Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:29

liedje89 schreef:
Overgens noemt mijn diervoedingsprof paarden brokken ook onzinnig (hij heeft volgens mij zelfs een keer het woord oplichting in de mond genomen) :Y)

kijk dat vind ik nou mooi. ben het er ook mee eens. idd klein beetje voor de vitamines en mineralen en verder onzin.

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:33

Wie heeft het over grote hoeveelheden brok in een keer?
Ik heb nooit gezegd dat paarden die minder brok krijgen niet kunnen glanzen...
Mijn oudere paarden krijgen meusli en geen brokken,maar die werken ook niet, brokken is dan niet echt goed voor ze.. en ze glanzen nog altijd.

Je geeft zelf al toe dat je supplementen moet gaan geven omdat ze te weinig uit ruwvoer halen.

Het enige wat ik zeg is dat een paard die elke dag aan het werk gaat, de vitamiene uit de brokken nodig heeft om het werk te kunnen doen en voor de spieropbouw.

Ruwvoer helpt inderdaad ook om een paard warm te houden, maar als je het paard daarbij ook traint is het niet genoeg.

callum

Re: Brave merrie verandert in rodeo stier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:40

je had het zelf over 2 tot 3 kg brok dat is in mijn ogen grote hoeveelheden ik heb het over hooguit een halve kg ook als ze vol aan het werk zijn. met daarbij onbeperkt ruwvoer. maar dit wordt wellus nietus. laten we het hier lekker bij laten. ruwvoer is voor de warmte brok niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:45

Ik denk dat het voer per paard anders is. Mijn dressuur reus die 4 keer pw getraind word op een normaal niveau krijgt 4 kilo brok per dag en ruwvoer en musli. Dit heeft hij ook echt nodig omdat hij anders kilo's afvalt. Ik heb 1 maand geleden bloed laten trekken om alles te checken en dat was allemaal dik in orde. Imo is het geheel paards afhankelijk hoeveel je moet voeren.

TS: Is er al een osteopaat bij geweest?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:13

Bijvoorbeeld hier zie je verschillende vitamine/ mineralen supplementen:
http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/vitamine/

Momenteel heb ik een koudbloed en die moet echt sober worden gehouden die krijgt 1 PAVO koek per dag (is nog veel een halve volstaat ook) een scheutje Omega olie en onbeperkt oud/ droog hooi en een hymalaya steen.

Veel koudbloeden worden van de "lucht" al dik. Wanneer ik hem meer brok zou gaan geven wordt hij dik en super druk! Tenzij ik meer arbeid met hem zou verrichten dat is wat aanvulling met brok no problemo.

Ander soort paarden hebben juist de aanleg om snel te dun te worden, maar ook deze paarden worden "bommetjes" bij teveel krachtvoer en te weinig beweging om hun energie eruit te gooien.

In dit soort gevallen kies ik om mee te beginnen:
- Ongeveer een halve schep krachtvoer per dag (om vervolgens het paard te observeren, hoe doet hij het erop?...)
- Het liefste onbeperkt oud/ droog hooi, gaat het paard toch wat invallen? kuil of jonger hooi of dit mengen met wat ouder hooi (ligt een beetje aan het seizoen en de kwaliteit).
- Om aan te vullen met een vitamine/mineralen supplement bv. Kompleet Plus van NAF of een equitop Forte...

Aankijken hoe jou paard het doet en hierop eventueel aanpassen.

De paarden zijn absoluut niet zielig!!! Omdat ze weinig eten krijgen...
Integendeel zelfs, ze kunnen de hele dag hooi schrarrelen...
Een paar winterpenen erbij voeren voor de lekker/ een appeltje op zijn tijd en paard en ruiter zouden helemaal happy zijn!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:22

2de update

Bedankt voor al jullie reacties en het meedenken, maar we hebben het probleem dus gevonden. Ze is mij ontiegelijk aan het testen.
Vandaag een springzadel (tegen die hoge bokken) op gedaan en toen is er iemand anders van stal (die rij-technisch verder en beter is dan mij) er op gegaan, paard liep als een treintje, geen bokje, helemaal niks, ze liep net als normaal zeg maar.

Toen ging ik erop, toen begon het gezeik weer, springen en bokken, die vrouw heeft me tips gegeven en vertelt hoe ik dit moet aanpakken, want medisch is ze zo gezond als een kip. Toen ging die vrouw er weer op, ging express een beetje naar voren zitten, scheef (lag het aan een slechte houding bij mij?), paard liep weer als een treintje.

Een sprongetje gemaakt, ging allemaal prima, oren naar voren en vrolijk als normaal. Toen ging ik er weer op, weer bokken en er onderuit proberen te komen, N (die vrouw) zegt ook: je bent véélste lief voor haar, ze neemt een loopje met je. Ik pak haar gewoonweg niet aan.

Dus nu even goed doorzetten, en zaterdag lessen, ben inidegeval weer een stuk zekerder geworden.
N gaat me de komende week helpen, en daar ben ik wel erg blij mee.
Veel goede tips gekregen, en morgen heeft Wieb een rustdag omdat er vandaag veel gedaan is met haar en dit moet ze natuurlijk ook even kunnen verwerken. Heb met de stal eigenaar afgesproken dat ze de komende tijd overdag de kleine wei opgaat.

Ik heb trouwen wel een schraalpaard, die bomvol zit met energie. Wat zou ik eventueel kunnen voeren inplaats van brok om haar dikker te krijgen, want ze mag wel wat aankomen..

Krijgt overigens HEEL veel hooi.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 17-11-10 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:35

@xxKellyxx
Heb je weleens kuil inplaats van hooi gegeven?
Dat zou ik eerst proberen in combinatie met een vitamine/mineralen supplement en de brok langzaam verminderen (niet ineens in 1x verminderen).

en anders bv. zoiets:
- http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/102104/

Wat je ook kan doen bij twijvel is Ellepel hier op bokt pb-en die weet ook veel van voeding en supplementen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:37

xx_Kelly_xx schreef:
2de update

Ik heb trouwen wel een schraalpaard, die bomvol zit met energie. Wat zou ik eventueel kunnen voeren inplaats van brok om haar dikker te krijgen, want ze mag wel wat aankomen..

Krijgt overigens HEEL veel hooi.

Maismeel, bietenpulp.
Met name bietenpulp werkt, maar is erg tricky! Dat moet je goed weken (nacht laten staan) en beginnen met in kleine hoeveelheden geven en dat rustig opvoeren tot ongeveer een halve emmer.
Bij heel veel hooi denk ik aan een baal per dag; dat is echt veel, maar wanneer de kwaliteit beroerd is, is het enkel buikvulling. Niks mis mee, maar dan moet de voeding wel ergens anders vandaan komen.

Voer wel iets van mineralenbrok (of pavo summerfit o.i.d.) om te zorgen dat ze voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt, alders kom je van de regen in de drup. Met name magnesium wil nog weleens een punt van aandacht zijn. Helaas is alleen middels bloedonderzoek aan te tonen hoe de mineralenhuishouding ervoor staat, maar persoonlijk zou ik het wel adviseren. Kost ongeveer 100 - 150 euro, beetje afhankelijk van wat je allemaal laat testen en wat de dierenarts voor het consult rekent. Ik ben ongeveer 120 euro kwijt in totaal voor zo'n onderzoek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:39

xx_Kelly_xx: Ik zou het niet te snel op uitproberen gooien. Wie weet rijd jij haar wel zo dat je iets pijnlijks veroorzaakt. Misschien buig je haar op een bepaalde manier om je been of rijdt je haar met een bepaalde teugeldruk of hoek nagevelijk waardoor het niet fijn is voor je paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:42

doei schreef:
@xxKellyxx
Heb je weleens kuil inplaats van hooi gegeven?
Dat zou ik eerst proberen in combinatie met een vitamine/mineralen supplement en de brok langzaam verminderen (niet ineens in 1x verminderen).

en anders bv. zoiets:
- http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/102104/

Wat je ook kan doen bij twijvel is Ellepel hier op bokt pb-en die weet ook veel van voeding en supplementen.

Weet je hoeveel lijnzaad je koopt voor 50 euro? Dat krijg je in vijf jaar nog niet weggevoerd!! Gewoon lijnzaad koken en daarna voeren, eventueel gemengd met wat slaolie (omega-3) en je hebt hetzelfde effect, alleen voor een fractie van de prijs!

Enne wat vindt jij "langzaam verminderen"?
Toen mijn paard kwam was ze 2 kilo brok gewend; bij mij kreeg ze alleen gras (24/7 weidegang). Heeft ze niks aan overgehouden; sterker nog, ze is er veel beter van geworden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 23:49

@ Ikke: hooi is van goede kwaliteit, iemand van stal heeft het in het verleden een keer laten uitmeten. Ze krijgt overigens geen baal per dag (wij hebben op stal van die hele grote balen in plastic), en ze krijgt per keer ongeveer anderhalve plak, drie keer per dag.

@Focussed: Ik probeer mijn paard niet aan de teugel te rijden, ben daar nog lang niet mee bezig, ze zoekt na een tijdje wel zelf mijn hand op maar ik loop niet te zagen of sjorren aan mijn teugels, wil mijn handen juist zo stil mogelijk houden, veel op mijn zit te rijden.

Mischien kan ik het een keer filmen, en op Bokt zetten.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:08

Ik zweer bij een emmer grasmix per voerbeurt (+ normaalvoer onder op) en na het rijden maismeel(geweekt)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:14

@ikke
Het lijkt inderdaad duur.

- Met die pot van 50 euro doe je wel 2 maanden, dus dat is zo een 25 euro per maand.
- Een PAVO-koek of een pot vitamine zo een 15 euro per maand.
- En dan de keuze van kuil inplaats van hooi. Hooi is duurder als kuil.
- En op brok bespaar je ook zo een 25 euro per maand...
- Aan lijnzaad olie ben je ook zo een 14 euro per maand kwijt...

TS kan het inderdaad ook proberen met lijnzaad inplaats van die pot. Alhoewel ik lijnzaad of Omega olie sowieso wel lekker vind om dagelijks te geven.

In kuil zit vaak meer als in hooi (bij drooghooi is er al vaak veel vervlogen). Dus waarschijnlijk zal kuil toch nog wat meer aanzetten.

Dus TS als je de mogelijkheid hebt zou ik de overstap maken naar kuil (paard kan wel eventjes diarree krijgen van de wisseling).

Het is belangrijk dat je het krachtvoer rustig afbouwt in ongeveer een tijd van 2 weken. Jij gaat ook niet van de een op de andere dag 1/8 eten van wat je normaal eet, dan val je flauw...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:41

xx_Kelly_xx, heel goed hoe je het aangepakt hebt :D . Duidelijker dan dit kan eigenlijk niet. Probeer zoveel mogelijk met begeleiding en hulp te rijden, zodat je met je paard mee ontwikkelt.
Teveel voer kan altijd tegen je gaan werken, maar ik denk dat het probleem dus niet alleen voer gerelateerd is. Wel zoveel mogelijk beweging geven overdag, dat ze haar ei kwijt kan.
Succes, je bent op de goede weg!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:54

Waarom heb je een bontje onder je zadel? Want als je zadel goed ligt (zonder bontje), moet je geen bontje gebruiken. Een bontje maakt je zadel krapper en ligt dan niet meer goed :)

Voor de rest hoop ik dat het uitproberen is, kijk het alleen niet te lang aan. Gaat het langer zo door, laat iemand komen. Succes :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 01:07

Lizz schreef:
Waarom heb je een bontje onder je zadel? Want als je zadel goed ligt (zonder bontje), moet je geen bontje gebruiken. Een bontje maakt je zadel krapper en ligt dan niet meer goed :)

Voor de rest hoop ik dat het uitproberen is, kijk het alleen niet te lang aan. Gaat het langer zo door, laat iemand komen. Succes :)

Als schokdemper. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 01:12

setteke schreef:
xx_Kelly_xx, heel goed hoe je het aangepakt hebt :D . Duidelijker dan dit kan eigenlijk niet. Probeer zoveel mogelijk met begeleiding en hulp te rijden, zodat je met je paard mee ontwikkelt.
Teveel voer kan altijd tegen je gaan werken, maar ik denk dat het probleem dus niet alleen voer gerelateerd is. Wel zoveel mogelijk beweging geven overdag, dat ze haar ei kwijt kan.
Succes, je bent op de goede weg!

Dankje, vind het fijn dat ik over mijn angst heen ben, en krijg inidigeval 1/2 weken begeleiding van N. Zij zal er ook regelmatig even op gaan zitten, vooral in het begin om het pit een beetje te minderen. Ik krijg ook wekelijks les, alleen laat mijn instructrice niks van zich horen en is ze vorige week mijn les vergeten.. daarvoor heeft ze sorry gezegd maar heb haar deze week al gebelt/gemailt/gesmst en ze reageert nergens op. Vind dit heel vervelend, juist nu ik het nodig heb. Mocht ze over 1/2 dagen nog niet gereageerd hebben, zoek ik iemand anders.

Ze komt nu dus overdag in de wei van 8 tot wij komen (ongeveer half 7), morgen een dagje vrij want ze heeft ondanks het bokken, goed haar best gedaan. Het bokken was wel veel minder dan voorheen, ze heeft het een paar keer geprobeerd maar zat het goed uit en kon daarna toch even lekker rijden. Mischien dat ik wat extra les neem.

@ Ikke & doei: qua voer zal ik even gaan googelen en rondvragen bij mensen die er meer verstand van hebben. Maar ze mag zeker wat aankomen, owja er ligt nu een deken op van 300 gram. Inprincipe zit hooi bij de stalprijs in, net als het voer maar gelukkig ben ik gezegend met een meedenkende stal eigenaar die denkt in het belang van het paard en me altijd bereid is om te helpen, dus kan het er met hem wel over hebben.

Het was vandaag gewoon heel erg duidelijk dat ze absoluut geen pijn heeft tijdens het rijden, en dat ze aan het stieren is. Denk wel dat ik het rijden mischien op een iets lager pitje zet en eens wat vaker iets anders doe tussendoor. Zoals longeren enz.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:16

Maismeel inderdaad, olie. Je kunt zonnebloemolie gaan voeren, dat kun je langzaam opbouwen totdat je op zo'n 200/300ml per dag zit. Vaak komen ze daar wel van aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:33

Heel goed dat ze nu lekker lang weer buiten staat en je het voer aangepast hebt!

Een tip voor het rijden: je moet eerst het tempo kunnen bepalen voor je gaat sturen ed. Ik zou hier dus het meeste aan werken, tempo. Veel overgangen, heel beheerst draven en juist een stevige middendraf etc.

Als dit allemaal goed gaat zou ik pas weer aan die teugels gaan zitten en voor die tijd de moeilijke figuren laten voor wat ze zijn.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:40

xx_Kelly_xx schreef:
Lizz schreef:

Als schokdemper. :)

Dan hoop ik dat je je zadel een maat groter hebt, anders is je zadel (de kamer) nu te krap voor je paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:43

TS ik heb ook zo'n merrie gehad,die begon zomaar te bokken en te steigeren na een poosje rijden.Ik kwam er achter dat ze dit deed als ze geen zin meer had om te lopen.Ook zij probeerde je steeds uit,ze wist al dat als ze ging bokken en steigeren ze niet meer verder hoefde te lopen/werken [dit was bij de vorige eigenaar zo].Wij hebben haar flink aan gepakt en niet haar zin gegeven en het ging stukken beter.Later probeerde ze het soms nog wel,maar merkte al gauw dat ze dit bij ons niet hoefde te flikken,dat wij haar niet terug zette in het land en ze gewoon door moest werken.
Jou paard lijkt precies hetzelfde te doen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:03

Als ik jou verhaal lees denk ik niet aan iets medisch.
Mijn 4-jarige ruin begon ook te bokken en gespannen te lopen, van alles ga je dan bedenken, of het zadel wel goed zit, of hij wel gezond is, spierpijn heeft etc. Op les moest ik helemaal terug naar de basis, halthouden na laten geven, aandraven en na laten geven, stappen etc. Ik kreeg hem toen weer lekker aan t lopen en hij bokte daarna ook niet meer. Maar goed zelfvertrouwen was wel even weg. een vriendin van mij rijdt er daarom regelmatig op en ik heb dus les. Die van mij reageert heel erg op andere paarden en geluiden, verder ziet hij gewoon alles terwijl hij dus de aandacht bij mij moet houden en niet bij alle dingen die eventueel eng zijn. Rijden gaat nu weer goed, maar ik blijf wel een beetje op mijn hoede!
Die van mij staat elke dag buiten en krijgt niet veel krachtvoer, verder is het zo dat als het heel hard waait ik niet alleen in de buitenbak ga rijden want ik zoek het niet op. Met begeleiding moet je er wel uit kunnen komen! Succes!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:32

Naja ik was zaterdag ook afgestapt en was in staat om haar op stal te zetten. Toen heeft S mij geholpen en daardoor was ik weer iets zekerder en ging verder met haar tips.

Zondag ging alles goed, ze reed net als normaal.

Maandag begon het weer, en toen ben ben ik er bij de eerste rodeo bok afgevallen, werd toen best wel bang. Heb geprobeerd daara door te rijden maar ze bokte weer een paar keer en ik kon dit niet goed uit zitten, ben er toen afgegaan, nog even gelongeerd en naar stal.

Dinsdag ook niet veel gedaan, durfde niet goed meer.

Gisteren ben ik dus fantastisch geholpen en werd het ook duidelijk dat ze niks mankeerd, de fout ligt dus aan mij en zal daar met les/begeleiding aan werken. Alleen het is wel duidelijk dat ik ook te lief voor haar ben, ik mag haar volgens iedereen best wat harder aanpakken want ze moet luisteren en niet zelf een beetje haar eigen ding doen onder het zadel (wat ze dus wel ging doen). Mijn instructrice is alleen maar niet te pakken te krijgen... terwijl ik zaterdag erg graag wil lessen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:36

Heb even meegelezen. De paarden daar op stal krijgen geen hooi, maar (voordroog) kuil van goede kwaliteit. Ben wel benieuwd wie je heeft geholpen :)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:47

Klinkt bekend in de oren. Maarre je bent misschien te lief voor haar, maar dat is ook omdat je er even niet aan durft te rijden wat heel logisch is! Mijn ruin deed laatst vervelend in een hoek (wilde hij niet doorheen) toen ik hem een paar dikke tikken gad werd hij boos en bokte heel hard. Nou ja er zijn mensen die dat grappig vinden maar ik zit er dan ook op met een wit koppie te denken van "oliebol ik vind dit eng"
Dus je moet even poosje gaan rijden als er iemand bij is waar je wat aan hebt en verder lekker longeren en andere leuke dingen doen met het paard. Anders hang je ook zo in het negatieve en je zet door dat is alleen maar goed!
Verder is het vast zo dat als je 1x er door heen bent je echt weer zelfvertrouwen krijgt en dan kan het daarna echt alleen maar beter gaan!
Gewoon weer even terug naar de basis met wat hulp, overgangen rijden nagevelijk maken en flink bij de les houden. Die van mij verveelt zich ook wel eens en wacht dan eigenlijk tot ik assertief wordt en aangezien ik dat dan niet ben gaat hij zelf maar kunstjes vertonen. Dus m.a.w we hebben paarden die vast heel wat kunnen maar wij moeten het er alleen nog even uit rijden! Succes!