Petrie vs. Lipica dressuurlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Petrie vs. Lipica dressuurlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:35

Helaas wel inderdaad ^) Het leven wordt er niet goedkoper op. :+

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:41

Ookik heb 2 paar Lipica laarzen die mij erg bevallen. Zeker omdat ik ik i.v.m. dikke kuiten laarzen op maat moet laten maken zijn deze zeker betaalbaar. Oudste paar is nu 13 jaar oud en nieuwe 4 jaar. Zeker omdat er veel mogelijk is qua kleur, soort leer, voorm nzv. zeker een aanrader.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:01

Ik heb Petrie's (cognac kleurige olpympic's), nu bijna 2 maanden. En ze bevallen uitstekend! Wel stug, maar met lopen doen ze al geen pijn meer en met rijden vind ik dat het stugge best fijn moet ik zeggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:41

@ klomp
Als ik t geld had, kocht ik ook van beide 1 haha!!

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:48

Ik heb de kalflederen variant van de Petri Polo, ik heb ze in cognac (voor trainingen en thuis) en de donkerbruine voor wedstrijden.
Ik rijd dagelijks 4 a 5 paarden, dus ze slijten bij mij snel.
Kalfleder slijt sneller (en is duurder) dan rundleder, maar voordeel is dat ze wat zachter zijn. (zachtheid is nog niet te vergelijken met bv De Niro etc.)
Ik ben er zeer tevreden over, inlopen kost even tijd, maar met een keer of 4,5 rijden reed ik pijvrij om het zo maar te zeggen.

Heb ook zitten twijfelen tussen Lipica of Petri, maar vind de Petri's beter van kwaliteit en ook mooier qua afwerking.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:49

ilse86 schreef:
ik wil van lipica sowieso de cambridge (zipper). Dus óf geen rits, óf de rits aan de binnen voorkant. dus absoluut geen uitstekende kuit zoals jij hebt. het model op de foto heb ik nu ook van derby. wel fijn laarsje inderdaad!

Ik heb precies het model wat jij hebt. :j

Ik ben er erg tevreden over en ik moet zeggen dat ik vind dat ze een stuk beter zitten dan de Petries die ik gehad heb. :)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:44

ik heb ze allebei, en ik moet zeggen dat ik nu toch liever de lipica's aanheb dan mijn Petries,
Heb zwarte Petries die niet goed aangemeten zijn, nog steeds beenhard zijn en mijn voet te klein is, auwww
Heb de Petrie Polo Cognac kalfsleder een die zitten als een huis en die slijten ook enorm snel, maar ook al slijten mijn Lipica's even snel dan zijn die toch voor de helft goedkoper als Petrie,

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:31

ilse86 schreef:
@ klomp
Als ik t geld had, kocht ik ook van beide 1 haha!!

Haha, ja maar dat is het makkelijkste toch :+ :D
Ik kan niet kiezen dus dan maar allebei _O-

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:50

Ik heb geen ervaring met Petrie, maar heb ze wel eens gevoeld en vind het leer veel te hard. Ook vind ik de service niet goed, mijn stalgenoot heeft petrie's van ruim 500,- ivm hoogte en maatwerk & model. Laatst zaten de zolen los, ze zouden er nieuwe onder zetten.. Duurde een tijd en naar mijn idee waren ze gewoon gelijmd ipv nieuwe.. En daar dan ook nog eens veel te veel geld voor vragen..

Ik heb al een aantal jaar de Derby softjumper, op maat laten maken van mijn eerste maand stage vergoeding :+ Heb een hele tijd weinig gereden, maar de laarzen zijn denk ik al bijna 3 jaar oud, en nog perfect. Kon er gelijk mee weg rijden.. Tot nu toe erg tevreden over.

En nu voor erbij heb ik begin deze week een paar Lipica's aan laten meten. Echt voor erbij, want ze worden van suede. Ben erg benieuwd hoe die gaan bevallen :)

Rectiligne is misschien ook nog een optie? Die heb ik ook gehad, ook maatwerk van een ander en waren wat te kort helaas, maar ook erg fijne laarzen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:55

Ik heb petrielaarzen: http://www.petrie.nl/img/catalog/27/file.pdf

Ze staan daar als springlaarzen maar ik vond ze mooi dus gebruik ze ook als dressuur laarzen. Ze zitten echt geweldig. Ik heb ook zeer smalle enkels en daar voldoet deze ook aan.

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:00

Ik heb een tijdje terug (zo'n 5 weken?) Lipica's besteld.
Heb ze expres genomen met stroef leer (je kon ook kiezen voor soepel, maar die zakken sneller in aan de voorkant en dat ik vind ik heel erg lelijk..) en een rits schuinvoor.
Dan blijven ze het langst goed.
Heb btw. met hoge dressuurboog genomen.

Ik hoorde wel dat je ze lang moet inlopen, maar ja, dat heb ik er dan maar voor over.

Ik meld me weer als ik ze binnen heb.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:32

Rectiligne vind ik waardeloos ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:42

Lauren1997 schreef:
Ik heb een tijdje terug (zo'n 5 weken?) Lipica's besteld.
Heb ze expres genomen met stroef leer (je kon ook kiezen voor soepel, maar die zakken sneller in aan de voorkant en dat ik vind ik heel erg lelijk..) en een rits schuinvoor.
Dan blijven ze het langst goed.
Heb btw. met hoge dressuurboog genomen.

Ik hoorde wel dat je ze lang moet inlopen, maar ja, dat heb ik er dan maar voor over.

Ik meld me weer als ik ze binnen heb.

Mag ik vragen wat je hiervoor moet betalen (mag per PB). Dat klinkt als het model dat ik graag wil hebben en op de site zetten ze geen prijzen omdat het allemaal geen standaard laarzen zijn.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:50

zonder extra's is de cambridge zipper (dus dressuurlaars met rits schuinvoor) 255 euro. Je kunt dan zelf de kleur kiezen en de hardheid. Prijslijst van de lipicalaarzen is op de eerste pagina van het lipicahuiskamertopic te vinden. Vanf 1 januari 2011 gaan waarschijnlijk de prijzen weer wel omhoog, want dat is ieder jaar zo.

Citaat:
Prijslijst 2010

Modellen
Doncaster (veter voor, rits achter) € 195,-
Cambridge standaard (standaard dressuurlaars) € 225,-
Cambridge zipper (dressuurlaars met rits schuinvoor) € 255,-
Epsom (rits achter) € 195,-
Hurlington (riempjes) € 265,-
Hurlingham (polo) € 255,-
Elegance (extra smalle enkel en unieke boog) € 235,-

Extra’s
Beschermzolen € 15,-
Jachtkap per paar € 50,-
Ander leersoort (croco, kaaiman of lak) € 50,-
Ander leersoort (kalfsleer) € 60,-
Spoorriempjes € 15,-
Borduren per paar € 7,50
Strass-steentje (per stuk) € 2,50
Brooks-neusje € 7,50
Kuitmaten vanaf 47 cm of hoogtematen vanaf 50 cm € 30,-

Bron: http://www.paardenlaars.com
Laatst bijgewerkt door Sussie85 op 20-11-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:52

Ik hoor hier alleen maar slechte verhalen over de petries en vind ze zelf ook veel te duur := (pas geen standaard maten)

Heb zelf nu rectiligne laarzen. Die vind ik heel fijn :j heb ze 2 jaar en zien er nog steeds super uit. Ze passen me alleen helaas aan mn rechterbeen niet goed meer dankzij val van mn paard :\

Ik ga volgende maand lipica's laten aanmeten :j

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:02

Ik heb petrie olympic besteld, die kost rond 350 euro en zal meer kosten bij mij omdat ik aan heb laten meten.

Ik heb voor deze laarzen gekozen omdat het rundleer is, rits aan de voorkant, hoge dressuurboog en speciale voetbed. Ik heb met rits gekozen omdat ik grote hielen heb, daardoor moet het laars zonder rits wijde pijp zijn bij de enkels en dat vind ik niet mooi.

Lipica ben ik niet zo weg van, het lijkt wel dat kuitomvang veel te wijd is...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:02

Ik heb net de Petrie Standard gekocht, bevalt tot nu toe super!
Mijn beenligging is meteen een stuk stiller, haha :).
Hoe onderhouden jullie je laarzen? Want op de site van Petrie staat dat je ze na elke gebruik moet schoonmaken met de cleaner, daarna de creamer, en eens in de 2 weken de colorcream. Maar aangezien ik ze elke dag gebruik zou ik ze dus elke dag ook moeten insmeren met die creamer. Wil ik best doen, maar ik vraag me af of dit wel echt goed is voor de laars, is het niet te vaak?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:08

Met invetten moet je in elk geval opletten voor de stiksels, want die worden er niet beter van.
Ik moet zeggen dat ik mijn laarzen hoofdzakelijk schoonmaak met zadelzeep en er verder weinig extra's mee doe. Af en toe voor de wedstrijd eens met schoensmeer, maar niet eens altijd.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:05

Heb altijd Petrie gehad. En heb nog steeds de Petrie Dressage als wedstrijdlaars, maar sinds 3 jaar toch ook helemaal blij met Lipica!

Mijn eerste paar waren cognacbruine polo's en daar heb ik 3 jaar lang elke dag 7 tot 12 paarden intensief mee gereden, niet al te vaak gepoetst en ze doen het nog steeds!
Ik nam ze in gebruik rond de tijd dat een vriendin net haar Petrie polo's had. Die van haar werden net zo veel gebruikt als mijn Lipica's en zij kon ze na anderhalf jaar echt compleet opgebruikt in de prullenbak gooien. En die waren ook nog eens 700 euro! De mijne slechts 225!!

Bij Lipica heb je bovendien veel meer keus in leersoorten en extra's. Alleen de levertijd is nogal lang.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:14

Grootste nadeel van Lipica vind ik inderdaad de levertijd en het gegeven dat ze een richt levertijd aangeven en je daar gerust nog een paar weken bij kan optellen. Voordelen zijn: goede kwaliteit voor een nette prijs en heel veel keus in modellen en extra's, daarbij ook nog eens op maat gemaakt. Je kunt dus echt je eigen unieke laars samenstellen terwijl het nog steeds betaalbaar blijft.

Ik heb zowel jarenlange ervaring met Petries als met Lipica's. Petrie heeft een stuk minder service als Lipica. Gaan de ritsen snel stuk dan krijg je gratis nieuwe bij Lipica. Blijkt de laars niet helemaal goed te zitten dan wordt dit gratis aangepast. Ook als dit probleem zich pas na een jaar voordoet.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:43

Ik heb geluk dat de standaardmaat van Petrie goed zit! Heb smalle en steile kuit, dus zit het perfect! Ik heb ze besteld, omdat ik de dressuurlaars van Petrie toch mooier vind dat de Lipica

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:26

Ik heb de donkerbruine petrie olympics en ben echt verliefd op deze laarzen. Ik persoonlijk vind ze helemaal niet super stug.. heb 5 dagen voor ik er mee ging rijden elke keer alleen de hond mee uitgelaten om ze alvast wat in te lopen. De eerste keer rijden heb ik dus ook nergens last van gehad. Heb me hele leven al leren laarzen, maar deze zijn toch echt het beste. Maatwerk, dus ze passen perfect, heerlijk comfort voetbed, smal bij me enkels, mooie hoge dressuur boog. Daarnaast vind ik de meeste lipica's echt verschrikkelijk lelijk met die ballon kuiten. Die borduursels erop zijn wel leuk, maar ja ik ben toch echt voor kwaliteit gegaan, geen problemen met ritsen en de 5 andere die ik ken die ze net zo intensief gebruiken hebben er ook nooit problemen mee gehad. Is misschien toch ook een kwestie van pech hebben.

edit: dit zijn die van mij toen ik ze net had trouwens :D
Afbeelding

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 13:47

O wat een mooie kleur! Ik vind de cognacs ook erg mooi! Vind zwart lak ook wel tof, maar ja, beschadigt wel snel.

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:41

:~ :~ :~ Petrie Olympics......