer is het erg warm. Oh ja en met buitenrijden zet ik hem ook altijd op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:52

Marisjuuuuuh schreef:
Het inderdaad een kwestie van vertrouwen in je paard, en tja... de 1 zit nou minder stevig in 't zadel dan de ander...

De ander ligt er na 1 bokje al af, en sommige kunnen veel dingen uit zitten....

Ik blijf ook prima zitten als 'n paard steigerd of bokt, das geen probleem.

Haha wat een dom antwoord, sorry hoor! Je kan ALTIJD vallen, zelfs de beste ruiters en dan ben je toch mooi de pineut als je met je kop tegen de grond slaat en geen cap op had. Want ja, meestal blijf je wel zitten...

Ik val nagenoeg nooit, maak heel veel jonge paarden zadelmak en corrigeer de meest debiele knollen en ik ben nog nooit van zo'n paard afgevallen. Totdat ik een paard odner mijn kont had die normaal vrij braaf is, maar door een miscommunicatie 2 dagen niet uit de box geweest was. Paard wat normaal zo braaf was ging zo verschrikkelijk uit zijn naatje dat ik het niet uit kon zitten, met als gevolg dat ik dus 8 weken geleden mijn rug op 2 plekken brak. Sloeg ook nog met mijn kop tegen de grond, en toen was ik toch heel blij dat ik mijn cap op had. Anders had ik het vast niet na kunnen vertellen. ;) Ik heb dus altijd een cap op, zowel thuis als op wedstrijd.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 13:20

Bij ons op de manege is het verplicht om een cap te dragen. Dus ik draag ook altijd een cap. Ook omdat mijn pony soms nog wel eens raar uit de bocht kan komen.
Maar af en toe als ik eventjes op een pony/paard van een ander moet, rijd ik zonder cap.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:24

Vjestagirl schreef:
Ik betaal het... Als mensen dat soort dingen niet deden, maar zichzelf fatsoenlijk beschermden, dan konden de premies een eind omlaag.

Zie antwoord Polly2.. Zo is het nu eenmaal geregeld in Nederland. En het is gewoon legaal om zonder cap paard te rijden.. dus ja het mag, of het ook altijd slim is tja dat is iets anders..