Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:15

hier nog zo 1 madam draait zich al om als ze me ziet

ze heeft zowieso nu standaard een halster om in de wei waar ik normaal op tegenben,
Ze komt namelijk wel altijd kijken (snel) wortel pakken en weer weg was ze. :+

gisteren brokken meegenomen en ik ben erheen gelopen
eerst haar opgejaagd (niet te heftig) en erna ben ik gaan zitten in de wei met die brokjes lopen spelen en doen en ja toen kwam ze lekker nieuwsgierig kijken en kon ik haar zo pakken.

Onderweg natuurlijk volgepropt met die brokjes.
gelukkig heb ik dit alleen in het weekend,
Door de week staat ze gewoon al op stal als ik kom (sávonds dus)

Zonnetje81

Re: Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:19

De mijne deed het ook toen hij vd winter op pension stond ivm weer, maar die stalhouder zette eerst andere paarden binnen en toen bedacht hij zich toch wel dat hij niet alleen buiten wilde zijn :+

Dus wie hem gaat halen maakt niet uit, als hij 'geen zin' heeft dan komt hij niet.

@Onley: kunnen anderen jou paard wel halen?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:33

Nou, aan de gang dus ;)
Lijkt me dat je inmiddels aardig wat tips hebt gekregen...

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:36

Zonnetje81 schreef:
Niet alle paarden zijn uitgehongerde wezens :D

Enorme snoepkonten zou een betere omschrijving zijn....
Overigens zou ik mn paard eerder pepermunt geven dan een suikerklonterklontjes ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:41

Zonnetje81 schreef:
De mijne deed het ook toen hij vd winter op pension stond ivm weer, maar die stalhouder zette eerst andere paarden binnen en toen bedacht hij zich toch wel dat hij niet alleen buiten wilde zijn :+

Dus wie hem gaat halen maakt niet uit, als hij 'geen zin' heeft dan komt hij niet.

denk het niet ze loopt wel naar anderen toe maar laat zich niet aanraken en is dan weer pleite
(ze heeft dan ook erg veel meegemaakt en krimpt zowieso voor de geringste snelle beweging inmekaar)

Mijn merrie moet vooral leren te ontspannen en ik moet vooral rustig blijven zonder al te veel druk erachter.

Ik sta trouwens op doe het zelf stal met nog 4 mensen die zowieso nooit komen dus dat maakt de situatie voor mij niet echt makkelijker,
Bij het naar binnehalen is ze trouwens ook haantje de voorste en stuift in een keiharde draf (in paniek) zo de stal naar binnen in de hoop dat niemand haar pakt.

Dus als ik ze binnenzet moet ze zich wel laten pakken want ze gaat pas als laatste naar binnen zodat ik haar gelijk kan vast zetten om te poetsen
Omdat de stal altijd al klaar is (met voer) het is dan ook erg moeilijk voor haar om zich aan te passen als een normaal recreatie paardje waar dus normaal op gereden word
(na 12 jaar niks doen)

Mijn vorige ruin daarintegen was dus de sul van de stal en kroop je zowat in de broekzak als je de wei in ging.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:51

Zonnetje81 schreef:

Ja dit zijn altijd lastige dingen. Ik heb niet echt de goude tip. Ik kom niet verder dan ze een nacht buiten laten staan zonder voer :Y)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:56

Als het nodig is dan zal dat nog wel ooit gaan gebeuren :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:02

Vraagje; Dat kon ik nl niet uit je verhaal en verders halen (maar ik kan er ook overheen gelezen hebben :o ). Hoelang komt hij iedere dag gemid. buiten?
Las wel dat hij eens 12 uur buiten heeft gestaan maar is dat iedere dag?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 14:05

Nu mijn ouders op vakantie zijn staat hij langer dan anders buiten. Normaal iets van 9 a 10 uur smorgens tot ik uit mijn werk kom zeg maar 18.00 uur (gemiddeld). Beetje afhankelijk van het weer, als het slecht weer is wat korter natuurlijk.

Momenteel staat hij al voor half 8 buiten en gaat hij rond 18.00/19.00 uur naar binnen. Hij heeft volop gras en sinds 3 weken heeft hij de hele wei tot zijn beschikking (altijd in de winter). Dat is 5000 m2.

Lijkt me lang genoeg :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:40

Ja, dat klopt :D . En daar zit ook je "probleem" vermoed ik :(:) . Ik weet zo ook geen oplossing maar het is duidelijk dat hij de wei véél interessanter vindt dan jou :( . Is niet rot bedoeld, hoor en niet persoonlijk :n maar wij hebben dat in het begin (toen ze een grotere wei hadden) ook gehad. Grasjes waren gewoon mega-interessant :j Misschien als hij wat meer "gewend" is aan de wei en uiteindelijk door heeft dat hij de hele winter er gewoon iedere dag weer in komt :+ ; dat ie zich dan weer openstelt voor jou...
Maar ja, daar heb je nu nog ff niets aan :(:)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:51

ik jaag ze op,en dan net zo lang tot hij zijn eigen omdraait en naar MIJ toe komt lopen.....kan soms wel een dik uur duren,paardje zal de eerste keer dood moe zijn,maar daarna weet hij wel beter.
pas als je hem hebt beloon je hem.
en de volgende dag doe je weer het zelfde.

en haal je paard niet alleen maar uit de wei om met hem te gaan werken!
laat hem ook regelmatig staan als je hem (eindelijk ;) ) hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:37

Evelienepien schreef:
Ja, dat klopt :D . En daar zit ook je "probleem" vermoed ik :(:) . Ik weet zo ook geen oplossing maar het is duidelijk dat hij de wei véél interessanter vindt dan jou :( . Is niet rot bedoeld, hoor en niet persoonlijk :n maar wij hebben dat in het begin (toen ze een grotere wei hadden) ook gehad. Grasjes waren gewoon mega-interessant :j Misschien als hij wat meer "gewend" is aan de wei en uiteindelijk door heeft dat hij de hele winter er gewoon iedere dag weer in komt :+ ; dat ie zich dan weer openstelt voor jou...
Maar ja, daar heb je nu nog ff niets aan :(:)

Hij deed het vd zomer ook op de kleine wei. :D Paard is gewoon graag buiten ofzo?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:38

amazone77 schreef:
ik jaag ze op,en dan net zo lang tot hij zijn eigen omdraait en naar MIJ toe komt lopen.....kan soms wel een dik uur duren,paardje zal de eerste keer dood moe zijn,maar daarna weet hij wel beter.
pas als je hem hebt beloon je hem.
en de volgende dag doe je weer het zelfde.

en haal je paard niet alleen maar uit de wei om met hem te gaan werken!
laat hem ook regelmatig staan als je hem (eindelijk ;) ) hebt.

Hoeveel tijd hebben jullie om zoveel tussen door maar erheen te gaan en niks ermee te doen? ik werk gewoon overdag :+

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:49

Dan laat je hem 's avonds een keer staan... ;)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:32

probeer het van het weekend eens(als je vrij bent dan ;) )......zaterdag een paar keer,en dan zondag ook weer.
trek er wel een paar uur vooruit :+

hou vol hoe lang het ook duurt,het werkt echt!!!!
wissel anders af als het heel lang duurt met iemand anders,je geduld zal zeker beloond worden hoor.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:04

ik ken het probleem en heb het gelukkig al gehad. Wat ik heb gedaan is veel al vol houden. Ik ben maar een aantal keer die periode zonder paard de wei uit geweest. Dus heb behoorlijk in de blub gebanjerd.

Had van alles gelezen en geprobeert, dus naar mijn eigen houding gekeken (iets met navel indrukken omdat je anders te dominant overkwam etc) Uiteindelijk alle Nh dingen van me afgegooid en me koppie gebruikt. Tegenwoordig loop ik parralel aan het paard. Dus niet direct naar haar hoofd maar schuin naar de zijkant bijv. Hielp goed.

Wat ik haar in die periode heb geleerd is eerst halster aan en daarna pas snoepje. Hier heb ik uiteraard naar toegewerkt. Dus snoepje eerst in neusopening houden en zodra ze het pakte hield ik de voorpluk beet. Nu weet ze dat het eerst halster is en dan pas snoepje. Overigens luisterde mijn paard ook niet naar brokjes.

Tegenwoordig komt ze bijna helemaal naar stal wat een hoop modder scheelt voor mij :D ik hoop dat jij die periode ook nog gaat zien :D . Veel succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:08

en hoe ging het vandaag?
Ik ben vandaag ook weer de wei opgegaan zonder dat ik iets wilde (ja ze moest haar halster om)

maja ik heb haar als eerste uit de groep gejaagd en haar appart op een stuk van onze weide's laten gaan en iedere x als ze langs wilde rennen heb ik haar terug gejaagd en ben toen maar eens erbij gaan zitten,
Aangezien ik goeie kleren aan had en dus niet door de modder kon gaan baggeren ben ik op een afstand gebleven en haar daar laten staan waar ik wilde.

Maja ik werd helaas naar huis geroepen dus heb eigenlijk niet mijn zin gekregen.
Maar ja morgen weer een nieuwe dag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 08:26

Gisteren heeft hij een klein stukje gestapt toen ik de wei in liep (60/80 meter afstand ofzo) maar bleef daarna gewoon staan kijken en ik kon hem zo pakken. Het was wel al later/bijna donker tussen 19.00/19.30 uur.

Vandaag moet hij op stal blijven ivm de hoefsmid, heb gevraagd of hij hem daarna buiten wil zetten. Ben benieuwd of ik hem dan kan pakken omdat hij maar kort buiten heeft gestaan :+.