OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:43

Kaja schreef:
Het zou simpelweg toch ook te gek voor woorden zijn?
Je hebt immers toch niet voor niets een onderzoeksplicht?
Of denk je dat ik altijd voor mijn plezier € 600,00 extra kwijt ben voor een aankoopkeuring?

Nee dat doe je om jezelf een hoop ellende te besparen.

Het gedeelte over "dwaling" klopt inderdaad. En daar ben ik het ook mee eens alleen het is natuurlijk
niet altijd even "eerlijk" in ieders ogen.

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:45

Wij hebben inmiddels contact gehad met vereniging Eigen Paard en zij zijn ook van mening dat wij in ons recht staan en dat wij zeker ons geld terug zouden moeten krijgen. Zij kijken inmiddels naar dit dossier en zullen ons bijstaan in een eventuele juridische procedure. Ze zijn in ieder geval positief.....

ElCid schreef:
Een verborgen gebrek is vaak wel degelijk een reden tot ontbinden van een gedane koop! Zelfs als de verkoper het niet wist. Wij hebben iets dergelijks gehad met ons huis; er waren verborgen gebreken, verkoper zei dat hij er niets van afwist maar wij zijn wel in gelijk gesteld.

Verkoper heeft meldingsplicht en zou moeten weten wat hij verkoopt en wat de evt. gebreken daaraan zijn!

Ik weet niet of de wet ook zo in Belgie geldt, maar een verborgen gebrek is ( deels) koopontbindend, of de verkoper er nu wel of niet van afwist!
Aangezien dieren voor de wet ook als "goederen" worden gezien zal het dus niet veel afwijken van bovenstaande.
Dus een advocaat/ wetswinkel raadplegen; de koper op de hoogte stellen d.m.v. aangetekende brief of gesprek met getuigen, alle relevante rapporten erbij nemen en in 1e instantie proberen er samen uit te komen.
Succes!

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:53

Enkel als veulen kan een paard OCD krijgen. Als het paard 1 jaar oud is kan het geen OCD meer krijgen. De fragmenten vormen zich ergens tussen de leeftijd 1 maand en 1 jaar. Het is een ontwikkelingsstoornis in een gewricht tijdens de groei van het veulen. Als een paard geen OCD fragmenten heeft in zijn gewrichten op de leeftijd van 1 jaar zal hij ook nooit OCD meer krijgen.

Een van de belangrijkste oorzaak is dat OCD erfelijk is, het veulen ontwikkeld OCD omdat één van de ouders of grootouders OCD had of drager was van OCD. Uit onderzoek is gebleken dat niet enkel OCD erfelijk is, maar ook de locatie van OCD is erfelijk. Daarnaast zijn er verschillende andere factoren belangrijk in de ontwikkeling van OCD zoals onvoldoende of te veel geforceerde beweging van het jonge veulen, te veel en te krachtig bijvoeren van veulens of een onevenwichtige voeding (koper te kort, zink overschot).

fokfanaat schreef:
Een koopovereenkomst kan op grond van dwaling worden vernietigd. Deze vernietiging geschiedt met terugwerkende kracht. De koper ontvangt de betaalde koopprijs terug en dient het paard aan de verkoper weer af te geven. Aan de werking van terugwerkende kracht kleven nog een aantal juridische aspecten echter deze blijven hier onbesproken. Dwaling is een onjuiste voorstelling van zaken, een vergissing. Dwaling betekent eigenlijk iets niet hebben geweten. De koper of de verkoper zou de koop niet hebben gesloten bij een juiste voorstelling van zaken. De vraag rijst natuurlijk direct wat onder (on)juiste voorstelling van zaken dient te worden verstaan. Deze vraag dient met name aan de hand van vaste rechtspraak te worden beantwoord.

Dwaling kan in ieder geval nooit een toekomstige omstandigheid betreffen. Wanneer de koper een veulen koopt die naderhand een vermogen waard blijkt te zijn kan gesteld worden dat de verkoper het veulen niet zou hebben verkocht indien hij dit zou hebben geweten. In dit voorbeeld kan desondanks geen dwaling worden aangenomen. Dwaling heeft altijd betrekking op eigenschappen van het paard en niet op verwachtingen omtrent die eigenschappen.

Dwaling kan niet altijd tot vernietiging van de koopovereenkomst leiden. Nodig is dat de wederpartij op grond van hetgeen zij had behoren te begrijpen, de dwalende uit de droom had moeten helpen. Wanneer bijvoorbeeld de koper aan de verkoper uitdrukkelijk mededeelt dat het paard absoluut geschikt moet zijn voor een jeugdige ruiter, terwijl de verkoper wist dat dit paard hiervoor helemaal niet geschikt was dan had het op de weg van de verkoper gelegen om de koper hieromtrent te informeren. Aan de andere kant rust ook op de koper een plicht maatregelen te nemen om te voorkomen dat hij bij het sluiten van de koopovereenkomst afgaat onder invloed van onjuiste voorstellingen. Wanneer de verkoper aan de koper mededeelt dat volgens hem het paard kerngezond is en naderhand blijkt van niet dan kan dwaling niet zonder meer worden aangenomen.

De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken. Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Ingeval de koper het paard van een professionele handelaar heeft gekocht, terwijl de koper aangemerkt kan worden als een consument, kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig.
Laatst bijgewerkt door delerium op 29-10-10 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: verwijzing naar fokker verwijderd

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:54

Sorry, maar ik vind het een beetje dom dat je hem niet bij aankoop hebt laten keuren.
Je komt er vaak niet achter bij een klinische keuring dat een paard dit gebrek heeft.
Als je het paard had laten keuren, dan was je er gewoon achter gekomen en had je dit leed niet op je schouders gehad.

Wij hadden een paard klinisch en rontgonologisch laten keuren en die bleek BINNEN EEN WEEK toch cornage te hebben. De klinische keuring was niet zwaar genoeg uitgevoerd, dus dit kwam niet naar boven. Dit was trouwens een erkende keuringsarts, waar ik geen naam van noem.
Wij hadden alles waterdicht zitten, kon gewoon niet duidelijker enzovoorts.
We hadden volgens iedereen gelijk, zelfs artsen uit Someren naar de zaak laten kijken, juristen, noem het maar op.
Maar er is nog een verschil tussen je gelijk hebben en gelijk krijgen.
Ons viel dan nog geeneens iets te verwijten, maar jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan....

Ik hoop voor je dat het goed afloopt en dat je je geld terug krijgt, maar het is absoluut niet makkelijk!

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:56

Hier zit hem inderdaad de kruks.

Wij hebben onze gesprekken en onderhandelingen met hem steeds per mail aan hem bevestigd. In een van deze mails vragen wij duidelijk of de merrie OCD en Scid vrij is. Hier heeft hij telefonisch "uiteraard" op geantwoord.

Tieneke schreef:
Lovely :D

Sja, je kan nog discussiëren over die onderzoeksplicht ook. Ze heeft hem gevraagd of het paard OC-/OCD-vrij was. Hij antwoordt daarop van niet. Dat is gewoon liegen. Hij kon ook zeggen dat het paard daar nooit op gecontroleerd is. Wie is er dan in fout? TS omdat ze hem op z'n woord geloofd heeft? Of de man die iets gezegd heeft wat onwaar was?

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:58

Het is niet dat we het (in geval van nood) niet kunnen opbrengen maar juist om deze kosten te besparen wilde we haar verzekeren.

Deesiej schreef:
Het is niet erg slim van jullie, maar ook niet erg netjes van de handelaar.

Aan de andere kant vraag ik me af hoe je het wil gaan redden om een paard te onderhouden als je geen 2500 op kan brengen voor een operatie. Misschien was het paard wel gezond geweest bij aankoop en later ziek geworden. Wat had je dan gedaan als je dat bedrag had moeten ophoesten? Dan kan je hem niet "retour" sturen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:58

Wel, als je dat op mail hebt staan, heb je al meer poot om op te staan. Ik hoop dat het in orde komt!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:58

Heb je die mails nog?
Want dan moet je het daar opgooien, als hij zo verzekerd was dat dit paard vrij was van deze gebreken, dan moet hij onderhand foto's hebben gehad van dit paard, anders kun je dit niet weten.

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:00

Wij hebben juist zoveel voor dit paard betaald in de hoop ooit iets van het aankoopbedrag terug te "verdienen" door een veulentje met haar te fokken. Wat nu dus niet meer kan....
Operatie is inderdaad ontzettend moeilijk en met heel veel risico, volgens DA.

fokfanaat schreef:
ja maar een fokcarriere is ook verkeken met dit paard, operatie of niet.
En als de da aangeeft dat het op een foute plek zit voor opereren zou ik daar iig niet aan beginnen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:08

ClementinevS schreef:
Het is niet dat we het (in geval van nood) niet kunnen opbrengen maar juist om deze kosten te besparen wilde we haar verzekeren.

Oké dan is het prima, anders ook hoor het is altijd nog je eigen keuze. Maar wel iets wat ik me af vroeg ;)

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:12

We hebben inderdaad een fout gemaakt door haar niet eerder röntgenologisch te laten keuren. Dit overkomt ons nooit meer maar we kunnen helaas de tijd niet meer terug draaien. We hebben hier heel veel spijt van!

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit afloopt. Het ligt aan de fokker nu in hoeverre hij medewerking wenst te verlenen. Volgens vereniging Eigen Paard en een benaderde jurist staan we sterk omdat wij alles per mail hebben bevestigd, dit een consumentkoop betreft, alles op zo'n korte termijn aan het licht is gekomen en omdat het erfelijk is en de fokker had kunnen verwachten dat deze merrie misschien OCD zou kunnen hebben omdat haar volle broer dit ook had.

Watch_Me schreef:
Sorry, maar ik vind het een beetje dom dat je hem niet bij aankoop hebt laten keuren.
Je komt er vaak niet achter bij een klinische keuring dat een paard dit gebrek heeft.
Als je het paard had laten keuren, dan was je er gewoon achter gekomen en had je dit leed niet op je schouders gehad.

Wij hadden een paard klinisch en rontgonologisch laten keuren en die bleek BINNEN EEN WEEK toch cornage te hebben. De klinische keuring was niet zwaar genoeg uitgevoerd, dus dit kwam niet naar boven. Dit was trouwens een erkende keuringsarts, waar ik geen naam van noem.
Wij hadden alles waterdicht zitten, kon gewoon niet duidelijker enzovoorts.
We hadden volgens iedereen gelijk, zelfs artsen uit Someren naar de zaak laten kijken, juristen, noem het maar op.
Maar er is nog een verschil tussen je gelijk hebben en gelijk krijgen.
Ons viel dan nog geeneens iets te verwijten, maar jij hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan....

Ik hoop voor je dat het goed afloopt en dat je je geld terug krijgt, maar het is absoluut niet makkelijk!

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 21:09

Ik heb een fout gemaakt met deze hengst. Mijn excuses, het is mij niet bekend of deze hengst V.H. Dakar IBN Shuruf OC of OCD heeft of had. Het blijkt om een andere andere hengst te gaan waar ik de naam niet kenbaar van kan maken.

ClementinevS schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Iedereen mag zijn eigen mening hebben uiteraard.

Wij hebben inmiddels via een een dierenarts uit de woonplaats van de fokker vernomen dat een broer (V.H. Dakar IBN Shuruf) met dezelfde ouders als onze merrie aan 4 benen OCD had maar dat hij hieraan door hun is geopereerd en dat hij nu wordt ingezet als dekhengst.

We krijgen weer wat moet in onze zaak...........

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:26

Met andere woorden, je hoeft dus niet meer röntgenologisch te keuren?
Als je het gebruiksdoel aan de verkoper kenbaar maakt, je vervolgens te horen krijgt dat het paard schoon is van eventuele OC/OCD, het na aankoop laat keuren en het dier word afgekeurd voor het gebruiksdoel wat jij voor ogen hebt, dan mag je het altijd terug brengen en krijg je je geld ( + event. keuringskosten) terug?

Nou dat zou een ware revolutie zijn! Dus eerst zien en dan geloven!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:24

Deesiej schreef:
Cowgirl schreef:
Als je goed gelezen had was het nog maar de vraag of het paard na de operatie 100% goed zou komen.
Het gaat hier over een 2,5 jarige die bij aankoop(of een week later)n al niet goed blijkt te zijn. Grote kans dus dat je er nooit iets mee kan. Ik denk niet dat ik het risico zou nemen. Dan is het gewoon einde oefening. Het is een ander verhaal als je het paard al enige tijd hebt.

Als ik goed gelezen had.. ik heb goed gelezen! Ik weet van de operatie, het herstel etc.
Maar ook als jij je paard al enige tijd hebt en er zou OCD worden ondekt en je kan de operatiekosten e.d. dan alsnog niet ophoesten omdat het buiten de verzekering valt oid. Wat doe je in zo'n geval?

Dat zijn wel vragen waar je voor de aanschaf overna moet denken, en dááár gaat het mij om.
Net als dat je vóór de aanschaf uit moeten zoeken hoe het zit met het keuren en je recht, want nu is het waarschijnlijk al te laat.
Niet om het feit dat ze graag zou willen dat het paard terug genomen word door de oude eigenaar, want dat begrijp ik ;)

Op dit moment betekend een operatie van + 2500 einde oefening voor mijn paard.

En als ik morgen een 2,5 jarige zou kopen die zo slecht op de benen staat is het ook einde oefening. Even de keuringen buitengelaten.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:50

De aandoening OCD is weliswaar een groeistoornis die ook zeker voor kan komen bij paarden in geheel ge-PROKte families echter vergelijkbare chips kunnen later ook ontstaan evenals afvlakkingen van de gewrichten en het is vrij moeilijk om deze chips van OCD te onderscheiden. Wellicht dat de locatie van de chips in jouw paard aanduiden dat het niet door trauma of andere overbelasting komt maar dat zou je aan een deskundige DA moeten vragen.

ClementinevS schreef:
Enkel als veulen kan een paard OCD krijgen. Als het paard 1 jaar oud is kan het geen OCD meer krijgen. De fragmenten vormen zich ergens tussen de leeftijd 1 maand en 1 jaar. Het is een ontwikkelingsstoornis in een gewricht tijdens de groei van het veulen. Als een paard geen OCD fragmenten heeft in zijn gewrichten op de leeftijd van 1 jaar zal hij ook nooit OCD meer krijgen.

Een van de belangrijkste oorzaak is dat OCD erfelijk is, het veulen ontwikkeld OCD omdat één van de ouders of grootouders OCD had of drager was van OCD. Uit onderzoek is gebleken dat niet enkel OCD erfelijk is, maar ook de locatie van OCD is erfelijk. Daarnaast zijn er verschillende andere factoren belangrijk in de ontwikkeling van OCD zoals onvoldoende of te veel geforceerde beweging van het jonge veulen, te veel en te krachtig bijvoeren van veulens of een onevenwichtige voeding (koper te kort, zink overschot).

fokfanaat schreef:
Een koopovereenkomst kan op grond van dwaling worden vernietigd. Deze vernietiging geschiedt met terugwerkende kracht. De koper ontvangt de betaalde koopprijs terug en dient het paard aan de verkoper weer af te geven. Aan de werking van terugwerkende kracht kleven nog een aantal juridische aspecten echter deze blijven hier onbesproken. Dwaling is een onjuiste voorstelling van zaken, een vergissing. Dwaling betekent eigenlijk iets niet hebben geweten. De koper of de verkoper zou de koop niet hebben gesloten bij een juiste voorstelling van zaken. De vraag rijst natuurlijk direct wat onder (on)juiste voorstelling van zaken dient te worden verstaan. Deze vraag dient met name aan de hand van vaste rechtspraak te worden beantwoord.

Dwaling kan in ieder geval nooit een toekomstige omstandigheid betreffen. Wanneer de koper een veulen koopt die naderhand een vermogen waard blijkt te zijn kan gesteld worden dat de verkoper het veulen niet zou hebben verkocht indien hij dit zou hebben geweten. In dit voorbeeld kan desondanks geen dwaling worden aangenomen. Dwaling heeft altijd betrekking op eigenschappen van het paard en niet op verwachtingen omtrent die eigenschappen.

Dwaling kan niet altijd tot vernietiging van de koopovereenkomst leiden. Nodig is dat de wederpartij op grond van hetgeen zij had behoren te begrijpen, de dwalende uit de droom had moeten helpen. Wanneer bijvoorbeeld de koper aan de verkoper uitdrukkelijk mededeelt dat het paard absoluut geschikt moet zijn voor een jeugdige ruiter, terwijl de verkoper wist dat dit paard hiervoor helemaal niet geschikt was dan had het op de weg van de verkoper gelegen om de koper hieromtrent te informeren. Aan de andere kant rust ook op de koper een plicht maatregelen te nemen om te voorkomen dat hij bij het sluiten van de koopovereenkomst afgaat onder invloed van onjuiste voorstellingen. Wanneer de verkoper aan de koper mededeelt dat volgens hem het paard kerngezond is en naderhand blijkt van niet dan kan dwaling niet zonder meer worden aangenomen.

De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken. Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Ingeval de koper het paard van een professionele handelaar heeft gekocht, terwijl de koper aangemerkt kan worden als een consument, kan onder omstandigheden het consumentenkooprecht van toepassing zijn. In dat geval dient de verkoper te bewijzen dat het paard niet aan een aandoening leed voor de koop. Hierdoor wordt de bewijslast in het voordeel van de koper omgekeerd. In beginsel dient de koper er echter vanuit te gaan dat hij dient te bewijzen dat het paard een verborgen gebrek heeft. En dat is zeker niet éénvoudig.

Anoniem

Re: OC en OCD geconstateerd bij 2,5 jarige merrie. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:03

Persoonlijk denk ik dat het ook de vraag is of de fokker heeft gezegd:
- "paard is gezond, heeft geen oc/ocd", of
- "paard is voor zover ik weet gezond".

In eerste geval stelt hij dat hij wéét dat het paard gezond is, in het tweede geval dénkt hij dat het paard gezond is. In het eerste geval had 'ie dat überhaupt al niet mogen stellen als nu blijkt dat het paard wel degelijk oc/ocd heeft.

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:22

Ik weet uit ervaring dat alleen de gebreken die je bij aankoop zelf niet had kunnen ontdekken gelden als een reden om de koop ongedaan te maken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een stalgebrek die je niet met een keuring kunt ontdekken. ik ben dus bang dat je in jouw geval weinig kans maakt, vooral omdat de verkoper waarschijnlijk niet op de hoogte was van het feit dat het paard een OCD had.

Joarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:48

Beste Clementine,

Eerst en vooral vind ik het erg spijtig voor jullie..

Ik ken de fokker in kwestie vrij goed en ook jouw paardje.
Ik weet dat hij van zogezegde OCD (want dit is nog niet zeker) zeker en vast niet op de hoogte was.
Deze persoon is eerlijk en heeft aan jullie laten weten dat hij geen probleem had met eventuele keuringen.

Ik vind het niet mooi van jou dat je een ander paard noemt dat zeker geen OCD heeft gehad en ondanks je verontschuldiging daarvoor wel het dier in kwestie zijn naam besmeurd.

Ook kan ik je vertellen dat de hengst met OCD nu als volwassen het uitstekend doet in de sport.

En tot slot, de Operatie kost niet half zoveel dan dat jij beweert en de revalidatie is ook een stuk minder.

Jij hebt een super paardje zorg er goed voor en je zal er nog jaren plezier aan hebben.

mvg

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:20

Kaja schreef:
Volgens mij ga jij je "gelijk" nooit en te nimmer halen.
Dat zou wat zijn zeg, je koopt het dier dmv een klinische keuring en wanneer je achteraf voor je verzekering de merrie röntgenologisch laat keuren en het dier word afgekeurd, wens je het terug te brengen?

Nou zijn er al ZOVEEL mensen die kopen zonder te keuren, maar dit zou dan een vrijbrief, om niet bij aankoop te keuren, geven?

Keuren doe je vóór aankoop, zodat je je gebruiksdoel aan de DA kenbaar kan maken en de DA dmv een keuring je een positief of negatief aankoopadvies kan geven.

Hoe kun je überhaupt nou zonder te keuren ervan uitgaan dat een dier geen OC/OCD heeft?
Oké in sommige gevallen kun je iets zien, maar het blijft een aandoening die enkel via foto's te zien en te bevestigen is.

Ik snap echt nog steeds niet dat er mensen zijn, en helemaal met een gebruiksdoel als TS, die een dier kopen zonder te keuren of enkel met een klinische keuring :n Sorry!

Daar ben ik het geheel mee eens. Als je zeker wil weten dat een paard vrij is van oc en ocd moet je het van te voren keuren.
OC en OCD zijn geen verborgen gebreken.Als je aan je complete onderzoeksplicht had voldaan, had je geweten dat het paard er niet vrij van was.
Daar komt bij dat je het paard in Belgie hebt gekocht en daar waarschijnlijk een heel ander recht van toepassing is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:36

Ik denk dat je weinig kans maakt..
De fokker was hiervan niet op de hoogte (tenzij het tegendeel is bewezen) en gaf ook toestemming om het paard ( ook rontgenologisch) te keuren
Je nam (om financiele redenen?) alleen genoegen met een klinische keuring
en dan kun je achteraf de fokker geen verwijten meer maken lijkt mij
Immers de koper heeft een onderzoeksplicht
Een rechtzaak aanspannen (volgens het Nederlands recht) kan jaren gaan duren
en behalve dat het veel geld kost zijn er meestal alleen maar verliezers...

Persoonlijk zou ik de merrie laten opereren (indien dat mogelijk is) en gewoon lekker van haar genieten
Bedenk dat je een wijze les geleerd hebt..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:55

Als ik dit zo lees, heb je weinig kans op een ontbinding van de koop:

wat zijn verborgen gebreken bij aankoop van een paard?

[knip]... ... ... indien de koper het "verborgen" gebrek had kunnen opmerken voor de aankoop, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.[/knip]

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:24

ClementinevS schreef:

Hoe kom je er bij dat een paard op latere leeftijd geen ocd meer kan krijgen?? En als je dat dan zo goed weet dat dat het geval is, waarom heb je dan geen foto's laten maken, ze is immers 2,5? Je wilt een paard in de verzekering hebben, dan weet je dat het meot voldoen aan klinische en/of röntgenlogische keuring, afhankelijk waar je het paard voor verzekerd wilt hebben. Ik vindt het je eigen schuld en weet eigenlijk stiekem dat je absoluut geen gehoor krijgt in de rechtzaak en je evengoed met een paard blijft zitten waar je dus volgens jou niks mee kan. Vindt het overigens wel respectloos en heel erg storend dat je evengoed doorgaat om hints te geven om welke fokker het gaat. En ik Tem dus nogmaals.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:35

Moderatoropmerking:
enkele berichten aangepast om de verwijzing naar de fokker in kwestie te verwijderen. Houd in het oog dat bokt niet het medium is om een geschil uit te vechten. Al wat je hier kunt doen is advies inwinnen en leren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:27

Volgens mij staat het niet voor 100% vast dat OC/OCD erfelijk is. Net als bij HD bij honden. Is deels erfelijk en deel door omgevingsfactoren. En daarover zijn veel uitspraken bekend. Je kan de ovk dan ontbinden omdat er een ondeugdelijk "product" is geleverd.

Maar....jij hebt bij koop een onderzoeksplicht en op 2,5 jarige leeftijd kan je laten keuren op OC/OCD en jullie hebben dat paard met een bijzonder doel (fokken) gekocht. Net als dat je een huis laat keuren voor aankoop. Ik denk ook dat jij geen poot hebt om op te staan (sorry).
De rechter heeft een soortgelijke uitspraak gedaan bij een Fries.

Uitspraak

RECHTBANK LEEUWARDEN

Sector civiel recht

zaaknummer / rolnummer: 84067 / HA ZA 07-601

Vonnis van 25 maart 2009

in de zaak van

[eiseres],
wonende te [woonplaats],
eiseres,
advocaat mr. P.R. van den Elst,

tegen

[gedaagde],
wonende te [woonplaats],
gedaagde,
advocaat mr. A. Kroondijk.

Partijen zullen hierna [eiseres] en [gedaagde] genoemd worden.

1. De procedure
1.1. Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de dagvaarding
- de conclusie van antwoord
- het proces-verbaal van comparitie van 4 februari 2008
- de akte na comparitie van [eiseres]
- de akte na comparitie van [gedaagde].

1.2. Ten slotte is vonnis bepaald.

2. De feiten
2.1. [eiseres] is woonachtig in Tsjechië. Op 2 december 2006 is [eiseres] samen met mevrouw [a] en de heer [b] naar Nederland gekomen om een Fries paard aan te schaffen.

2.2. Dezelfde avond heeft [eiseres] een bezoek gebracht aan de stal van [gedaagde], waar zij te woord werd gestaan door de dochter van [gedaagde].

2.3. [eiseres] is met [gedaagde] overeengekomen dat zij een vier jaar oude Friese hengst genaamd Heino, levensnummer 200201121 en chipnummer 9851200006368206, (hierna: het paard) zou kopen voor een bedrag van EUR 7.000,--. Op 3 december 2006 heeft [eiseres] de koopprijs voldaan en het paard meegenomen.

2.4. [eiseres] heeft het paard noch zelf bereden, noch bekeken terwijl het bereden werd. De dochter van [gedaagde] heeft op 2 december 2006 aan [eiseres] medegedeeld dat het paard pas kort bij [gedaagde] op stal was en dat het daarvoor bij merries in de wei had gelopen.

2.5. Rond 19 februari 2007 heeft [eiseres] aan [gedaagde] telefonisch medegedeeld dat het paard kreupel was en dat uit röntgenologisch onderzoek was gebleken dat bij beide voorbenen sprake was van artrose in de kootgewrichten, in het rechtervoorbeen van het paard eveneens sprake was van artrose, in het linkervoorbeen in het hoefgewricht sprake was van fragmenten, het hoefkatrol van de linkervoorbeen ingedeeld was in klasse 4 en in de voorbenen van het paard sprake was van oude fracturen in de straalbenen.

2.6. [eiseres] heeft op 2 april 2007 en 16 juli 2007 [gedaagde] aangeschreven om een ontbinding van de koopovereenkomst te bewerkstelligen. [gedaagde] heeft hierop niet gereageerd

3. Het geschil
3.1. [eiseres] vordert samengevat - primair ontbinding van de overeenkomst tussen haar en [gedaagde] en subsidiair vernietiging van voornoemde overeenkomst. Zowel bij de primaire vordering als de subsidiaire vordering, vordert [eiseres] veroordeling van [gedaagde] tot betaling van EUR 8.597,50, vermeerderd met wettelijke rente vanaf 24 juli 2007 tot aan de dag van algehele voldoening, alsmede veroordeling van [gedaagde] in de buitengerechtelijke incassokosten en de kosten van het geding. Verder vordert [eiseres] dat haar schade nader zal worden opgemaakt bij staat en vereffend volgens de wet, gelet op het feit dat de omvang van de vordering nog niet bepaald kon worden ten tijde van het opstellen van de dagvaarding.

3.2. [gedaagde] voert verweer. Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.

4. De beoordeling
4.1. [eiseres] vordert primair ontbinding van de koopovereenkomst met betrekking tot het paard, alsmede schadevergoeding, nu het paard volgens haar niet beantwoordt aan de overeenkomst. Subsidiair vordert [eiseres] schadevergoeding en vernietiging van de overeenkomst op grond van dwaling, nu zij het paard bij een juiste voorstelling van zaken nooit zou hebben gekocht. [eiseres] voert ter onderbouwing van beide vorderingen aan dat zij voor het sluiten van de koopovereenkomst aan [gedaagde] heeft medegedeeld dat zij een gezond paard wilde dat geschikt was voor de dressuursport en het 'barok' rijden. Volgens [eiseres] hebben [gedaagde] en de dochter van [gedaagde] hierop te kennen gegeven dat het paard volledig gezond was en dat het uitermate geschikt was voor het doel waarvoor [eiseres] het paard wilde aanschaffen. Volgens [eiseres] vertoonde het paard korte tijd na het sluiten van de koopovereenkomst kreupelheid en bleek uit röntgenologisch onderzoek dat het leed aan een groot aantal gebreken. De dierenarts, die het betreffende onderzoek had uitgevoerd, concludeerde dat:
'the horse is absolutely not able to carry out equestrian activities.'

[eiseres] stelt zich op het standpunt dat zij heeft vertrouwd op de mededelingen van [gedaagde] over het paard en dat zij hier ook op mocht vertrouwen. [eiseres] voert hierbij tevens aan dat de mededelingsplicht van [gedaagde] prevaleert boven haar onderzoeksplicht. [eiseres] stelt verder dat het berijden van een paard normaal gebruik is in de zin van artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW), zodat zij, los van eventuele toezeggingen van [gedaagde], mocht verwachten dat het paard geschikt zou zijn voor de dressuur.

4.2. [gedaagde] heeft ten verwere onder andere aangevoerd dat niet met [eiseres] gesproken is over haar wens een gezond paard te hebben of over het gebruik van het paard voor de dressuursport. [gedaagde] stelt dan ook nimmer te hebben toegezegd dat het een gezond paard betrof dat geschikt was voor dressuursport. Volgens [gedaagde] heeft [eiseres] slechts aangegeven een paard te willen om mee te dekken, waarop de dochter van [gedaagde] te kennen heeft gegeven dat het paard daar geschikt voor was, aangezien reeds nakomelingen van het paard bekend waren. Verder voert [gedaagde] aan dat zijn dochter voor het sluiten van de koopovereenkomst uitdrukkelijk heeft aangegeven dat veterinaire gegevens met betrekking tot het paard niet voorhanden waren, aangezien het paard net op stal stond. Volgens [gedaagde] heeft [eiseres] hierop te kennen gegeven het paard absoluut te willen hebben en heeft zij, ondanks uitdrukkelijk advies van de dochter van [gedaagde], afgezien van het laten uitvoeren van een veterinaire keuring. [gedaagde] voert voorts aan dat hij heeft aangegeven dat voor export van het paard een keuring door een RVV dierenarts verplicht is. [eiseres] zou dit niet nodig hebben gevonden. [gedaagde] concludeert derhalve dat [eiseres] niet heeft voldaan aan haar onderzoeksplicht. [gedaagde] heeft voorts ten verwere ook gewezen op de omstandigheid dat de antedateringstermijn van artrose en hoefkatrol twee maanden is waardoor niet vaststaat dat het paard -zo er al sprake is van deze in het keuringsrapport van de door [eiseres] ingeschakelde dierenarts genoemde gebreken- deze gebreken al had ten tijde van de koop.

4.3. De rechtbank overweegt als volgt. In de onderhavige zaak stond [eiseres] een bijzonder gebruik voor ogen, te weten gebruik voor de dressuursport en in het bijzonder het 'barok' rijden. Vast staat dat het [eiseres] bekend was dat het paard nog maar kort bij [gedaagde] op stal stond en dat geen veterinaire gegevens voorhanden waren. Gesteld noch gebleken is dat voornoemde gegevens, die [gedaagde] heeft verstrekt, niet juist waren. Ook is gesteld noch gebleken dat [gedaagde] heeft nagelaten gegevens omtrent het paard, die maakten dat het paard niet geschikt was voor het door [eiseres] beoogde gebruik, te verstrekken die hem wel bekend waren. Het lag naar het oordeel van de rechtbank dan ook op de weg van [eiseres] nader onderzoek te doen naar de geschiktheid van het paard voor de dressuursport en het 'barok' rijden in het bijzonder door het paard te laten berijden en vervolgens te laten keuren. Nu zij zulks heeft nagelaten heeft [eiseres] -naar het oordeel van de rechtbank- haar onderzoeksplicht geschonden. Zelfs als vast zou staan dat [gedaagde] tegen [eiseres] heeft gezegd dat het een gezond paard betrof dat geschikt was voor het 'barok' rijden, zou dat in de gegeven omstandigheden niet afdoen aan de onderzoeksplicht van [eiseres]. Immers zij heeft moeten begrijpen dat een dergelijke mededeling niet meer was dan een mededeling van algemene aard en niet meer betekende dan dat aan [gedaagde] geen onzichtbare gebreken bekend waren.
Nu [eiseres] niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan komt haar geen beroep op non-conformiteit toe. Omdat ook voor een geslaagd beroep op dwaling de koper moet hebben voldaan aan zijn onderzoeksplicht, komt [eiseres], op grond van het bovenstaande, ook geen beroep op dwaling toe.

4.4. [eiseres] zal als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld. De kosten aan de zijde van [gedaagde] worden begroot op:
- vast recht 300,00
- salaris advocaat 1.152,00 (3,0 punt × tarief EUR 384,00)
Totaal EUR 1.452,00

4.5. De rechter, ten overstaan van wie de comparitie is gehouden, heeft dit vonnis niet kunnen wijzen om organisatorische redenen.

5. De beslissing
De rechtbank

5.1. wijst de vorderingen van [eiseres] af,

5.2. veroordeelt [eiseres] in de proceskosten, aan de zijde van [gedaagde] tot op heden begroot op EUR 1.452,00,

5.3. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr. M. Jansen en in het openbaar uitgesproken op
25 maart 2009.?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:31

Ik ben heel benieuwd of er inmiddels al meer bekend is hierover?
Vind het interessant om te weten hoe dit nou werkelijk zit.