stelling: rijden op een paard dat al hoger is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:05

je kan nog steeds kiezen of je bvb lrv of hrov rijdt. heb je nog keus tussen de proeven!

en het nederlandse reglement verschilt dus van dat van de lrv bij ons.
bij ons is het dus idd zo: eenmaal L2 gestart, mag je niet meer in b starten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:08

Ik zou lekker gaan starten... kan je alleenmaar van leren.
En dan je wat voorsprong hebt omdat het paard het al kan is alleenmaar mooi meegenomen, toch?
Des te eerder kom je in een hogere klasse.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:42

reddytobias schreef:
Citaat:
ik zelf heb liever een gestoord ding onder me kont dan een afgericht beest die op hoog niveau loopt!
maar ieder zijn eigen keus!

Ik ook maar als ik er mee klaar ben kan iedereen die met zijn benen rijdt ze zo narijden. Rijdt je alleen met je hand, dan lig je zo in het zand Haha!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:05

Nee hoor geen problemen mee. Ik heb zelf wel eens op een GP st. george paard gezeten. Nou geloof me, ik kon er nog geen B proef mee rijden. (misschien ligt overdreven Knipoog )
Maar het hoeft echt geen gemakkelijk paard te zijn. Kan natuurlijk wel.

Maar ik vind dat wat Jura al zei, het wel knapper als iemand een 'groen' paard helemaal zelf opleid.

Ik kan me meer ergeren aan GP ruiters (of andere profs) die in de basissport meedoen Boos!
Tuurlijk moeten hun jonge paarden ook ergens beginnen, maar om nou steeds alle kampioenschappen mee te doen en te winnen
(al mag een GP ruiter nu geen kampioenschappen B t/m Z rijden toch Verward ) Even alle profs in het algemeen Knipoog

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:22

Het is nog best moeilijk hoor om op een paard te rijden dat een hogere klasse gewend is.
Ze zijn dan zo goed afgesteld op de hulpen,dat je die zelf ook moet kunnen.
De dochters rijden Z met Magic maar als ik er nog wel eens opklom had ik vooral problemen om in galop te komen,ze ging dan prompt traver lopen omdat ik de hulpen wel in de goede richting gaf maar net niet helemaal
Zoals hierboven al gezegt werd,het ligt ook aan de ruiter/amazone.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 08:57

Nou, mijn ervaring is dat een paard met veel ervaring, ook veel ervaring heeft om zijn ruiter/amazone voor de gek te houden Tong uitsteken .
Jumper kent veel, maar is ook liever lui als moe, dus die weet precies hoe ie het vrouwtje te pakken kan nemen als ie geen zin heeft .
Ik heb dus allebei gedaan. Ik heb zelf paarden ingereden en die uitgebracht (wel lang geleden) en nu heb ik dus een ervaren paard, maar ik kan niet zeggen dat het een nu makkelijker is als het andere. En ook niet dat het een meer voldoening geeft als het andere. Ik ben blij met iedere goed gereden proef en ik baal van iedere slechte, met welk paard dan ook. En ik zie het nou bij onze pony, die moeten we zelf alles leren en dat is ook een uitdaging. Maar ook van mijn springpaard een dressuurpaard maken is een uitdaging (daar weet Kawa alles van of niet?, je aviator is trouwens mooi geworden Vingers aflikken ).
Misschien ga ik volgend jaar weer een jong paard uitbrengen als mijn schoonvader nog eens iets sponsort (hij heeft wel eens een paard over...), of misschien word onze merrie gedekt en heb ik zelf tzt weer een jonge. Ik weet het nog niet, ik zie wel wat er op mijn pad komt, maar het belangrijkste vind ik als ik maar plezier heb in wat ik doe.

Marieke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:39

Ik rijd L1 met mijn bijrijdpaard, die voorheen Z2 dressuur is geweest met zijn eigenaresse. Ik vind het super om deze kans te krijgen. Ik rijd al wel erg lang paard, maar houd me nog niet zo lang serieus met dressuur bezig. Katouch is dus een geweldig leerpaard voor me.

Ondanks dat hij Z2 is geweest, is hij nog geen kadootje hoor. Juist omdat hij zo precies op de hulpen is doorgereden, is het voor mij nog wel eens lastig. Galop verruimen en weer terugrijden bijvoorbeeld. Verruimen gaat heel goed, maar als ik bij het terugrijden per ongeluk iets ga verzitten, krijg ik een wissel om mijn oren. Verruimen in draf is hij al jaren niet meer gewend met een ruiter die lichtrijdt. Doordat ik het zelf moeilijk vind om hem helemaal te ondersteunen, en tactmatig te blijven met mijn zit, mislukken de middengangen in draf dus nog wel eens. Ook de nageeflijkheid is nu (na een jaar) pas op orde. Hij geeft gewoon niet na als iemand de hulpen hiervoor net wat anders geeft dan dat hij gewend is. Het heeft een jaar geduurd voordat ik een beetje een combinatie met hem begon te vormen. Het gaat nu echt heel goed, we hebben de stijgende lijn goed te pakken.

Ik vind het een voordeel om met een ver doorgereden paard te mogen starten. Het is echt een goede leerschool. Grootste voordeel is dat je heel erg gewezen wordt op je eigen fouten. Het paard kent alles door en door. Zolang je niet de juiste hulpen geeft, gebeurt er niets. Heel duidelijk dus dat jijzelf nog veel moet leren. Zodra je reactie krijgt van je paard, weet je dat je op de goede weg zit. Net zoals reactie op het verkeerde moment; dan heb je toch iets fout gedaan in je zit of andere hulpen, je hebt niet stil genoeg gezeten of je bent niet genoeg mee geweest.

Ik vind het dus zeker niet oneerlijk. Ik kan de kennis die ik nu opdoe, later met een eventueel groen paard weer heel goed gebruiken!