Klein dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:56

Nee, het maakt niet uit of je paard een haflinger/fries/1.40/bont/paars is, als je netjes rijd, krijg je gewoon je punten, ook tussen de grote paardenbeesten. Het is natuurlijk de vraag of je met een kleiner paard met korte gangen een Totilas -achtig bewegend beest eruit kunt rijden, maar benadeeld zul je er - in de regel - niet door worden.

Ik heb de M2 bij de volwassenen uitgereden met mijn haflinger (moest vanwege mijn leeftijd overstappen) en we zijn nu Z1, voel me niet echt benadeeld hoor :n Als ik niet goed rijd, krijg ik ook geen goede punten, klaar :Y) Rij ik een goede proef, dan zijn mijn punten daar ook naar..

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:03

bulck schreef:
Tja zolang je in de basis rijdt maakt het niets uit, maar zo'n kleintje in een 20x60 bak zal echt al moeten opvallen qua beweging om echt interessant te zijn. Wat mijn ervaring is met kleinere is dat vaak het uitlijnen helemaal moeilijk is. Vb serie wissels, om ze mooi op een diagonaal te spreiden kom je dan meestal al later in, dan heb je x-aantal wissels en dan nog een heel stuk dat je kan rijden. En dat ligt dan puur aan de hoogte en paslengte van dat paardje, en doet niets af aan kwaliteit, maar wel voor het oog. En qua bestrijking oppervlakte zit er gewoon veel verschil tussen eentje onder m65 en ene rond of boven de m70.

Voor de hogere sport heb je toch maat en massa nodig.

Maar zover ben je uiteraard nog niet, maar mss wel een kritische noot die je mee kan nemen.
Verder gewoon doen wat je gevoel je ingeeft! Succes

ben niet met je eens ik rij met E pony Z2 bij de paarden ik heb iets van 80 winstpunten.
hij is 11 jaar ben zelf zzl gestart dus kan wel :D

Sjolvir

Re: Klein dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:09

Dus er is hoop voor mij en mijn nieuwe ukkie!!!

(heb het even niet over of we wel de capaciteiten hebben, maar size does not always matter!)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:12

Ik had een paard van 1.70, en heb nu een paard van 1.65, en kreeg te horen dat ik een veel mooiere combi was met dit paard dan met die grote. Je moet dus een paard kiezen waar je goed bij past, qua karakter en qua lichaamsbouw en ook qua hoogte. Succes!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:23

die van mij is ook rond de 160 en loopt lekker ruim.. in het z vind ik het alleen maar makkelijker met voltes 8mtr in galop :P
ik persoonlijk vind het geen nadeel hoor!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:25

CharlotteMae schreef:
Dank jullie voor jullie reacties!

Ik ben zelf 1.75, dus vrij lang. Maar het kan net vind ik.

Hij heeft een heel fijn karakter, hij is heel voorwaarts! Hij vind het dressuuroefeningen ook heel leuk en erg interessant.

Wordt je erg benadeeld door de jury op een kleiner paard?

Ik zit tegen de 1.80 en ik heb ook paarden van die hoogte. Zolang ze massa bezitten is er niks aan de hand.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:08

Espie schreef:
bulck schreef:
Tja zolang je in de basis rijdt maakt het niets uit, maar zo'n kleintje in een 20x60 bak zal echt al moeten opvallen qua beweging om echt interessant te zijn. Wat mijn ervaring is met kleinere is dat vaak het uitlijnen helemaal moeilijk is. Vb serie wissels, om ze mooi op een diagonaal te spreiden kom je dan meestal al later in, dan heb je x-aantal wissels en dan nog een heel stuk dat je kan rijden. En dat ligt dan puur aan de hoogte en paslengte van dat paardje, en doet niets af aan kwaliteit, maar wel voor het oog. En qua bestrijking oppervlakte zit er gewoon veel verschil tussen eentje onder m65 en ene rond of boven de m70.

Voor de hogere sport heb je toch maat en massa nodig.

Maar zover ben je uiteraard nog niet, maar mss wel een kritische noot die je mee kan nemen.
Verder gewoon doen wat je gevoel je ingeeft! Succes

ben niet met je eens ik rij met E pony Z2 bij de paarden ik heb iets van 80 winstpunten.
hij is 11 jaar ben zelf zzl gestart dus kan wel :D

Z2 is basisdressuur. En je zegt ZZL gestart, betekent dat dan dat je nog steeds start of dat je het daarbij gehouden hebt?

Ik zeg ook nergens dat het niet gaat, enkel qua uitlijnen in een 20x60 piste ga je dan vaak een minder opp. spreiding hebben. En tuurlijk zal er altijd een uitzondering zijn. Maar globaal gesproken komt zo'n kleinere vaak te beknopt over om echt op nationaal of internationaal niveau voldoende uit de verf te komen.

Wederom, is gewoon mijn mening richting TS. Uiteraard duurt het ook wel even vooralleer je op dat niveau bent, dus kan ze gewoon doen wat haar gevoel haar ingeeft.

Buiten de grootte zijn er uiteraard vele belangrijkere zaken waaraan een paard moet voldoen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:11

Z2 heeft ook een 20x60 baan. Wat is dan het verschil tussen Z2 en ZZL behlave het niveau, Bulck?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:15

Vienna2007 schreef:
Z2 heeft ook een 20x60 baan. Wat is dan het verschil tussen Z2 en ZZL behlave het niveau, Bulck?

De concurrentie

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:17

CharlotteMae schreef:
Er wordt vaak gezegt dat een dresuurpaard groot moet zijn, omdat er 'echt' iets de ring in komen.

Zelf vind ik dit natuurlijk onzin, maar kennelijk zijn er veel mensen die zo denken.

Ik vind dat ook kul.

Men mijn pown van 1.63 en ik met mijn 1.86 heb ik echt belachelijk hoge scores gehaald.

Maar misschien was dat omdat ze het zieleig voor me vonden dat mijn paardje te klein gebleven was voor mij :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:19

sporter schreef:
Vienna2007 schreef:

De concurrentie

En dat valt ook wel mee! In het Z2 rijden ook "grote namen" rond!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:26

Zooist schreef:
En dat valt ook wel mee! In het Z2 rijden ook "grote namen" rond!

Inderdaad, wat een onzin zeg. Groot paard staat dus garant voor punten rijden?

Volgens mij is een aardig stukkie kunnen sturen wel wat belangerijker, en dat kunnen ze soms in het ZZL (of in de B!!) op een groot paard nieteens :+

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:33

sporter schreef:
Vienna2007 schreef:

De concurrentie

Mee eens.

Toch zijn er uitzonderingen. Er zijn (vast wel) kleine paarden die groot tonen. Ook tussen al die grote dressuurkastelen. Het gaat om het beeld. Als dat volgens de jury klopt, zit je goed.

Persoonlijk zou ik een paard kiezen die in verhouding mooi bij mij past (met uiteraard fijne gangen en een pittig karakter). Ik denk dat alles ook draait om verhouding. Persoonlijk vond ik Nartan bijvoorbeeld een mooi paard, maar ik vond Jeanette Haazen er te klein op lijken. de verhouding klopte dus niet in mijn ogen, terwijl ze m netjes reed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:52

Groot is ook geen garantie voor succes, je moet het paard nog steeds
rondsturen en hij moet voor je willen werken.

En hoeveel van ons komen daadwerkelijk in het ZZlicht of hoger?
Dat zijn er ook weer niet zo heel veel.
Dus om daar bij aankoop nou meteen rekening mee te houden.
En om voor mij met mijn lengte een passende te vinden, moet hij echt wel
massa hebben en maat. De goeien daarin zijn voor mij gewoon veels te duur
en de vaatdoeken en harken hoef ik ook niet :o .

Overigens had mijn ukkie als ie groter was geweest ook meegegaan,
uitgezocht op karakter etc. Niet op uiterlijk.
Diertje nog niet gestart, dus geen idee wat "men" er van gaat vinden,
maar ondertussen heb ik een leuk paard en geniet er in ieder geval in de
training van.

Ik weet dat velen het niet mooi vinden, maar ach, hier ik op mijn kleuter in opleiding.
(moet nog heeeeel veel leren en ik ook :D :o )
http://picasaweb.google.com/Sjolvir/Gee ... 2868826386
Ik ben dus langer dan 1.84 en hij is niet gemeten, gok hem op 1.57??
(hoop wel stiekum dat ie nog wat groeit, al is het in de breedte)

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:35

Heeiii

tuurlijk niet joh!
Als je gewoon goed rijd en je proef goed uitvoert.
kan er niks gebeuren.
Alleen sommige jury's houden meer van groteren.
maar voor derest maakt het niet uit;)

xx

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:44

Ik vind ook dat het niet moet kunnen dat je afgerekend wordt op de stokmaat van je paard. Dan is er écht wat mis in de paardensport! Ik zeg gewoon doen meid, succes ;)

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:35

bulck schreef:

Z2 is basisdressuur. En je zegt ZZL gestart, betekent dat dan dat je nog steeds start of dat je het daarbij gehouden hebt?

Ik zeg ook nergens dat het niet gaat, enkel qua uitlijnen in een 20x60 piste ga je dan vaak een minder opp. spreiding hebben. En tuurlijk zal er altijd een uitzondering zijn. Maar globaal gesproken komt zo'n kleinere vaak te beknopt over om echt op nationaal of internationaal niveau voldoende uit de verf te komen.

Wederom, is gewoon mijn mening richting TS. Uiteraard duurt het ook wel even vooralleer je op dat niveau bent, dus kan ze gewoon doen wat haar gevoel haar ingeeft.

Buiten de grootte zijn er uiteraard vele belangrijkere zaken waaraan een paard moet voldoen.

zeker heb ik mijn paardje nog en start hem nog steed ook ZZL .
en ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat of hij of zij wil in de sport
ik ben ziels gelukig met dit paardje en ik weet niet of je femke bejon kent maar die reed met een Epony internationaal.
en zat zelf bij de Young Riders reed met deze pony van 156 Prix st. George.
dus is er een uitdaging voor mijn om te kijken waar ik strand :D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:05

Ik heb ook een kleintje! Ze is eigenlijk 1.56m maar wel opgenomen in t KWPN stamboek op een hoogte van 1.58m (mazzel ;) )
Ze was op haar zevende Z1 +1 en daarna ben ik ermee begonnen in de B en als snel tot het ZZ- licht gereden. Nu heb ik
een nakomeling van haar zij is ook niet groot 1.58m maar heel fijn te bewerken veel body en heel best achterbeen gebruik.
Verder heeft ze nog een nakomeling 13 jaar 1.62m en die loopt Midden Tour. Dus ja ach.....

Wat maakt maat dan uit? Maar het moet wel een combi zijn vind ik.

Bij ons rijdt er een meisje van 1.75m op een Fjord van 1.45m. En t misstaat niet. Maar die Fjord heeft natuurlijk wel body
en is geen ielig ding.

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:55

Nee hoor ik denk niet dat je problemen zult krijgen

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:27

ik was afgelopen zondag op een wedstrijd en zag daar echt een hele lange jongen een proef rijden op een dacht ik, klein paard, hij leek echt klein onder die jongen, maar toen ik hem later naast andere paarden zag lopen in de losrij ring zag ik pas dat het paard veel groter was dan de andere paarden, alleen door de lengte van de ruiter toende hij dus veel kleiner.het paard was ook niet echt breed anders toonde hij misschien ook wel anders.
het is dus denk ik ook wel de combinatie die toont of niet en niet alleen of het paard groot of klein is
kijk voor de gein eens naar de foto hieronder. dit is mijn zoontje op zijn paard. het lijkt wel een dwerg op een reus. op de foto hadden we ook nog een te groot zadel voor mijn zoon en daardoor lijkt hij nog kleiner

Afbeelding

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 07:02

Ik heb ook een kleintje (1.60)... en ben zelf niet heel klein(1.75)
Het heeft nooit in mn nadeel gewerkt.. We hebben 3x hippiade gereden en hij loopt nu ZZ-licht. Laatst was hij 5de van de 30.
Ik vind alleen wel, als ik aan het inrijden ben dan is ie echt altijd de kleinste. Maar in de ring ben je alleen dus dat valt niet zo op.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:18

Als jij niet te groot bent, en het goed staat. Kan het echt geen kwaat!
Een kennis van mij, rijd met een pony van 1.55 ZZ-Zwaar en met een pony van 1,48 Z2, dus het maakt echt niet uit.

kikeloris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:27

ik vindt het onzin ,
je zegt zelf misschien wel `echte dressuur paarden`maar alle paardjes kunnen een `echte dresuur pony/ paard `worden toch !]

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:27

Grootte en kleur maakt bij een goed paard niet uit.
Vandaag met mijn kleine paard (1.62cm) toch mooi 4e geworden in een sterk deelnemersveld in de selectie L1.
Een goed paard wordt echt wel (h)erkend.

kikeloris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:29

idd ,
Groot gelijk ;)