Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:33

Anoniem schreef:
Wat mijn rede is om het niet te doen? omdat ik het niet nodig vind om een paard een aantal uur zinloos opgezadelt te laten staan. En imo een paard aan de trailer opzadelen net zo veel moeite is als thuis. En dat een opgevoed paard dus ook gewoon netjes aan de trailer moet kunnen staan. Dat hoort imo bij de opvoeding.

Ik zou een paard ook niet urenlang gezadeld op de trailer laten staan, volgens mij was dat hier ook niet aan de orde en dat zei ik ook niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:35

Op het wedstrijdterrein zelf, na de proef, is het meestal een stuk relaxter om dan het hoofdstel af te doen en het halster om. De spanning is weg, paard is wat energie kwijt. Het is dan makkelijk om het halster om te doen :-)

Overigens vind ik 'netjes aan de trailer kunnen staan' niet bij opgevoed paard horen (dan zouden gelijk 2 van de 3 bestempeld worden als 'niet-opgevoed := ). Netjes op de trailer kunnen staan zodat je naar de prijsuitreiking kunt dan weer wel :-). Aan de trailer laat ik liever geen paard achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:38

Apple schreef:
Op het wedstrijdterrein zelf, na de proef, is het meestal een stuk relaxter om dan het hoofdstel af te doen en het halster om. De spanning is weg, paard is wat energie kwijt. Het is dan makkelijk om het halster om te doen :-)

Overigens vind ik 'netjes aan de trailer kunnen staan' niet bij opgevoed paard horen (dan zouden gelijk 2 van de 3 bestempeld worden als 'niet-opgevoed := ). Netjes op de trailer kunnen staan zodat je naar de prijsuitreiking kunt dan weer wel :-). Aan de trailer laat ik liever geen paard achter.

Ik laat ook geen paard alleen aan de trailer staan hoor. Maar wel met opzadelen. Hoort een paard braaf stil te staan(net als thuis op een poets plaats).
Verder hoort een paard ook rustig in de trailer te staan. Dat zijn allemaal dingen die een paard kan leren door ervaring.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:39

Hihi ik zou die van mij ook niet aan een trailer zetten :D . Ik heb een superbrave maar als die een keer schrikt trekt die de hele trailer naar de knoppen, en die van mij is superopgevoed! Die blijft supernetjes op de trailer staan, laat zich ook supernetjes zadelen, daar gaat het bij mij ook niet om.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:39

Anoniem schreef:
Ik laat ook geen paard alleen aan de trailer staan hoor. Maar wel met opzadelen. Hoort een paard braaf stil te staan(net als thuis op een poets plaats).
Verder hoort een paard ook rustig in de trailer te staan. Dat zijn allemaal dingen die een paard kan leren door ervaring.

Dan is het klokje weer rond toch?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:40

Ik zou persoonlijk ook geen paard aan een trailer zetten

Gewoon iemand laten vasthouden of zelf vast houden....
Of een box huren

Ik doe meestal alles in mijn eentje of iemand houd hem even vast als hij in de buurt is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:41

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Dan is het klokje weer rond toch?

Daarmee bedoel ik dat een paard met ervaring gewoon aan de trailer opgezadelt zou moeten kunnen worden. Ook het hoofdstel. Goed als je dat niet vertrouwd dan in de trailer. Maar het paard thuis al opzadelen. Zou mijn voorkeur niet hebben.

Verder als ik naar het paard van de TS kijk. Als die al M heeft gelopen. Zou opzadelen en nieuwe omgevingen niet echt problemen mogen geven. Dus ik zou het gewoon op de trailer het hoofdstel om doen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:42

Ik had vroeger een halster met een gesp op de neus en aan het kopstuk, daar deed ik het hoofdstel dan overheen en daarna haalde ik het halster weg. Pony was opzich wel braaf maar bij wedstrijden had ze teveel aandacht voor de andere paarden waardoor ik er anders achteraan moest rennen met mijn hoofdstel zeg maar. :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:44

Je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt.
Ik zou mijn paard nooit gezadeld en al op de trailer zetten, dit met het idee als er een ongeluk gebeurd, maar ja hoe groot is die kans weer.

Heel veel succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:44

Anoniem schreef:
Daarmee bedoel ik dat een paard met ervaring gewoon aan de trailer opgezadelt zou moeten kunnen worden. Ook het hoofdstel. Goed als je dat niet vertrouwd dan in de trailer. Maar het paard thuis al opzadelen. Zou mijn voorkeur niet hebben.

Verder als ik naar het paard van de TS kijk. Als die al M heeft gelopen. Zou opzadelen en nieuwe omgevingen niet echt problemen mogen geven. Dus ik zou het gewoon op de trailer het hoofdstel om doen.

Maar het is de combinatie die ervaring moet opbouwen, niet enkel TS die al wedstrijden heeft gereden en niet enkel het paard dat al wedstrijden heeft gereden. SAMEN moeten ze ervaring op doen.

Dat het jouw voorkeur niet heeft, betekent niet dat het schadelijk is voor het paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:47

Janine1990 schreef:
Anoniem schreef:

Maar het is de combinatie die ervaring moet opbouwen, niet enkel TS die al wedstrijden heeft gereden en niet enkel het paard dat al wedstrijden heeft gereden. SAMEN moeten ze ervaring op doen.

Dat het jouw voorkeur niet heeft, betekent niet dat het schadelijk is voor het paard....

Zeg ik dat dan? ik zeg idd dat het mijn voorkeur niet heeft, en vervolgens probeer jij je gelijk te halen. Over dat het wel allemaal kan enzo. En dat ben ik met je eens dat het best kan. Maar ik zou het niet snel doen. En dat is mijn mening, Dat het mij niet prettig lijkt voor het paard.

Maar ik ga stoppen met deze discussie. Heb wel wat beters te doen. Ik heb mijn mening gegeven. En wat de TS volgende week doet. Moet ze lekker zelf weten. :7

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:48

JulieDR schreef:
Omdat ik niet kan inschatten hoe nerveus ze zal zijn wanneer ze vreemd terrein ziet, andere paarden ziet en hoort, .. Als ze dan over de rooie gaat, wat niet onmogelijk is, denk ik niet dat ik haar nog fatsoenlijk een hoofdstel kan indoen op de trailer, en ik heb geen zin om daar geplet te worden oid..

Je kunt haar natuurlijk ook een keer meenemen naar een concour/wedstrijdterrein (zonder dat je zelf moet rijden) om de reactie van je paard in te schatten. Omdat je zelf dan al wat rustiger bent dan wanneer je zelf op wedstrijd gaat, is de ervaring voor je paard misschien ook al veel minder stressvol.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:49

Een topic gaat toch ook juist over het uitwisselen van ervaringen?

Toen ik mijn paard net had gingen we ook opgezadeld en al op pad, ter plaatse gelijk van de trailer, noem maar op. Dat is uitgegroeid tot 'lekker op de trailer laten staan zonder grote problemen'.
Kwestie van oefenen en vaak doen. Alleen dat eerste beginnetje...dat is even uitproberen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:58

Apple schreef:

Vind ik ook hoor, na het rijden zadel ik ze altijd af, ik neem ze nooit weer gezadeld mee naar huis.
Citaat:

Levensgevaarlijk vind ik dat, ik zet nooit een paard aan de trailer vast.

buowerR

Re: Hoofdstel thuis al indoen, met halster eroverheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:09

Voor training doe ik het wel, wedstrijd niet. Dan neem ik liever goed de tijd mijn paard netjes op te zadelen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:24

KarinvdM schreef:
troetjoek schreef:
alleen als ze gaat staan schuren met haar hoofstel in is straks heel je hoofdstel beschadigd vind ik altijd persoonlijk zonde :o

Ik neem mijn paarden altijd kant en klaar mee en bij mij is er nog nooit iets beschadigd. :n

Jij ook al?:) Ga al jaren met 4-6 paarden opgezadeld en hoofdstel in op pad. Gaat prima en ook tot op heden geen enkel probleem meegehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:19

Ik doe ook altijd alles al in en op,halstertje erover heen en meenemen maar.Scheelt een hoop stress op het wedstrijdterrein en er beschadigt niets als je ze goed vast zet.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:54

Ik doe het ook vaak met mijn paarden hoor. Lekker thuis opzadelen, hoes over het zadel en vaak ook nog een deken. Halstertje over het hoofdstel heen en goed vastzetten. Bij mij is er nog nooit wat beschadigd... Scheelt voor jezelf een hoop stress en voor het paard!

Als ik bij ons ga rijden in de binnenbak zadel ik mijn paard ook thuis al helemaal compleet op. Anders sta ik daar in mijn eentje te martelen ;-)
Dus vaak zijn ze het ook al gewend!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:58

Ik heb het ook wel eens bij mijn pony gedaan. Zadel deed ik bijna nooit op, alleen als het erg koud was en ik 10 minuten met de trailer naar de club moest rijden. Dan kon ik er zo vanuit de trailer erop. :)
Nooit problemen gehad!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:06

Mijn paard deed ik in het begin zijn hoofdstel in de trailer om, maar zoals je zelf al gezegd heb, werd ik wel eens geplet := Thuis omdoen en halster erover lijkt me het minst stressvol voor jullie beiden :j

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:50

Gewoon met halster in de trailer / vrachtwagen.
Als je gaat opzadelen het hoofdstel in de trailer / vrachtwagen omdoen en kan je dr zo naar buiten begeleiden.

kimgirltibor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:24

@MyWishMax. Mijn paard deed ik in het begin zijn hoofdstel in de trailer om, maar zoals je zelf al gezegd heb, werd ik wel eens geplet Thuis omdoen en halster erover lijkt me het minst stressvol voor jullie beiden

-
ik sluit me hierbij aan

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:35

als ik naar les oid ga, dan zadel ik altijd thuis op, dan staat ie ook maar 10 minuten op de trailer. als ik op cc ga, dan zadel ik altijd gewoon op de wedstrijd zelf op, en dan idd het hoofdstel in de trailer, zodat ie niet wegkan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:45

Als wij naar les gaan of naar een binnenbak om te trainen (beiden 15 minuten rijden), dan doe ik onze merrie thuis het hoofdstel al om. Halster er over heen en hup de trailer in. Nooit problemen mee gehad. Op wedstrijd doe ik haar in de trailer het hoofdstel om, halster er over heen en dan zet ik haar buiten aan de trailer vast om verder te zadelen. Waarom? Tis een heel alerte, energieke merrie, die zodra ze uit de trailer komt meteen alles wil zien en derhalve haar hoofd zo hoog heeft dat ik het kopstuk niet over haar oren kan krijgen, ben te klein ;)
Verder is het een super correcte, wel opgevoede merrie.
Met onervaren paarden/pony's doe ik het overigens net zo, dus in de trailer het hoofdstel om doen en dan uitladen. Veelal ook het zadel. Voorkomt stress en eventueel er van door gaan als de indrukken hen toch teveel worden. Toen we nog een anderhalf paards trailer hadden, zadelden we thuis ook vaak op (korte afstanden), nu met de 2 paards niet, de ruimte vind ik net te smal, en steeds het schot opzij plaatsen vind ik te omslachtig.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:38

ik heb ook meestal het hoofdstel al in op de heenweg met een halster erover, terugweg meestal enkel een halster. Dit doe ik om stress te beperken zowel bij mij als het paard.