Hoe is het om een eigen paard te hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:55

Ik heb dan 2 paarden die ik voor iemand anders rij.
en thius dan mijn eigen...

Maar vind het heerlijk dat ik 2 paarden heb waarvoor ik lekker betaald krijg en wat mij niks kost hihi.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:02

Een eigen paard hebben heeft vele kanten. Maar wat je vooral moet beseffen is dat het een deel van jouw leven wordt. Het gaat voor heel veel dingen meewegen en zal een deel van je leven bepalen. Allemaal geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden.

Als ik alles van te voren wist had ik dan een paard gekocht? Waarschijnlijk neit op dat moment. Had ik dit paard nogmaals gekocht? Absoluut. Zou ik weer een paard kopen? Soms lijkt het leven me veel makkelijker zonder, maar ook veel zwaarder. Is het verstandig ? Ik weet het niet, maar ik ben bang dat het in mijn bloed zit .. :+

Wel zou ik beslissen om na je studie te beginnen aan een eigen paard. Dan ga je een hoop 'lastige' situaties al uit de weg en ik denk dat het een voordeel is om tijdens je studie geen extra verantwoordelijkheden te hebben :)

Alexia1982

Re: Hoe is het om een eigen paard te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:42

Het is geweldig maar ook veel toewijding. Je moet elke dag je paard verzorgen hoofdpijn? Paard moet er uit?
Hoe oud was je eigenlijk?

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:02

Grote verantwoording, moeite, maar het zeker waard ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:25

Ik wil geen droombeeld schetsen ofzo, maar ik kan oprecht zeggen dat ik het alleen maar gewéldig vind dat ik mijn pony heb. :j

Sinds ik haar heb voel ik mij een veel completer / gelukkiger mens. Kan er helemaal mijn ding in kwijt!
We hebben echt een heel sterke band en zo'n band krijg ik met niets anders, gewoonweg omdat zij mijn maatje is en een dier onvoorwaardelijke liefde geeft.

Natuurlijk heb ik er eerst heel lang over na gedacht en gekeken of ik bereid ben alle 'offers' te brengen. (financieel, tijdsinvestering etc.)

Nu moet ik ook zeggen dat mijn pony in volpension staat zodat ik zelf niet hoef te voeren, buiten zetten, uitmesten etc.
Dat scheelt wel een hele hoop. Uiteraard hangt er wel een ander prijskaartje aan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:41

Een eigen paard is heel erg leuk. Maar zoals gezegd ook veel verantwoordelijkheid. Als je een sportpaard koopt moet je het elke dag rijden en bijhouden. Als je een paard-pony koopt van een soberder ras wat niet voor de sport is getraind hoef je het niet elke dag te rijden. Ik ben van mening dat je heus niet elke dag met je paard hoeft te troetelen, als ie maar elke dag buiten komt in het koppel tussen zijn andere paarden vrienden en vriendinnen. Tenslotte is dat het belangrijkste voor een paard, niet dat hij elke dag wordt geknuffeld zijn manen mooi worden ingevlecht en er geen vlekjes op zijn vacht zitten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 21:56

Ik vind het ook super!

Heb een hele tijd een leasepony gehad, wel dezelfde verantwoordelijkheden maar niet de vrijheid die ik wou. Ik wou grenzen opzoeken, gekke dingen met haar doen en vooral lol met je knol. En daar was het vooral serieus aan het werk, wat mij helemaal niet trok.

Dus heb ik sinds 2 september mijn eigen pony! En het is het allemaal waard! Heeft hier letterlijk bloed, zweet en tranen gekost en een hoop zuurverdiende spaarcentjes, maar het is het allemaal waard! Zijn lieve puppyoogjes die naar je staren om te kijken wat ik nou weer aan het doen ben, het kleine humpie die als een hondje achter mij aan loopt. Hij vrolijkt me echt op!

Hij staat hier op volpension en is nog jong, wat betekent dat ik niet elke dag erheen hoef. Hoogstens voor wat train, wandel of aandachtwerk. Dus elke dag heen gaat hier niet op.

Alhoewel ik soms wel baal dat het zoveel tijd en geld kost, heb al dingen moeten afzeggen omdat het gewoon niet lukte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:54

Zie in je profiel dat je 14 bent... toen ik 9 jaar was kregen mijn zus en ik (zus was toen 12) allebei een shetland pony: Fioletta en Frouwke. Pony's van 2.5 jaar oud die niets konden :+ mijn ouders hadden er niet zoveel verstand van :o
Daarna heb ik altijd pony's, later paarden, nu weer pony's (zie mijn profiel) gehad. Vanaf mijn 16e mijn 'eigen' paard, verdient met afwassen in een restaurant :D Ik kan niet zonder en ik heb altijd gezegd ook al ben ik 100, een eigen pony of paard zal er altijd zijn.
Heb ook, door blessures en ellende een tijd gewoon helemaal niets met mijn paarden kunnen doen, alleen maar wandelen, poetsen en erbij in de wei zitten. Ook dat was heerlijk.

Ach en natuurlijk heeft het me tot nu toe (ben 47 :+ ) meer dan een huis, auto en van alles gekost, geen wereldreizen voor ons, geen dure vakanties, dure huizen of bankstellen en nieuwe auto's, tja je kunt niet alles tegelijk. Het is een kwestie van keuzes maken... en bij mij gaat het paard toch vaak voor (volgens mijn man en onze zoon altijd :+ ).

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:06

Ik vind het geweldig!

Ik had ook altijd de droom om een eigen paard te kopen! en eigenlijk van de hak op de tak had ik er een!.. het is een hoop verantwoording en een hoop stress(af en toe)... maar ik vind het hardstikke leuk, vooral omdat ik hem helemaal zelf onderhoud financieel en alles zelf regel.. :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:05

Het is een hééééle verantwoordelijkheid en met een beetje pech nog heel erg duur ook :D
Maar ik zou mijn ventje voor geen geld van de wereld meer kunnen missen :+:
Wij hebben al behoorlijk wat tegenslag gekend, maar onze band wordt toch wel erg sterk. We voelen elkaar goed aan en leren elke dag bij. Hoewel mijn paard helemaal geen knuffelaar is, krijg ik toch veel liefde en affectie van hem - op zijn manier :+ . De band die je met wat geluk kunt opbouwen tussen jou en je paard, die is heerlijk. Zelfs als ik dit nu typ, krijg ik kriebels in mijn buik en wenste ik dat ik nu bij hem kon zijn (wat niet weg neemt dat ik hem soms wel naar de maan verwens _-:( ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:03

[***] schreef:
Wacht maar totdat je een keer écht de griep te pakken hebt en je je te ellendig voelt om ook maar je bed uit te komen om een glaasje water te pakken om je paracetamol in te kunnen nemen :Y)
Dan wordt het écht moeilijk om het "niet erg" te vinden om naar je paard te gaan... :)

Ligt er maar net aan, ik vond het geen probleem. Vorig jaar heb ik twee weken flink de griep gehad en fietste iedere dag naar paard. In plaats van een half uur deed ik er veeeel langer over, durfde soms niet te fietsen omdat ik zo duizelig was. Over uitmesten deed ik 2 uur, moest om de haverklap uitrusten :+ Mijn paard bracht mij naar de wei ipv ik hem, normaal gesproken schiet hij op de eerste de beste pluk gras langs het pad naar de weide af maar hij bleef toen ik ziek was heel zoet naas mij lopen, stond geduldig stil als ik op adem moest komen en ik mocht op hem leunen op de lange, laaange weg van de stal naar de wei.

Maar het was wel erg fijn toen ik weer beter was :P

In ieder geval: het besef van dat je een paard hebt is bij mij langzaam gegroeid. Na een half jaar was ik er een beetje aan gewend, en pas na een jaar zo ongeveer vond ik het niet meer raar om mezelf "ik heb een paard" of "ja hij is van mij" oid te horen zeggen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:11

er is al veel genoemd en boven alles is het natuurlijk super om een eigen paard te hebben...tot de dag dat je een beslissing moet nemen. Ik heb vandaag een van mijn pony's laten inslapen en ik zou willen dat ik die keus nooit had hoeven maken! Dat is de andere kant van het houden van dieren en paarden

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:18

Ik heb mijn paard sinds iets meer dan een jaar.
Heel gelukkig met haar. :+: Soms heb ik wel eens een momentje dat ik verschrikkelijk baal van dit stomme *** beest, maar 2 minuten later is het weer pure chocola. <3
Het hebben van een paard hoeft niet ingewikkeld te zijn, als je van te voren maar goed weet van hoe en wat.

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:22

Heb geen eigen paard, rij voor iemand anders. En dat bevalt mij prima.
Maar zou later wel een eigen paard willen. Gevoel is toch net een beetje anders denk ik.
Al mag ik nu ook alles met de paarden doen. Maar ooit komt er een eigen paard!!!!
Dan kan ik eindelijk zeggen die is van MIJ.. haha

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:27

Het is geweldig! <3
Soms kan het ook best nadelen hebben.
Ik ben 13 heb school, en een pony.
dus heb het druk..
Ik ben der eigenlijk 1 a 2 uur per dag mee bezig, in het weekend meestal 4 uur !
Maarja dan heb ik ook nog 2 bijrijdpaarden voor 1 a 2 keer per week, ( heb namelijk een shet waar op ik niet rijd, alleen aangespannen)
2 uur per dag hw, soms meer!
Heel druk dus!
Dus het is soms best wel balen dat je niet mee kan als iedereen uit de klas gaat afspreken, en de meeste mensen zeggen dat gaan je toch gewoon een x niet? ik ga eigenlijke elke dag, meestal 1 keer per week niet! hij word zowieso 1 a 2 keer per dag gecheckt!
Mn moeder betaalt dus hoe dat is weet ik niet!
Maar een verantwoordelijk is het heel erg, maar heel erg leuk!!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:30

Een eigen paard/pony is de wens van iedereen die met he paardenvirus besmet is. Als 14 jarige heb ik mijn eerste shettie van de slacht gered. Vanaf dit moment kreeg ik va mijn moeder duidelijk te horen dat zij mijn verantoordelijkheid was. Ik legde geld op zij voor de dierenarts, zorgde voor vervangng als we op vakantie waren. Natuurlijk ook de zorg van alle dag. Ik heb mijn shetties altijd ls sportpaarden behandeld en zo zagen ze er ook uit. Nu ik 30 ben kan ik nog steeds zeggen dat het het geweldig is. Heb geleerd om met geld om te gaan hierdoor, heb geleerd om verantwoordelijkheden te nemen. Allemaal zaken die je op latere leeftijd ook in het leven kunt gebruiken.
Daarnaast is het gewoon genieten, zo'n beestje helemaal van jou alleen

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:09

Pff een eigen paard.. Je zal hier natuurlijk horen dat het geweldig is! En dat is het ook! :D

Maar zoals velen ook al zeggen, een hele verantwoordelijkheid. Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan en mijn vader ze grotendeels verzorgt, zo hoef ik minder rekening te houden met ze. Toch maak ik me vaak grote zorgen als ze ziek zijn/slecht weer is etc. Natuurlijk moeten ze voldoende aandacht en beweging en vergeet het financiele kostenplaatje niet!

Kortom: Super leuk, maar wel veel moeite :)