Join up, goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je paard je zien als leider van de kudde?

Ja, mijn paarden moeten mij respecteren.
65 (91%)
Totaal niet, mijn paarden zijn de baas!
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 71

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:40

babetta schreef:
Ik werk ook met de join-up ;)
maar wat je met je veulen doet is niet goed...
Hij moet je idd respecteren maar als je hem zo gaat wegjagen gaat ie je later niet meer vertrouwen en gaat hij volgens mij nog moeilijker doen als hij zen eten krijgt ;)
wat jij dus doet heeft niks met de join-up te maken, maar het is jou veulen dus doe ermee wat je wilt...

en waarom doe JIJ een JU? gezien jij ook pas 12 bent :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:47

lifaya schreef:
babetta schreef:
Ik werk ook met de join-up ;)
maar wat je met je veulen doet is niet goed...
Hij moet je idd respecteren maar als je hem zo gaat wegjagen gaat ie je later niet meer vertrouwen en gaat hij volgens mij nog moeilijker doen als hij zen eten krijgt ;)
wat jij dus doet heeft niks met de join-up te maken, maar het is jou veulen dus doe ermee wat je wilt...

en waarom doe JIJ een JU? gezien jij ook pas 12 bent :)

bij een paard van men vriendin die van de paardenmarkt kwam, ze hadden er énorm veel problemen mee, en omdat ik pas 12 ben zou ik er dus niets van af weten of wat ? xS

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:47

Een JU kan zeker goed werken bij het juiste paard en door de juiste persoon.
Jij voldoet overduidelijk niet aan de kwaliteiten die daarvoor nodig zijn, te beginnen met gezond verstand.
Als je op deze manier doorgaat vrees ik dat je paardje over een jaar te koop staat als onhandelbaar en met medische problemen.
Laat dat dier nog lekker een winter jong paard zijn en begin in het voorjaar heel rustig opnieuw, geef jezelf en je paard kans op een toekomst samen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:53

babetta schreef:
bij een paard van men vriendin die van de paardenmarkt kwam, ze hadden er énorm veel problemen mee, en omdat ik pas 12 ben zou ik er dus niets van af weten of wat ? xS

om heel eerlijk te zijn heb ik daar mijn twijfels bij, bij een 12 jarige :) Als het fout gaat kun je het paard er dusdanig mee verpesten. Het is geen verhaaltje als the horse whisperer of Heartland. Je kan een paard er echt dusdanig mee verpesten :) Daarom zou ik, als ik een paard heb waar echt de laatste kans een JU is, laten doen door een ERVAREN persoon :) dan weet je (althans, hoop je)dat het niet fout gaat :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:58

lifaya schreef:
babetta schreef:

om heel eerlijk te zijn heb ik daar mijn twijfels bij, bij een 12 jarige :) Als het fout gaat kun je het paard er dusdanig mee verpesten. Het is geen verhaaltje als the horse whisperer of Heartland. Je kan een paard er echt dusdanig mee verpesten :) Daarom zou ik, als ik een paard heb waar echt de laatste kans een JU is, laten doen door een ERVAREN persoon :) dan weet je (althans, hoop je)dat het niet fout gaat :)

Ik doe het niet helemaal alleen hè ! Iemand met veél ervaring helpt me en heeft me alles geleerd wat ik moet weten ! x) en denk je nou echt dat ik de JU leer uit boekjes... Ö

Rennie89

Re: Join up, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:00

En wanneer vind jij iemand ervaren? ;') ik blijf mijn twijfels erbij hebben. De pony word gewoon mentaal gebroken

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:03

hoe kan jij dat nou ruiken, maar als je er je twijfels bij hebt vind ik dat ok, in ieder geval gaat het heel goed met het paard :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:05

babetta schreef:
hoe kan jij dat nou ruiken, maar als je er je twijfels bij hebt vind ik dat ok, in ieder geval gaat het heel goed met het paard :)

Ruiken niet maar ik kan wel profielen lezen en zelfs nog een klein beetje tellen en dan ga ik ook twijfelen. :)

Verder TS: als je de JU GOED zou toepassen, zou je hem niet zo vaak nodig hebben.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:12

Ayasha schreef:
babetta schreef:

Ruiken niet maar ik kan wel profielen lezen en zelfs nog een klein beetje tellen en dan ga ik ook twijfelen. :)

Verder TS: als je de JU GOED zou toepassen, zou je hem niet zo vaak nodig hebben.

ach ja :)
Maar er zijn wel veél betere manieren om het vertrouwen enz. van je paard te krijgen dan de join-up

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:13

En daar hebben we het nu over...slimme meid!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:14

babetta schreef:
ach ja :)
Maar er zijn wel veél betere manieren om het vertrouwen enz. van je paard te krijgen dan de join-up

+:)+ Bingo!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:15

ik heb in bijna 3 jaar tijd.

een aantal keren maar een join up gedaan,

maar een meisje dat ik ken.(ze zegt dat ze alles parelli doet enzo) die doet het zekker wel 4 keer per maand,
dit vind ik ook niet goed,
ze probeerd hiermee dat het paardje altijd achter haar aan blijft lopen enzo...zonder halster.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:17

Cassidy schreef:
En daar hebben we het nu over...slimme meid!

haha sorry, ik had niet heél het gesprek gelezen :+

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:35

Wow meid jouw beeld van paardentaal en het opleren van paarden moet dringend door elkaar geschud worden.

1. Je rijdt NIET op een veulen. Ben je nou helemaal...
2. Kijk nog eens goed naar het paardenleven in de weide. En zet je kleppen af want de leider van de kudde laat andere paarden wél mee-eten. Niet altijd, maar het mag. Als jij je paard gaat wegjagen iedere keer als hij in de buurt van jou wil eten dan ben jij een zeer agressieve 'leider' en wat ik uit je verhaal kan opmaken denk ik dat je veulen je beschouwd als een hysterisch agressief ding.
3. Dus als je paard groter is dan jou, dan luistert ze niet meer? Dan ben je al zeker geen leider, of je nou 100 keer per dag een JU doet en dan helpt jouw theorie van 'wegjagen bij eten' niet. Ik ben kleiner als mijn paard, maar ik ben wel zijn baas én zijn maatje.

Pff kan me hier zo aan irriteren..

Wat jij kan doen is nu goede les nemen, in grondwerk en paardentaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:53

Ik denk dat de meeste wel kleiner zijn dan hun paard. De gemiddelde shet weegt al 3x zoveel als een gemiddeld wegende volwassene. We denken graag dat we zo'n shet dan wel aan zullen kunnen maar als die gaat, hebben we daar evenmin wat aan te zeggen dan aan de gemiddelde shire.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:03

Het wordt steeds ernstiger hier. Ik lees berichten van hele jonge meisjes, die [b]maar /b] een aantal keer een join-up hebben gedaan. (dus dat zou niet erg zijn)
Ik ben vast wel vier keer zo oud, maar ik heb nog nooit een join-up hoeven doen. Er zijn veel andere wegen die ook naar Rome leiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:24

Al de demonstraties, en al de boekjes van Heartland waar de JU in beschreven wordt, geven anders wel de indruk dat het het wondermiddel is in de paardenopvoeding...of om een gebekkige opvoeding snel recht te zetten.
De JU als Quick Fix...en dat traject wat er achteraan komt zien ze niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:50

oh wat is dit jammer zeg. een methode die als et goed gebruikt wordt wel kan werken. ik heb er zelf geen ervaring mee en ook nog nooit toegepast. heb een jaarling nou ja 1.5 en zie absoluut de noodzaak niet om dat te doen. heb wel meerdere cursussen paardentaal gevolgd in groningen bij janet bos en dat was zeer leerzaam en mijn paardje kent de grenzen en respecteerd mijn eigen ruimte zonder dat ik hem weg moet jagen. jammer dat goeie dingen zo een slechte naam krijgen en dat mensen zich niet genoeg verdiepen in dingen en maar wat doen. ts heel erg jammer wat je doet. je conclusies kloppen niet en je manier van inrijden ook niet. maar dat is mijn mening. even een vraag wat is slabakken??? nog nooit van gehoort

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:14

Ik vind het het ergst, dat mensen van 12 jaar tegenwoordig roepen dat ze ervaring hebben, en daar maak ik me nog het meest zorgen over :o

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:48

Heee Bijdehandje, kon je er weer niet van slapen!! :z Volgens mij wordt het tijd dat wij de werkgroep ondertoezichtstelling van 12jarigen op gaan richten, haha!
Mijn 13jarige verzorgt en rijdt 4 paarden maar alles onder toezicht van paps en mams, waar zijn die van jou, TS?
De groeischijven in de botten van je paard zijn nog lang niet dicht met 2 1/2, dat zijn ze pas met 8!!! Een uur rijden is dus lichamelijk zwaar overbelasten op die leeftijd en betekent dat je je paard nu al slijtage aan de gewrichten en pezen laat oplopen waardoor ze later ( lees over enkele jaren!!!) al zware blessures gaat krijgen. Maar daar ging dit topic niet over geloof ik... :D
Even een compliment tussen al dit gescheld:het is super dat je je verdiept in methodes om op een verantwoorde manier met je paarden om te gaan, maar zoek wel een volwassen iemand om je daarin te begeleiden hoor, want het is echt moeilijker dan je denkt!

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:39

bijdehandje1 schreef:
Het wordt steeds ernstiger hier. Ik lees berichten van hele jonge meisjes, die [b]maar /b] een aantal keer een join-up hebben gedaan. (dus dat zou niet erg zijn)
Ik ben vast wel vier keer zo oud, maar ik heb nog nooit een join-up hoeven doen. Er zijn veel andere wegen die ook naar Rome leiden.

Hier ben ik het dus mee eens :D Ik heb er geen woorden voor wat ik ervan vind. Alleen wil ik je een tip meegeven. Hou ermee op waar je mee bezig bent en haal goede prof. hulp voor jou & je paard.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:38

Wat een verhaal staat hier op.
Ik vind het echt rampzalig wat ik hoor wat ze bij haar veulen doet. Ze zegt veulen ook nog.
En ben het helemaal eens met de anderen dat je begeleiding met ervaring er bij moet hebben! :D

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:07

hoeveel jaar zou het duren tot er topics van ts komen met
paard onhandelbaar....
of zelfs
paard spierbevangen...

getekend voor het leven...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:09

Die topics komen niet, voor die tijd is het paard verkocht, omdat er niets meer mee te beginnen viel, of het paard wat mankeerde. Zoals zoveel topics van jongvolwassen bokkers die shetten leren steigeren, trainingsmethodes zelf gaan uitproberen zonder er het fijne van te weten, of Natural Horsemanship verkeerd toepassen. En dan hoeft het nieteens om de JU te gaan, dat risico heb je bij ieder NH stroming, als je een volger hebt die het allemaal net niet helemaal heeft begrepen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:12

ohja dat is veel makkelijker natuurlijk...