voor de 2e keer niet geslaagd voor mijn BE rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: voor de 2e keer niet geslaagd voor mijn BE rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:06

Nou geen onzin helaas, hier in het westen iig niet. Mijn eerste examinator (ik reed al wat jaartjes met trailer maar door grotere trailer zat ik net over de gewichtsgrens dus moest voor mn E op) bestempelde mij meteen nog voor we wegreden als "Paardenmiepje" (op denigrerende toon) .
Mijnheer zelf was een uitgerangeerde politieagent die maar weinig op had met vrouwen achter het stuur en verder de hele weg zn mond niet open deed. Geeft niks lekker rustig.
Dat ik de eerste keer zakte kwam dus behoorlijk als een verassing, ook bij mijn instructeur.

Dus 2 dagen later meteen weer op, zelfde route en had andere examinator die na afloop van het examen niet snapte waarom zijn collega mij had laten zakken 2 dagen ervoor :?

Helaas moet je soms dus weldegelijk tegen vooroordelen opboxen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:08

Gamblerscup, jij hebt vast niet in NL afgereden, hier moet de aanhanger nl 6 meter lang zijn voor je examen :=

ik ben 2 weken geleden in 1 keer geslaagd, vond het niet heel moeilijk, wel vervelend aangezien ik in een auto reed waar ik het niet zo goed mee kon vinden.

ik heb een combi waarmee ik geen e nodig heb dus toen de examinator vroeg waarvoor ik het nodig had zei ik nergens voor.
:P

dat vond ie raar :D :D

nou ja, ik had een dealtje met de rijschoolhouder en ach, hebben is hebben...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:10

annastasia schreef:
Maar feit is wel dat je vaak eigenlijk al een minnetje achter je naam hebt staan als je zegt dat je met een paardentrailer gaat rijden.
Bij mij ging die vlieger niet op. Ik heb de examinator voor dat we gingen afrijden zelfs nog een fototje van m'n paard laten zien in m'n portemonnee :P En ben toch echt in 1 keer geslaagd terwijl ik in het begin een foutje maakte...

Denk dat het net zoals bij het B-rijbewijs wel af hangt van de examinator. Ik heb wel het idee dat ze bij het E-rijbewijs minder streng zijn als bij het B rijbewijs.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:15

Voor mijn rijschool en mijn examinator is het ook geen geheim geweest dat ik mijn E wilde halen om mijn paard te kunnen vervoeren.

Examinator zei na afloop dat als hij mijn paard was geweest, dat hij zich dan prima op zijn gemak zou voelen als ik hem zou vervoeren in een trailer. :D

Inmiddels zijn we een dik jaar verder en mijn paard rent nog steeds elke keer met veel enthousiasme de trailer in, dus blijkbaar doe ik iets goed. ;)

Jammer dat sommige instructeurs en examinatoren blijkbaar zo denigrerend doen over vrouwen achter het stuur. Al denk ik persoonlijk dat dat losstaat van de reden waarom je je E wilt halen. Als je zegt dat je het nodig hebt voor je werk ('jaja, vrouwen in de bouw zeker') of voor een caravan ('wat een burgertrutje') zal zo'n man je vast niet ineens heel positief tegemoet treden.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:22

Ik heb het vorig jaar na een dagcursus ook in één keer gehaald.

Ik moest beginnen met de wagen aankoppelen. Voor mijn gevoel keek de examinator niet eens. Daarna mocht ik rijden. Die man zat continue door zijn raampje naar rechts te kijken en sprak geen woord! Ik kan daar slecht tegen en heb meerdere malen geprobeerd een gesprek aan te knopen. Helaas mislukte dat elke keer. Toen moest ik even een bochtje achteruit rijden. Eerst was ik vergeten de knipperlichten aan te zetten en daarna moest ik de combinatie 3 keer strekken voor ik dat bochtje achteruit kon rijden. Dit terwijl het in de les erg goed ging!
Het laatste deel heb ik dus gereden met het gevoel dat ik gezakt was want je mocht geloof ik maar 1 keer strekken?? Weer aangekomen bij het CBR zei die man nog geen woord. Pas toen hij de instructeur weer zag begon hij te spreken. Daarna vertelde hij dat ik geslaagd was...

Ik heb het de terugweg nabesproken met de instructeur omdat ik het ondanks het slagen een vervelende examinator vond. De instructeur kon mij vertellen dat het een erg goede examinator is en dat hij bij het aankoppelen vaak al ziet of je geschikt ben ja of nee...

Maar goed, slagen kan dus wel degelijk in 1 keer! Je moet inderdaad wel een beetje vlot rijden. Er zit maar beton in die wagen en zo moet je ook rijden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:42

GamblersCup schreef:
annastasia schreef:
Inderdaad daar heb je weer zo'n muts.
Wat moet een vrouw anders met d'r E-rijbewijs?
In de meeste gevallen voor een paardentrailer.
Dan denken ze vaak wel, och die bakt er niets van.

En niet een vooroordeel.
Maar vaak genoeg gehoord van instructeurs.

Wat een ongelofelijke, óngelofelijke onzin! := _O-

De eerste les heb ik met een gewone aanhanger gereden, ik heb verteld waarom ik BE wilde hebben (paarden en alles wat er voor paarden vervoerd moet worden aan stro etc.) en de tweede les stond de auto klaar met een paardentrailer erachter :D
Omdat een paardentrailer veel hoger is en ik me dan beter voor kon stellen dat er een levend dier achter de auto hing. Sindsdien heb ik alleen maar met de trailer gereden, hij heeft m steeds weer bij een kennis opgehaald als ik moest rijden.
Ook heb ik het examen er mee gereden, duidelijker kan niet 8-) Examinator ging achterin zitten, rijleraar zat naast me zoals altijd. Examinator heeft onderweg geen woord gezegd, zat rustig om zich heen te kijken en af en toe wat op te schrijven, dus het was eigenlijk hetzelfde als de normale rijlessen. Ben dan ook in 1x geslaagd en had ook niet anders verwacht.

Ik heb hem ook vorig jaar gehaald in Duitsland. In Duitsland mag de examinator niet voorin zitten, maar zit achterin. De rijschool leraar zit gewoon voorin naast je. Dit vond ik zelf toch wel fijn, net als bij het lessen. Ik was wel erg zenuwachtig, zat bij het bochtje achteruit helemaal te trillen.

In Duitsland is het trouwens veel makkelijker. De enige bijzondere verrichting is een bochtje achterruit en je mag maximaal drie keer corrigeren als het niet in één keer goed gaat. Verder moet je een route rijden. Je ook aan of afkoppelen. Ik hoefde alleen maar af te koppelen. Ook hoef je in Duitsland niets over het gewicht van de auto en aanhanger te vertellen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 16:26

Mijn examinator vond met trailer willen rijden duidelijk te min voor E. Ik voel me ook niet afgerekend op het rijden met de aanhanger, maar op mijn normale rijstijl. Ik vind dat onterecht, ik zit notabene heel laag met mijn verzekering ivm. jaren schadeloos.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:34

Mijn rijschoolhouder vertelde mij dat als er iemand zakt voor het E-examen (in Duitsland) het niet is door het bochtje achteruit, het aan of afkoppelen, maar het meestal een rijtechnische fout is. Dus rechts geen voorrang geven of niet stoppen bij een stopbord etc.

Dat is denk ik het grote probleem bij het E-examen, de kandidaten hebben al langer een rijbewijs en rijden niet meer als toen ze in het begin hun rijbewijs hadden. Maar zo word je wel beoordeeld bij het examen. Ik rijd bijvoorbeeld bij een stopbord altijd iets verder door dan de streep zodat ik het net iets beter kan zien, tja dat moet je dus niet doen bij een examen. Dat is iets waar ik wel heel erg op moest letten tijden de rijlessen voor het E-examen.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:23

Ik heb hem ook gehaald toen ik een half jaar mn rijbewijs had met een dagcursus, het ging echt supersuperslecht. Met achteruit rijden ben ik bijna een loods ingereden omdat ik toen ik naar voren wilde hem niet in de versnelling had staan.. toen liet hij me later nog een stuk achteruit rijden en dat ging dan wel weer redelijk. Vervolgens 2x op een rotonde dat ik ineens rechtsaf ging omdat ik dacht dat die man dat zei terwijl dat niet zo was. Maar blijkbaar helpen blonde haren en blauwe ogen "schattig paardenmeisje" dan toch wel... denk namelijk niet dat een kerel het op de manier waarop ik reed zou hebben gehaald. Dus niet te zenuwachtig zijn, ze zijn namelijk ook best wel een lief!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:15

ik heb toendertijd mijn EB wel de 1e keer gehaald,maar maakte wel enkele flinke fouten :=

oa: bochtje achteruit was ik zo zenuwachtig,dat ik in 1X opzij naar achteren wilde kijken, maar even vergat dat ik m'n raampje nog dicht had.
KLENG.. hoofd vol vermogen tegen de ruit gebotst :=
gelukkig had ik rustgevende muziek opgezet en aangegeven dat ik licht hysterich werd van dit soort examen praktijken, dus gelukkig was m'n examinator erg professioneel na dit prachtige straaltje "blond dom paardenmeisje rijdt achteruit"

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:51

Oef Lowara, ik zie het al voor me %) :')

Ik heb het ook in Utrecht gedaan, maar vond dat heel vervelend met al die rotondes (als je zelf de weg helemaal niet kent daar). Wel in 1 keer gehaald.

Overigens hoor ik vaker over die vooroordelen over vrouwen (zowel over autorijden -al dan niet met aanhanger- als motorrijden), maar helaas zie ik ze toch ook best wel vaak bevestigd :\

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:20

Amalarab schreef:
Waarom noemen jullie het het BE-rijbewijs? Het is toch gewoon E? (je hebt je B al als je voor E gaat, lijkt me :P )

Het heet officieel toch echt BE hoor.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:27

Ik heb gewoon gezegd dat ik met een trailer ging rijden.
Prima, kreeg nog wat extra tips van die man en ben in 1 keer geslaagd.
Eerlijk gezegd viel het examen me 100% mee want in de lessen ging het niet altijd even vlekkeloos :+

jolin schreef:
Mijn examinator vond met trailer willen rijden duidelijk te min voor E. Ik voel me ook niet afgerekend op het rijden met de aanhanger, maar op mijn normale rijstijl. Ik vind dat onterecht, ik zit notabene heel laag met mijn verzekering ivm. jaren schadeloos.

dat je schadeloos rijdt zegt toch niet alles over je rijstijl? Misschien ben je wel te voorzichtig, wacht je te lang bij kruisingen, rij je te langzaam of what ever

Examen rijden is net jurysport... Het is maar net wat de 'jury' zien wil

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:09

Moet over twee weken afrijden voor m'n E. Word al zenuwachtig als ik er aan denk.. brrr
Heb er ook drie keer over gedaan voor m'n B. Twee keer zelfde saggerijnige examinator. Enge vent.
Ga zelf nog even oefenen met de auto thuis misschien word je daar wat zekerder van?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:35

zou dat echt invloed hebben dat je zegt dat je met paardentrailer gaat rijden? naja ik hoefde het niet eens te zeggen, mij werd al meteen gevraagd of ik een paard had :+
ben trouwens wel de eerste keer geslaagd.

bij mij reed zowel met B als met BE de instructeur mee. ik vindt dat persoonlijk erg fijn. als ze praten heb ik toch het gevoel dat er niet zo op me gelet word en dat rijdt een stuk relaxer

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 09:24

shera schreef:
Ik heb gewoon gezegd dat ik met een trailer ging rijden.
Prima, kreeg nog wat extra tips van die man en ben in 1 keer geslaagd.
Eerlijk gezegd viel het examen me 100% mee want in de lessen ging het niet altijd even vlekkeloos :+

jolin schreef:

dat je schadeloos rijdt zegt toch niet alles over je rijstijl? Misschien ben je wel te voorzichtig, wacht je te lang bij kruisingen, rij je te langzaam of what ever

Examen rijden is net jurysport... Het is maar net wat de 'jury' zien wil

Zou dat de reden zijn dat ik alleen maar files aan het begin ken ;) Sta ik vooraan!

En achter mij altijd gerem en getoeter :+

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:33

Heb gewoon bvb gezegt dat het voor een paardentrailer was.
Vergat de remproef. Kreeg hulp van mijn instructeur met de vragen.
Reed extreem langzaam waar rechts voorrang had.
Mijn bochtje achter uit was perfect en het recht achteruit was perfect.
Mijn instructeur dacht dat ik gezakt was maar was wel geslaagd. Omdat ze vond dat als het een trailer was met paard ik super goed gehandeld had.

:+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:52

Ik ben ook de eerste keer gezakt, mijn rij instructeur kon het niet eens geloven toen ik het zei....ik reed al jaren met de trailer (met een correcte combi) en kan ermee lezen en schrijven.

Ik ben gezakt omdat ik tegen de examinator inging. Hij wilde mij op een heel druk punt laten keren en daar heb ik van gezegd dat als ik zelf zou rijden, ik dat daar nooit gedaan had maar een stuk doorgereden was om een veiligere plek te kiezen. Dat vond ie maar raar en we kregen een forse discussie. Ik ben er gekeerd hoor, want ja hij wilde dat maar goed vervolgens was ik gezakt want ik had naar zijn zeggen te weinig overzicht op de weg......

Mijn instructeur meldde vervolgens dat de examinator een ex werknemer van hem was, via het kantongerecht eruit gezeild en ik dacht alleen he wat fijn, das dan wraak over mijn rug.

De keer erna had ik gelukkig iemand anders en flierefloot ik er zo doorheen maar zuur is het wel. Overigens heb ik met mijn motorexamen wel zo'n hufter gehad die de opmerking maakte dat ie zowiezo niet snapte wat meisjes op een motor moesten.........en die had nog het lef om na het examen tegen mij te zeggen, beetje lacherig: Je dacht toch niet dat je geslaagd was he?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:55

daffodil schreef:
De keer erna had ik gelukkig iemand anders en flierefloot ik er zo doorheen maar zuur is het wel. Overigens heb ik met mijn motorexamen wel zo'n hufter gehad die de opmerking maakte dat ie zowiezo niet snapte wat meisjes op een motor moesten.........en die had nog het lef om na het examen tegen mij te zeggen, beetje lacherig: Je dacht toch niet dat je geslaagd was he?

Schandalig.
Is er eigenlijk geen klachtenpunt voor zoiets?
Denk het eigenlijk niet; dan gaat iedereen die gezakt is klagen..... :D
Maar te gek voor woorden dat die examinator zo'n denigrerende opmerking maakt, daar moet je wel melding van kunnen maken vind ik.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:00

_Sim_ schreef:
annastasia schreef:
Maar feit is wel dat je vaak eigenlijk al een minnetje achter je naam hebt staan als je zegt dat je met een paardentrailer gaat rijden.

Hoezo? Vind dat echt een vooroordeel van niks.

klopt! dat had ik ook! ik heb ook 2x gezegd dat ik mijn rijbewijs nodig had voor de paardentrailer en ben er wel 2x opgezakt!

toen ze het wisten reed ik opeens veels te hard...kreeg ik de opmerking "nou als je zo gaat rijden met je paarden in de trailer" ...maar op dat moment rij ik toch niet met een paardentrailer maar met een gewone aanhanger! en daar moet jij je rijstijl toch op aanpassen? pffff

de derde x heb ik niet gezegd waarom ik mijn rijbewijs wilde halen....hij vroeg er wel naar.....en ben wel geslaagd!

hoezo vooroordelen!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:00

Nou ik zal eerlijk opbiechten dat ik krap 18 was, nogal een opgewonden standje, dus ik heb die vent voor van alles en nog wat uitgemaakt todat ik weggesleurd werd door mijn rij instructeur.......ok niet de goeie manier maar men wat was ik woest zeg!

Overigens zakte ik de tweede keer met de motor door een stomme rotfout, maar 3x was scheepsrecht.

Mooi was wel dat ik daarna dacht, ik doe auto ook gelijk maar even en ik moest op voor het examen, zie ik diezelfde naam van die hufter staan!!! Dus ik dacht echt sh*t dat wordt m niet.....en met knikkende knieën die ruimte in, was ie ziek!!!! Had een heel gezellige man en was gelukkig ook gelijk geslaagd!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:04

daffodil schreef:
Nou ik zal eerlijk opbiechten dat ik krap 18 was, nogal een opgewonden standje, dus ik heb die vent voor van alles en nog wat uitgemaakt todat ik weggesleurd werd door mijn rij instructeur.......ok niet de goeie manier maar men wat was ik woest zeg!

Ai, jij was ook niet al te lief dus.
Maar dan nog had die examinator de wijste/volwassene moeten zijn en gewoon beleefd moeten blijven. Hij heeft zich dan wel uit zijn tent laten lokken (wel beetje begrijpelijk, maar als volwassene moet je toch beter weten).

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:06

ik ben een jaar geleden in een dag geslaagd..

ik was 19, 1.60m, een klein blond meisje in een mega bus met een mega aanhanger :P zag er best grappig uit volgens mijn instructeur, ik heb ook meteen verteld wat mijn doel was, en ze vonden dat ik ook wat voorzichtig reed maar het ging allemaal super. Linksom en rechtsom achteruit draaien, het voelt ook nog steeds of ik dat al jaren doe.

Ben je misschien heel erg zenuwachtig?? Normaal zweten mijn handen ook van het stuur af, net als bij mijn B rijbewijs, maar bij mijn EB voelde ik me onwijs op mijn gemak, ik 'deed het gewoon even' en was dus uiteindelijk geslaagd.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:17

Wammus schreef:
iedereen zei tegen mij, zeg dat je het voor je werk nodig hebt...

Of dat heeft geholpen? Ik had 't in 1x

Ik zei gewoon dat ik 'm voor het rijden met een paardentrailer wou halen. Ben ook in een x geslaagd, kreeg alleen als tip mee om met een paard in de trailer nog iets zachter door de bocht te gaan. :)