Nu beginnen met bijrijdpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:36

Dat jullie dat veel vinden zeg! :oo
Ik betaal nu voor meestal 1x in de week, soms 2-3x 50 euro, excl les. We hebben 2 binnenbakken, en een buitenbak. Ik mag in het bos uitstappen, en met anderen een buitenrit maken, ze wilt alleen liever niet dat ik ga springen met 't paard. Verder hoef ik niks te doen.. Het paard verzorgen & rijden.

mick75

Re: Nu beginnen met bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:49

Ik vind dat je in principe niet moet betalen voor een bijrijdpaard. Eigenaar heeft zelf gekozen voor dat beest en als je er dan achter komt dat het beest een geld- en tijdvreter is een bijrijder zoeken die soms de helft van het stalgeld mag opbrengen... Sorry hoor, moet je maar beter nadenken voordat je een paard koopt.

Als je voor een bijrijdpaard betaalt betekent dat ook dat je inspraak hebt in wat er mee gebeurt, ben je een beetje mede-eigenaar. In welke mate is afhankelijk van wat je betaalt. Kortom, als je ervoor gaat betalen heb je in mijn ogen ook rechten.

Mijn bijrijdster betaalt niets, mag in principe alles doen (voor zover paardlief dat kan tenminste, ik hoor wel van stalgenoten of ze zich aan de afspraken houd) maar heeft uiteindelijk geen inspraak. (hoewel dat ook niet helemaal zo is, ze mag best haar mening geven en als die beter is volg ik die ook) maar uiteindelijk bepaal ik, want ik betaal ook.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:52

75,- is wel erg duur ...
100,- en je mag 5x per week rijden, bij een kennis van mij.

Eeffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:32

Cynthia82 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je zegt dat het eraan ligt wat voor soort paard het is.
Wat maakt dat uit?? Jij wil graag een wedstrijdpaard en een ander wil graag met een pony'tje in het bos rijden. Die persoon heeft aan zo'n pony'tje dus net zo veel plezier als jij aan je wedstrijdpaard, dus dan kan die persoon er toch ook wel voor betalen?

Ik denk dat je geluk hebt dat je voor dit paardje niet hoeft te betalen en daarnaast ligt het denk ik ook aan de omgeving waar je woont.
Hier in het westen is het heel normaal dat er betaald wordt voor een bijrijdpaard.
Op een manege moet je toch ook betalen?

Wie zegt dat ik het zo bedoelde? _O-
Ik bedoel dat er ook wel degelijk verschil in zit of het een lief paard is waar je veel van kunt leren en waar je veel plezier mee kunt maken,
of een heel moeilijk paard dat soms buien heeft dat hij/zij strontvervelend is en er geen land mee te bezeilen is.
En ja op een manege moet je ook betalen, maar dan alsnog bijna nooit zoveel als sommige mensen aan hun bijrijder vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:39

Proest :+ ik zie al wat ik verkeerd doe!
Ik moet mijn paard niet gratis aanbieden als verzorg (en rij) paard, ik moet er 75 euro voor gaan vragen 8-) :Y) .
Misschien dat er dan wel iemand reageert.

Laat ik het zo zeggen ik vind 75 euro voor 2 x in de week wel heel veel geld.
En voor de 220 die ik hier lees, kan ik gewoon nog een paard erbij gaan kopen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:42

djuulsie schreef:
@lieveli: voor een recreatiepaard moet de eigenaar toch net zo goed kosten betalen en heeft de verzorgster toch net zo goed lol van. en zoals ik al eerder zei: het is toch ook wat de verzorgster er zelf van verwacht?
Vind het echt onzin wat je zegt! Sorry...

Dat mag je onzin vinden. Als ik het vergelijk bij mij op stal ben ik meer kwijt aan mijn sportpaard dan anderen die enkel bosritjes maken. Ik zal nooit een ander op mijn paard laten, maar als het moest zal ik er idd geld voor vragen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:52

MarcoBorsato schreef:
djuulsie schreef:
@lieveli: voor een recreatiepaard moet de eigenaar toch net zo goed kosten betalen en heeft de verzorgster toch net zo goed lol van. en zoals ik al eerder zei: het is toch ook wat de verzorgster er zelf van verwacht?
Vind het echt onzin wat je zegt! Sorry...

Dat mag je onzin vinden. Als ik het vergelijk bij mij op stal ben ik meer kwijt aan mijn sportpaard dan anderen die enkel bosritjes maken. Ik zal nooit een ander op mijn paard laten, maar als het moest zal ik er idd geld voor vragen :)

hmm, paard op de trailer zetten en uurtje rijden om naar het bos te gaan, kost ook zat ;) .
(hier geen bos, mopper)

Even serieus.
Waarom is sportpaard duurder dan bospaard?
Heb beiden en ze kosten toch echt hetzelfde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:53

Wij wonen aan bos duin en strand, dus geen trailer nodig. Daarentegen gaan wij vaak wel met het paard de trailer op, voor les en wedstrijd, we geven ander voer, de pony's krijgen geen biks, en mijn paard wel.

edit: ik refereerde dus aan de recreatieruiters bij mij op stal. Hoe het ergens anders is weet ik natuurlijk niet :)

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:01

Wow wat vragen sommige toch veel geld voor zo weinig dagen vind ik persoonlijk :o
Ik heb 3 verzorgpaarden, mag ze alle drie 7 dagen in de week rijden, wanneer ik op de dag maar wil..
Staan op pensionstal en hoef eigenlijk niks te doen, doe alleen uit goed fatsoen de stal van 1 paard.
Betaal alleen lessen en dat is maar 8 euro per les.
Bevalt mij en de eigenaar prima zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:29

MarcoBorsato schreef:
Wij wonen aan bos duin en strand, dus geen trailer nodig. Daarentegen gaan wij vaak wel met het paard de trailer op, voor les en wedstrijd, we geven ander voer, de pony's krijgen geen biks, en mijn paard wel.

edit: ik refereerde dus aan de recreatieruiters bij mij op stal. Hoe het ergens anders is weet ik natuurlijk niet :)

Geef toe dat ik wat rare recreatie wedstrijd ruiter ben. :D
Die hoge eisen stelt aan haar bos pony. (en zo zijn er hier meer)
En bos hier dus in ieder geval flinke slok diesel kost, meer dan dan ik op 15 minuten afstand wedstrijdje ga rijden,
of op 10 minuten stappen van stal les neem op de vereniging.
Ken hier ook recreatie ruiters die nooit lessen, maar ook die wel lessen en wel op stap gaan en zo toch nog
aanzienlijk bedrag kwijt zijn. (maar wij hebben dan ook hier geen bos, dus altijd eind rijden, jullie geluk met alles bij de hand.)

Maar goed mijn recreatie bos pony (Sjolvir, dus nu menpaard (dat kost pas klauwen met geld)) zoekt dus verzorger of leaser }>.
Voor 2 dagen in de week. (kan ook nog mee gedressuurd worden, maar niet meer gesprongen)
Kan alleen niemand vinden, wordt er beetje gestoord van.
Is nu niet zo'n drama, want is drachtig, vandaar dat ik haar ook niet echt fanatiek heb getraind en deze
winter ook maar lekker laat drachtig zijn.
Maar daarna moet ze toch echt weer die spekkies kwijt!! Vind het afgrijselijk, zo'n dikke fjord :o .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:33

Kom je bij mij op stal staan? Alles dicht bij de hand, en bijrijders in overvloed!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:35

Ik betaalde eerst 100 euro voor 2 x rijden bij iemand die niet eens een bak had ( ik snap amehoela niet wat me bezielde )
maar ik vind hetwel aan de dure kant 75 euro hoor ,
ik zou verder kijken voor iets anders :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:37

Heilloo.. hmmm, wordt wat ver rijden naar mijn werk geloof ik.

Zeker dwars door de randstad :D

Momenteel red ik het nog wel met 2 paarden, aangezien de nieuwe toch nog maar
max 3 a 4 x per week gereden wordt.
Sjol heeft haar menlessen en buitenritten en mag af en toe mee naar groepsles,
als de zwarte die week al genoeg heeft gedaan.
Maar oei, volgend jaar als veulen eraf is.......
Dus ben maar vast gaan zoeken, compleet kansloos :(

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:38

mick75 schreef:
Ik vind dat je in principe niet moet betalen voor een bijrijdpaard. Eigenaar heeft zelf gekozen voor dat beest en als je er dan achter komt dat het beest een geld- en tijdvreter is een bijrijder zoeken die soms de helft van het stalgeld mag opbrengen... Sorry hoor, moet je maar beter nadenken voordat je een paard koopt.

Als je voor een bijrijdpaard betaalt betekent dat ook dat je inspraak hebt in wat er mee gebeurt, ben je een beetje mede-eigenaar. In welke mate is afhankelijk van wat je betaalt. Kortom, als je ervoor gaat betalen heb je in mijn ogen ook rechten.

Mijn bijrijdster betaalt niets, mag in principe alles doen (voor zover paardlief dat kan tenminste, ik hoor wel van stalgenoten of ze zich aan de afspraken houd) maar heeft uiteindelijk geen inspraak. (hoewel dat ook niet helemaal zo is, ze mag best haar mening geven en als die beter is volg ik die ook) maar uiteindelijk bepaal ik, want ik betaal ook.

Het gaat er toch ook niet om dat je als eigenaar je paard niet kan betalen. Of dat je geen zin hebt om tijd te maken. Het is soms wel eens fijn om een avond andere sociale activiteiten te ondernemen. En dat als iemand meebetaald dan mede-eigenaar is... ehm, nee! daar zou mn verzorgster toch echt niet over hoeven te beginnen. Zoals al eerder gezegd is, ga eens 2x in de week lessen op een manege. }:0

Ik heb ook de ervaring dat als je in elk geval in je advertentie zet dat je een bijdrage vraagt, je serieuzere mensen krijgt dan als het gratis is. Ik hoef echt geen 12jarig meisje met 11 jaar rij en poetservaring hoor... en met mn vorige verzorgster was het zo dat ik op een gegeven moment heb gezegd dat ze niet meer hoefde te betalen. Vind de bedragen die hier genoemd worden ook erg hoog hoor... 220,- per maand... :( dan kan ik er idd nog een paard bijnemen...

maar goed, TS, volgens mij heb je een leuk paardje gevonden... dus dan kunnen wij ophouden met zeuren over wel of niet betalen :P

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:48

djuulsie schreef:
Het gaat er toch ook niet om dat je als eigenaar je paard niet kan betalen. Of dat je geen zin hebt om tijd te maken. Het is soms wel eens fijn om een avond andere sociale activiteiten te ondernemen.

Ik heb ook de ervaring dat als je in elk geval in je advertentie zet dat je een bijdrage vraagt, je serieuzere mensen krijgt dan als het gratis is. Ik hoef echt geen 12jarig meisje met 11 jaar rij en poetservaring hoor...

Hier ben ik het volledig mee eens!!!

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:12

Cynthia82 schreef:
djuulsie schreef:
Het gaat er toch ook niet om dat je als eigenaar je paard niet kan betalen. Of dat je geen zin hebt om tijd te maken. Het is soms wel eens fijn om een avond andere sociale activiteiten te ondernemen.

Ik heb ook de ervaring dat als je in elk geval in je advertentie zet dat je een bijdrage vraagt, je serieuzere mensen krijgt dan als het gratis is. Ik hoef echt geen 12jarig meisje met 11 jaar rij en poetservaring hoor...

Hier ben ik het volledig mee eens!!!

Ik ben het opzich wel eens met het eerste, maar met het 2de niet, want waarom heeft een 12 jarig persoon geen recht op een bijrijdpaard ?
Die hebben vaak veel vrije tijd te besteden.. Ik ben zelf ook als 12 jarige met 6 jaar rijervaring begonnen, met 1 paard dat niet de makkelijkste was, die rijd ik nu nog steeds en heb nog nooit klachten gehad over het rijden of verzorgen, juist dat ik het goed doe. Inmiddels heb ik er nog 2 bij gekregen, waarvan 1 echt heel druk en sterk is. Dus waarom zou iemand van 12 jaar die goed kunnen kan rijden (dat kunnen ze ook lang niet allemaal) niet een paard mogen bijrijden ?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:16

Ik zeg niet dat ze dat niet mogen... Ik zei alleen dat ik daar niet op zit te wachten omdat mijn paard daar niet geschikt voor is.

Ik ben de laatste die zegt dat dat niet mag! ze moeten ergens hun ervaring opdoen... maar niet met die van mij!

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:18

djuulsie schreef:
Ik zeg niet dat ze dat niet mogen... Ik zei alleen dat ik daar niet op zit te wachten omdat mijn paard daar niet geschikt voor is.

Ik ben de laatste die zegt dat dat niet mag! ze moeten ergens hun ervaring opdoen... maar niet met die van mij!

Ja als je paard niet geschikt is kan ik het begrijpen..
Maar waar zouden ze volgens jou dan hun ervaring op moeten doen, dan een manegeles ?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:21

Met een paard van iemand die wel geschikt is?

Bij mij op stal lopen meerdere meisjes van die leeftijd rond en daar heb ik niks tegen... maar dat zijn andere type paardjes dan de mijne...

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:23

djuulsie schreef:
Met een paard van iemand die wel geschikt is?

Ja zo een moet je ook maar zien te treffen..
Maarja jij hebt je mening ik heb mijn mening, dan is het goed zo.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:26

Zo is het.... ;)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:29

Ik betaal niks. Als ik wat moest betalen, had ik het ook niet gemogen van mijn ouders.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:14

Ik zou ook geen 75 euro betalen voor 2 dagen in de week. Voor een wat ouder paard die misschien ook niet meer zo fit is en zonder binnenbak.

Ik sta op een super de luxe pensionstal naast het bos met een binnenbak, springtuin, 20x60 dressuurbaan weidegang alles er op en eraan. En ook alles word gedaan door het personeel. Ik hoef alleen maar te komen om te poetsen en te rijden. Ik heb een paard van 9 die zowel voor bosritten geschikt is. Maar ook M dressuur en L springen loopt.

Ik vind dan dat ik wel 75 euro kan vragen voor 2 dagen in de maand.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:12

Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat het niveau van het paard met de bijdrage te maken heeft....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:32

Ik vind dat er best wat betaald mag worden. Voor een paard wat fijn te rijden is. En waar je ook nog veel van kan leren. En ook een leuk dressuurproefje of springparcoursje mee kan springen. Maar ook lekker mee het bos in kan.