Welk paard rijd je makkelijker naar de Z ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:44

Ooit zei iemand tegen mij, als je maar vaak genoeg start kom je met elk gezond paard in de Z. Ieder gezond paard kan Z lopen.
In het algemeen is het voor een Fries soms wel moeilijker aangezien zij een andere bouw hebben dan een dressuurgefokte KWPNer. Friezen hebben de nek er meer opstaan, waardoor zakken met het hoofd soms moeilijker is. Ook ruimer lopen en de achterbenen er mooi onder zetten vinden ze soms moeilijker. Ik zeg met nadruk soms, omdat ieder paard weer anders is en de Friezen ook steeds meer rijtypisch gefokt worden.
De KWPNer wordt al jarenlang gefokt met het doel voor de dressuur, dus die heeft waarschijnlijk op alle punten zijn bouw meer mee.
Maar goed, het allerbelangrijkste is dat er een ruiter opzit die het paard aanvoelt en de zwakke punten weet te verbeteren. Kan je dat niet, dan kan je denk ik wel het beste een dressuurgefokte kwpner nemen.

2164099

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:49

Ik denk dat het te maken heeft met de aanleg van de ruiter, en van het paard zelf.

Máár, als je het even globaal neemt dan rijd je een kwpn-er makkelijker naar het Z. Door bijv de bouw en de gangen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:00

R0oszs schreef:
bumper schreef:
Ja maar nog vééééél meer KWPNrs en Oldenburgers :)

Ja maar dat komt omdat de helft denkt dat Friezen, tinkers, haflingers etc. niet de sport in kunnen.. Als dat uit de wereld is :+

_O-

Beetje hetzelfde dat iedereen die ambities heeft voor de topsport geen merrie wil hebben, maar een ruin of hengst. Gewoon omdat er meer ruinen en hengsten op dat niveau starten. Nu waren er 2 van de 3 paarden die voor Nederland goud hebben gewonnen in WEG merrie! Zouden ze nu ook merries willen hebben?

Ontopic: helaas waren ze alledrie KWPN en ook de afgevallen combi was KWPN :(:)

Denk dat met alle rassen de Z haalbaar is, maar denk dat de proeven momenteel de KWPN ners het meeste liggen en het meest gewardeerd worden door de juryleden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:33

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd :)

SDV

Re: Welk paard rijd je makkelijker naar de Z ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:38

Een kwpn'er.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:46

Dat ligt helemaal aan het paard en de ruiter.
De juiste ruiter bij het juiste paard en dan nog moet het paard het in zich hebben niet elke KWPN zal in Z komen mede door de ruiter maar niet ieder paard ookal dressuur gefokt is niet altijd geschikt voor de wedstrijdsport. En dan moet je dus ook niet blijven pushen als het paard er dus niets aan vind.
Dus er is geen antwoord op je vraag en die zal er waarschijnlijk ook niet komen omdat er ten eerste veel KWPN'ers zijn meer dan friezen en anda's. Niet iedere ruiter past bij ieder paard. Iedere ruiter heeft een eigen manier en dus zul je nooit een objectief "onderzoek" naar dit kunnen doen omdat er teveel factoren meespelen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:37

Ik ben zo'n mazzelkont die paarden heeft mogen rijden van alle 3 de rassen die je noemt, zowel jonkies als dieren die Z liepen.
En weet je wat?
Het maakt geen ene flikker uit }:0

Het paard dat dressuurmatig het fijnst voor elkaar is en de goede instelling heeft (karakter) zal het 't gemakkelijkst af gaan. Maar er valt geen zinnig woord over te zeggen of dat nou de Fries, Anda of de WPNer is.
Vraag me wel een beetje af hoe vaak jij een paard van dichtbij hebt gezien zeg, jeetje... :Y)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:51

Een goedgebouwde Fries, met een voldoende lange hals en het vermogen tot strekken gaat het eerder redden, dan een KWPNer die niet op zijn voordeligst is gebouwd.
(ruiter even erbuiten gelaten)
Boven alles geldt, de combinatie moet voor elkaar zijn, en dan maakt het ras niet uit.
Het paard wat het best gereden wordt, zal het eerst Z zijn. Hou je er wel even rekening mee, dat niet iedere ruiter in de B hoeft te beginnen?

Dap_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:21

Een paard wat voor je wil werken. Dan maakt het niet uit of het een fries of een kwpn'er is.

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:18

ik vind het leuker om een KWPN'er te zien rijden dan een Fries of Andalusier, zo is het gewoon.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:29

Mmh
ik denk dat als je eventjes totilas koopt het het snelste zou gaan :j ik ga voor de KWPN :j

nee flauw! dat verscheelt erg per paard :)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:30

Elk GOED GEREDEN paard kan wel tot het Z komen hoor!

Dus qua rassen etc. heeft dat érg weinig invloed!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:11

Een mooi, goedlopend kwpn paard heeft altijd voorsprong....
Het is niet zo dat het niet haalbaar is met een koudbloed, maar je moet er nog meer je best voor doen om bovenaan te eindigen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:14

gaat toch puur om de combinatie, het speelt wel mee wat n paard in zich heeft, maar als jij een hele goede kwpner onder je kont hebt en je totaal niet kunt rijden schiet het ook niet op.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:58

Dat verschild per paard. En hangt natuurlijk ook van jou af.
Maar er zijn natuurlijk meer KWPN'ers in de Z dan Friezen.
Maar er worden ook veel meer KWPN'ers uitgebracht.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:43

bijdehandje1 schreef:
Een goedgebouwde Fries, met een voldoende lange hals en het vermogen tot strekken gaat het eerder redden, dan een KWPNer die niet op zijn voordeligst is gebouwd.
(ruiter even erbuiten gelaten)
Boven alles geldt, de combinatie moet voor elkaar zijn, en dan maakt het ras niet uit.Het paard wat het best gereden wordt, zal het eerst Z zijn. Hou je er wel even rekening mee, dat niet iedere ruiter in de B hoeft te beginnen?

+:)+

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:25

ligt eraan hoe het paard zelf is (a) , wij hebben een fries die toch aardig kan lopen...Maar ik ken ook friezen die het B nog geen eens waardig zijn , zo hebn ik dat ook met KWPN'ers , maar als het echt aan het ras zou liggen heb ik liever een KWPN'er in het Z ;)
Ik heb ook een KWPN , die 4 jaar geleden voor het laatst uitgebracht is , maar als je niet goed kan rijden of niks vraagt aan hem , denk ook maar niet dat hij het gaat doen , en dat is met dei Fries weer anders , die gaat heel simpel naar benden , ookal vraag je bijna niks van hem..
Maar qua lopen heeft de mijne een 'zweef' drafje en die fries een stampdraf :')

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:10

wellicht een KWPNér, omdat dier er voor gebouwd is.
Maar met wat training (goede training) kun je ook zo met een fries of een andalusier in de Z komen :j

fokko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:12

Zoals reeds gezegd speelt de combinatie een hele grote rol, als je als ruiter het vertrouwen van je paard kan winnen zal het meer voor je doen. Het hoeft geen KWPN'er te zijn, ik ben persoonlijk heel groot voorstander van hannoveranen omwillen van hun uitstraling.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:15

De beste ruiter rijdt het beste, zolang zijn paard paard gezond is en geen medische gebreken heeft.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:19

Een witte kwpn'er met veel behang, heb je van alle rassen wat :j

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:37

Ik rijd zelf een Fries ;). Denk ook het paard wat het beste gereden wordt.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:36

elk paard kan naar de Z.
Zolang jij maar doet wat er word gevraagt!
Door een goede samenwerking tussen paard en ruiter kan jij heel hoog komen! Wat voor paard je dan ook hebt een fjord, haflinger, kwpnér, andalusiër etc.. Het maakt niet uit zolang jij maar weet dat je het gaat lukken en een goede begeleiding is daar ook best wel aansprakelijk bij! Maar je moet het samen doen. Het paard kan het niet alleen en jij ook niet! ;). Daar heet het ook teamwork! :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:50

Dap_g schreef:
Een paard wat voor je wil werken. Dan maakt het niet uit of het een fries of een kwpn'er is.

Jah! Die van mij dus!! <3
De jury zei pas met oefendressuur: Je hebt een Fries die voor je wil werken!
Tsjakka :P

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:39

Tsja, elk basispaard moet het Z1 kunnen halen.