Paarden in de topsport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:32

Ik heb het nooit over prestatie gehad, ik heb het over een welzijns-indicator.
Ik voel me niet aangesproken en zit ook absoluut niet in een slachtofferrol, het interesseert me erg weinig wat jij voor mening hebt over mijn kennisniveau en feeling met de dressuur :Y)

Behalve dat ik het niet met je uitleg eens ben, omdat in mijn ervaring elk paard met een lichte verbinding te rijden is (je zal dan alleen uit die box van duitse dressuur moeten stappen en eens naar het paard moeten kijken, wat heeft dit specifieke paard nodig om tot die lichte verbinding te komen...) ben ik van mening dat geleuter over subjectieve maatstaven niets toevoegd in de discussie over welzijn.
Je komt namelijk nergens. Iedereen kan wel zeggen dat hij dit of dat "voelt', maar is dat dan ook werkelijk zo? en voelt het paard dat ook zo?
Je voelt namelijk alleen iets naar de maatstaven van wat jij denkt dat normaal is.
En ja, dit kan je allemaal aan je paard voelen, maar ondertussen staat bokt vol met tips over hoe je de gedragingen waarmee je paard dit kan aangeven, de kop in kunt drukken ;)

Verder helemaal eens met bovenstaande van Liljebo.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:39

sanne83 schreef:
Ik heb het nooit over prestatie gehad, ik heb het over een welzijns-indicator.
Ik voel me niet aangesproken en zit ook absoluut niet in een slachtofferrol, het interesseert me erg weinig wat jij voor mening hebt over mijn kennisniveau en feeling met de dressuur :Y)

Behalve dat ik het niet met je uitleg eens ben, omdat in mijn ervaring elk paard met een lichte verbinding te rijden is (je zal dan alleen uit die box van duitse dressuur moeten stappen en eens naar het paard moeten kijken, wat heeft dit specifieke paard nodig om tot die lichte verbinding te komen...) ben ik van mening dat geleuter over subjectieve maatstaven niets toevoegd in de discussie over welzijn.
Je komt namelijk nergens. Iedereen kan wel zeggen dat hij dit of dat "voelt', maar is dat dan ook werkelijk zo? en voelt het paard dat ook zo?
Je voelt namelijk alleen iets naar de maatstaven van wat jij denkt dat normaal is.
En ja, dit kan je allemaal aan je paard voelen, maar ondertussen staat bokt vol met tips over hoe je de gedragingen waarmee je paard dit kan aangeven, de kop in kunt drukken ;)

Verder helemaal eens met bovenstaande van Liljebo.

Goh en wat is jou ervaring dan precies. Over hoeveel paarden hebben we het dan :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:02

liljebo schreef:
Dat training van spieren onlosmakend met bitgebruik samenhangt hoeft mi. niet zo te zijn.
Spieren kunnen prima worden opgebouwd met grondwerk met bv kaptoom. Iig een gedegen basis.

Als je een kaptoom gebruikt ipv een bit dan werk je ook met teugelhulpen en druk, dus dan blijft het principe hetzelfde. Verder heb ik een kaptoom in de kast hangen, en een goed kaptoom heeft ook een niet mis te verstane inwerking. Ook met grondwerk ga je dus je paard begrenzen en werk je dus ook met het weerstand-biedende-hand principe. Ook met een kaptoom ga je een gewenste aanleuning/houding van het paard proberen te bewerkstelligen. Zo niet, dat train je tijdens je grondwerk dus ook niets.

liljebo schreef:
Vandaar uit zou je dus op een goed voorbereid paard kunnen stappen en verder werken zonder dat druk met het bit daarbij een voorwaarde is.

Niet helemaal. Hoe goed je ook voorbereid, als ruiter zul je de afstemming eenmaal in het zadel weer opnieuw moeten vinden. En met dressuurrijden zijn teugelhulpen nu eenmaal een van de hulpen die worden toegepast. Je kunt niet om teugelhulpen heen, en ik zie ook niet in wat daar het probleem van is?

liljebo schreef:
Ik zie in alle klassen en op alle niveaus en bij alle sporttakken regelmatig al dan niet bedoeld heftig bitgebruik en ik denk persoonlijk dat bewustwording daarvan een toevoeging is op het welzijn van paarden.

Maar goed, misschien moeten mensen zich eens wat vaker beperken tot hun eigen praktijk. Want zelf goed leren rijden en de juiste afstemming zoeken is al een klus die al je concentratie nodig heeft en waar je nooit mee klaar bent. Wat anderen doen heb ik niet zoveel boodschap aan. Ik ga er van uit dat 90% ook gewoon zijn best aan het doen is om de juiste afstemming te vinden. En dat leerproces moet je anderen ook gunnen, en ze niet direct als kwaadwillend bestempelen. Jij bent tenslotte ook niet als volleerd ruiter geboren toch?

liljebo schreef:
En nee... deze meid is geen lompe beginneling, maar iemand die al jaren dressuur rijdt en zeer intensieve begeleiding kreeg daarin. Ze was net zo min kwaad willend en vind het verschrikkelijk dat ze nu pas weet dat ze onterecht met druk op het bit reed.

Sorry, maar als iemand een draver gaat kopen met als doel om dressuur mee te gaan rijden dan vind ik dat al niet getuigen van kennis en ervaring. Iemand met kennis en ervaring zoekt een paard dat past bij het doel dat diegene er mee heeft. Dus met je relaas over wat het dier al dan niet zou mankeren door middel van een (verkeerde) dressuurtraining maak je in mijn ogen niet echt een punt of zo. Verder wil intenseve begeleiding niet meteen zeggen dat het dan ook deskundige begeleiding was. Een deskundig iemand had misschien wel tegen haar gezegd: leuk, maar misschien kun je met dit paard beter gaan boshobbelen. Of je doelstellingen een beetje naar beneden bijschroeven. Maar goed, deskundige begeleiding ligt ook niet voor het oprapen.

liljebo schreef:
Ik denk persoonlijk ook dat we daarmee alleen maar een toevoeging krijgen van kennis en wetenschap, die weer gebruikt kan worden in de trainingen-.
En is dat dan niet altijd een voordeel?

Nogmaals, ik denk dus dat de parameters die voorgesteld werden, zoals teugeldruk, weinig toevoeging oplevert, en dus voordeel. Er moeten betere instructeurs komen. Maar aangezien de gemiddelde paardensporter in Nederland niet meer dan een 10,- voor een uur les wil/kan uitgeven is het niet echt aantrekkelijk om full-time instructeur te worden. Verder zie ik meer in het zelf laten sporten van ruiters. Als ze zelf eens flink naar de sportschool gaan dan ervaren ze zelf eens wat een training voor effect kan hebben op een levend lichaam. En hopelijk gaan ze die info dan ook gebruiken voor de training van hun paard. Bijkomend voordeel is dat we dan fitte ruiters zonder overgewicht te paard gaan zien.

Ook goede voorlichting over het type paard wat past bij het beoogde doel van de ruiter zou welkom zijn. Dat zou ook al een hoop leed voorkomen. Tegenwoordig lijkt het wel 'mode' om met een zo ongeschikt/ontegalenteerd mogelijk paard hoge doelstellingen in de dressuur te hebben. En fjord die Z loopt vind bijna iedereen fantastisch. Dan wordt niet eens meer gekeken naar HOE die Z loopt, en hoe die daar gekomen is....

sanne83 schreef:
Behalve dat ik het niet met je uitleg eens ben, omdat in mijn ervaring elk paard met een lichte verbinding te rijden is (je zal dan alleen uit die box van duitse dressuur moeten stappen en eens naar het paard moeten kijken, wat heeft dit specifieke paard nodig om tot die lichte verbinding te komen...)

Dan heb je de strekking van mijn post niet goed begrepen. Een lichte verbinding is ALTIJD het doel. Alleen dat gaat niet vanzelf, nietwaar?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:17

jasmijn78 schreef:
Nogmaals, ik denk dus dat de parameters die voorgesteld werden, zoals teugeldruk, weinig toevoeging oplevert, en dus voordeel. Er moeten betere instructeurs komen. Maar aangezien de gemiddelde paardensporter in Nederland niet meer dan een 10,- voor een uur les wil/kan uitgeven is het niet echt aantrekkelijk om full-time instructeur te worden. Verder zie ik meer in het zelf laten sporten van ruiters. Als ze zelf eens flink naar de sportschool gaan dan ervaren ze zelf eens wat een training voor effect kan hebben op een levend lichaam. En hopelijk gaan ze die info dan ook gebruiken voor de training van hun paard. Bijkomend voordeel is dat we dan fitte ruiters zonder overgewicht te paard gaan zien.

Hier ben ik het dan even volkomen eens.
Alleen de bovenste zin niet ;) Ik denk dat eens kijken naar deze parameters en die vergelijken met andere ruiters, verschillende trainingsmethoden vergelijken, misschien wel verschillende disciplines vergelijken :oo bij kunnen dragen aan de kennis die we nu hebben. Daarnaast kan het de individuele ruiters er toe aanzetten eens na te denken wat ze nou precies allemaal aan het doen zijn, zonder dat dat vermengd wordt met een waardeoordeel van een subjectieve instructeur. Heel vaak moet een eigenaar iets zwart op wit kunnen zien, voordat het aakomt.
Een instructeur is nuttig, maar mensen moeten zelf gaan nadenken wat ze doen, waarom en wat dat met hun paard doet. Dan pas kan je ook oordelen of een instructeur goed is of niet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:30

sanne83 schreef:

Dat klopt, dat je gevoel niet altijd alles zegt. Daarom laat ik als dressuurruiter, en vele dressuuruiters met mij, ook regelmatig toetsten of hun gevoel wel klopt met hoe het er uit ziet. Door een instructeur, of door een jury. Die kunnen zeggen of je goede gevoel ook strookt met een harmonieus totaalplaatje en een technisch correcte uitvoering.

sanne83 schreef:
En ja, dit kan je allemaal aan je paard voelen, maar ondertussen staat bokt vol met tips over hoe je de gedragingen waarmee je paard dit kan aangeven, de kop in kunt drukken

Ik zal ook nooit iemand adviseren om zijn rijtechnische tips van Bokt te gaan halen. Paardrijden kun je niet leren vanachter de PC.

sanne83 schreef:
Heel vaak moet een eigenaar iets zwart op wit kunnen zien, voordat het aakomt.

Ga jij iemand maar eens vertellen dat iemands oogappeltje, gekocht van zuurverdiende spaarcentjes niet geschikt is voor het werk wat diegene er mee wil doen. 90% zal dat echt niet willen horen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:33

Ik ga even niet quoten... te veel werk...

Ik doe het zo...
Kaptoom... daar zijn vele versies in. Sommige hebben idd een niet mis te vestane werking, anderen zijn een stuk vriendelijker.
Over het algemeen zou een zeer lichte inwerking van kaptoom voldoende moeten zijn.
Dat ook dat meer kan worden dan bedoeld, weet ik
Vandaar dat ik het heb over de meting van Bit EN druk op neus.

Ik begrijp overigens goed dat lichte druk nodig kan zijn met rijden en met werken aan de hand. Dat stel ik niet eens ter discussie.
Waar het mij om gaat is over het feit dat de beleving van lichte druk erg subjectief is en dat ik ervan overtuigd ben dat menig ruiter meer druk gebruikt dat hij of zij zelf merkt en in die zin vind ik een meting en controle van de neus erg zinvol

Juist OMDAT de meeste mensen zeer welwillend zijn overigens.
Omdat ze dan iets met de info kunnen doen.

Wat ik dan weer een beetje jammer vindt, is je vooroordeel over de koudbloeddraver. Ken je het ras? De Noordzweedse koudbloeddraver?

Hier een zweedse site... zal moeilijk leesbaar zijn, maar foto's zeggen voldoende, denk ik
http://www.nordiskridhast.se/eva_artikel.htm

Het ras is hier naast draver ook erg gewild voor barockdressuur en western (en nog wel het een en ander)
Het is dus absoluut geen ongeschikt paard om dressuur mee te rijden en dat is ook de reden van de keuze voor dit ras van de vorige eigenaresse geweest.
De problemen liggen dus helemaal niet zo voor de hand.
Dat de instrukteur niet deugt... tja..
Ik vraag me af hoe goed een instructeur exact de druk in de mond kan inschatten?
Overigens heeft de instructeur haar na twee jaar wel geadviseerd om het paard te verkopen omdat het paard niet graag dressuur reed.
Het gaat overigens om een fulltime instructeur met rijschool waar naast manegepaarden pensionpaarden staan die wedstrijden rijden en daar dus les krijgen.

Heel eerlijk gezegd snap ik je weerstand tegen een dergelijke drukmeting niet goed.
Het gaat hier niet om het rijden van de rest van je leven met drukmetertjes op de teugels, maar om een gedegen onderzoek waarbij een grote groep ruiters van verschillend niveau en in verschillende takken van sport zou moeten worden betrokken en waarbij dan de druk op de teugels zou moeten worden gemeten/werking mond/neus en onderzoek zou moeten plaats vinden op de monden/neuzen van paarden om inzicht te krijgen of dat wat de ruiters denken te voelen gebaseerd is op realiteit.
Daarmee kan je toch alleen iets winnen ?
Niets verliezen, toch?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:36

Sanne, ergens op Bokt moeten nog filmpjes rondzwerven van Anky, die met een highspeed camera gemaakt zijn. Zoals wel vaker gebeurd, werden in dat topic weer bakken met kritiek gegeven, maar wat ik juist het meest opvallende vond, was dat je heel goed kon zien hoe licht en verend haar verbinding met de mond was. Het filmpje was gemaakt tijdens het inrijden voor een clinic, waarbij de filmer eigenlijk focuste op hele andere zaken en het niet over de verbinding ging. Dat was gewoon een bijkomende zaak en daardoor laat het juist zien hoe haar verbinding normaal is. En die is dus heel licht en verend.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:07

liljebo schreef:
Ik begrijp overigens goed dat lichte druk nodig kan zijn met rijden en met werken aan de hand. Dat stel ik niet eens ter discussie.
Waar het mij om gaat is over het feit dat de beleving van lichte druk erg subjectief is en dat ik ervan overtuigd ben dat menig ruiter meer druk gebruikt dat hij of zij zelf merkt en in die zin vind ik een meting en controle van de neus erg zinvol

Ik vind de discussie over de hoeveelheid druk zinloos omdat bij goed rijden en het rijden met een weerstandbiedende (dus niet trekkende) hand, het paard zelf bepaald hoeveel druk er nodig is. Net als met (correct bevestigde!) bijzetters. het ene paard zal door het gewicht van de bijzetters alleen al afbuigen, en het andere zal er misschien wel even flink tegen in komen of er zelfs graag een beetje in willen gaan hangen. Het ene paard is het andere niet. Het doel is de gewenste reactie OP de weerstandbiedende hand (nageven), die nodig is om een lichte verbinding tot stand te brengen. het doel is om dit uiteindelijk met zo subtiel mogelijke kleine aanwijzingen te doen. Maar voordat je bij dat einddoel bent, heb je een weg af te leggen.

liljebo schreef:
Het ras is hier naast draver ook erg gewild voor barockdressuur en western (en nog wel het een en ander)

Dat kan best. De ford en de haflinger zijn hier ook gewilde dressuurpony's. Maar ik vind de meeste nu niet echt de meest getalenteerde dressuurpaarden. Hoe dan ook: feit is dat zij er pas na twee jaar achter kwamen dat het dier niet geschikt is voor dressuur, en als echte kenner lijkt het mij dat je daar dan wel eerder achter zou komen.

liljebo schreef:
Ik vraag me af hoe goed een instructeur exact de druk in de mond kan inschatten?

Nee, dat kan niemand. Hij kan alleen inschatten of de ruiter de hulpen op de juiste manier timed en of de gewenste reactie volgt (een goede instructeur dus) Veel druk mag nooit lang duren. Op veel druk moet bij de gewenste reactie van het paard direct een beloning, in de zin van druk-eraf volgen. Dat er een keertje een moment veel druk op staat is niet het probleem. Het is een probleem als er geen beloning op het juiste moment volgt. Maar dat heb ik nu al 4 keer proberen uit te leggen.

liljebo schreef:
Het gaat hier niet om het rijden van de rest van je leven met drukmetertjes op de teugels, maar om een gedegen onderzoek waarbij een grote groep ruiters van verschillend niveau en in verschillende takken van sport zou moeten worden betrokken en waarbij dan de druk op de teugels zou moeten worden gemeten/werking mond/neus en onderzoek zou moeten plaats vinden op de monden/neuzen van paarden om inzicht te krijgen of dat wat de ruiters denken te voelen gebaseerd is op realiteit.
Daarmee kan je toch alleen iets winnen ?
Niets verliezen, toch?

Ik vind het dus niet zo interessant omdat m.i. het dus gaat om timing van de hulpen. En als je continu 100KG in je handen hebt, dat kan iedereen bedenken (en zien) dat dat niet de bedoeling is. Met 100KG kom je een proef op hoger niveau echt niet door (en met continu 0 druk ook niet) En voor de momenten dat er even (veel) druk op komt om de juiste afstemming te bereiken, daarbij vind ik het resultaat (de gewenste reactie van het paard EN een tijige 'release' door de ruiter) VEEL belangrijker dan het getalletje van de druk die er kortstondig even op komt te staan. Kennelijk was dan die druk even nodig om tot het gewenste resultaat te komen. Zolang de ruiter dus druk maar kan laten afvloeien, dan is het goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:14

Karl, die filmpjes zijn erg bekend. Ik denk zelf dat Anky een gelijkmatige verbinding heeft, dat kan je zo ook wel zien.
Waar (denk ik) vooral commentaar op komt, zijn de vrij heftige ophoudingen terwijl het dier zich in een zeer diepe positie bevind, ik denk dat dat hetgeen is waar men zich druk om maakt bij die filmpjes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:22

Ik heb bewondering voor Jasmijn die keer op keer genuanceerd blijft reageren. Zonder anderen te veroordelen, zonder te zeggen 'ja maar ik zie heeel vaak mensen die slecht doen, dus...' en met zelfkennis ("ik maak ook wel eens een verkeerde ophouding" ipv "ik kan alle paarden altijd op een lichte verbinding rijden"). Zo zouden meer ruiters (en bokkers ;) ) eens naar zaken moeten kijken.

MyWishMax

Re: Paarden in de topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:42

Ik ben begonnen met kijken, snap niet alles wat ze zeggen maar grote lijnen wel. Dat apparaat wat die tempratuur van de benen in beeld brengt vind ik wel een mooi ding, maar waarom gebruiken ze dat daar? Gaat over doping, maar snapte de uitleg in het duits niet :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:45

Jasmijn... ik vrees dat we het in deze niet eens gaan worden. Kan... maakt ook niet uit.

Over rassenkeuze... ik denk dat je met een barockpaard heel aardig dressuur kan rijden, maar het ene paard is het andere niet. Daarin heb je gelijk.
Het paard wat nu hier loopt werd overvraagd. Onbewust.
Ik denk dat de schade beperkter was gebleven als er meer inzicht in toegepaste druk was geweest.

Natuurlijk gaf ook in deze het paard aan dat de druk teveel was. Dat doen ze (in het begin) altijd.
De vraag is... wat doet de ruiter ermee?
Laat ie los? (nee, want dan krijgt hij zijn zin, hoor ik dan vaak) Of komt hij dan ff extra in (niet tegenstribbelen, jij)?

Ik blijf erbij dat met een dergelijk onderzoek niets te verliezen valt, alleen een verhoging van kennis over het werkelijke inzicht van de ruiter op de inwerking van zijn handen.
Verzet van de paarden wordt echt niet altijd serieus genomen als een indicatie voor pijn waar iets mee gedaan moet worden, anders dan de kop indrukken.

En dan denk ik persoonlijk dat menig ruiter best geinteresseerd is in de wetenschap of zijn of haar eigen gevoel van druk klopt met de werkelijkheid.

En ik denk dat menigeen een gedegen controle mond/neus best zou willen zien.
Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor het paard, lijkt me.

Als toevoeging ivm je verhaal zou je bij zo'n test kunnen kijken waar extra wordt ingekomen, hoe sterk en hoe het dan met die afvloeiing is.
Juist omdat dit allemaal subjectief is

Lijkt mij dat er niets mis is met het toevoegen van kennis
(behalve dan als je niet wilt weten welke druk je uitoefent, maar ik neem aan dat dat voor de meeste mensen -hoop ik- niet van toepassing is)

Dus ik blijf erbij..
Je kunt van een dergelijk onderzoek alleen wijzer worden.
Niets verliezen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:46

MyWishMax schreef:
Ik ben begonnen met kijken, snap niet alles wat ze zeggen maar grote lijnen wel. Dat apparaat wat die tempratuur van de benen in beeld brengt vind ik wel een mooi ding, maar waarom gebruiken ze dat daar? Gaat over doping, maar snapte de uitleg in het duits niet :o

Dat was ivm doping als pijnstiller
Met dat apparaat willen ze controleren of er sprake is van pijn/ontstekingsprocessen in het lichaam, die gedempt worden door doping. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:48

Anoeska schreef:
Ik heb bewondering voor Jasmijn die keer op keer genuanceerd blijft reageren. Zonder anderen te veroordelen, zonder te zeggen 'ja maar ik zie heeel vaak mensen die slecht doen, dus...' en met zelfkennis ("ik maak ook wel eens een verkeerde ophouding" ipv "ik kan alle paarden altijd op een lichte verbinding rijden"). Zo zouden meer ruiters (en bokkers ;) ) eens naar zaken moeten kijken.

Daarmee ben ik het eens.
Ik denk dat er ook niets mis is met een discussie, noch met meningsverschillen.
Zolang niemand persoonlijk wordt en ieder gewoon met goed doordachte argumenten komt.
Het hoeft dan nog steeds niet zo te zijn dat mensen elkaar gelijk gaan geven, maar het is goed als ieder voor zich, inclusief meelezers, daardoor tot denken wordt aangezet.
Toch?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:00

Anoeska schreef:

Ik wilde net Jasmijn weer eens per PB complimenteren met de manier waarop ze iedere keer weer haar punt probeert zo goed duidelijk te maken, toen ik deze reactie hier zag.

Anoeska, ik sluit me nu dus maar gewoon in het topic bij je aan.
;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:27

sanne83 schreef:
Waar (denk ik) vooral commentaar op komt, zijn de vrij heftige ophoudingen terwijl het dier zich in een zeer diepe positie bevind, ik denk dat dat hetgeen is waar men zich druk om maakt bij die filmpjes.

Ik vind het juist mooi om te zien hoe zij dat oplost. Ik heb er echt helemaal geen probleem me als het er even heftig uitziet. Zolang daarna maar weer dat hele mooie beeld volgt (en de mooie beelden ruim vertegenwoordigd zijn natuurlijk). Verder moet je je ook voorstellen dat dat type paard wat zij rijdt nu eenmaal niet van het type dik-hout-zaagt-met-planken is, en stoicijns alles over zich heen laten komen. Ik heb zelf ook zo'n type en 1 keer je pink verkeerd bewegen en meneer staat achterstevoren. Dit type paarden accepteert een slechte timing en dosering van hulpen HEEL slecht, kan ik je vertellen. En hebben een heel goed geheugen. maar als ik op mijn paard ga zitten van: Oh oe ik blijf er maar af want anders schud kruidje-roer-me-niet een keer met zijn hoofd, dan ga ik nooit wat van hem gedaan krijgen.

En dat is het verschil met het type heikneuterruiter die wel over een stoicijns paard beschikt dat alles maar gelaten over zich heen laat komen. Zo'n beest die niet verblikt of bloost van wat dan ook. Zo eentje die je uit het zadel scheurt als hij ergens een lekker grassprietje ziet. Die denken dat zij kunnen rijden omdat hun paard dat soort reacties nauwelijks vertoond. Maar vaak is het te verklaren omdat het a. een ander/stocijns temperament heeft en/of b. omdat er niets van het paard verlangt wordt.

Ontspanning wordt te vaak verward met passief in de rondte zeilen terwijl de andere aspecten van het skala niet of nauwelijks aanwezig zijn. dat is dan geen dressuurrijden, maar meeliften.

Anoeska schreef:
Ik heb bewondering voor Jasmijn die keer op keer genuanceerd blijft reageren. Zonder anderen te veroordelen, zonder te zeggen 'ja maar ik zie heeel vaak mensen die slecht doen, dus...' en met zelfkennis ("ik maak ook wel eens een verkeerde ophouding" ipv "ik kan alle paarden altijd op een lichte verbinding rijden"). Zo zouden meer ruiters (en bokkers ) eens naar zaken moeten kijken.

Danku :o

liljebo schreef:
Ik denk dat de schade beperkter was gebleven als er meer inzicht in toegepaste druk was geweest.

De schade was beperkter geweest als ze meer verstand van zaken, gevoel en ervaring hadden gehad. Dan hadden ze niet eens geprobeerd dat dier in het dressuurframe te krijgen, of in een vroeg stadium al afgehaakt. Als de schade die jij noemt daadwerkelijk komt van het rijden, dan is dat een gevolg van forceren en ondeskundigheid. En niet het gevolg van een goede afstemming van hulpen middels een weerstandbiedende hand. Een gezond paard dat geschikt is voor het werk en deskundig gereden wordt raakt echt niet direct in de kreukels van een keertje een te harde ophouding, of een te hard ingekomen beenhulp.

liljebo schreef:
Verzet van de paarden wordt echt niet altijd serieus genomen als een indicatie voor pijn waar iets mee gedaan moet worden, anders dan de kop indrukken.

Maar dit vind ik zo'n loze kreet. Spreek of uit je eigen ervaring OF haal een concrete situatie aan. Hier kun je toch niets mee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:41

jasmijn78 schreef:
[
liljebo schreef:

De schade was beperkter geweest als ze meer verstand van zaken, gevoel en ervaring hadden gehad. Dan hadden ze niet eens geprobeerd dat dier in het dressuurframe te krijgen, of in een vroeg stadium al afgehaakt. Als de schade die jij noemt daadwerkelijk komt van het rijden, dan is dat een gevolg van forceren en ondeskundigheid. En niet het gevolg van een goede afstemming van hulpen middels een weerstandbiedende hand. Een gezond paard dat geschikt is voor het werk en deskundig gereden wordt raakt echt niet direct in de kreukels van een keertje een te harde ophouding, of een te hard ingekomen beenhulp.

liljebo schreef:

Maar dit vind ik zo'n loze kreet. Spreek of uit je eigen ervaring OF haal een concrete situatie aan. Hier kun je toch niets mee?

Wat mijn paard betreft.... nee, dat komt idd niet van een keertje een harde ophouding, maar door twee jaar met teveel druk rijden.
En in die zin denk ik dat het goed zou zijn geweest als zij zich beter bewust was geweest van de uitgeoefende druk.
Dat was niet het geval
En daarmee wil ik haar niet onderuit halen.
Ze vind het zelf erg genoeg.
Ze heeft zich blind gestaard op het feit dat deze paarden het vaak erg leuk doen in de dressuur en is zich niet bewust geweest van de reden van verzet van het paard/heeft het verkeerd geinterpreteerd.
Ze dacht dat het paard niet wilde. Begreep niet dat het niet kon. En steeds minder kon.
Goed... toegegeven... zij, en zeker de instructeur had het eerder moeten zien.
Dat het paard na 2 jaar nog steeds onvoldoende balans had in de galop, verzet toonde daarbij en zelfs moeite had met aan de longe galopperen, had ook een indicatie moeten zijn dat iets niet klopte.
Dus ja...
Maar zoals gezegd... het werd geinterpreteerd als niet willen nageven en het niet sterk genoeg zijn voor de galop.

En daarmee ga ik meteen in op je volgende opmerking. Denk je niet dat dit vaak gebeurd? En dan doel ik dus niet op een bepaalde sport/bepaalde ruiters ed. Maar gewoon in het algemeen...
Denk je niet dat verzet van paard vaak verkeerd wordt geinterpreteerd? In alle eerlijkheid als je om je heen kijkt? En als je de vragen op bokt leest met de bijbehorende tips?

Ik denk, eerlijk gezegd wel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:03

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:

Ik vind het juist mooi om te zien hoe zij dat oplost. Ik heb er echt helemaal geen probleem me als het er even heftig uitziet. Zolang daarna maar weer dat hele mooie beeld volgt (en de mooie beelden ruim vertegenwoordigd zijn natuurlijk). Verder moet je je ook voorstellen dat dat type paard wat zij rijdt nu eenmaal niet van het type dik-hout-zaagt-met-planken is, en stoicijns alles over zich heen laten komen.

Ik bedoel het filmpje waar Karl over begon. In dit filmpje toont het paard juist geen heftige reactie.

Dit is precies het punt waarom je je niet moet blindstaren op een enkele parameter. Er moeten meerdere parameters zijn die je naast elkaar kan leggen. Zo zal je de stress die het paard krijgt van zo'n ophouding ook kunnen laten zien. Stoicijns reageren en heftig reageren kunnen beide een ongewenste reactie zijn, maar zijn natuurlijk afhankelijk van het karakter van het paard en van de training vooraf.

Je stelt verder dat ontspanning vaak verward wordt met passief meerijden en dat er dan niets gebeurt. Is dat slecht voor het welzijn? Wie heeft hier last van, de ruiter of het paard?
Wanneer zijn allerlei heftige hulpen nog geoorloofd om het doel van de training te bereiken en wanneer niet meer?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:07

Sanne, ik denk dat je dan echt een ander filmpje bedoelt dan waar ik het over heb. Het filmpje dat ik bedoel is door Arabesk of Arno8 gemaakt en daar zie je juist dat ze geen heftige ophoudingen maakt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:08

Kijk even verder, er zijn meerdere filmpjes in slowmotion ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:17

Japeloup schreef:
Ik heb de film net helemaal gekeken, mijn duits is niet top, maar ben heel blij dat er aandacht aan gegeven wordt.

Ik ben al langer van mening dat er wedstrijden gereden worden om te winnen. Niet om te kijken of je trainings technisch goed bezig bent.

Natuurlijk ben ik me er van bewust dat dit niet voor elke wedstrijd ruiter geld. Voel je dus niet aangevallen...

Probleem is denk ook dat veel juryleden het verschil niet zien tussen een in de krul getrokken en een nagefelijk gereden paard. Of een voorbeenzwaaier zonder actieve achterhand en een simpel paard met goede achterhand. Soms heb je op wedstrijd een groep van bijv. 10 ruiters, waar er maar 2 of 3 fijn gereden paarden lopen.

jasmijn78 schreef:
Verder heeft iedere ruiter op ieder niveau nu eenmaal wel eens even een moment dat het er gewoon even niet charmant uit ziet. Ik heb dat dagelijks met alle drie mijn paarden in ieder geval. En in de regel wal een heel stuk langer en vaker. Dus van mij kun je uren vullen met vertraagd beeldmateriaal waarin ik mijn paarden 'mishandel'. Maar bij jou gaat dus alles elke dag van een leien dakje? Misschien moet jij dan eens een clinic geven, want dan ben ik erg benieuwd hoe jij dat doet ;)

Mee eens, mijn stukjes zijn zelfs dramatischer, omdat paard er volledig uitkomt en dan het tempo overneemt. Paar seconden later komt hij zelf weer terug en zakt en kan ik verder rijden. Maar als je dat filmt en vertraagt afspeelt ziet het eruit als mishandeling ;) (Ik heb het zelfs op film ergens)

liljebo schreef:
Japeloup schreef:
Net als dat ik vroeger op de manege heb leren rijden met de teugels aan de neusriem. Maar waar ik ook kijk, dat zie ik niet meer. Lukt ook niet makkelijk met die gecombineerde neusriemen.

Is dit niet een betere optie?
Lijkt mij?

Is het niet zo dat je met elastiek/veer het risico loopt dat mensen toch harder gaan trekken (iig als kunde niet voldoende is) als het paard naar hun gevoel niet luisteren, met het feit dat er toch elastiek/veer tussen zit, als excuus in het achterhoofd. En dat dat uiteindelijk toch kan leiden tot ruwer teugelgebruik als de veer/elastiek wegvalt?
Ik weet het niet hoor, maar het is een bedenking die ik daarbij heb.

Overigens vind ik het toch al jammer dat de gecombineerde neusriemen echt een modeverschijnsel zijn geworden, zonder dat mensen stil staan bij de werking ervan.
Heb echt het gevoel dat die keuze wordt gemaakt vanwege het uiterlijk, terwijl menig van dit soort hoofdstel voor consequenties kan zorgen.

In een reportage van een paardentandarts hier, werd daarop in gegaan. Met name de combi hoofdstellen van het type achenbach zorgt nogal eens voor wonden op de binnenkant van de wang door de manier waarop het bit dan gefixeerd is. Dergelijke wonden worden zelden door ruiter opgemerkt, omdat je dan echt in de mond, de binnenkant van de wang, achterdoor moet bekijken.
Het zorgt echter wel voor veel ellende bij het paard

Daarnaast is het niet zelden dat de mond letterlijk wordt gesnoerd met dit soort hoofdstellen, waardoor het paard niet meer kan aangeven als ruiter niet prettig met bit omspringt of als het last heeft van de mond.
Niet zelden zie je echt veel te strak aangetrokken riempjes.

Mee eens :j Daarom is het wel een goed teken dat de lage neusriemen weer terugkomen toch?

Ik heb ook zo'n mode hoofdstel, maar krijg altijd het commentaar dat alles zo los zit :o Ik wil juist dat als ik iets fout doe dat paard mond open kán doen. Okee, vroeger heb ik het ook wel eens strak aangetrokken, want als iedereen dat zegt en dat zal het wel goed zijn dacht ik toen. Nu hangt alles er voor de sier aan.

Ik heb 'vroeger'(kom ik aan, ben net 21) altijd rare dingen gedaan met rijden. Met halster, zonder zadel, teugels eraf, beugels eraf, ogendicht en springen, gymnastiek op je paard. Denk toch wel dat ik daarvan heb leren zitten. (En rijden van pony die me eraf gooide als ik eens te hard inkwam met been of hand of zit...) Ik ben geen wereld ruiter, maar ook aan de topruiters is genoeg aan te merken. Ookal schijnt dat niet te mogen ;)

Nu bedoel ik alleen maar dat ik echt respect heb voor sommige topruiters en ze echt goed vind kunnen rijden, maar ook daar gaat het wel eens fout en kan het beter.

jasmijn78 schreef:
Ik vind niet dat je daar heel veel wijzer van wordt. Je kunt teugeldruk niet als 'prestatieindicator' stellen voor goed rijden, dat zegt echt weinig tot vrijwel helemaal niets. Ten eerste is het ene paard van nature lichter in de hand dan het andere. Dat heeft met heel veel factoren te maken. Met de bouw, het temperament, met het africhtingsniveau, met de kracht van het achterbeen (paarden met een heel sterk achterbeen zijn in beginsel vaak heel sterk in de hand) Met de halsaanzet, met de verbinding tussen hoofd/hals, etc etc. Paarden die slap van achter zijn, zijn soms juist weer lichter in de hand. Dan heb je weinig teugeldruk, maar vaak ook een onrustige aanleuning. Je kan geen druk hebben als je paard achter het bit gaat (en dat is ook weer niet de gewenste houding) etc. ect.

Wat je met zoiets gaat bereiken, is dat mensen te passief gaan rijden. Dan komen ze maar vooral niet aan de teugels, want ja, dan komt er druk op en dat mag niet denkt men. En dat is onzin. Er mag best wel eens druk op komen. Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig. M.b.v. een weerstandbiedende hand. En dan is het helemaal niet erg als een paard daar dan even tegen in verzet komt, als hij even begrenst wordt. Zolang er door de ruiter maar wordt nagegeven als de gewenste houding wordt aangenomen door het paard. En zolang de ruiter maar een houding vraagt die past bij het kunnen en africhtingsniveau van het paard. Timing is het allerbelangrijkste aspect voor goed rijden, en dat laat zich niet meten. Timing en de juiste dosering van hulpen. Af en toe het maximale van je paard vragen, zonder hem over de kop te jagen. Dat vraagt gevoel en ervaring. Die aspecten zijn allemaal niet te meten. Alleen met het oog te beoordelen.

Maar goed. Misschien dat mensen die een gebrek aan kennis, gevoel en ervaring hebben, wel wat met meet gegevens opschieten? Je zal mij in ieder geval nooit met een stopwatch of wat voor meetinstrumenten daan ook zien rijden. Ik zie het al voor me. 3...2...1.. Ja, genoeg gedraafd. Nu gaan we 4 minuten in galop. Als je tijdens het rijden niet naar je gevoel kunt luisteren omdat je dat niet hebt (ontwikkelt) moet je natuurlijk wat....

Ik vind jou een hele fijne manier van uitleggen hebben :j
Ik heb een paard met een (volgens mij?) sterk achterbeen, die weer geneigd is om achter de teugel te kruipen, heel fijn, ziet er leuk uit, maar ik zit er voor jan doedel op. Vorige pony was juist weer stuk sterker en moeilijk licht te maken... Zo moeilijk om te zeggen dat je zo en zo moet rijden met al die verschillende dieren.

Ik denk dat een paard juist super veel kan aangeven, maar de ruiter dit niet ontvangt. Dus dan moet je aan de ruiter werken toch?

Ehm....? Volgens mij heb ik nu alles gelezen tot nu toe :+

EDIT; om nog even in te haken op het filmpje, nouja die veiling. Ik denk dat paardrijden nu meer een hype aan het worden is/was. Mensen wilden een duur paard, want daar kwamen ze wel ver mee de sport in. Deed paardlief het niet, werden aan alle kanten hulpmiddelen gebruikt tot het paard niet meer kon(ergste scenario). Dat is wat er volgens mij bedoelt werd met die grote vos in de film?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 16:35

MyWishMax schreef:
Probleem is denk ook dat veel juryleden het verschil niet zien tussen een in de krul getrokken en een nagefelijk gereden paard. Of een voorbeenzwaaier zonder actieve achterhand en een simpel paard met goede achterhand. Soms heb je op wedstrijd een groep van bijv. 10 ruiters, waar er maar 2 of 3 fijn gereden paarden lopen.

Ik heb ook zo'n mode hoofdstel, maar krijg altijd het commentaar dat alles zo los zit :o Ik wil juist dat als ik iets fout doe dat paard mond open kán doen. Okee, vroeger heb ik het ook wel eens strak aangetrokken, want als iedereen dat zegt en dat zal het wel goed zijn dacht ik toen. Nu hangt alles er voor de sier aan.

?

ff twee dingen eruit gelicht...

trouwens... complimentjes voor het meelezen...

Eerst omtrent de jury.
Dat is idd ook iets wat ik mij afvraag.
Ziet een jury altijd wanneer het 'krul' trekken is en wanneer niet. Jij geeft aan van niet. Ik ben geneigd om dat te geloven.
Ik wil zelfs de parallel doortrekken naar een aantal instructeurs
(waar ik dan weer liever geen les van zou krijgen :o )

Verder vind ik het knap van je dat je afgestapt bent van het aansnoeren, zodat je paard de mond open kan doen.
Toegegeven... je loopt dan weer net wat sneller kans op kritiek vanwege het niet aantrekken of vanwege het openen van de mond van je paard als iets niet helemaal volgens plan loopt.
Maar je bent dan wel bezig met het letten op de reactie van je paard en dat vind ik een goede zaak.

In de reportage waar ik het eerder over had, waar die tandarts aan het woord was, werd ook aangeraden om zo nu en dan eens zonder neusriem te rijden, puur om je eigen teugelgebruik te testen.
Je paard heeft dan nl een goede mogelijkheid om aan te geven waar de druk teveel wordt.
Is wellicht ook een leuke parameter?

*edit* Ja. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:41

Je hebt grote verschillen in jury's :j Sommige zien het niet en anderen super goed en die straffen het keihard af.

Ik word altijd raar aangekeken dat ik vrij snel afgroet, als paard in de stress schiet ergens van gaan we heel hard achteruit en ik weet dat hij in paniek raakt als ik hem daar door wil douwen. Dus groeten we af, rijden rond lange teugel en mag die mee naar huis. Maar dat schijnt zeldzaam te zijn omdat de meeste koste wat het kost proef afmaken, want anders leert paard verkeerde dingen...

EDIT, dat kan idd wel een keer :j Wil eigk nog ooit keer bitloos hoofdstel kopen, om ook eens te proberen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:43

sanne83 schreef:
Kijk even verder, er zijn meerdere filmpjes in slowmotion ;)

Ik denk dat het grote verschil is dat juist in dat filmpje van Arabesk/Arno8 het niet over de ophoudingen ging en dat die daar niet ontzettend uitvergroot is. Op het moment dat je uit een hele clinic net dat ene stukje zoekt, waarin een (te) strenge ophouding gemaakt wordt en net dat stukje heel erg uit gaat vergroten, dan geef je een fout beeld.

Nou snap ik de voorliefde van veel mensen voor foutenkijken niet. Elke fout die een topruiter maakt, maak ik ook wel en nog heel veel meer fouten. Ik heb die filmpjes ook echt niet nodig om me te realiseren dat ik die fouten maak. Volgens mij steek je veel meer op van wat mensen goed doen en kan je daar veel meer van leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:21

Waarom haal je die filmpjes dan aan?

De titel van het topic is helaas ook wat verkeerd gekozen, de docu gaat namelijk over het welzijn van het paard in alle facetten van de paardenwereld. Prestatie en geld, die voor welzijn gaan. Gaat niet perse over topruiters, ook op lager niveau, ook op fokkerij niveau, ook op manegeniveau.

Wbt foutenkijken; als het alleen om eigen rijden gaat, ben ik het eens. Kijken naar mensen die iets beter kunnen, is ook veel nuttiger ;)
Dit gaat alleen niet om eigen rijden, dit gaat om een welzijns-vraagstuk. Dat is niet ontstaan omdat het overal zo briljant is als het gaat om welzijn. Voordat we bepalen waar we veranderingen kunnen maken, moeten we eerst weten waar het mis gaat.