Hoe kan ik mijn frustratie voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:07

- Besef dat je paard dingen aan het leren is, alles wat hij dus wel goed doet is super!
- Neem een schriftje en hou de vooruitgang bij. Schrijf niet op dat hij niet in het water wil (negatieve benadering), maar schrijf op dat je paard voor het eerst ontspannen over het spoor is gegaan, dat hij niet is geschrokken van die onaangelijnde hond die naar zijn achterbenen rende, dat je de hele rit controle hebt gehad over het tempo,.. (positieve benadering)
- Bekijk de vorm van de dag. Als jij een slechte dag hebt, als je paard een slechte dag heeft, doe dan iets veiligs, leuks en vertrouwds, iets wat niet kan mislukken.
- Als je iets nieuws van een paard vraagt, zet dan wel door tot er iets van succes geboekt is. (Evt met een omweg, zie onder).
- Als je paard iets niet voor je doet, vraag je dan af wat het probleem is. Vertrouwt hij je niet (als leider), begrijpt hij je niet, kan hij het niet? Probeer eerst dat basisprobleem op te lossen en probeer het dan nog eens.
- Probeer te denken als paard. Jij begrijpt dat het gewoon een plas water is. Een paard ziet een spiegelend wateroppervlak, waaronder een metersdiep gat kan zitten, waaronder krokodillen of baracuda's kunnen schuilen en ziet het nut/plezier niet in van in het water gaan. Dat is een enorme stap dus. Vraag redelijke dingen!
- Begin nieuwe dingen met kleinere stapjes. Laat hem (evt. eerst aan de hand dat je hem voor kunt gaan) eens op een blauw zeil stappen, laat hem over een oud matras stappen, door plassen in de wei of rijbak en daarna ondiepe plassen voor je spannend gaat doen met diepe plassen of zelfs samen zwemmen.

Dilan1993

Re: Hoe kan ik mijn frustratie voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:00

ik ga hier niet neerzetten wat ik van je gedrag vind, want je geeft zelf al aan dat het niet goed is ;)

wat je kunt doen:
- realiseerd je dat je paard het echt eng vindt, hij kan geen diepte schatten en denkt dus dat hij in een gat gaat vallen.
- realiseer je ook dat je paard niet weigerd om jou te pesten of omdat hij "gewoon lastig is"
- oefen bijvoorbeeld door met een tuinslang een plasje in de bak te maken (als dat mag/kan)
- als je paard niet door een diepe plas wil, draai even om, stap rustig wat op en neer en probeer het nog eens als je paard kalm is
- en als laatste, niet te vergeten, beloon je paard voor ieder stapje naar het water en voor ieder stapje dat ie IN het water zet ;)
- als het nou echt niet wil lukken, kijk dan of je samen met iemand anders kunt rijden die een paard heeft wat wel door het water durft, dan volgt jouw paard vast wel :)

succes

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 15:57

Citaat:
- Neem een schriftje en hou de vooruitgang bij. Schrijf niet op dat hij niet in het water wil (negatieve benadering), maar schrijf op dat je paard voor het eerst ontspannen over het spoor is gegaan, dat hij niet is geschrokken van die onaangelijnde hond die naar zijn achterbenen rende, dat je de hele rit controle hebt gehad over het tempo,.. (positieve benadering)

Dat is een goede!!! :D Je voorbeeld is trouwens ook precies wat er gebeurde :P Er was de hele tijd een vervelend keffertje om haar heen aan het rennen en dat vond ze helemaal best!

Nogmaals: ik ben echt zo blij dat ik dit topic heb gemaakt!

Popeye13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:43

ik vind het super dat je dit geplaatst hebt want ik heb er namelijk ook last van, soms word ik echt boos op mezelf omdat ik soms zo weinig geduld heb.
ik doe ook veel met natural horsemanship en eerst bedacht ik thuis wat ik zou gaan doen met m´n lease pony, en ik had er dan echt heel hoge verwachtingen van, en daardoor ging het vaak ook fout... dus ik probeer niet te veel te verwachten van iets nieuws. (ik weet niet of jij dat ook hebt hoor)
Het ligt altijd aan mezelf, want ik ben dan niet duidelijk tegen m´n pony en dan snapt hij het niet.
Ik heb super veel aan al die reacties, en ik hoop dat het voor jou beter word.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:50

Ik heb dit probleem ooit gehad, maar als je met mijn paard gefrustreerd raakte rukte hij zich los en ging in een hoekje staan. En dan deed ik niets, hij voelde het gewoon aan. Wat ik sindsdien doe, is ermee lachen. Lach ermee dat je paard rare trekjes heeft, en ga met een 'leeg' hoofd beginnen aan bepaalde oefeningen. Zeg niet tegen jezelf: vandaag moet hij door het water gaan, maar zeg: vandaag gaan we dat water eens bekijken. Kijk naar je paard zodat je hem niet over zijn angstgrens duwt, probeer het als een uitdaging te zien, een oefening voor jou kunnen om je paard door dat water kijken. En leg nooit een tijdsdruk op die oefening.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:52

Volgensmij heb ik een keer zoiets van anky gelezen, dat ze soms dan erg boos op haar paard zat, en dat haar vader dan zei dat ze van het paard af moest stappen en 3 rondjes om de manege moest wandelen, Ik geloof dat ze erg veel gewandeld heeft :D

'Stap er gewoon maar af, totdat je weer rustig bent, om vervolgens lekker verder te rijden, zo zal jullie band alleen maar beter worden.

Succes!

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:32

Lessen! dat kan je helpen je frustraties om te zetten naar positieve acties.

Succes

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:42

Ik heb al de reacties niet gelezen maar ik wil wel reageren.
Super dat je deze vraag durft te stellen en dat je dus weet wat jouw zwakke punt is +:)+ .
Ik had hier ook erg veel last van, vooral met mijn draver want dat is een zenuwpees en soms werd ik helemaal gek van haar overdreven gedoe!
Ik ben nu 33 en soms moet ik nog wel tot 10 tellen, maar omdat ik me bewust ben van dit puntje en ik weet dat het me niks oplevert als ik boos wordt, ben ik bijna nooit meer gefrustreerd.
Dus komt wel goed, tel tot 10 en bedenk je dat het geen zin heeft om boos te zijn.
Ga niet rijden op dagen dat je slecht gehumeurd bent en probeer te lachen om je eigen rode hoofd :( en onnozel overdreven reactie want als je het relativeert gaat het nergens over!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:38

wouw wat goed dat je het zo goed inziet en het er zelf neerzet.
dat brengt je dan al een heeel eind hoor !
Ik ben nu 18 maar toen ik 13 jaar was heb ik niet de makkenlijkste pony gehad.
mij is vanaf het begin geleerd. door zetten tot die het wel doet op welke manier dan ook.
nu was het bij mij met andere dingen. maar ik werd er ook gefrustreerd van. eigenlijk zegt dat al genoeg.
Je wil het goed doen, maar weet het niet op telossen.

uit eindelijk groei je er in mee. het verdwijnt vanzelf weer. ik heb er nu geen last meer van.

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:47

Misschien zou je eens bij jezelf kunnen kijken waar het nou precies vandaan komt dat je zo gefrustreerd raakt en in welke situaties je dat nog meer hebt? Je hebt misschien ook wel hele andere situaties (zonder paard) waarin je gefrustreerd raakt.
Veel succes!