Mening gevraagd door leasr en verleaser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kosten horen volgens jou bij het leasen van een paard:

Stallingskosten
114 (19%)
Hoefsmid
75 (13%)
Tandarts
43 (7%)
Dierenartskosten nav een "ongeval"
44 (7%)
Ontwormen
60 (10%)
Kleine dierenartskosten zoals jaarlijks enten
54 (9%)
Extra vergoeding voor gebruik van het paard
58 (10%)
Leskosten
124 (21%)

Totaal aantal stemmen: 572

Chaos

Re: Mening gevraagd door leasr en verleaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:56

Huh?

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:58

Ik vind zowiezo de leskosten de rest moet de eigenaar zelf weten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:07

Wij hebben middels een contract ons paardje in het verleden voor een half jaar verleast. Daarna heeft zij het paard van ons overgenomen. Beiden vonden we het belangrijk om een contract op te stellen, dat brengt gelijk een hoop duidelijkheid. Zij betaalde ons een bepaald bedrag per maand, wat eigenlijk gelijk stond aan de stalling. De overige kosten betaalde wij dus. Het financiele plaatje stond bij ons niet op de eerste plaats, het belangrijkste vonden wij dat het paard de aandacht kreeg die ze verdiende.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:13

Net als bij een leaseauto betaal je een vast bedrag per maand en dus geen onvoorziene dingen. Dát is nou net het voordeel van lease.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:25

Ik betaal 160 euro per maand.
-60 euro omdat ze een stal bezet houd (Als ik haar niet wilde blijven huren was ze verkocht naar de nieuwe manege)
-100 euro voor gebruik paard.

Ik gebruik eigenlijk allemaal spullen van mijzelf, alleen het zadel is van de eigenaar.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:57

Als het paard wordt verplaatst naar de stal van de leaser, en het paard krijgt bijvoorbeeld zware koliek, vinden jullie dan dat dat de kosten zijn voor de leaser of voor de verleaser (eigenaar)?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:17

Ehm.

Ik denk dat op het moment van verplaatsen, en je er als eigenaar dus nauwelijks geen zicht meer op hebt. Alle kosten en verantwoordelijkheid voor de leaser is.

Het is dan ook echt een eigen paard, behalve op papier.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:17

Nee, lease is lease! Dus een vast bedrag per maand. Anders kan je evengoed zelf een paard aanschaffen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:20

HalloDan schreef:
Nee, lease is lease! Dus een vast bedrag per maand. Anders kan je evengoed zelf een paard aanschaffen.

Ja, maar een vast bedrag is alleen maar haalbaar in mijn ogen, wanneer het paard op de stal van de eigenaar blijft staan.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:30

Lease betekent een vast bedrag per maand en geen extra uitgaven zoals dierenarts, hoefsmid etc.
Jij bepaalt hoe hoog dat bedrag is. Je moet dus voor jezelf afwegen wat je in dit bedrag mee wilt nemen.
Aan de leaser dan de beslissing om wel of niet akkoord te gaan met dit bedrag.

Als je deze extra uitgaven (dus alle kosten) wel hebt spreek je volgens mij over bruikleen en niet meer over lease.

sporty73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:32

Ik vind dat je al heel blij mag zijn dat je er geld voor krijgt in deze tijd, ik heb 2 "bijrijdsters" die mogen alles met mijn paard doen wat ze willen en betalen er niets voor. Het ligt er ook aan hoe vaak ze er op mogen rijden vind ik. Ik zou gewoon een vast maandelijks bedrag afspreken, dan kun je zelf zien waar je het voor gebruikt, en ik vind dat een leaser niet voor ziektekosten van het paard op hoeft te draaien, of het moet door de ruiter zelf veroorzaakt zijn!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:48

sporty73 schreef:
Ik vind dat je al heel blij mag zijn dat je er geld voor krijgt in deze tijd, ik heb 2 "bijrijdsters" die mogen alles met mijn paard doen wat ze willen en betalen er niets voor. Het ligt er ook aan hoe vaak ze er op mogen rijden vind ik. Ik zou gewoon een vast maandelijks bedrag afspreken, dan kun je zelf zien waar je het voor gebruikt, en ik vind dat een leaser niet voor ziektekosten van het paard op hoeft te draaien, of het moet door de ruiter zelf veroorzaakt zijn!

Maar stel, het paard wordt verplaatst..
Hoe komt de verleaser er dan achter of het paard door toedoen van de ruiter 'ziek' is geworden, of echt onverwachts?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:51

Mijn pony wordt ook verleased.
Mensen betalen het stalgeld en daarnaast de leskosten die ze hebben voor de manegeles.

Verder betaal ik zaken als hoefsmid, enting, etc.
Nu moet ik zeggen dat mijn pony nooit wat mankeerd *klopt af*

Het is ook een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:53

annastasia schreef:
Mijn pony wordt ook verleased.
Mensen betalen het stalgeld en daarnaast de leskosten die ze hebben voor de manegeles.

Verder betaal ik zaken als hoefsmid, enting, etc.
Nu moet ik zeggen dat mijn pony nooit wat mankeerd *klopt af*

Het is ook een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben.

Ik denk dat je daar het belangrijkste aspect te pakken hebt. :j

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:04

Nou inderdaad.
Als je elkaar niet vertrouwd dan wordt het nooit wat.

Mensen die haar leasen hebben eerst zelf een pony gehad. Altijd mankeerde er wat aan het beest.
Toen trokken ze steeds meer naar mijn pony toe.

Uiteindelijk tot overeenstemming gekomen dat ze hem wel konden leasen.
24/7 staat ze nu tot hun beschikking.

Als ik het niet vertrouwde had ik het niet gedaan.
Meisje is gisteren net 11 jaar geworden en morgen ga ik op verjaardagsvisite.
Vind het altijd een erg prettig contact.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:58

Chaos schreef:
Ehm.

Ik denk dat op het moment van verplaatsen, en je er als eigenaar dus nauwelijks geen zicht meer op hebt. Alle kosten en verantwoordelijkheid voor de leaser is.

Het is dan ook echt een eigen paard, behalve op papier.

En dat is hem nou net...nee, mocht ze koliek krijgen dan neem ik mijn verantwoordelijkheid, maar verder vind ik dat als ze verrot wordt gereden, ik daar niet mee opgescheept hoef te worden. :o En naar de top rijden met alleen buitenrijden wordt hem denk ik niet. Dat zou ze (de merrie) uberhaupt ook niet leuk vinden.

Verder zou ze dan 250km verderop komen te staan en over vertrouwen kan ik niets zeggen, want dat komt van 2 kanten, maar als je elkaar niet kent wordt dat wel heel lastig hoor. Voor beiden. ;)

Stel dat iemand haar zou leasen om haar tzt over te nemen vind ik alweer wat anders.

En blij zijn dat je er nu nog geld voor krijgt }:0 . Hm, heb er 9, dus voor het geld hoeft het niet hoor! Stalling en alle andere zaken zoals DA (heb in april nog een kleine 2500 betaald) heb ik allemaal op reserve staan.

Wanneer iemand mijn paarden bijrijdt vraag ik er niets voor behalve dat ze 1x per week lest en dat diegene daar nu een 10tje voor moet betalen...sorry, de rest wordt allemaal gedaan: van buiten zetten, tot voeren tot mesten en opstrooien, maar dat vind ik een totaal ander verhaal.

Ik denk dat ik te bang ben om de controle los te durven laten of diegene moet mij een erg goed gevoel geven en dat ik het hierom zou moeten laten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:23

Als mijn paard verplaatst zou worden en dus ook ander voer krijgt wil ik niet voor de kosten van evt koliek op draaien. als ze gewoon thuis blijven heb ik daar zicht op en ben daar dus wel verantwoordelijk voor.
andere kosten zoals entingen en tandarts vidn ik verantwoordelijkheid van de eigenaar!!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:24

Wat bedoel jij precies met 'verrot gereden', Valencia? :)

Want ik ben het met je eens;
Als het paard 'kapot' wordt gereden, en het is zeer duidelijk dat dat door toedoen van de leaser is gebeurd, dan ben ik met je eens dat die eventuele kosten voor de leaser zelf zijn. :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:24

Maar dat is moeilijk te bewijzen denk ik! Hoe wil je aantonene dat het de schuld is van de leaser?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:29

suuzepuus schreef:
Maar dat is moeilijk te bewijzen denk ik! Hoe wil je aantonene dat het de schuld is van de leaser?

Dat is ook het punt waar ik mee in mijn maag zit. :j

Ik denk dat je alles heel duidelijk zwart op wit moet zetten, en dat beide partijen daarover van gedachten moeten wisselen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:45

Door eerst voordat het paard weg gaat volledig te laten keuren (in bijzijn van de leaser). En wanneer de pezen bijvoorbeeld ineens gatenkaas zou zijn (bijv.) is dit vaak wel te bepalen wat daar de oorzaak van is.

Het is maar een voorbeeld he.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:46

Dat is inderdaad slim. :j

Maar dan wel beide keren door een onafhankelijke dierenarts laten keuren. :)

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:49

Dat is vanzelfsprekend. Zo hebben we het ook met de verkoop van een van mijn hengsten gedaan: ik sloeg het telefoonboek open, heb de koper gemaild of die ok was en we waren er samen bij. 2-jarige hengst was rontgonologisch alsmede klinisch in topconditie gelukkig allemaal 1-tjes.

Maar ik vroeg mij in eerste instantie ook af waarom iemand zou gaan leasen, maar als ik hoor dat diegene alleen hun stalling en de lessen hoeft te betalen begrijp ik het wel :(

Edit: en ik ben van mening dat iemand niet een paard voor een ander koopt.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:52

HalloDan schreef:
Net als bij een leaseauto betaal je een vast bedrag per maand en dus geen onvoorziene dingen. Dát is nou net het voordeel van lease.

Maar je betaald dan ook vele malen meer dan wanneer je een tijdje spaart! Dat is het voordeel voor degene die verleast. Zij calculeren schade in, maar gaan ervan uit dat het niet gebeurt. Gevolg:flinke winst.

En moet zeggen dat ik een auto (levenloos object) wel iets totaal anders vindt dan levende have.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:55

Oké", maar wanneer is iets iemand schuld?? Als een paard op hol slaat? Of naar achteren slaat en met z'n been over de leuning van de brug slaat? Hoe bepaal je dat iets door de leaser komt???