Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
volbloedfan schreef:is dit een geintje ts?
jaa dat heb ik dus ook met de eigenaar van mijn verzorgponys,Citaat:Waarom denk je dat?
Het is geen geintje hoor, dit kwam zoals al eerder geschreven bij mij op, en dacht gewoon ik stel de vraag op Bokt.
[i]Want er moet toch een wetenschappelijke reden achter zitten waarom je een pony pas vanaf een bepaalde leeftijd
dingetjes mag gaan leren??
Bij honden zijn de meningen verdeeld, er zijn mensen die de hond "groen" laten tot ca 1 1/2 jaar, maar er zijn ook
mensen die al op een leeftijd van 8 weken met een pup aan de slag gaan.
Die is er: Een jong paard kan later last van zijn of haar rug krijgen als je er voordat ze 3 zijn iets zwaars oplegt, [b]meer dan een keer.
Veulens springen ook op elkaar, en dat is wel wat zwaarder dan een zadeltje voor 1 foto'tje..
Dus het maakt niet uit. Longeren ook niet. Kijk een bit erin gooien oké.. Maar wat veel mensen hier al onder longeren verstaan is touwtje aan het halster en rondjes om je heen laten rennen.. Echt longeren is met touwtjes, een bitje en een longeersingel zodat je je knol ook kan sturen ect.
Maar beter is toch je veulen gewoon veulen te laten zijn. Het kan echt geen kwaad om er iets mee te doen. Tor is nog steeds niet verpest na meer dan 1 jaar met hem lopen, poetsen, hoeven pakken en door het verkeer lopen.
Hij heeft ook een jong speelmaatje, dat is het enige wat hij echt nodig heeft, + een wat ouder paard. Gewoon om zijn plaats te leren kennen in een kudde. Een opfok is niet nodig, maar wel handig als je geen jonge paarden meer hebt.
Waarom mensen er altijd zo'n drama van maken, een jaarling die voor 1 foto misschien net 1 minuutje met een zadeltje met een pop op zijn rug gaat staan.. Dan kun je hem beter de hele dag in zijn eentje laten staan als je dan al bang bent dat zijn rug eraan gaat, of zijn benen..
Het enige wat je niet mag doen met een jaarling/veulen, is echt longeren en erop rijden. Zitten mag al als ze 2 zijn. Maar 1 of 2 keer een minuutje. Dat is hetzelfde als spelen en ze pikken het inrijden beter op. Niet dat ik dit doe, dat zeg ik niet. Maar ik moet dat doen van zijn baas op die leeftijd. En die is echt wel goed voor zijn dure stamboom-pony en vierspan hengst die de merrie's moet gaan dekken.
Dus denk nou alsjeblieft niet te extreem, en je houd een eigenaar echt niet tegen, en tegen mij dingen zeggen heeft ook geen zin.. Zijn baas krijgt dit toch nooit te weten, en al wist hij het wel, ik vertaal zijn menig.
ismy schreef:wat vinden jullie ervan als een hengst ruin word 2,5 jaar is en zoveel mogelijk beweging moet dan?ben gewoon benieuwd hoor!

Jacco_Hind schreef:Ik zou zeggen lekker veel buiten laten lopen. Is ie niet actief genoeg (kan ik me niet echt voorstellen voor een net gecastreerde 2,5 jarige), dan zou ik gaan wandelen en simpel longeren. Of los "longeren" in een bak of paddock (wellicht beter idee als ie het longeren nog niet kent)
ThreeFingers schreef:Dames begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal geen pop met zadel op een veulen leggen enz. Het was een voorbeeld. Omdat ik dat een keer op een foto had gezien.
Jonge honden kun je op een speelse manier ook al veel leren, dus kwam bij mij de vraag waarom bij pony`s en paarden pas op de leeftijd van 3 jaar.
Ik bedoel dus niet het echte werk, maar echt wat basis dingetjes. En afhankelijk van het type pony of paard.
Sommige hier gaan met kinderen vergelijken, maar een mensenkind is in mijn ogen niet te vergelijken met een veulen. Maar goed ook een kind kun je op jonge leeftijd van alles leren. Je moet ze toch opvoeden?
Dank jullie wel voor de antwoorden!
Maar we zien wel hoe hij het doet. Zoals hij er nu uit ziet, is 't echt nog een puppy, en ik moet er niet aan denken om er nu op te gaan zitten. Gaat nog wel even duren tot hij echt sterk genoeg is in zijn lichaam.