Hoe slaapt jouw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:39

Die van mij slaapt 's nachts liggend in de stal, zonder twijfel. Vanmorgen had hij zelfs vlas en strootjes in zijn oren :D ! Zijn staart zit ook altijd vol met strootjes. Staldeken wordt er ook niet schoner op. Buiten, bij goed weer en als de bodem droog en niet te koud is, gaat meneer ook rustig buiten liggen maffen. Als hij niet kan gaan liggen, slaapt hij staand.

Angeliiquexo

Re: Hoe slaapt jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:13

mijn paard doet niet zo moeilijk over liggen, haha.. 's nachts slaapt hij liggend, in het weideseizoen in het zonnetje ligt hij een dutje te doen, en als het rustig is op stal ligt hij ook lekker te doezelen. kan je er lekker bij gaan zitten ook.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:31

Mijn pony gaat vaak wel liggen 's nachts, maar er zijn heel veel paarden die staand slapen dus daar zou ik me geen zorgen om maken hoor...

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:35

Sizzle schreef:
Ik heb een paard dat echt uren per dag plat op haar zij ligt te slapen en daar ook een enorme herrie bij maakt. Ik weet niet meer hoe vaak ik wel niet opgebeld ben door stalgenoten dat mijn paard dood aan het gaan was :+
Zelfs als je voer in de bak deed keek ze even met 1 oogje op om dan weer domweg verder te ronken tot ze het eindelijk tijd vond om op te staan.

Dit lijkt op die van mij!! hahaha In de opfok vonden we haar al geregeld languit in het veld terwijl de rest stond te grazen! Nu krijg ik regelmatig sms foto's van stalgenootjes omdat ze weer een letterlijk knock-out in haar box ligt en het niet eens lijkt of ze adem haalt.

poeliwoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:50

Paarden hoeven niet liggend te slapen.. BTW paarden slapen maar 4 uur per dag!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:00

als je paard door de benen zakt als ie staat te slapen is dat een vorm van narco-leptie. we hebben hier op stal een paard gehad die dat had en wat jij beschrijft gebeurde bij dat paard ook. rustig staan ,in slaap vallen,hoofd \hals laten zakken en dan door de voorbenen gaan ,zo diep dat je denkt nu gaat ie om..maar dan komen ze weer overeind...om weer lekker door te dommelen
rolt je paard wel?

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:04

Mijn paardje slaapt liggend. Regelmatig lekker met haar hoofd in de poep. Ze heeft een stal van 15 vierkante meter gaat ze nog met haar hoofd in haar poep liggen... maf beest

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:14

Mijn verzorgpaard ligt 's nachts altijd op haar rechterzij. (vieze plekken)
Ik heb haar eigenlijk nooit erop betrapt dat ze lag.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:59

mijn 70% witte slaapt bij voorkeur vol in d'r mest.
en als er geen mest ligt.. legt ze dat er eerst neer, alvorens ze zich erin legt :+
ze slaapt wel altijd liggend, en dan ook echt heel diep en knikkebollend :D

Mijn 2de merrie slaapt meestal ook liggend, maar die doet dat wel overwegend sávonds
de andere 2 liggen zelden tot nooit, ik heb ze in ieder geval nog nooit zien liggen, en heb ze al 17 jaar en 1.5 jaar lang.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:07

Die van mij slaapt lekker in de stal (meestal als ik tussen de middag kom ligt ie wel). Languit kreunend haha.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:10

mijn paard slaapt liggend heb hem al meerdere keren liggend betrapt :D
en zn deken is ook altijd de volgende dag vies :P
als ik sòchtend ga voeren dan spring hij meestal heel snel op net of hij zich schaamt :') _O-

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:12

anjaenrene schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb een paard dat echt uren per dag plat op haar zij ligt te slapen en daar ook een enorme herrie bij maakt. Ik weet niet meer hoe vaak ik wel niet opgebeld ben door stalgenoten dat mijn paard dood aan het gaan was :+
Zelfs als je voer in de bak deed keek ze even met 1 oogje op om dan weer domweg verder te ronken tot ze het eindelijk tijd vond om op te staan.

Dit lijkt op die van mij!! hahaha In de opfok vonden we haar al geregeld languit in het veld terwijl de rest stond te grazen! Nu krijg ik regelmatig sms foto's van stalgenootjes omdat ze weer een letterlijk knock-out in haar box ligt en het niet eens lijkt of ze adem haalt.

ik zou vergaan van het lachen :') _O-

hoezo lui :') +:)+

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:23

die van mij ligt ontgetwijfelt te slapen en alleen op haar linker kant want die zat altijd compleet vol met vlas, op haar half, op en in haar oren :P hou er maar een viespeuk op na zo.., zelf haar nog nooit zien doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:49

Mijn twee knullen slapen allebei liggend, vaak ook nog met de rug tegen elkaar aan. Het veulen slaapt ook wel eens op zijn rug met de hoeven tegen de muur aan. :')

Niels de grote ruin slaap in zijn stal ook wel eens liggend, maar dat ligt niet comfortabel voor hem dus slaapt hij overdag bij buiten, ook liggend :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 02:06

idd paarden slapen int algemeen heel de dag door steeds kleine stukjes, ze zijn ook nooit helemaal weg en altijd nog iets alert... liggen en slapen kost veel vertrouwen omdat ze zo kwetsbaar zijn, zeker als ze idd alleen zijn, zoals gezegt werd: in een groep liggen ze al sneller even.

Paarden liggen (slapend of niet) heeeeeeeeeeeeeeeeel weinig op een dag (ook wilde paarden)
Dus zoooo gek is het niet dat ze staand slaapt ;) doen dr heel veel. Wij zijn roofdieren, paarden vluchtdieren... ze moeten dus 24/7 bereid zijn gelijk te vluchten.

Ik ken dr enkele die liggen, andere liggen echt plat en weer andere staan.

op youtube heb ik eens een paard plat zien liggen en dromen :P zo grappig (trappen met de hoeven, geluidjes maken enzo)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 02:32

Mijn paard ligt graag. Toen ik hem nog in pension had bij een stalling waar hij 's nachts op stal moest zat hij steeds onder de mestvlekken. Stalgenoten hebben hem ook zien liggen. In de paddock zie ik hem wel eens op zijn borstbeen liggen, ook een beetje doezelen doet hij dus niet altijd staand. En hij gaat ook gerust luid kreunend helemaal gestrekt. Wel alleen als er andere paarden in de buurt zijn om voor hem uit te kijken.

Wanneer hij gewoon wat slaperig is en niet zo veel zin heeft om te staan ziet hij er zo uit: [ITP] Wanneer je te lui bent om je neus te kriebelen...

sissi71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 10:21

@knollentuin: inmiddels vermoeden we dat ze idd aan narcoleptie lijdt, want ik vond het toch vreemd en ben eens op internet gaan snuffelen. We hebben haar nu een maand en sinds een week ligt ze te slapen in de stal: vieze plekken en zaagsel/stro op haar lijf zijn het bewijs! Nu ze liggend slaapt, heeft ze er overigens wel opmerkelijk minder last van. Heel soms zien we haar nog (bijna) door haar voorbenen zakken, maar niet meer 20x per dag zoals eerst.
Haar humeur is ook een stuk beter nu trouwens :D

Janette55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:16

Die van mij ligt ook af en toe! Voordat ik me echt ging interesseren in paarden (pas 4 jaar geleden ongeveer), dacht ik altijd dat paarden staand sliepen, en dat als ze gingen liggen dat ze dan ziek waren of dat er iets anders mis is... Maar mijn nichtje, die al jaren ervaring had met paarden vertelde me dat paarden ook liggend slapen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:26

De oudste Tinker ligt meestal op haar rechterzij (want daar kom ik de meeste strontplekken tegen :') ) maar zelden helemaal plat: beentjes opgetrokken/opgekruld en d'r hoofd steunend op d'r mond op de grond. Op de wei gaat ze niet snel liggend slapen. Met dit weer al helemaal niet (veels te koud aan d'r gat) en in de zomer alleen als ze genoeg op haar gemak is. En dan nog nooit helemaal plat :n
De jongste Tinker ligt regelmatig compleet plat en languit. Zowel in haar stal als op de weide.
De Shetlander ligt ook vaak zowel op zijn zij met de beentjes opgetrokken als compleet plat.

De reden dat mijn oudste Tinker bijna nooit compleet plat gaat ken ik ook wel. Zij is de leider van de kudde en is dus altijd waakzaam. Die paar keren dat zij plat gaat dan staat de Shet naast haar en waakt hij, want hij is immers nr. 2 van de kudde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:04

sissi71 schreef:
@knollentuin: inmiddels vermoeden we dat ze idd aan narcoleptie lijdt, want ik vond het toch vreemd en ben eens op internet gaan snuffelen. We hebben haar nu een maand en sinds een week ligt ze te slapen in de stal: vieze plekken en zaagsel/stro op haar lijf zijn het bewijs! Nu ze liggend slaapt, heeft ze er overigens wel opmerkelijk minder last van. Heel soms zien we haar nog (bijna) door haar voorbenen zakken, maar niet meer 20x per dag zoals eerst.
Haar humeur is ook een stuk beter nu trouwens :D

oh dat is wel mooi dat ze wel gaat liggen ,ik vond het eigenlijk al vreemd dat ik de enige ben in dit topic die er de link naartoe legt en er niemand op reageerde. houdt je paardje goed in de gaten want dit paard bij ons op stal kreeg er op hogere leeftijd epileptie bij en is toen ingeslapen en aangezien narcoleptie en epileptie broertjes vanelkaar zijn is de kans hoger dat je paardje het kan krijgen aldus onze dierenarts. het hoeft niet maar het kan

Diditje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:15

Mijn Pony slaapt ook liggend, ik heb haar eerlijk gezegt nog nooit zien staand slapen, misschien doet ze dat wel als ik niet kijk haha :P
Altijd als ik 's avond nog even bij haar ga kijken dan ligt ze :P
De pony die bij mijn pony staat slaapt wel altijd staand en nooit liggend, zo zie je maar weer hoe erg dat verschild... :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:46

Hier liggen ze 's nachts alledrie. Ze zitten onder het vlas en krullen 's ochtends. Mijn merrie zie ik nooit liggen. De oudere ruin soms en het jonkie wel vaker.

Lienelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:34

Ik heb een paard dat vaak liggend slaapt en overdag rond 11 uur ook standaard een schoonheidsslaapje pakt. Maar ik heb er ook één die veel minder vaak ligt, dat is ook wel wat een nerveus typje, zal het ook wel door komen. Paarden slapen trouwens ook prima staand en als ze daar de voorkeur aan geven dan is dat geen enkel probleem!

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:37

1 van mijn paarden houd eigenlijk altijd een middag dutje in de zon in het land en ligt dan helemaal plat te knorren op de grond.
ze knort dan ook echt! snachts licht ze ook te slapen.

mijn andere paard ligt eigenlijk snachts altijd te slapen en overdag wel eens maar heeft geen ritueel.

kun je heel goed ruiken de volgende ochtend aan de wangen van de paarden, als ze ruiken naar stro of iets dan weet je het! :+

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:41

Die van mij ligt altijd, alle paarden op stal zelfs. De staleigenares moet om 3u beginnen werken (snachts) en gaat altijd even kijken, en dan liggen ze allemaal te knorren :z