Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:26

Tussen navel en neus klinkt inderdaad aardig. Als je de pony koopt op de hoogte van je kind z'n neus (of haar neus) dan zal die pony echt nog jaren mee kunnen, en dan overgaan naar het jongere kindje.
Ga dan wel voor een echt doodbraaf dier, zodat ze net iets beter de hulpen door kunnen geven mocht de pony toch de ruiterjtes wil uitproberen.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:57

ik heb 'vroeger' op de manege altijd geleerd dat je de perfecte maat pony/paard had, als je net over de rug heen kon kijken.
ik weet niet of het klopt, maar ik denk dat dat meestal wel kan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:57

Er bestaan nog andere rekenmethodes.

Mijn meest geliefde:
Binnenbeenlengte x 2 (bv dus 75 cm x 2 is een paard van 1,50)

Een kennis van me rekent met: totale hoogte van de combinatie / 3 x 2 moet ongeveer de hoogte van het paard/pony zijn anders klopt er iets niet...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:01

Veulen84 schreef:
Er bestaan nog andere rekenmethodes.

Mijn meest geliefde:
Binnenbeenlengte x 2 (bv dus 75 cm x 2 is een paard van 1,50)

Een kennis van me rekent met: totale hoogte van de combinatie / 3 x 2 moet ongeveer de hoogte van het paard/pony zijn anders klopt er iets niet...

na ja maak het ff ingewikkeld. dat gaat lang niet altijd op, zeker niet bijv bij bredere rassen.

Dus als ik 1.60 ben, pony 1.40 dat is samen 3 meter. Delen we door 3= 1 meter. 1 meter x2 = 2 meter en dat moet dan de hoogte van de pony zijn, anders klopt het niet?

Terwijl 1.60 en 1.40 heel goed samen gaan. of maak het 1.55(ruiter) en 1.45(pony). Zelfde rekensommetje.

Klopt niets van jouw theorie :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:16

Sancha: Als je op je paard zit dan ben je geen 1.60... Een deel van je lichaam valt gelijk met je paard.

Totaal ben ik samen met me paard 233 cm / 3 = 78 x 2 = 1.56. Mijn paard is 1.54 klopt dus wel aardig.

Eerste is in mijn geval: 76 cm x 2 is een paard van 1,52. Klopt dus ook wel aardig.

Helemaal precies zal het nooit kloppen vermoed ik. Heb ze ook niet zelf bedacht, geef het alleen door :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:42

Oeps :P Op die manier.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 00:46

Ik dacht altijd dat de regel was: als je schouder tot de schoft komt dan is het goed. (en je niet buitensporig zwaar bent natuurlijk)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:53

Ik zou het laten afhangen van de gebruiksdoelen.
is het de bedoeling dat beide kinderen elk een maal per week een halfuurtje rijden onder begeleiding, dan zou ik persoonlijk geen pony bijkopen, maar ze gewoon op jippe laten rijden.
is het de bedoeling dat de kinderen dagelijks rijden en verzorgen, al dan niet onder constante begeleiding, dan is het wel te opteren om een pony bij te kopen (of twee)

dan heb je nog de vraag, zijn ze constant onder begeleiding, of moeten ze vanaf een jaartje of 10 zelfstandig kunnen zadelen en rijden.

in het eerste geval kun je perfect een paard van 1.60 kopen, mits die braaf is (zoals jippe), dan kun je helpen met zadelen, en als ze groot genoeg zijn om zelf te zadelen, zijn ze toch al een jaartje of 14.

in het tweede geval zou ik dan ook opteren voor een haflinger oid rond de 1.45.

laatste punt, voor je zoontje is een braaf paard vereist, en begeleiding eigenlijk ook, dus zou ik er niks ergs in zien als hij mt jippe blijft rijden.
Voor je dochtertje zou een kleiner pittiger paardje dan misschien beter op zijn plaats zijn, daar leren ze tenminste goed van rijden.
Als je dan opteert voor een haflinger oid, kun je ook samen met je zoontje buitenritten doen (jij op de haf, zoontje op jippe) of met je dochter (jij op jippe, dochter op de haf, etc)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:49

Ik ben 1.68 en mn pony is rond de 1.37 :+

aniekie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:20

Kijk niet alleen naar de lengte maar ook naar de bouw.
En denk vooral aan het paard.
Ga niet met 80 kilo op een c-pony zitten omdat het plaatje er zo mooi uitziet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:22

Dit topic is bijna 3 jaar oud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:15

Suzanne F. schreef:
Heel simpel, ongeveer dezelfde stokmaat als de lengte van de ruiter.

Helemaal niet mee eens, de ene paard is anders gebouwd dan de ander. Het ligt er volgens mij ook aan welke disipline je gaat doen? Bij springen moeten de benen wat gebuigd worden en bij dressuur het langst mogelijk.

JolanV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Ik weet het niet precies, maar ik heb wel eens ergens zien staan dat het het mooist is als je voeten tot de onderkant van de buik komen. Kan er natuurlijk ook onder of boven, maar niet veel erboven en ook niet dat je beugels de pony z'n knieën raken. Ik rijd weleens op paarden van 1.67 ofzo met mijn 1.63 maar ook op pony's van 1.40. Zolang het maar niet zielig wordt denk ik niet dat het superveel uitmaakt ;) Vertrouw niet helemaal op mij, maar ik denk dat haha

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:11

Een paard is nooit echt te groot voor iemand.

Het enige waar je tegen aan loopt ia dat een paard te sterk is voor je of het paard geen zadels past zo klein dat jou benen nodig hebben, of met hele kleine kinderen dat ze beenhulpen in zn ribben geven, of het ziet er gewoon niet uit.

Paard te klein is meer discussie denk ik omdat dat richting dierenmishandeling gaat.

Persoonlijk vind ik het het mooist als een slank, normaal gebouwd persoon een rijdier heeft van gemiddelde bouw die zon 20-25 cm onder zijn eigen lengte heeft.

Zo stond ik heel fraai (1.73) op dier van 1.52. En ik missta ook zeker niet op brede pony van 1.40.

Ik denk dat je, als slank persoon, maximaal een pony kan rijden die 35 cm kleiner is, maar dan zit je wel op de Max en het staat wellicht niet florissant

Bij iele dieren zou ik overal minimaal 10 cm minder verschil van maken.

Ik denk voor kids dat je beste C pony kan nemen, zeker als ze niet langer worden dan 1.60 kunnen ze daar bijna altijd wel op blijven rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:41

een stelregel van lengte persoon=stokmaat is niet te maken , heeft met veel meer te maken dan pure lengte/hoogte...
kijk alleen al naar de bouw van het dier, daarnaast ook nog bouw van de persoon , een speklap van 1,50 past een stuk langere benen op dan diezelfde 1,50 maar dan heul ielig gebouwd...

en iemand die lang is maar korte pootjes heeft kan zich compleet verzopen voelen op een kasteel net zoals ene kleiner persoon met relatief lange stelten ene eind onder uit kan steken.
theoretisch zou ik volgens de eerder geplaatste stelregel dus standaard op kastelen moeten stappen met mijn 1,80
maar dat gaat dus niet beuren nie he :+ maar goed, ik kijk niet naar het plaatje zoals het steeds meer is ontstaan(dat je geen mm onder je dier mag uitkomen met je voet etc) maar naar de combi en of die werkt (dus dat de ruiter het dier niet stoort etc)

Lunapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:58

Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken tegen die tijd waar ze mooi op passen. Want je weet nog niet hoe ze dan zullen zijn ne hoe de bouw van misschien wel het ideale paard is, al betwijfel ik of die bestaat

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:08

Lekker off topic, maar dit topic stamt uit 2010,daarna 2013,dan 2014 en nu weer een bericht :') het kind waar het omging zal inmiddels flink gegroeid zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 09:27

moonsparkle schreef:
Lekker off topic, maar dit topic stamt uit 2010,daarna 2013,dan 2014 en nu weer een bericht :') het kind waar het omging zal inmiddels flink gegroeid zijn.

HAHA wow oud topic van mij... wel grappig. vergeten dat ik dat ooit gepost had.

Ja idd. Zoon is inmiddels 175, bijna 17, heeft inmiddels auto rijles ("die hebben geen eigen wil" :Y) ) en doet weinig meer met ons paard, behalve dan knuffelen.

Dochter is net 14, meet nu 1,58 en past nog prima op d'r eigen pony die er inmiddels alweer 7 jaar bij is en zeker op paard want ze is nu bijna net zo groot als ik. :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:41

Ik werd als kind echt alleen op paarden gezet en op de stoute grote pony's maar ik was vrij groot toen ik ging lessen kon ik al rijden in alle gangen en was ongv11jaar.

Lunapower schreef:
Ik denk dat je gewoon moet gaan kijken tegen die tijd waar ze mooi op passen. Want je weet nog niet hoe ze dan zullen zijn ne hoe de bouw van misschien wel het ideale paard is, al betwijfel ik of die bestaat

onze dochter reed tot een half jaar geleden van haar 3e tot 5e op de shet van 1.05, die is helaas niet meer maar doet het nu ook prima op spook een pony van 136 met haar 5e jaar en 1.22 aan lengte.
en dat is omdat er geen kleiner maatje voor handen is toch hebben ze samen veel lol en de pony is echt niet de makkelijkste! :+

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:41

Interesant, want wij zitten nu met het vraagstuk.

Onze dochters van 1.38 en ruim 1.52 rijden op dezelfde pony van 1.53 (breed gebouwd). Voor de oudste prima maat (beetje XL, maar redden zich prima met zelf opzadelen en rijden).
Voor de jongste gaan we nu pony's uitproberen, ik hou zelf aan van 1.36-145, maar breedte speelt een grote rol.

De oudste heeft jaren op een Bpony gereden, maar helaas was die niet braaf genoeg voor onze andere dochter. Want een B past ze super op!