Staken, hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:31

Ik heb het ook nooooit over slaan met de zweep gehad, daar ben ik ook van mening dat het erger maakt.

gewoon goed aanpakken en doorpakken, dat wil zeggen gelijk werk van maken en doorgaan, dus niet bang zijn en snel opgeven, dan is het snel over met die onzin van staken en in sloot gaan.

Gewoon keihard aanpakken dus niet snel bang zijn en snel opgeven, maar goed optreden.

Met hulp van iemand die er verstand van heeft.

Dreeke

Re: Staken, hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 08:46

Nou als jij het zo "gewoon" vind zou zeggen kom richting Zeeland ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:51

Op het moment dat hij achteruit gaat zou ik hem omdraaien en achterwaarts rijden in de richting waar jij heen wilt en dan niet een klein stukje maar gewoon 50 meter achteruit laten lopen voor je hem weer omdraaid. Is ie nou helemaal betoeterd!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:08

Hoe lang is hij nu onder het zadel? Denk dat ie je inderdaad flink aan het uitproberen is. Heb 2,5 jr een fjord gereden ooit en die had ook een truckendoos die ze open kon trekken :P. Ik lees even mee.. interessant hoe je hier uiteindelijk vanaf gaat komen!
Heel veel succes inieder geval!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:13

mijn vriendin heeft ook zo`n fjord gehad :+

met een ander ging het prima,maar alleen haalde hij allerlei fratsen uit
achteruit lopen richting sloot was favoriet en hij ging er ook echt in, en toen werd ze bang daarvan en dat voelde hij,slim dier ;)
en ook ineens ervandoor schieten en dan vol op de rem en bokken,dan lag mijn vriendin eraf!
en op de plaats voor omhoog en dan achter omhoog,ik heb het toen gefilmd :+
als ik er naast ging lopen ging hij braaf mee,maar stopte ik dan begon hij

en angst was het niet ,hij was gewoon de baas!
na maanden ellende heeft ze hem verkocht en bij deze mensen die alleen in de bak reden ging het prima!

ze heeft ook alles geprobeerd ,lokken lief zijn harde hand,maar helaas niks hielp
en de beste stuurlui staan aan wal :+
sommige zouden het er zo uitkrijgen :j 8)7 nou er zijn er enkele opgestapt en bij geen van alle is het gelukt, volgens ons werd het er erger van 8-)

het is alweer 14 jr geleden maar vergeten doen we hem nooit }>

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 10:51

Gekgenoeg is het bij mijn fjord zo, dat als we voorbij het "probleempunt" zijn dat ik dan met hem alle kanten op kan rijden, dan gaat hij niet in verzet en rijd ik gewoon mijn geplande ritje. Dus ik hou het gewoon op Puberaal-uitprobeer gedrag alleen hoe krijg ik dat eruit? Juist door die rot sloten bij ons in de omgeving is hij gevaarlijk en juist omdat hij alleen maar achteruit gaat.

Laatst stond ik met iemand te praten langs de kant van de weg, en hij moest natuurlijk wachten, duurde voor meneer te lang dus ging hij schrapen om mijn aandracht te krijgen, reageerde ik niet op dus ging hij maar gewoon achteruit richting sloot...... om zo wel mijn aandacht te krijgen, hoezo SLIM.....

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:56

Een vriendin van me heeft hetzelfde probleem gehad met haar paard.
Die heeft werkelijk alles geprobeerd, aardig en onaardig.
Maar hij ging gewoon op 1 punt onderweg in de staak en ging dan of achteruit of draaide zich om en wilde keihard terug naar huis.
Ik ging meestal mee en we hebben toen zo'n tien keer de longeerzweep meegenomen, misschien wel vaker.
Op precies het goede moment kreeg hij toen een klap met de zweep en toen was het gedonder ook na vier keer afgelopen. Daarna ben ik nog een paar keer de hele weg meegeweest met alleen de zweep zo'n twee meter achter hem en heeft hij niets meer geprobeerd, tegenwoordig kan ze gewoon zonder zweep en zet hij geen pas verkeerd.

Bij dit paard was die ene tik op precies het goede moment de oplossing, en ik ben dan ook echt niet van mening dat dit met grof geweld was. Dit was gewoon de beste oplossing zo, want we hebben voor die tijd écht al heel veel andere dingen geprobeerd!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:00

@ Amsterdam: hij is sinds mei onder het zadel, in de bak doet hij het super, maar ja dan moet ik daar wel zien te komen aangezien wij zelf geen bak hebben.

@ Apieee: een zweep is opzich wel een optie, maar onze polderweggetjes zijn zo smal dat hij als hij zn kont in de kribbe gooit heel makkelijk in de sloot terrecht komt.

Hij is zo vreselijk sterk, het is geen doorsnee fjordje van 1.40. Mijn bullebak meet 1.56, soms zijn mijn armen gewoon verzuurd omdat ik zoveel kracht moet leveren....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:44

dat herken ik ook nog, als ze ging rijden liep ze ernaast zo`n 30 min en aan de andere kant van het kanaal stapte ze dan op en kon ze een flinke rit maken
maar erop van stal weg ons 100 meter en dan stopte hij ermee.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:06

Dreeke schreef:
Gekgenoeg is het bij mijn fjord zo, dat als we voorbij het "probleempunt" zijn dat ik dan met hem alle kanten op kan rijden, dan gaat hij niet in verzet en rijd ik gewoon mijn geplande ritje. Dus ik hou het gewoon op Puberaal-uitprobeer gedrag alleen hoe krijg ik dat eruit? Juist door die rot sloten bij ons in de omgeving is hij gevaarlijk en juist omdat hij alleen maar achteruit gaat.

Ik herken dit heel goed. Niet met een puberaal paard, maar met een paard dat gewoon te onzeker was om alleen het erf te verlaten. Dominant, erg gehecht aan huis. Met een ander paard erbij kon je een kanon bij hem afschieten, geen probleem. Maar alleen was het een drama van achteruit lopen, staken en zelfs steigeren (laag) om duidelijk te maken dat ie niet wilde. Was ik eenmaal voorbij een bepaald punt (en dat had dan voornamelijk te maken met stal niet meer in zicht), was hij mak als een lammetje.

Ook hij zocht greppeltjes en slootjes op. Heel naar, zeker als ze te dichtbij komen. En heeeel gevaarlijk. Dit ging om mijn bijrijdpaard. Nadat ik gestopt was omdat de eigenaar ging verhuizen, heeft hij op zijn nieuwe plek een ongeluk gehad. Hij liep met baasje erop, achteruit een greppel in en zo kwam baasje onder paard terecht. Gevolg, schaambeen op meerdere plaatsen gebroken en ze heeft in de greppel, met paard bovenop haar, moeten wachten tot de brandweer het paard eruit kon takelen.

Dit is dus zeker niet iets wat onderschat dient te worden en ondanks dat het niet hoort, snap ik goed dat je eraf springt. Ik pakte het aan door gelijk te draven. Vanuit draf kon hij moeilijker stil staan en voorbij het 'bepaalde punt' ing ik over naar de stap. Stopte hij toch en liep hij achteruit, draaide ik hem in de richting van waar IK heen wilde en mocht ie achteruit. Maar dan wel een heel eind. Omdraaien en nog eens proberen of hij vooruit wilde, zo ja, goed zo, zo niet, hup van voor af aan.

Hoop geduld gekost en helaas had ik te maken met een eigenaar die lang zo consequent niet was als ik waardoor het lang duurde. Maar uiteindelijk draafde hij al aan uit zichzelf zodra zijn voeten het fietspad raakte. Oortjes naar voor en gaan! :) Dit natuurlijk in combinatie met grondwerk en een helpende deskundige hand is nooit weg. Een dominant paard in de kudde en tegenover een mens, hoeft zeer zeker niet een paard te zijn dat zeker (genoeg) is van zichzelf en jou om alleen op stap te gaan. Ik denk zeker dat je goed moet blijven werken aan het vertrouwen. Succes! +:)+

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:50

Ik heb dat draven ook geprobeerd, maar dan gaat hij volaan in de ankers en word ik zowat gelanceerd. Morgen ga ik weer een poging wagen, ik geef het niet op :n

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:24

En is het nu gelukt met je fjord?Of had ie nog nukken?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:25

Goh dit probleem heb ik ook met mijn Gelderse merrie gehad! Echt godsirritant bij die sloten.
En inderdaad, been geven met losse of strakke teugel, joh ik kon op m'n kop gaan staan :+ We hadden nog maar één gang, de achteruit.

Ik denk dat de snoepjes methode heel goed kan werken bij een Fjord (mijn paard loopt niet zo warm voor snoepjes). Eerst aan de hand oefenen. Doe dit spelletje eerst in de wei! En op andere plekken waar geen problemen zijn. Dan doe je het 'toevallig' net voor die sloten en is het spelletje net erna afgelopen. Goh stom van jou zeg, hee-le-maaaal niet gezien dat jullie voorbij het 'supergevaarlijke' stuk zijn! Nouja, jullie zijn er nou toch al voorbij, kunnen jullie net zo goed doorlopen ;)

En misschien een tipje voor de irritaties: ik maak er zelf altijd verhalen van. Zo bagatelliseer ik het een beetje. Zo kunnen mijn paard en ik alleen heel hard langs koeien, want die eten paardenvlees! Dus zit ik op haar te grappen: Jaahaa, oppassen hoor, straks eten ze je op!
Weet niet of het ook voor jou werkt, maar het maakt voor ons een hoop luchtiger^^

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 23:52

Bij mijn pony heeft het toen echt geholpen om op een spannend moment haar gewoon af te leiden!
Bij haar werken de snoepjes super goed,dus het is even uitproberen waar je eigen paardje "warm voor draait".
Punt is als ze hun aandacht op iets anders kunnen vestigen dat het hele gedoe om sloten en vleesetende koeien (hihihi) enz. vaak weg is.
En idd zoals ik ook al zei in voorgaande aantwoorden eerst oefenen op eigen terrein(in de wei ofzo) zodat het dier snapt wat er gaat komen als je hem/haar bijv.op de schouder tikt om iets te geven als je erop zit.

Probeer het maar eens!!!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 11:25

Nou meiden ik kan jullie vertellen, de snoepjes methode en heel veel geduld lijkt te werken!
Gisteren dus bij een probleempunt gelijk in de staak, ik ben rustig gebleven en hem stilgezet en gewacht....... hij keek zo om van "wat doen we hier" maar ik heb gewacht. Daarna klein beetje druk met mn kuit gegeven en hij deed een pasje VOORUIT ipv achteruit, al pratende (en ook beloond met woorden) is hij toch de kant opgelopen die ik wilde, we hebben niet eens een sloot van dichtbij gezien!!! Toen we voorbij het staakpunt waren hem een stukje wortel van bovenaf gegeven en doorgestapt. Gekgenoeg kwamen we op plaatsen waar ik nog niet van had durven dromen dat we daar ohz zouden komen! Bij een paar punten was hij nog wat onzeker, en hem ook toen we daar voorbij waren beloond met een stukje wortel! Was heerlijk om weer eens trots op hem te zijn, en heb natuurlijk ook dubbel en dwars genoten van mn buitenritje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:50

Jeeej! Go You! Heel veel plezier met elkaar buiten^^

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:49

zie je nou dat t werkt!heb je goed gedaan!!!en t scheelt zo veel stress by mens en dier.ik wens je heel veel mooie ritjes.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:00

Waarschijnlijk komt dit uit onzekerheid. Snoepjes methode werkt hierbij echt heel erg goed, beloon niet op moment van de terughoudendheid, maar op moment dat hij weer stukje voorwaarts gaat. De interval laat je steeds iets langer duren. De aanhouder wint, desnoods sta je gewoon even tijdje stil en doe je niets! Maar wees wel consequent.
Zodra hij echt iets heel erg eng vindt, stap dan nog paar keer af en pas je hetzelfde truucje toe.
Snoepjesmethode werkt gegarandeerd met paarden die staken en onzeker zijn. Ze leggen erg snel de link.
Met geweld bereik je het tegenovergestelde effect, je wil ze juist moediger maken en meer zelfvertrouwen geven.

edit* ik zie dat je deze methode al gebruikt hebt en er resultaat mee hebt. Super!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:39

Super om te horen dat je het zo op hebt gelost!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:53

Ik hoop ook echt dat we op deze manier verder kunnen, dat het niet iets eenmaligs was want hij is zo vreselijk slim en uitgekookt! Maar goed, we zien het de volgende keer wel :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:59

wij hadden er ook zo een (rasonbekend).. mijn broertje, toen 12 en ontzettend klein kon er dan niets mee. uiteindelijk ben ik eens een keer met 'm gaan rijden, en aangezien ik toch meer druk kan zetten heb ik 'm wel vooruit kunnen krijgen (ik werd gewoon ontzettend boos (met woorden) op het moment dat ie ook maar enigzins iets anders deed dan vooruit gaan). toen ik dat een tijdje consequent heb volgehouden is het wel minder geworden. de nieuwe truc werd toen: lopen, in één keer omdraaien en heeeeeeeeeeel hard terugrennen. de mensen bij de start van de cross hebben zich volgens mij kapot gelachen toen ze een keer met z'n tweeën drie keer terug kwamen in het starthok :o dat is uiteindelijk gelukkig ook weggegaan, maar hij vind het nog steeds niet leuk om alleen te lopen. het gebeurde overigens vooral als hij de andere kant op moest dan het andere paard ging, of alleen weg moest..

succes!

robindanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:56

mijn fjord doet precies hetzelfde, en aan de hand is ze ook wel tegenwerkend maar na haar een tik te geven loopt ze wel door , als ik erop ga ,gaat ze weer in staking .
goed forum ik denk dat ik aan deze tips hier ook wel wat aan heb!