Staleigenaar blijft maar over het geld hameren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:04

Staleigenaar waar ik nu sta heeft het ook gedaan.
We hadden nog een box leeg en er was iemand langs geweest die intresse had, ze zou de zaterdag erop met haar paard
komen maar is nooit op komen dagen.
Toen ze gebeld werd waar ze bleef zei ze in ene keer dat de paard verkocht was, de box heeft dus 2 weken voor niks leeg gestaan
en hij heeft andere mensen die ook intresse hadden afgewezen.
Nu was er weer iemand komen kijken 2 weken geleden en die komt vandaag, die heeft 2 weken geleden alvast de helft van de huur moeten
betalen van de maand november.

Ik zou ook gewoon betalen, en wat er gezegd word anders betaal je vast 100 euro.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:08

Wij verhuren een paar stallen (privé, we zijn geen bedrijf), maar vragen altijd een aanbetaling voor het vasthouden van een stal. We hebben namelijk al meerdere keren meegemaakt dat iemand een stal zou huren en op de dag van aankomst gewoon niet kwam opdagen en nooit meer iets van zich liet horen (en ook de telefoon niet meer opnam). Tsja, daar sta je dan als stalhouder. Stal netjes in orde gemaakt en gevuld met stro, allemaal voor niets. Dus sindsdien vragen we een aanbetaling.

Ik moet er wel bij zeggen dat we dat direct duidelijk maken, om misverstanden te voorkomen. Met andere woorden: we wijzigen de afspraken niet zoals hier wel het geval is. Immers, hier was afgesproken betalen op de dag van aankomst en nu wordt er ineens eerder geld gevraagd.

Toch - ondanks dat het misschien niet zo netjes is van de stalhouder om nu ineens eerder geld te vragen - begrijp ik het wel. Stro is ontzettend duur en het is een hele investering die er gedaan moet worden. Ik kan me goed voorstellen dat het hem goed uit zou komen als hij het geld van jouw eerste stallingsmaand alvast kan gebruiken om een gedeelte van de betaling van het stro mee af te lossen.
Persoonlijk zou ik dan ook echt niet moeilijk doen over die 2 dagen, want om meer gaat het niet. Vertrouw je het echt niet, dan vraag ik me inderdaad ook af of je niet beter naar een andere stal kunt verhuizen die je wel vertrouwt.

Edit: de helft nu betalen en de andere helft maandag vind ik een mooi compromis.
Laatst bijgewerkt door Horseware op 30-10-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:08

ik zou ook gewoon al betalen, je vertrouwd hem toch en hebt het geld toch al liggen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:16

Als het echt zo'n droomstalletje is zou ik het gewoon vast betalen.
Anders loop je ook het risico dat je meteen met een verstoorde relatie begint en dat is jammer voor zo'n mooi plekje.

Die staleigenaar gaat nu ook ineens meer hooi/stro inslaan voor jouw paard.
En waar heb je het eigenlijk over? Een paar dagen... Daar zou ik niet zo moeilijk over doen.

Als je hem niet vertrouwd is het wat anders, maar dan zou ik hem ook mijn paard niet toevertrouwen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:21

Ik denk dat als je het geld nu overmaakt hij het later heeft dan dat je het op maandag geeft. Het ligt eraan welke bank je hebt. Dus ik snap niet zo goed wat hier nu de meerwaarde van is. Als het nu om weken ging kan ik het me voorstellen. Maar 2 dagen? Als hij al een paard heeft dan is het hooi en stro wat hij nu koopt niet weggegooid als jij maandag niet zou komen. We hebben het over een paar balen, als hij dat financieel al niet gaat trekken?
Aan de andere kant maakt het voor jou ook niet zo veel uit of je het nu overmaakt, of dat je maandag betaald. In beide gevallen zal het maandag pas van je rekening zijn. (ligt een beetje aan welke bank)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:28

Met alle respect, maar ik zou jou liever geen stal verhuren als je nú al zo'n starre en wantrouwige houding toont. Jij zegt: "Stel dat er iets gebeurt, dan kan ik naar m'n geld fluiten".. dat kan de eigenaar van de stal dan ook wel zeggen als jij opeens besluit naar elders te gaan. Kennelijk vertrouw je deze persoon niet, en ligt dat aan hem?
En dan in de openbaarheid zo'n vraag aankaarten in plaats van rechtstreeks met de persoon in kwestie zoiets te bespreken. Ik zou zeggen take it or leave it !

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:37

Cookies schreef:
Ik denk dat als je het geld nu overmaakt hij het later heeft dan dat je het op maandag geeft. Het ligt eraan welke bank je hebt. Dus ik snap niet zo goed wat hier nu de meerwaarde van is. Als het nu om weken ging kan ik het me voorstellen. Maar 2 dagen? Als hij al een paard heeft dan is het hooi en stro wat hij nu koopt niet weggegooid als jij maandag niet zou komen. We hebben het over een paar balen, als hij dat financieel al niet gaat trekken?
Aan de andere kant maakt het voor jou ook niet zo veel uit of je het nu overmaakt, of dat je maandag betaald. In beide gevallen zal het maandag pas van je rekening zijn. (ligt een beetje aan welke bank)

Hoe weet jij dat? Wij kopen voor de pensionpaarden in de herfst stro in voor een heel jaar. Dan gaat het dus om zo'n 200 balen per pensionpaard.

Verder gaan velen er vanuit dat het geld wordt overgemaakt, maar voor hetzelfde geld wordt er contant betaald.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 11:57

Wauw, ik wist niet dat dit topic zo hard zo lopen!

De eigenaar in kwestie, is op het eerste gezicht, een vriendelijke man.
Absoluut geen slecht woord over hem, laat dat duidelijk zijn!

Dis is pure onwetendheid van mijn kant, wat dat betreft.
Ik heb nog nooit gehoord, dat een pensionklant het bedrag eerder moet betalen, dan dat het paard werkelijk op zijn nieuwe plekje staat.
Dat vind ik apart.

Nu vind ik het ook fijn om erop gewezen te worden, dat het - aan de verschillende reacties in het topic te zien - kennelijk niet zo vreemd is..

In principe wil ik best een aanbetaling doen, maar dan wel met een betalingscontract.
Dat wil ik gewoon dan wel zwart op wit hebben staan, dat lijkt me niet meer dan logisch.

Ik kan het standpunt van de eigenaar ook begrijpen, hoor.
Maar ik had, puur over de situatie zelf, een dubbel gevoel.

Absoluut niet naar de eigenaar toe!
Ik vind het dus ook een beetje vreemd, dat er mensen zijn, die vragen of ik het paard daar wel met een gerust hart naartoe kan brengen..
Daar kan ik namelijk volmondig 'ja' op zeggen, en ik weet zeker dat het paard niets tekort komt daar!

Marchador

Re: Staleigenaar blijft maar over het geld hameren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:03

Voor die paar dagen zou ik het overmaken.
Zelf ben ik er ook niet van om te betalen voordat het paard er staat, maar gezien het aantal dagen. Maandag gaat je paard toch over :)
Als voor jou een betalingscontract fijn is, stel dat dan gewoon aan hem voor. Hij zal hier best wel begrip voor hebben :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:25

Ik vind op zich een aanbetaling voor het vasthouden van een stal zo gek nog niet. Was zelfs eerder verbaasd dat mijn stalhouder zei, dat komt wel hoor, dat geld, toen ik het van te voren wilde geven.
En toen ik het exact op de dag dat Jip kwam, meteen ging brengen, was hij zelfs nog zo van, ik geloof wel dat dat komt hoor.

Kortom, mensen gaan er heel wisselend mee om. Ik vond het niet meer dan logisch om van te voren te moeten betalen en het hoefde dus helemaal niet.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:32

Fleur_V schreef:
Zij houden een stal voor je vrij, dan is het toch niet raar dat je alvast betaalt?
Ik zou hier een niet te groot probleem van maken. :)

Inderdaad, maar ik snap het van jou kant ook wel. Als ik jou was zou ik nu al betalen, en niet maandag.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:39

Anders, als je tijd hebt, ga je er even heen met 100 euro, en vraag je meteen een bonnejte, voer een leuk gesprekje en je begint allebei met een goed gevoel aan de nieuwe zakelijke binding. :)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:43

Wat maakt die ene dag uit?
Of je het nou morgen of overmorgen moet betalen, je zult toch moeten betalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:41

Ik zou als ik jou was, gewoon de helft betalen en op maandag de andere helft. Zeker als je weet dat je paard daar in een gespreid bedje terecht komt, zou ik de verstandhouding goed willen houden.

Verder kun je gewoon een dag van betaling afspreken. Ik betaal mijn 2 paarden standaard een maand vooruit. Ik ben ook de enige pensionklant. Ik moet de eerste van de maand betalen, maar het wordt altijd de 29e automatisch overgeschreven, zo ben ik nooit te laat.
Men moet behoorlijk een bedrag voorschieten om mijn 2 paarden te voeden en huisvesten. Verder sta ik op een superplek, dus ik doe moeite om hen ook tevreden te stellen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:00

Ik lees hier zaken als, 2 weken vasthouden. De beste man wil het 1 dag eerder en dat begrijp niet. Dat vind ik vreemd... Komt op mij ook over alsof hij zijn zaakjes dan niet goed op orde zou hebben.

Hij krijgt in elk geval maandag zijn geld, kan hij dan niet voor 1 dag stro in de stal leggen en hooi? Dat vind ik vaag...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:57

Ik stel me ook wel vragen over die man zijn financiële toestand (en de gevolgen ervan in de toekomst) maar aan de andere kant: wat is nou het probleem van betalen en een kwitantie krijgen dat je betaald hebt?
De man klinkt oke uit het verhaal, ik zou wel even bespreken dat je graag wilde weten waarom je ineens eerder moest betalen. Voor hetzeflde geld heeft die man gewoon kennissen die ook een stal hebben, slechte ervaringen hebben gehad en zeiden: Denk erom dat je je geld vooraf krijgt!
Dan kun jij uitleggen dat je ineens een beetje bang werd voor oplichting (ja, de andere kant komt ook voor!) en kun je er samen boven een kop koffie om zitten lachen, lucht geklaard en ga je een goede tijd tegemoet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:59

stel nou dat hij wel voor langere tijd hooi/stro haalt, dan is het toch logisch dat hij daar alvast geld voor wil hebben? Het gaat heus niet om 1 dag.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:00

[quote="Steentje".
Absoluut niet naar de eigenaar toe!
Ik vind het dus ook een beetje vreemd, dat er mensen zijn, die vragen of ik het paard daar wel met een gerust hart naartoe kan brengen..
Daar kan ik namelijk volmondig 'ja' op zeggen, en ik weet zeker dat het paard niets tekort komt daar![/quote]

Ik denk dat mensen bedoelen, ik in ieder geval, dat als je nu al je twijfels hebt over de manier van doen de kans groot is dat er veel meer situaties komen waarvan je denkt 'huh?' Dat jullie niet op 1 lijn liggen. Dat heeft niks te maken met dat de eigenaar goed voor je paard zal zijn :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:04

opisop_shop schreef:
stel nou dat hij wel voor langere tijd hooi/stro haalt, dan is het toch logisch dat hij daar alvast geld voor wil hebben? Het gaat heus niet om 1 dag.

Dat is een risico wat je als stalhouder neemt dan, stel dat TS in de eerste maand al besluit dat de stal niks voor haar is, zit hij ook met hooi en stro die dan voor zijn eigen paard is.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:54

Misschien kan een kwitantie vragen een beetje wantrouwend overkomen.
Je kunt zelf ook een klein boekje maken, waarin je alle betalingen noteert en hem even laat paraferen. Komt heel anders over. :)
Tenzij je elke maand via de bank overmaakt, natuurlijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:00

Steentje schreef:
En dan het risico lopen, dat mocht er heel onverwachts iets mislopen, ik naar mijn geld kan fluiten?

Overigens gaat het hier om een privestal.
Er staat enkel nog een eigen paard.

Het was in eerste instantie niet de bedoeling deze stal te verhuren.
De opzet van de eigenaar was, om hem puur voor eigen gebruik te gebruiken. Helaas is het noodlot toegeslagen, en zoekt hij een nieuw paard, om als maatje voor zijn eigen paard te fungeren. :)

Ik heb hier zelf echt nog nooit van gehoord, vandaar mijn twijfels..

Niet om het een of ander, maar die man houdt de stal voor je vrij. Als het misloopt stel jij dus dat híj dan maar fluit naar zn geld ;)
Het is nu aan de late kant, maar ik had de helft vooruit betaald. Weet hij zeker dat je komt, weet jij zeker dat die stal vrij blijft.

In ieder geval veel plezier morgen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:04

Dat is dan dus ook een kwitantie :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:07

opbellen of langsgaan, kun je meteen nagaan waarom hij dat geld zo nodig moet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:09

In eerste instantie lijkt het raar om al te betalen voordat je paard daar staat , maar denk eens even verder :)

Als jouw paard daar maandag op stal aankomt , wil je denk ik wel graag dat er stro in de stal ligt , en een lekkere bult hooi ? En dit elke dag ?

Dan zal de staleigenaar dat toch moeten hebben liggen :)

Zoals jij bang bent dat er iets mis gaat , is dat voor hem ook zo hoor !

Hij kan wel voor een extra paard vanalles in gaan slaan en een stal klaar gaan maken , maar als jij dan niet komt...heeft hij voor niks vanalles op zijn hals gehaald.

Het is dus best logisch dat hij graag eerst een betaling wil hebben voordat hij alles overhoop trekt :)

Moet hij anders pas als jouw paard voor de deur staat , op stel en sprong alles in orde maken , daar word je ook niet vrolijk van denk ik :P

Op zich vind ik het allemaal een beetje zeikerig hoor , hij kan natuurlijk gewoon de stal in orde maken met materiaal dat ze al voor hun eigen paard hebben liggen , en zodra jouw beestje er dan staat en je het geld gegeven hebt , kan hij daarmee extra spullen gaan halen.

Maarja , misschien kan hij alleen in het weekend spullen halen.... dus tja , logisch dat hij dan graag in het weekend voor je komst alles wil regelen , i.p.v. het weekend na je komst :)

Maar als je het echt eng vindt dan kun je natuurlijk in zo'n situatie aanbieden om de helft alvast te betalen en bij aankomst de andere helft...alhoewel dat ook wel weer wat zeikerig overkomt :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:34

opisop_shop schreef:

Dat bedoel ik niet, ik heb het toch heel simpel uitgelegd. Hij krijgt toch morgen zijn geld, dus wat is het probleem dan?