Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Hoe slecht is het om een veulen te longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:53

Een paard in het wild loopt niet op een volte en wordt ook niet gedwongen, dus ik vind dat je dat niet kunt vergelijken. Longeren (te vaak, te lang) is schadelijk voor de ontwikkeling van jonge paarden en veel van dat soort mensen die dit soort dingen doen, doen ook vaak maar 1 kant om, nog erger... De botten en gewrichten bestaan nog voor een groot deel uit kraakbeen, pezen en spieren hebben nog een andere structuur dan volwassen paarden, omdat ze snel moeten groeien, daarom zijn ze zachter, het is dus echt heel slecht en niet te vergelijken met paarden in het wild.

Spenen met 4 maand is vrij vroeg, maar ik doe het ook, omdat er anders niks van mijn merrie overblijft en ik speen wel geleidelijk aan af, niet in 1 keer. Dat scheelt ook veel stress. Eerst van 10 minuten uitbouwen naar een dik uur bij elkaar weg, dan 's nachts naast elkaar in de box i.p.v. bij elkaar in de box, maar wel met mogelijkheid tot contact d.m.v. een luik. Als dat goed gaat overdag apart in de bak en dan de hele handel uit elkaar. Werkt prima.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:53

Ik vind het sowieso al goed dat die man wél naar je heeft geluisterd met je adviezen. Hij zorgt voor hooi, een schuilstal en zelfs nog een extra pony (jammer dat deze is overleden).

Ik denk niet dat het longeren veel kwaad kan, vooral als het merendeel stap is, niet te lang, en niet te vaak. Liever niet longeren, maar goed.

Ik kan me voorstellen dat die man zich afvraagt waar het ophoud met jou. -Niet dat je ongelijk hebt gehad hoor! Maar hij heeft al een aantal adviezen opgevolgt, en je blijft maar steeds komen met andere dingen. Het is zijn paard. (voel je niet aangevallen, zo bedoel ik het niet)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:03

funnyhorses schreef:
Nou ik vind het wel mishandeling!
Veulen word toch ertoe gedwongen!Die doet zich nml niet zelf een hoofdstel aan en de longeerlijn,kom nou mensen het is niet goed om zo'n dier al op die manier aant werk te zetten!

Biedt een volwassen paard zichzelf aan dan?
Paardrijden en alle takken van de paardensport gaat gepaard met dwang

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:17

Ja zeg!Ik denk dat een volwassen dier wel effe wat meer kan hebben dan een beestje van 7mnd!
Wat een vergelijking zeg pffff

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:18

Helaas denk ik dat je niet veel kunt doen.
Maar misschien kun je een dierenarts, trainer, instructrise of manege eigenaar of af sturen die je kent? soms nemen ze daarvan wel makkelijker dingen aan, want dit is schandalig!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:22

Zet een paard 24 uur in de box en heel nederland roept schande!
Longeer een 7 mnd oud veulentje met hoofdstel en weet ik wat voor atributen en plots is het niet zo'n ramp!!!???????
Wanneer word er potverdorie es logisch en verstandig nagedacht?!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:31

Eerder door mij gevraagd in dit topic.
Wanneer vinden jullie dat je een pony mag longeren? (i.v.m. gewrichten en pezen.)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:04

Janedieene schreef:
Eerder door mij gevraagd in dit topic.
Wanneer vinden jullie dat je een pony mag longeren? (i.v.m. gewrichten en pezen.)

Als het paard er aan toe is. Als het minstens 2,5/3 jaar oud is, én al wat uitgezwaard is. Let wel, dan gaat het over longéren, niet over rondslingeren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:38

Iedereen denkt zo makkelijk over longeren,maar het is toch eigenlijk best vakwerk hoor.
Een paard in de rondte laten rennen wil niet zeggen dat het goed is,de belasting op het beenwerk is dan behoorlijk!

En dan zoiets met zo'n piepjong beesie doen....bahbahbah!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:29

Ja het wordt degelijk vakwerk als er intensief wordt gedraafd en gegaloppeerd. Je hebt longeren en longeren natuurlijk.
Ik begrijp uit berichten van TS dat het slechts om stappen gaat? Overdrijven is een vak ;)

Het grootste probleem is wat de toekomst gaat brengen qua opbouw werk voor dat diertje... Hopelijk krijgt de eigenaar nog z'n verstand

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:42

Voornamelijk stapt hij er inderdaad mee maar er worden ook wat rondjes gedraafd. In totaal wel een half uur per dag.

Heb gisteren even goed gekeken of hij het nou een hoofdstel om doet maar het is een kaptoom.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:30

dat is vragen om pees problemen ZEKER bij een veulen.... aandacht aan je veulen geven is toppie, maar je gaat toch niet longeren??? overigens is 18 meter doorsnee voor een circel de norm dat het minst de pezen belast, een longeertouw haalt dat al bij lange na niet..... ben ook erg benieuwd, wat ze willen bereiken met longeren van zo'n baby paardje?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:24

smarty schreef:
dat is vragen om pees problemen ZEKER bij een veulen.... aandacht aan je veulen geven is toppie, maar je gaat toch niet longeren??? overigens is 18 meter doorsnee voor een circel de norm dat het minst de pezen belast, een longeertouw haalt dat al bij lange na niet..... ben ook erg benieuwd, wat ze willen bereiken met longeren van zo'n baby paardje?

Ik heb toch echt wel een longeertouw van 9 meter lang

Een half uur is echt wel lang :oo
Kun je niet met familieleden van de beste man praten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:37

mijn longeertouw is ook 9 meter, en ik loop zelf nog in een cirkel van een meter of 3 diameter, vaak zorg ik dat ze bijna de hele piste kunnen gebruiken (met de grote paarden, mijn jaarling longeer ik niet)

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:32

ik doelde ook eigenlijk op "volwassen" paarden met de diameter van 18m doorsnee, hmmmm vreemd mijn longeertouw haalt de 9 meter echt niet.... toch eens gaan nakijken:)