Longeren , Galop > ervandoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Longeren , Galop > ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:15

DeHP : Je hebt gelijk dat handige en ervaren ruiters veelal geen confrontatie aan HOEVEN te gaan, omdat ze sneller / meer vooruit denken dan het paard. Ook zijn ze snel en behendig in het reageren als zich toch iets aparts voordoet, vóórdat het een echt probleem wordt.
Echter is het nu inmiddels bij de TS een probleem, en zul je toch een confrontatie (doordacht en met beleid) aan moeten gaan om de "regels en afspraken" weer even duidelijk te maken. Doe je dit goed, dan hoef je een volgende keer een confrontatie niet meer op te zoeken, omdat je em voor bent.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:17

Correct!
Ben je handig en snel genoeg, plus heb je een meewerkend paard, dan is het niet nodig.
Maar niet elk paard is even lief en aardig ook, en dan ga ik toch liever ervoor om even flink te passen samen. Als het goed is, kun je daarna gewoon verder met een schone lei.

Irma_Maandag schreef:
DeHP : Je hebt gelijk dat handige en ervaren ruiters veelal geen confrontatie aan HOEVEN te gaan, omdat ze sneller / meer vooruit denken dan het paard. Ook zijn ze snel en behendig in het reageren als zich toch iets aparts voordoet, vóórdat het een echt probleem wordt.
Echter is het nu inmiddels bij de TS een probleem, en zul je toch een confrontatie (doordacht en met beleid) aan moeten gaan om de "regels en afspraken" weer even duidelijk te maken. Doe je dit goed, dan hoef je een volgende keer een confrontatie niet meer op te zoeken, omdat je em voor bent.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 18:20

kamsel schreef:
saskiakefie schreef:
hé tinkertje ze zijn weer lekker bezig ... jammer hoor dat je niet normaal een topic kan openen.. En dat ze dan over je leeftijd beginnen.. Inderdaad geen bijzets enzo gebruiken. Hoe gaat het als je dubbele longe doet, of wordt het dan nog erger ? Het is wel een vervelend probleem ik heb het ook weleens gehad met een verzorgpony, het is best wel onverklaarbaar gedrag, het ging ook weer zo over als dat het begonnen was.. ja lastig. Probeer anders eens een tijdje haar alleen te laten stappen en draven en dan een stukje galloperen als het goed gaat en dan na een paar stappen gelijk weer terug, zodat je het voorkomt.
Probeer altijd een confrontatie te vermijden met je paard als het niet nodig is! :)

Heb je de posts van TS wel gelezen???

Een confrontatie moet je niet altijd proberen te vermijden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. In dit geval zou ik hem in een gecontroleerde omgeving (= afgesloten, niet al te grote ruimte) juist opzoeken.

Heb(t) u/ je ook mijn reactie gelezen?

:
Ik bied mijn excuses zowieso even aan voor de mensen die mij fell etc vonden

Al pb'de iemand mij en die gene bleef maar doorgaan en uiteindelijk ''verpruts ik mijn pony'' volgens haar
Deze schijnt ook nooit problemen met longeren meer te hebben gehad.
Maar dat laat ik maar zo , Beste stuurlui zullen wel aan wal staan

Maar aan de rest hoop ik vanaf dit bericht weer goed te kunnen laten zien dat ik het echt wil!
Ik reageerde mischien iets fell maar vind het altijd zo ... ja naar dat iedereen gelijk conclusies trekt en zich erop ''stort''

;)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:34

Misschien denken we anders over de confrontatie aangaan, maar bedoelen we allemaal hetzelfde.
Mijn beeld wat ik in mijn hoofd heb van de confrontatie aangaan is dat van te voren nog niet vast staat hoe het af gaat lopen. Het paard kan winnen, maar jij kunt ook winnen.
Zodra je de juiste randvoorwaarden schept, is het geen confrontatie meer maar een logisch gevolg van de voorgaande stappen in de training.
Ik bedoel dus niet dat de TS de galop gewoon uit de weg moet gaan, maar dat ze eerst moet zorgen dat de hulpen er goed in zitten, de omgeving geschikt is en ze een duidelijke communicatie hebben. Zodra ze dan de galop weer vraagt, kan het paard het alleen maar goed doen, dus heb je geen confrontatie maar een vloeiende samenwerking.
Dat is in mijn ogen de confrontatie uit de weg gaan.

(sorry dat ik een beetje off topic ga, TS, maar hoop dat je hier ook de goede dingen uit kunt pikken waar je weer mee verder kunt werken.)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:43

Wat mij betreft was je post waarin je aangaf dat je graag wou leren genoeg.. Vanaf dat moment zijn er veel tips gegeven en ik denk dat je even vooruit kunt. Begin met die kleine ruimte en de gehoorzaamheid en het gaat allemaal goedkomen.

DeHP ik zou de galop dus wel meteen meenemen, maar wel in een afgebakende ruimte. Dan is het het snelste duidelijk, het is geen groen paard dat alles nog moet leren, het is er een die weer even moet weten hoe de verhoudingen liggen.

Volgens mij is er een beetje huisgehouden in dit topic en zijn er toch wat willekeurig berichten verwijderd?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:06

ik zou ook niet meer in een open ruimte longeren! succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 19:49

Bedankt! Ik heb hasrtikke veel gelezen en ga het uitproberen heb haar net even binnegezet
En even nieuwe zelfgeemaakte showhalster gepast
Hij staat haar super:D Ze heeft kusje gekregen en morgen moet ze aan de bak! :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:51

Gister gelongeerd
In longeeerring
Vooral veel comando's geoefend en het ging prima :D
Wahah 1 x kwam ze naar me toe, Meerdere keren heeft ze dit geprobeerd maar ik was haar net een stapje voor :D
en 1 keer draaide ze om

Maar ik moest er ook wel om lachen. Het zag er nogal komisch uit := daarna heeft ze het wel geprobeerd maar lukte het niet :D

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:26

Prima en nu zo volhouden :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:10

Ah mooi zo, dat klinkt goed. Inderdaad haar voor zijn met omdraaien, zodra ze dr hoofd al naar binnen doet en je ziet dat ze iets terugvalt, gelijk aansporen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:23

Ja ik zie waneer ze afremt dan ga ik haar kant op enn dan bij haar achterhand , Niet te ver natuurlijk xd
dan loopt ze al weer :D