OPROEP controle papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:14

Ik ben in jaren tijd nog maar 1 keer gecontroleerd.
Het verbaast mij echt dat er maar zo weinig nagekeken wordt.
En ook dat er werkelijk nooit op verboden middelen gecontroleerd wordt.
Er zouden veel meer controles moeten plaatsvinden. Maargoed daar zal ook wel een kostenplaatje aan hangen...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:35

Debbie schreef:
Ik verbaas me echt dat de meeste van jullie bijna nooit gecontroleerd worden.
Op buiten concoursen wordt bij ons het paspoort altijd nagekeken, sowieso op entingen en transpondernr.
Soms zelfs door beide jury's :=

Op binnen wedstrijden wordt het vaak steekproefsgewijs gedaan bij het secretariaat.

En ik ben op buiten concoursen ook wel regelmatig een dierenarts(?) tegengekomen met een scanner.
Dan werd de chip en het paspoort gecontroleerd of het wel matcht.

Dan ben ik heel benieuwd waar jij start aangezien het me nogal onwaarschijnlijk lijkt wat je zegt. Op grote concoursen/kampioenschappen wordt steeksproefsgewijs gecontroleerd, verder zelden. Je documenten door beide jury's laten nakijken is natuurlijk echt tijdverspilling. Goed = goed.

Overigens controleer ik als jury nooit documenten, ik vind dit een taak van de organiserende vereniging en dit is ook meerdere keren benadrukt op beide jurycursussen (IL en IZ)

Fitzroy

Re: OPROEP controle papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:44

Ik sluit me aan bij Talented. Ook ik heb tijdens de opleiding te horen gekregen dat dit GEEN taak voor de jury is. Ik doe het dus niet meer. In het verleden en een andere regio heb ik het wel gedaan als ik de eerste ring had maar er gaat echt teveel tijd in zitten en je loopt gelijk uit. In de regio waar ik nu jureer en rijd wordt eigenlijk nooit gecontroleerd. Ik denk dus ook wel dat het regiogebonden is.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:03

talented schreef:
Debbie schreef:
Op buiten concoursen wordt bij ons het paspoort altijd nagekeken, sowieso op entingen en transpondernr.

Op binnen wedstrijden wordt het vaak steekproefsgewijs gedaan bij het secretariaat.

En ik ben op buiten concoursen ook wel regelmatig een dierenarts(?) tegengekomen met een scanner.

Dan ben ik heel benieuwd waar jij start aangezien het me nogal onwaarschijnlijk lijkt wat je zegt. Op grote concoursen/kampioenschappen wordt steeksproefsgewijs gecontroleerd, verder zelden. Je documenten door beide jury's laten nakijken is natuurlijk echt tijdverspilling. Goed = goed.

Euhm.. Zou ik daar over liegen dan? Ik rij voornamelijk wedstrijden in Friesland.
En het westen van Groningen, soms noorden van Drenthe. Je mag best eens met me mee op concours hoor :j
Controleren van paspoort is hier de normaalste zaak van de wereld. Ik schrijf ook regelmatig bij jury's en de jury van de eerste proef checkt dan ook altijd even het paspoort.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:36

ik heb alles ook op orde, heb wel een keer een discussie gehad met een wedstrijdsec dat mijn vel medische behandeling niet was ingevuld.

Ik heel droog ja het zal de jury een worst zijn of mijn paard aan het eind van zijn leven de worst ingaat of niet. Dat formulier wordt pas ingevuld zodra je paard een ehandeling nodig heeft waarbij je die keus moet maken. Het is alleen verplicht dat je het vel in je paspoort heb zitten. Nou ze geloofde me eerst niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:47

vroeg laatst een startkaart aan bij een ruin, stond er 'merrie' op de startkaart. Bleek de vorige ruiter zo een jaar of 2 mee rond te hebben gereden.

Paspoortcontrole krijg ik zelden en ik start toch honderden keren per jaar. Toen het chippen net verplicht was, heb ik een paar controles gehad. Toen was het nieuw en vonden ze die chip-reader nog erg interessant om bij te hebben.

Doping controles heb ik bij de paarden nu 1 keer gehad op een nationale wedstrijd. Een collega van mij een keer op een basis wedstrijd.

Er mogen van mij best meer controles zijn, want er nogal wat bewust gefraudeerd.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:56

Mijn paard gaat als lichtbruin door het leven...
maar ze is gewoon bruin :P
alleen lijkt ze lichtbruin als het licht op een bepaalde manier op haar vacht valt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:57

Mijn paard is volgens de informatie in zijn paspoort nog steeds hengst en de kleur klopt ook niet. In het paspoort staat de basiskleur, de kleurtjesexpert van het stamboek heeft inmiddels een kleurgen bij hem geconstateerd waardoor zijn eigenlijke kleur niet "gewoon" vos is.

Heb er nooit problemen mee gehad. Maar ik start dan ook alleen bij de onderlinge wedstrijdjes van de rijvereniging en die volgen (goddank!) niet het KNHS-reglement. Overigens wordt er wel iedere keer gecontroleerd op actuele entingen, en ook steeds (steekproefgewijs) na de proef op bit en beslag.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:34

Debbie schreef:
Euhm.. Zou ik daar over liegen dan? Ik rij voornamelijk wedstrijden in Friesland.
En het westen van Groningen, soms noorden van Drenthe. Je mag best eens met me mee op concours hoor :j
Controleren van paspoort is hier de normaalste zaak van de wereld. Ik schrijf ook regelmatig bij jury's en de jury van de eerste proef checkt dan ook altijd even het paspoort.

Inderdaad, hier in Friesland is het vaste prik dat de jury (van de 1e proef tegenwoordig meestal alleen) bij outdoorwedstrijden het paspoort en de startkaart bekijkt. Indoor idd zeer sporadisch.
Maar ik zie echt bijna nooit iemand met 't scanapparaat over het wedstrijdterrein lopen.

M'n zusje reed op een schimmel D pony, maar op de startkaart stond 'bruin' (op het stamboekpapier staat: schimmel, bruin geboren). We zijn echt werkelijk waar een jaar bezig geweest om dat gecorrigeerd te krijgen, telefoontjes, brieven .. ze wilden ons maar niet geloven. Bij de 1e keer foto meesturen nog steeds niet (!) |o Pas bij de 2e keer foto mee sturen, achterop geschreven dat deze pony toch echt daadwerkelijk schimmel is en niet meer bruin *zucht*. We wilden het gecorrigeerd hebben, we kregen nl. erg vaak commentaar van de jury.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:49

mrie schreef:
Lowara schreef:
@ Mrie: whuhahaha een appelschimmel? de schetser van jouw paard wel was kleurenblind of niet? :+

Tja ik denk dat ie meer verstand had van verzekeren....

Dan hebben wij zeker niet dezelfde schetser gehad! Jeetje, die bij mij was zo'n vreselijk Pietje Precies die heeft zelfs de drie witte haartjes, die je met een vergrootglas moet zoeken, op zijn voorhoofd geschetst!!!

Ik heb altijd netjes alles in orde en ben er zelf ook wel behoorlijk secuur aan. Maar wordt weinig gecontroleerd. En door jury eigenlijk nog nooit meegemaakt....

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:21

Ik hoor er toch van op dat jullie zo weinig gecontroleerd worden!
hier in de regio (Noord-Holland) worden de papieren op bijna elke wedstrijd locatie gecontroleerd tijdens het aanmelden.
Zomers gewoon bij de jury in de auto of als dat niet mogelijk is door het secretatiaat.
Ik betwijfel of het altijd goed gedaan wordt want het is ook vaak zo dat ze alleen naar de laatste enting kijken.
Maar als ik hier ga starten en ik heb mijn paspoort niet mee betwijfel ik of ik de ring in kom. Er wordt zeker 9 van de 10 x naar gevraagd

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:03

Ik verbaas me er ook over hoor ;).. ik dacht dat het dood normaal was dat ze bij elke wedstrijd even in het paspoort kijken.

Maar blijkbaar is het zo abnormaal dat ik niet eens geloofd wordt als ik dat hier zeg :=

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:41

Hier in Brabant/Limburg/Gelderland op springwedstrijden waar ik rij, word echt zelden gecontroleerd. En ik start ongeveer 500 keer per jaar.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 17:05

Vandaag weer 4 moeten diskwalificeren omdat de enting niet in orde was.
Daar baal ik echt van.......grrrrrr....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:19

Debbie schreef:

En je kunt ze tegenkomen met startkaart en zonder transponder :j (en geen dna nummer)

Soms zijn de foutjes wel te verklaren waarom iets verkeerd in het paspoort staat, zoals bruin geboren schimmel en nooit schimmel geworden, dan is 1 of beide ouders schimmel.
Zo heb ik een donkerbruine merrie die zwarter is dan menig zwart paard, schijnbaar niet grijs geboren, en moeders is een schimmel.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:24

Hmmm...nu ik dit zo lees,
onze pony is bruinroan en staat als bruin in het paspoort. Zou dat een punt zijn? Waarschijnlijk is ze in de winter geschetst/gechipt en dan kan ze wel voor bruin doorgaan. De aftekeningen kloppen wel

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:13

Ik start ook in Friesland en idd outdoor altijd gecontroleerd. Binnen niet zo vaak. En 1 keer iemand tegen gekomen met een scanner :j

Ik ben nu ook bezig met een nieuwe startkaart en online aanvragen gaat al niet vanwege het feit dat ik niet het juiste stamboek (ZSAA) en de juiste kleur (amber champagne) kan aangeven. Ben benieuwd of ze zijn kleur uberhaupt goed gaan aangeven op de kaart.
"Nee mevrouw, champagne kennen wij alleen uit een fles" :')
Ach ja we zullen zien heb nog wel ff tijd.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:48

Ik weet van kop van Overijssel/zuid Friesland/Drenthe die hoek dat daar sowieso 6 jaar geleden buiten ook altijd paspoort en startkaart aan jury geven werd voor de proef en na de proef kreeg je dat weer terug. Hier in Twente is het helemaal niet zo. Op de Overijsselse kampioenschappen wordt chip gecontroleerd met paspoort, that's all. En toevallig 2 weken geleden moest ik papieren laten zien aan jury omdat ik 2 paarden startte en niet met beide op zijn lijst stond. Kon de jury eerst niets met het FEI paspoort van de een en zei dat paard niet geent was, ik zo er staat dat hij 23/07/2010 geent is, dat is toch gewoon goed? Nee dat is vorig jaar. Meneer we leven nog steeds in 2010 :+

Maar heb ook nog wel leuke kwestie: ik wil met een Oldenburger startkaart aanvragen daar staat geschreven dat hij alleen achter witte kroonranden heeft, maar getekend dat hij linksvoor ook witte kroonrand heeft(die heeft hij ook echt). Wat moet ik dan bij de KNHS opgeven, ook gewoon alle 3 toch?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:16

Volgens mij hoeft er überhaupt niet meer zoveel aangegeven te worden bij de knhs.
Heb twee weken terug ook een startkaart aangevraagd voor mn jongste paard,
en hoefde alleen maar transpondernummer, levensnummer, stamboeknaam, sportnaam, soort stamboom, geboorte datum, stokmaat, kleur, geslacht, Levensnummer en naam vader en geboorte datum, Levensnummer en naam moeder en geboorte datum.

Verder helemaal niks meer over tekeningen of kopieën van het paspoort enzo..
Was een aantal jaar geleden toch heel anders.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:52

Ik controleer sowieso bij de aankoop/als ik een paard van iemand ga rijden of de papieren bij het paard kloppen. Dus dan bedoel ik ook alles, van chipnummer tot kleur tot aftekeningen. En de entingen zorg ik ook altijd dat dat in orde is. Ik vind het altijd heel slordig als je dat niet voor elkaar hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:55

Op wedstrijd ben ik tot nu toe enkel door het secretariaat op entingen gecontroleerd.

Van de zomer op de keuring was het zuurder. Had een jaarling die ik als schimmel op gegeven had, maar na DNA test bleek dat ze zwart bleef. Na een telefoontje naar het stamboek werd gezegt dat dat bij stamboek opname als 3 jarige wel veranderd word. Oke, prima, moest geen probleem zijn. Maar viel hierdoor in een steekproef en bleek haar chip onvindbaar was (die er minder dan een jaar in zat, was er bij dat hij er in ging en toen deed hij het netjes). Toen mocht ze dus weer de ring uit, met een stuk of 10 verschillende apparaten van verschillende type's van fokkers, chippers en de VA (die 2 dagen later kwam enten) is er niets gevonden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 08:46

Afgelopen weekend heb ik ter kennisname een kopie van de brief aan de combinaties waarvan de entingen niet in orde waren, gekregen.

Men krijgt dus een officiele waarschuwing die wordt vastgelegd in de administratie knhs voor 12 maanden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 08:54

jury schreef:

Waarom geef je niet gewoon een waarschuwing? Mag je als jury zomaar mensen niet laten starten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:16

Het is niet zomaar, het is omdat mensen hun de boel niet in orde hebben. En zeker zo iets als entingen weet toch iedereen wel neem ik aan.

Neemt niet weg dat ik ook een tijdje fout gezeten heb. Pony was 2 eigenaren terug 1x te laat geent. Ik had het nooit opgemerkt, de VA toen ik vroeg te controleren ook niet. Tot ik al 1,5 jaar op wedstrijd rond reed en iemand het wel zag. Meteen alles in orde laten maken natuurlijk, ze hebben mij toen wel laten rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 09:18

kohtje schreef:
jury schreef:

Waarom geef je niet gewoon een waarschuwing? Mag je als jury zomaar mensen niet laten starten?

Ja dat mag, als je wil starten bij het KNHS moet je je ook aan de regeltjes houden